Microsoft presenterar DirectX 11.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

"Kommer endast släppas till Windows 8.1"

När Microsoft inser att ingen kommer köpa deras värdelösa uppgraderingar så tvingar de folk att uppgradera på detta viset istället, shysst.
Ge oss Dx11.2 till Windows 7 och behåll förtroendet hos användarna för eventuellt W9 istället?

Håller med dig helt, synd bara att det inte finns något annat os för gamers att välja mellan

Permalänk
Medlem

Jaha, xbox one får använda detta men inte min dator, fuck u microsoft, snart går jag över till ubuntu!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Tiled resources?, är inte det samma sak som OpenGL haft hela tiden med sin minneshantering?

Man kan ju hoppas att DirectX kryper in i något hörn och dör någon gång. Seglivad rackare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokia12:

Lol, det finns ju att ladda ner start8

Lol, det finns ju att ladda ner Windows 7.

Permalänk
Medlem

Jag var anti vista när det kom och skulle ersätta xp. Men Windows 8 är inte vista. Vet inte om det har med ålder/mognad att göra , om man var mer rebel för och skulle hata för det var fräckt att vara konservativ (varför ändra på nått som funkar) . Men med win8.1 så kommer ju startikonen igen . Även fast jag faktiskt inte använt den på 3månader snart så är det trevligt. Jag kan förstå Microsoft som bara släpper detta till det som är nyast. När kom det senast en uppdatering till typ battlefield 2 liksom ? Varför konkurrera mot sig själv ? Klart man vill tjäna pengar, vill inte alla det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Lägger MS ner DX har vi gamers en mörk framtid framför oss, för Khronos Group Inc bryr sig inte det minsta om gaming och kommer inte ha några incitament att förbättra OpenGL för spelutvecklare.

Ljus, tycker jag. Att slippa plattformsberoendet vore ett ordentligt kliv framåt, och att Khronos Group inte bryr sig om gaming stämmer inte. Ta en titt här t.ex., det finns flera medlemsföretag som har gamingintresse (bl.a. EA):

https://www.khronos.org/members/contributors

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Lol, det finns ju att ladda ner Windows 7.

Lol, det visste jag inte

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nokia12:

Lol, det visste jag inte

Lold
Inte jag heller
Bra det då de

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Tyvärr Microsoft men jag faller inte längre för er illegala marknadsföring av Windows 8 (8.1).

Är det faktiskt olagligt att lansera en ny produkt med en ny produkt, eller har jag missat nånting här?
Det här är en genuin fråga, vill gärna veta vad det är som är olagligt.

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Lol, det finns ju att ladda ner Windows 7.

Windows 7 har inte DX 11.2 LOL!

Permalänk
Avstängd

Är detta bara för Windows 8.1? Eller för Windows 8 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ljus, tycker jag. Att slippa plattformsberoendet vore ett ordentligt kliv framåt, och att Khronos Group inte bryr sig om gaming stämmer inte. Ta en titt här t.ex., det finns flera medlemsföretag som har gamingintresse (bl.a. EA):

https://www.khronos.org/members/contributors

Skulle inte Valve gå med chronos group också ?

Skrivet av Dentoid:

Är det faktiskt olagligt att lansera en ny produkt med en ny produkt, eller har jag missat nånting här?
Det här är en genuin fråga, vill gärna veta vad det är som är olagligt.

Tror han vill mer syfta på etik/moral. Eftersom att använda sin dominanta/monopol ställning för att tvinga användare att använda det senaste/bästa av Microsoft är inte olagligt så vitt jag vet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Fungerar directX 11.2 med alla directX 11-gpu:er eller måste man ha den allra senaste modellen från amd/nvidia?

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk

Ska bli kul att pröva detta.
Uppgrderatr till 8.1 nu. Ska köra lite minneskrävande spel och se om fördelningen är bättre nu.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Resultat:
Mycket bra!
Far Cry 3 gick från 98% konstant load och 1800 använt minne till
68% load och 1500 använt minne, med exakt samma inställningar.

4770k, GTX 770, 8GB 1600MHz Ram

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Resultat:
Mycket bra!
Far Cry 3 gick från 98% konstant load och 1800 använt minne till
68% load och 1500 använt minne, med exakt samma inställningar.

4770k, GTX 770, 8GB 1600MHz Ram

Nice! Då blir det en trevlig uppdatering.

Permalänk

Vänta, så spel med DX11 får automatiskt det?
Måste dom inte implementera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ljus, tycker jag. Att slippa plattformsberoendet vore ett ordentligt kliv framåt, och att Khronos Group inte bryr sig om gaming stämmer inte. Ta en titt här t.ex., det finns flera medlemsföretag som har gamingintresse (bl.a. EA):

https://www.khronos.org/members/contributors

Ja, jag skulle också vilja slippa platformsbeorendet i en idealisk värld, men i dagens samhälle föredrar jag konkurrens. Tyvärr är EA endast medlem för deras mobila spel iom OpenGL ES och kanske iom PS3/4, men inget av dessa gynnar OpenGL på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Är det faktiskt olagligt att lansera en ny produkt med en ny produkt, eller har jag missat nånting här?
Det här är en genuin fråga, vill gärna veta vad det är som är olagligt.

Det är ju MS grejer båda två så de får väl bestämma själva hur de vill att deras produktutbud ska se ut skulle jag gissa på.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Ser ut som ett trevligt argument för att byta till Windows 8... om ett år eller så
Kanske har det då fått lite tid på sig att utvecklas samtidigt som det faktiskt börjat komma ut spel som också använder funktionerna i DX 11.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moriquende:

Menar du alltså att Creative släppt fungerande drivrutiner?

Bättre än till Asus ljudkort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Är det faktiskt olagligt att lansera en ny produkt med en ny produkt, eller har jag missat nånting här?
Det här är en genuin fråga, vill gärna veta vad det är som är olagligt.

Det finns flera exempel på företag som blivit bötfällda för liknande beteende. Dvs Utnyttjat sin monpol liknande ställning på en mjukvaru marknad (såsom här Direct X) för att tvinga på konsumenter annan mjukvara (Här Win 8.1) och ta marknadsandelar.

Förra gången Windows fälldes för detta var väl om jag minns rätt när Windows kom förinstallerat med messenger och IE där de använde Windows för att ta eller behålla marknadsandelar på andra områden.

Skrivet av Zicsoen:

Det är ju MS grejer båda två så de får väl bestämma själva hur de vill att deras produktutbud ska se ut skulle jag gissa på.

Riktigt så enkelt är det inte. MS skulle rent tekniskt kunna låsa ute alla möjligheter att installera andra program än Office på Windows, men detta skulle vara ett klart brott mot konkurrenslagarna. Messenger och IE var också MS produkt men endå blev de dömda till böter bara för det kom förinstallerat på Windows utan val att välja andra.

Permalänk
Medlem

Så directx kommer ängligen att stödja samma folding texture teknik som opengl. 20 år för sent enligt mig, OpenGL kommer vinna.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Avskyr att Microsoft inte släpper DX11.2 till Win7(Win7 har ju inte ens fått fullt stöd för DX11.1). Så länge Win7 förblir dominerande och endast har stöd för DX11 så kommer spelen att anpassas därefter.

DX10/11 hade garanterat använts i större utsträckning ifall XP inte fortsatt vara det mest använda operativsystemet så länge

Så varför inte gå över till Win8 och sluta vara bakåtsträvare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldMasterGollum303:

11.2 dx låter jätte bra, men typiskt börjar MS nu med sina "nu jävlas vi med kunderna igen" metoder. Och med tanke på hur opopulär Win8 är, så förstår jag att dom måste göra saker på det här sättet, på ett sätt tvinga folk köra på Win8 om man vill ha senaste DX. Jag spyr på Win8, ge mig Win9 istället (vilket förhoppningsvis är bättre än win8), men Win7 klarar av allt som Win8, så det finns inga gränser i Win7 som hindrar 11.2 att fungera, utan det är helt och hållet MS som sätter dom gränserna. Riktigt ruttet, för jag tål inte Win8. Ge mig Win8 utan MetroUI (helt utan), utan apps (helt utan), bättre stabilitet och bättre kompatibilitet med äldre program (inte gamla egentligen, bara kommit före Win8 kom ut), så kan jag tänka mig använda det. Men annars vill jag fortsätta med Win7 tills vidare, tills något bättre kommer ut, så om dom ska fula sig med "ingen dx11.2 till win7", så hoppas jag MS konkar, för dom gör bara dumma giriga beslut, men speciellt senaste året!

Dumma giriga beslut? Hur hade du tänkt att företaget skulle överleva om de uppdaterade alla sina gamla OS med den senaste funktionaliteten från sina nya OS? Då hade kunder aldrig behövt uppgradera från Windows 95 när de väl köpt det för det hade ändå fått alla saker från nyare OS gratis. Tycker du att det låter som en hållbar strategi för ett företag som Microsoft?

Permalänk
Avstängd

Är detta bara för windows 8.1 eller för windows 8 också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Radook:

Windows 7 har inte DX 11.2 LOL!

Lol hihi

Permalänk
Medlem

VEM BRYR SIG?! Ärligt...

Skrivet av star-affinity:

Du menar stödja den senaste OpenGL-versionen fullt ut, eller göra bättre drivrutiner? Det blir i alla fall 100% stöd för OpenGL 4.1 i nästa OS X-version. Hur bra OpenGL kommer prestera får vi väl se, men vad jag hört så verkar det bättre än innan i alla fall.

Bra, men Apple skulle gjort detta för 6 år sedan. Nu har tåget gått tror jag.

Skrivet av nokia12:

Varför göra downgrade?

För att Win8 är en downgrade.

Skrivet av Ixos:

Riktigt så enkelt är det inte. MS skulle rent tekniskt kunna låsa ute alla möjligheter att installera andra program än Office på Windows, men detta skulle vara ett klart brott mot konkurrenslagarna. Messenger och IE var också MS produkt men endå blev de dömda till böter bara för det kom förinstallerat på Windows utan val att välja andra.

Skulle MS låsa Win så att bara deras egna program gick att använda, skulle de andra programen snart leta sig till andra OS/plattformar och deras monopol går upp i rök.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

X-Fi kortet fungerade utmärkt på XP samt XP x64. I Vista ock Linux är dock kortet helt värdelöst. En av anledningarna jag köpte Xonar kortet.

De officiella drivrutinerna var ren skit. Tappade räkningen på hur många gånger jag fick starta om datorn på grund av att kortet buggade.

Drivrutinerna till Titanium HD(Win7) har problem med mumble vilket gör att man måste koppla in micen i moderkortets inbyggda ljudkort.
Detta är känt problem, men Creative gör ju som vanligt inte skit för att fixa sådana här grejer.

Creative kan göra ljudkort, men drivrutinerna har alltid varit kassa.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk

Fler och fler anledningar att uppgradera till W8. Nu är det ju bara att man behöver cleara och fixa med hårddiskar som står ivägen.
Börjar också kännas som att W8 har landat på riktigt nu, börjar bli färre och färre bittra W7-fanboys som maler på och 8.1 verkar riktigt saftigt.
*Samlar ivrigt mod till att uppgradera*