Permalänk

GTX 770 4GB eller 2GB?

Hej!

Jag planerar att införskaffa ett gtx 770 från asus då jag vill byta upp mig från mitt nuvarande kort (gtx 570). Borde jag köpa en 4gb version som kanske kommer senare eller en 2gb version? Kör för närvarande på en 1080p monitor men det kan hända att jag skaffar en med högre upplösning senare.

Ska köra skyrim med många vram krävande mods.

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Robin Bergström:

Hej!

Jag planerar att införskaffa ett gtx 770 från asus då jag vill byta upp mig från mitt nuvarande kort (gtx 570). Borde jag köpa en 4gb version som kanske kommer senare eller en 2gb version? Kör för närvarande på en 1080p monitor men det kan hända att jag skaffar en med högre upplösning senare.

Ska köra skyrim med många vram krävande mods.

Tack på förhand

Hade samma funderingar dock inte p.g.a skyrim. Behöver du verkligen vramen så råder jag dig till o köpa ett 7970 då det har 384bit bussbredd och 3gb vram.

Ett 770 har 256bit bussbredd och som jag förstått det begränsar det vram användningen vid ungefär 2,3gb så de övriga 1,7 kan inte nyttjas. ett 7970 3gb eller ett 780 vore närmare dina krav, 7970 är vid samma prisklass/prestanda om du köper ghz editions. 780 är de vassare valet men kostar även lite mer!

Mvh Z

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

köp ett 780.

tycker personligen att 770 är lite så dära fel placerat, har man råd med det så kan man spara lite till och köpa ett 780 ;D

Det är så stor skillnad på prestanda så snäppet upp GPU är väldigt värt

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Skrivet av enRödjävel:

köp ett 780.

tycker personligen att 770 är lite så dära fel placerat, har man råd med det så kan man spara lite till och köpa ett 780 ;D

Det är så stor skillnad på prestanda så snäppet upp GPU är väldigt värt

Har du någon aning om hur denna kylare är?
https://www.inet.se/produkt/5409857/gigabyte-geforce-gtx-780-...

Många hundra billigare och utseende och ljudnivå är skitsamma för mig t.e.x.
Kyler den bra?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Har du någon aning om hur denna kylare är?
https://www.inet.se/produkt/5409857/gigabyte-geforce-gtx-780-...

Många hundra billigare och utseende och ljudnivå är skitsamma för mig t.e.x.
Kyler den bra?

kylaren är riktigt bra för att vara REF. samma som Titan kylaren köp! ;D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Skrivet av enRödjävel:

kylaren är riktigt bra för att vara REF. samma som Titan kylaren köp! ;D

Ska bygga ny rigg snart o är inne på 770 2gb men funderar på o lägga lite extra på ett 780 istället Låter lockande! tack för svaret

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Ska bygga ny rigg snart o är inne på 770 2gb men funderar på o lägga lite extra på ett 780 istället Låter lockande! tack för svaret

jovisst och ska du köra sli så rek:ar jag verkligen REF.Kylaren lr WC-block om man kör på Custom WC såklart =D.

kylaren ska vara väldigt mycket tystar än äldre gen. GPUs REF.kylare. dessutom har Nvidia fixat me fläktkurvan O programvara så fläkten snurrar inte upp tok mycket helt plötsligt utan håller det lugnare och tystar.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Hade kört på EVGA om du ska köra 780 referens och byta kylare senare, då deras garanti faktiskt tillåter byte av kylare. Till skillnad från andra tillverkare.

Titan-kylaren ska dock vara väldigt högpresterande jämfört med tidigare referenskylare. Så finns ingen anledning att byta såvida du inte ska vattenkyla kortet.

Permalänk

Ignorera/ta bort detta inlägg

Permalänk

Hade tänkt köpa ett 770 på grund av att jag inte ville lägga de där extra 2 000 kronorna. Smärtgränsen går någonstans vid 3000 men om ni tror att det verkligen är värt att skaffa ett 780 så... Vilken version ska jag skaffa i sådana fall? Asus? evga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin Bergström:

Hade tänkt köpa ett 770 på grund av att jag inte ville lägga de där extra 2 000 kronorna. Smärtgränsen går någonstans vid 3000 men om ni tror att det verkligen är värt att skaffa ett 780 så... Vilken version ska jag skaffa i sådana fall? Asus? evga?

EVGA! Deras support är riktigt grym ifall något skulle hända.

Permalänk

Tror ni det kommer komma något 780 med mer vram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin Bergström:

Tror ni det kommer komma något 780 med mer vram?

svårt o säga men jag tvivlar på det då det blir för likt titan isåfall.

menar finns 780 med tex 4-6gb så tappar folk nog intresset för titan korten, eller iaf en del %.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

EVGA! Deras support är riktigt grym ifall något skulle hända.

Evga utan tvekan pga deras garantier.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

köp ett 780.

tycker personligen att 770 är lite så dära fel placerat, har man råd med det så kan man spara lite till och köpa ett 780 ;D

Det är så stor skillnad på prestanda så snäppet upp GPU är väldigt värt

Ahaha what, felplacerat?
Du får ett 780 som är i princip ynka 10% snabbare än ett 770 i 1080p, för 2000;- mer. Tycker du att 2000;- är "spara lite till"?

Då skulle man lika gärna kunna ta och "spara lite till" för att sedan "spara ännu lite mer" så har man cash till ett Titan som ger runt 15% mer kräm i 1080p än ett 780! 8 LAX NP!
Stor skillnad på prestanda är kanske att ta i.

GTX 770 är förbannat prisvärt och presterar inte långt efter ett 780 vid överklockning. Det får 7970 att svettas något förbannat när de går back to back i speltester, och även om det är jämnt så glider 770 före i majoriteten av spelen.

Förstår verkligen inte vad du menar med att det är felplacerat. Det äger i sin prisklass och ligger inte långt ifrån sin närmaste storebror. Det är så perfekt placerat så

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq