Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Källa??!!

Jag skulle tippa på att det är denna Kilroy hänvisar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Jag skulle tippa på att det är denna Kilroy hänvisar till.

Nja, det är verkligheten jag hänvisar till.
Det är en av flertalet källor och uträkningar som visar att så är fallet.

Men oavsett hur man räknar, man kan räkna på andra sätt, så hamnar man i allra värsta fall, med extrema överberäkningar, på siffror om några procent av vår statsbudget.

Om man på allvar tror att en post på några procent på den totala statsbudgeten är ett så stort problem som SD och deras anhängare tror att invandrare är så är man helt enkelt väldigt okunnig.

Så även om man vill räkna så invandrarfientligt som möjligt så är det absurt att en post som på sin höjd är några procent av statsbudgeten ska få så mycket uppmärksamhet.
Tycker ni inte det?
Hur kan man lägga 95% av sin uppmärksamhet på en post som står för några procent av statsbudgeten?
Är det en ansvarsfull politik?

Kan man motivera det på något annat sätt än olika former av rasism?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nja, det är verkligheten jag hänvisar till.
Det är en av flertalet källor och uträkningar som visar att så är fallet.

Men oavsett hur man räknar, man kan räkna på andra sätt, så hamnar man i allra värsta fall, med extrema överberäkningar, på siffror om några procent av vår statsbudget.

Om man på allvar tror att en post på några procent på den totala statsbudgeten är ett så stort problem som SD och deras anhängare tror att invandrare är så är man helt enkelt väldigt okunnig.

Så även om man vill räkna så invandrarfientligt som möjligt så är det absurt att en post som på sin höjd är några procent av statsbudgeten ska få så mycket uppmärksamhet.
Tycker ni inte det?
Hur kan man lägga 95% av sin uppmärksamhet på en post som står för några procent av statsbudgeten?
Är det en ansvarsfull politik?

Kan man motivera det på något annat sätt än olika former av rasism?

Är inte hela det här skitsnacket om kostnaden mer en skenmanöver för att styra bort lite från verkligheten som snarare är att de inte vill ha invandrare som smutsar ner våra svenska fina samhällen? tyvärr så har de ju med dessa ekonomiska argument fått med en del mindre begåvade människor

Vore dock intressant att få se lite statestik kring hur det ligger till med brott osv, som är ett annat vanligt argument man hör. Självklart måste statistiken vara normaliserad utifrån socioekonomiska faktorer för att vara intressant dvs vad som är intressant är om man jämför andelen personer som begår brott från gupperna "invandrare med 2.5 barn, hund, radhus och volvo" vs "svenskar med 2.5 barn, hund, radhus och volvo" (självklart bosatta på likvärdiga platser) och ser om det finns någon skillnad.... hade varit mycket intressant indeed

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Är inte hela det här skitsnacket om kostnaden mer en skenmanöver för att styra bort lite från verkligheten som snarare är att de inte vill ha invandrare som smutsar ner våra svenska fina samhällen? tyvärr så har de ju med dessa ekonomiska argument fått med en del mindre begåvade människor

Vore dock intressant att få se lite statestik kring hur det ligger till med brott osv, som är ett annat vanligt argument man hör. Självklart måste statistiken vara normaliserad utifrån socioekonomiska faktorer för att vara intressant dvs vad som är intressant är om man jämför andelen personer som begår brott från gupperna "invandrare med 2.5 barn, hund, radhus och volvo" vs "svenskar med 2.5 barn, hund, radhus och volvo" (självklart bosatta på likvärdiga platser) och ser om det finns någon skillnad.... hade varit mycket intressant indeed

"Invandrare" är något överrepresenterade bland brottslighet även med visst hänsynstagande till socioekonomiska faktorer. Anledningen till att jag säger "visst" är att saker som traumatiska upplevelser osv inte är med i beräkningarna.
Det som är roligare är att Sverigedemokrater är mer överrepresenterade när man undersöker den saken.
(källor: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artik... och http://www.fria.nu/artikel/7721 för att ta några snabbgooglade)

Så om vi ska vara vidriga nog att klumpa ihop människor i olika grupper och sedan straffa hela grupperna så är Sverigedemokrater en mer brottsbenägen grupp än invandrare.
Tragikomisk ironi vill jag påstå...

Men ja, bara grejen att man räknar kring kostnader för en grupp på det här sättet är vidrigt och går helt emot min syn på människor som individer som inte ska dömas baserat på någonting annat än sina egna handlingar.
Att SD och deras anhängare tycker det är så himla viktigt att dela upp personer i "invandrare" och "svenskar" är vidrigt och rasistiskt i sig, liksom per definition.
Beroende på hur man väljer att sortera in olika grupper kan man liksom fixa statistik som säger precis vad man vill.

Och som jag sade tidigare, varför är man så här besatt vid en sak som är några procent av hela statsbudgeten? Kan någon svara på det, varför fokuserar ni som gillar SD så mycket på dessa procenten?
Resterande 90% av statsbudgeten borde ju vara minst lika viktig kan jag tycka, men hur kommer det sig att ni ägnar så mycket åt just invandringen?

Sen förstår jag inte hur man kan se familjer med lekande barn här som flytt ifrån krig och politisk förföljelse, som kanske inte ens vet om ifall deras släktingar fortfarande lever, eller vet att dom har dött osv.
Hur kan man se på dom och tänka, fy fan, hem med er!

Jag känner flera invandrare som jobbar så jävla hårt för att hitta jobb, dom jobbar hårt med massa saker utan att få betalt för att dom vill skapa sig ett liv här.
INGEN av dom jag känner har fått detta pengaregn över sig som vissa här verkar tro att invandrare får.

Och visst finns det anekdotiska exempel där det har blivit så, men det ser inte ut så egentligen.
För varje exempel någon kan hitta på någon som fått mer än rimligt med ersättning och hjälp finns det minst 20 som fått mindre.

Med det sagt, integrationspolitiken har varit dålig dom senaste 20 åren eller så och jag har sett det förvärras rejält sedan Alliansen tog över 2006, segregationen och fattigdomen i "problemområden" har bara blivit värre.

Och känner mig helt matt över det faktum att jag fortfarande inte sett ett enda förslag på SD politik för att förbättra får integrationspolitik.
Det enda jag hör är att vi ska sluta ta emot invandrare.

Seriöst? Ni röstar på ett parti på den enda anledningen? Ingenting annat?
Vilket tomteparti dom är och vilka tomtar ni är.

Ser ni det inte själva? Detta är ju skrattretande...

EDIT: Lol ramble, men vad gör man...

Permalänk
Medlem

SD i ett nötskal http://www.youtube.com/watch?v=q7CANoHtf4M. Det är skrämmande hur outbildade människor är och hur de inte är villiga att granska data innan de gör en bedömning.

Permalänk
Medlem

I och med senaste tumulten om invandrarna och våldsamma konfrontationer i samband med en släkting blev rån-misshandlad, så väljer jag SD. Annars hade det blivit blankt för min del.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

SD i ett nötskal http://www.youtube.com/watch?v=q7CANoHtf4M. Det är skrämmande hur outbildade människor är och hur de inte är villiga att granska data innan de gör en bedömning.

Du använder ett komiker program som referens för din verklighetsuppfattning? Måste säga att det är skrämmande, säger det mesta.....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Självklart måste statistiken vara normaliserad utifrån socioekonomiska faktorer för att vara intressant dvs vad som är intressant är om man jämför andelen personer som begår brott från gupperna "invandrare med 2.5 barn, hund, radhus och volvo" vs "svenskar med 2.5 barn, hund, radhus och volvo" (självklart bosatta på likvärdiga platser) och ser om det finns någon skillnad.... hade varit mycket intressant indeed

Och vad för resultat är du ute efter?

Skrivet av Triffid:

Sen förstår jag inte hur man kan se familjer med lekande barn här som flytt ifrån krig och politisk förföljelse, som kanske inte ens vet om ifall deras släktingar fortfarande lever, eller vet att dom har dött osv.
Hur kan man se på dom och tänka, fy fan, hem med er!

Där många av oss sliter så att vi knappast har tid med att skaffa barn och kan fundera hur lyckligt liv de måste ha haft det. I vilket fall så är inte allas ork att anstränga sig ännu hårdare för att hjälpa andra inte kvar.
Utan man mer ser till att försök lösa de inhemska problemen till en mer humanitära samhälle för alla, svenskar "såsom invandrare" innan vi tar in fler flyktingar som inte ens kommer på en arbetsintervju fast staten betalar upp till 80% av deras lön om dessa blir anställda istället för en "svenne".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Om du kommer hem och vattnet står på för fullt i badkaret, badkaret är fullt och vatten ansamlas i stora mängder på golvet. Låter du vattnet fortsätta rinna eller stänger du av kranen eller åtminstone minskar flödet så att samma mängd vatten fylls på som hinner rinna bort?

Nej Shogun lägg ner det här omedelbart du har fortfarande inte påvisat de ekonomiska eller samhälleliga effekterna av invandringen.

Skrivet av shogun-r:

För mig är svaret givet och det är den första åtgärden som måste till för att kunna hantera problemet som badrummet har.

Bra Tänkt nu tar vi och applicerar den devisen på ditt ovanstående resonemang: (Observera att vi inte kan använda invandringen som en orsak för ökningen innan sambandet och omfattningen är fastslaget, DVS något som Shogun och för den delen varenda SDare här har misslyckats med.

Vad är det vi kan illustrera med analogin Shogun använder:

  • Badrummet är statsfinanserna och vattnet är utgifterna (ta reda på invandringens del i kostnaden.)

  • Badrummet är Flykting förläggningarna och vattnet är flyktingarna (Ta reda på om antalet flyktingförläggningar är en konstant)

  • Badrummet är Avpixlat och vattnet är Kent Ekeroth & co samlade smörja (I det här fallet ska ingne krav stängas av utan snarare skall dumskallarna bakom sidan tvingas till intensivkurser i Weberologi.)

Skrivet av hultent3:

Det är inte invandrarna det är fel på utan det är invandringen. Denna bild tror jag majoriteten av SD anhängarna på detta forumet kan hålla med om.

Lyssnar du tillräckligt länge på dem så ser du nog som många andra att den främsta anledningen till att rösta på SD här är en blandning av vidskepelse och rasism

Skrivet av hultent3:

Det må vara så att SD är ett gäng vildar som inte har en speciellt bred syn på verkligheten och som, enligt mig, kommer göra mer skada än nytta om de får för mycket makt. Men att vifta bort påståendet om att vi tar in för många invandrare som nonsens är själva kontentan till varför SD växer sig starka och varför vi kommer få stora problem i framtiden om inget görs.

Som sagt vidskepelse, du har inte fog för ditt antagande om invandringens effekter, det står klart redan nu och jag grundar det helt enkelt på att den samlade kunskapen som presenterats om invandringen av de invandringskritiska har varit noll (om man nu bortser från det som skapats av vetenskapsteoretiska missförstånd tex. oförmågan att läsa statistik.). För att göra det enkelt för dig: Läs igenom andra trådar om ämnet sen kan vi ta en diskussion om det hela men slutsatsen kommer bli, precis som alla andra gånger att du är inkompetent.

Skrivet av hultent3:

VI tar in för mycket invandrare.

Har du belägg för det här eller kommer du motivera det med ett löst antagande i nästa mening?

Skrivet av hultent3:

Vi har inte resurser eller kunskap att ta hand om alla.

Ett löst antagande alltså.
tips:

  • Sök presentera resurserna och kunskapen som används i mottagandet.

  • Sök de absoluta storheterna på resurserna som används i mottagandet.

  • Förklara varför det är de kollektiva krafterna som ska ansvara för integrationen snarare än de privata.

Skrivet av hultent3:

Jag kan inte förstå varför det inte gå in hos vissa att det är bättre att ha ett jämt flöde för att integrationen skulle fungera.

Nej men jag misstänker att du inte förstår överlag:

Ett jämnt inflöde kan illusteras som en rak linje om vi nu tar tankesprånget (tyvärr helt motiverat) och tänker oss att resurserna som står samhället till förfogande ökar och minskar med nationalräkenskapernas storlek så kommer en ökning också kunna behandlas som jämn om den befinner sig i linje med just samhällets utveckling.

Vidare och här blir det värre:

Du har inget fog för ditt uttalande, det är lika tomt och dumt som att säga:
"Jag förstår inte var för vissa inte fattar att svarta katter ökar häxeriet."

Ett påstående blir inte mer eller mindre sant beroende på hur sannolikt det låter. Därför får du bakläxa: leta upp något som bekräftar din tes om integrations hastigheten i förhållande till toppar och dalar i inflödet.

Nu ska vi ta det roligaste i kråksången: Flyktingmottagandet och ja det är hemskt att krigen inte håller sig på jämn nivå, det är väldigt retsamt att konflikter plötsligt ökar flyktingströmmarna.

Skrivet av hultent3:

Om vi tar exemplet med badkaret och ponerar att badkaret är Välfärdssamhället och golvet är de som hamnar utanför, så kanske det blir tydligare?

Nu kan det tyckas lite elakt att jag lagt till mig med en hårdare ton det är förvisso en förändring inom min kontroll men jag orkar inte längre bry mig om jag framstår som dryg även för den minst läskunniga, jag är dryg och jag har rätt och här får du en enkelt förklaring på varför du har fel.

Välfärdssamhällets storlek står i relation till samhällets storlek. Om invandringen ligger till grund för översvämningen så bidrar de med en minus-effekt på kapaciteten och om då svenskar är oskyldiga bidrar de med en plus effekt. Då samhället enligt modellen förmår acceptera en viss mängd invandrare så måste vi därför anta att varje ny svensk bidrar med tillräckligt för att täcka upp sig själv och andra vi säger 1.5 eftersom invandringen leder till översvämningen måste deras bidrag vara mindre än 1 så vi drar till med 0,8. Det räcker dock inte med det, om vi ponerar att invandrare integreras torde deras bidrag stiga till Svenska nivåer på 1,5.
Resonemanget blir endast relevant om uttaget dvs inflödet av invandrare ligger högre än den samlade ökningen av integrerade och nytillkomna Svenskar.
Ett försök att försöka illustrera vilka summor av människor vi då talar om:
Nativiteten i Sverige ligger högre än invandringen 2010 var det ca 110 000 nyfödda. Invandringen samma år var ungefär 100 000-20 000 hemvändare så 80t sammanlagt 180t.

Så om vi tar exemplet och ponerar att jag orkar behandla det här mer så kan vi säga att om vi nu backar en bruklig integrationstid tillbaka låt oss överdriva med 25 år för enkelhetens skull så måste invandringen vara större än tillskottet för 25år sedan för att vi ska kunna få negativa effekter på grund av invandringen.

Kom väl ihåg att en konstant är konstant för det är en konstant och det ska inte blandas ihop med variabler.

Skrivet av hultent3:

Att ta hand om flyktingar sätter stor press på den svenska modellen.

Nej, Saltsjöbadsandan avslutades i och med att SAF övergav den korporativa modellen i början av 1990-talet.

(Den Svenska modellen är: Wallenberg, SAF, LO, SAP och Rehn Meidner Modellen. Korporativism och storindustri helt enkelt.)

Skrivet av hultent3:

Om vi inte har ett jämt flöde utan bara öser på, så kommer vi får väldigt stora problem.

Sitt still och andas djupt gå nu och leta rätt på ett resonemang som bekräftar ditt antagande.

Skrivet av hultent3:

Vilket i förlängningen kommer göra att det inte kommer finnas möjlighet att ta hand om i närheten så många flyktingar som vi gör idag.

Ajaj en relevant slutsats måste grundas på ett relevant resonemang och en slutsats som inte grundas på ett relevant resonemang och som i sig är ett irrelevant resonemang är blott en fis. Gör om gör rätt!

Skrivet av hultent3:

Att minska invandringen till rimliga proportioner är fördelaktigt för alla. Både svenskar, invandrare och de som i framtiden kommer behöva fly till Sverige.

Hrhr först och främst måste de rimliga proportionerna fastslås (med riktiga resonemang.) sen så ska vi nog ta ett snack om vad flyktingpolitik innebär.
Flyktingpolitik handlar om att ta hand om människor i nöd, mottagandet av flyktingar står inte i proportion till det egna landets förutsättningar utan de förutsättningar som reglerats transnationella avtal. Då summan flyktingar från krigshärden inte kan regleras kan vi blott tala om procentsatser när det kommer till proportioner.

Det här är dock intressant och en trevlig dumförklaring som jag tänker ge dig:
Ett minskat mottagande innebär en nedrustning och därmed en sänkt kapacitet.

Skrivet av shogun-r:

Du använder ett komiker program som referens för din verklighetsuppfattning? Måste säga att det är skrämmande, säger det mesta.....

Shogun det viktigaste är inte alltid vilken källa man använder utan det är också viktigt att förstå den vilket Swiifty gjorde och baserat på vad han skrev så borde även du insett vad han menade.

Skrivet av bud_bundy:

Nej jag tycker inte sådan undersökning är bra, där man sållar bort en massa faktorer och skapar megastora felkällor för att få ut ett resultat som man grovt kan misstolka.
Då är det bättre att fokusera på det man är ute efter såsom kulturers påverkan och försöka skaffa sig en verklig bild. Såsom om någon ligger med någons dotter och därefter blir misshandlad av fadern, är det dåligt eller bra? Svaret beror bara på vad för samhälle man är ute efter.

Kulturers teoretiska inverkan på brottsligheten är andelen dömda/totalsumman. Korrelationen är inte större än några promille.
Att sedan tillskriva kulturen sådant såsom barnaga och arbeta utifrån det blir i sig meningslöst eftersom det återigen bara handlar om några promille, barnaga är dåligt men i en diskussion om brottslighet där fokus ligger på kultur är det meningslöst att ta upp.

Skrivet av bud_bundy:

Där man kan tänka, hur tusan har de ens haft tid att skaffa barn? Där många av dagens svenskar ej har tid med något sådant i vår tuffa arbetsmarknad.
Och det blir svårt att förstå att dessa har varit så extremt utsatta så att de tvunget behöver komma hit och leva på våra pengar och att det inte istället går att hjälpa dem på plats. Flyktingar som dock kommer hit och direkt går i arbete utan något bidrag är dock en helt annan femma.

Konstigt resonemang men visst: är de arbetslösa har de väl tid att skaffa barn?
Att svenskar "inte har tid att skaffa barn" är ju ett gammalt tramsigt resonemang som kräver att vilja att skaffa barn är densamma hos alla.
Flyktingar är återigen flyktingar, deras mottagande är grundat på nöd och om det skulle vara grundad på ekonomiska förutsättningar så skulle det inte vara flykting politik. Blanda inte ihop dem.

Skrivet av bud_bundy:

Sedan kan man strukturera om vår flyktingpolitik och integrera den med arbetsinkraftinvandring, detta är dock något som tar lång tid.

Nej det går inte att integrera flyktingpolitiken med arbetskraftsinvandringen, en mer dynamisk ekonomi kan absorbera en större mängd arbetslösa men återigen så talar vi om två vitt skilda saker.

Skrivet av bud_bundy:

Högern och socialdemokraterna är idag i princip samma parti. Det behövs någon som tar itu med både vår upphovsrätt, patenträtt och invandringspolitik idag. SD riktar sig på invandringspolitiken och tycker man den är viktigast så varför inte?
Men visst skulle sd få runt 20% eller över så skulle deras politik vara dålig för landet (de får för stor makt), men dit lär det dröja så det är bara att rösta på.

Nu är du inne på en klassisk SD grej, rösta om "rätt(egentligen fel men för SD väljare är upp ned och bakåt framåt)" sak på fel plats. Upphovsrätten och patentpolitiken regleras av transnationella avtal, ett svenskt riksdagsinitiativ är tandlöst, satsa på EU istället.

Skrivet av bud_bundy:

När man röstar så behöver man inte rösta på det parti som man tycker för den vettigaste politiken utan man kan taktisk välja ett mer extrema parti om man tror att resultatet av detta blir det man anser är den bästa politiken.
En liknelse. Säg att man ska rösta på en film eller whatever. Man ser att betyget på filmen kommer hamna på runt 4 men man vill att betyget ska hamna på 7, man kan då vara smart att ge filmen en 10.
Nu stämmer denna liknelse dålig överens med politikröstning, men i vilket fall det är bara sd som försöker göra något åt vår invandringspolitik lösa problemen med vår invandringspolitik. -Att höja bidragen till arbetsgivare och på så sätt förfina statistiken anser jag inte är att försöka.

Vilka problem?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

I och med senaste tumulten om invandrarna och våldsamma konfrontationer i samband med en släkting blev rån-misshandlad, så väljer jag SD. Annars hade det blivit blankt för min del.

Ja bra jobbat.

Rösta på SD så händer följande saker automagiskt:
Dina släktingar blir inte rånade.
Tumulten minskar.
Antalet våldsamma konfrontationer minskar.

SD har nämligen anställt en magiker som kommer att trolla fram tio miljoner nya poliser! Egentligen skulle det vara 10 Miljarder men då skulle inte svenskheten räcka till alla.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Du använder ett komiker program som referens för din verklighetsuppfattning? Måste säga att det är skrämmande, säger det mesta.....

Och din förmåga att förstå ett skämt är som så mycket annat hos dig, bristande. Dock finns det en del paralleller att hämta från inslaget, som delvis beskriver SD's inkompetenta anhängar skara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Och vad för resultat är du ute efter?

vad menar du? till skillnad från vissa andra så bestämmer jag inte vad resultatet skall bli innan jag tittar på statistiken.

Skrivet av bud_bundy:

Där många av oss sliter så att vi knappast har tid med att skaffa barn och kan fundera hur lyckligt liv de måste ha haft det. I vilket fall så är inte allas ork att anstränga sig ännu hårdare för att hjälpa andra inte kvar.
Utan man mer ser till att försök lösa de inhemska problemen till en mer humanitära samhälle för alla, svenskar "såsom invandrare" innan vi tar in fler flyktingar som inte ens kommer på en arbetsintervju fast staten betalar upp till 80% av deras lön om dessa blir anställda istället för en "svenne".

du har felquotat mig här, det var itne jag som sa det du quotat.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Där många av oss sliter så att vi knappast har tid med att skaffa barn och kan fundera hur lyckligt liv de måste ha haft det. I vilket fall så är inte allas ork att anstränga sig ännu hårdare för att hjälpa andra inte kvar.
Utan man mer ser till att försök lösa de inhemska problemen till en mer humanitära samhälle för alla, svenskar "såsom invandrare" innan vi tar in fler flyktingar som inte ens kommer på en arbetsintervju fast staten betalar upp till 80% av deras lön om dessa blir anställda istället för en "svenne".

Varför detta fokus på dessa få procent av statsbudgeten istället för resterande 90+%?
Tycker du det är rimligt av dig själv att vilja skicka hem lekande barn till ett helvete dom flytt ifrån än att prioritera om någonting annat i statsbudgeten?

Och dessutom, om du missade det, vi går plus på invandringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Du använder ett komiker program som referens för din verklighetsuppfattning? Måste säga att det är skrämmande, säger det mesta.....

Istället för att kommentera en sketch, kan du förklara vilka typer av förändringar som SD, eller du själv, vill göra för att förbättra integrationspolitiken?

Sluta ta emot invandrare är ett förslag.
Och mer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

I och med senaste tumulten om invandrarna och våldsamma konfrontationer i samband med en släkting blev rån-misshandlad, så väljer jag SD. Annars hade det blivit blankt för min del.

Och om det hade varit en infödd svensk som rån-misshandlade din släktning, då hade det inte varit lika märkvärdigt och i sin vanliga ordning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att SD och deras anhängare tycker det är så himla viktigt att dela upp personer i "invandrare" och "svenskar" är vidrigt och rasistiskt i sig, liksom per definition.

Lagen ser ut så. Medborgare har vissa rättigheter utlänningar saknar. En absolut rätt att vistas i Sverige är en av dem.

Skrivet av Kilroy:

Och som jag sade tidigare, varför är man så här besatt vid en sak som är några procent av hela statsbudgeten? Kan någon svara på det, varför fokuserar ni som gillar SD så mycket på dessa procenten?
Resterande 90% av statsbudgeten borde ju vara minst lika viktig kan jag tycka, men hur kommer det sig att ni ägnar så mycket åt just invandringen?

Tiotals miljarder årligen är ganska mycket pengar som man kan göra mycket gott för.

Skrivet av Kilroy:

Sen förstår jag inte hur man kan se familjer med lekande barn här som flytt ifrån krig och politisk förföljelse, som kanske inte ens vet om ifall deras släktingar fortfarande lever, eller vet att dom har dött osv.

Sån här argumentation får mig att undra om du har en aning om hur få det är som kommer hit med flyktingskäl som definierade av FN. Verkar inte heller som om du är medveten om hur oerhört många fler Sverige tar emot sett till antalet invånare än andra länder i Europa. SD tycker fortfarande att flyktingar ska få asyl i Sverige, men att kraven ska bli klart högre idag och utgå från Genève-konventionens definitioner. Det är värt att komma ihåg om man som du försöker påstå att SD skulle stänga dörren för alla.

Skrivet av Kilroy:

Med det sagt, integrationspolitiken har varit dålig dom senaste 20 åren eller så och jag har sett det förvärras rejält sedan Alliansen tog över 2006, segregationen och fattigdomen i "problemområden" har bara blivit värre.

Om något tror jag att alliansens politik förbättar integrationsprocessen. Lägre trösklar till arbetsmarknaden gynnar nyanlända.

Skrivet av Kilroy:

Och känner mig helt matt över det faktum att jag fortfarande inte sett ett enda förslag på SD politik för att förbättra får integrationspolitik.
Det enda jag hör är att vi ska sluta ta emot invandrare.

Att minska antalet som kommer hit underättar för alla integrationsåtgärder. Det i sig är en ganska viktig punkt för att kunna lösa de problem vi har med de som redan är här. Alla miljarder vi kastat på integrationsprojekt de senaste 30 åren har inte hjälpt nämnvärt. Blir lite löjligt att sitta och ropa på fler integrationsåtgärder som inte fungerar och då tycka att man har en seriös integrationspolitik. Att SD inte har ett program med X antal punkter för bättre integration känns konsekvent om man är av uppfattningen att desto fler man har att integrera desto svårare blir det. Sossarna har misslyckats totalt på området. Alliansen har misslyckats totalt på området. Din och deras lösning är att fortsätta med det som misslyckats. Det är inte sund politik.

Sedan ska det väl sägas att SD inte förespråkar integration, utan assimilering - att Sverige ska vara mer monokulturellt istället för mångkulturellt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Jag ändrade mitt inlägg ovanför då jag ej hade tid att tjabla, så jag svarar kortfattat:

Skrivet av Kilroy:

Varför detta fokus på dessa få procent av statsbudgeten istället för resterande 90+%?

Vad flyktingpolitiken kostar och vad vi tjänar på den är svår att uppskatta, de flesta som gör det gör dessutom enbart jämförelser mellan extremlägren.
Alltså total bomstopp, hindra all arbetskraftsinvandring emot dagens invandringspolitik.
Eller :
Sjukligt överdriven bidragsinvandring emot en mer förnuftig.
Där jag anser det inte blir lite knepigt när folk säger vad invandring kostar utan att specificera vad de jämför emot?
Att staten överöser företag med pengar om de anställer flyktingar gör kalkylerna extremt komplicerade, då man inte kan säga att X% av alla flyktingar får jobb inom ett år och det inte är så farligt.

Som:

Skrivet av Kilroy:

Och dessutom, om du missade det, vi går plus på invandringen.

Plus jämfört emot vilken invandringspolitik då?
Om du däremot påstår att dagens flyktingpolitik/invandringspolitik är den mest ekonomisk gynnsamma som praktisk är genomförbar, så hade jag varit för exakt samma politik om jag hade trott på "detta påstående".

Skrivet av Kilroy:

Tycker du det är rimligt av dig själv att vilja skicka hem lekande barn till ett helvete dom flytt ifrån än att prioritera om någonting annat i statsbudgeten?

Vi alla har olika empatier och det borde vara upp till var och en och bestämma hur man vill hålla på med välgörenheter, detta är inget staten ska hålla på med. Dock bör staten ha ett skyddsnät för alla invånare inom landet oavsett hur länge de har bott här.

Så på din fråga så är det inte rimligt att de ens flyr hit och det går att hjälpa dem på plats, vi bör vara extremt restriktiva emot vilka vi släpper in och ger bidrag och när de väl har börjat komma in i samhället så ska vi självklart inte utvisa dem. (vi borde nästan förhindra dem att sticka härifrån utan att först betala av vad de hade kostat oss, detta är dock ej praktisk genomförbart)

Som det är idag så kan folk bo i sverige i över ett år och leva på bidrag sedan kan vi med våld tvinga dem lämna landet även om de har börjat komma in på arbetsmarknaden och allt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

http://www.defria.se

Jag tror inte på korruption eller polisstat som de andra toppstyrda partierna står för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Lagen ser ut så. Medborgare har vissa rättigheter utlänningar saknar. En absolut rätt att vistas i Sverige är en av dem.

Många som klassas som invandrare har permanent uppehålls tillstånd eller rent av svenskt medborgarskap.
Så dit argument här är helt enkelt felaktigt, enligt lagen är man svensk när man har Svenskt medborgarskap och personer med permanent uppehållstillstånd har i princip samma rättigheter som medborgare.

Skrivet av Valiumballong:

Tiotals miljarder årligen är ganska mycket pengar som man kan göra mycket gott för.

Nu handlar det inte om dom summorna om man räknar på nettot, men även om jag köper det, varför är det så viktigt att fokusera på just dessa tiotals miljarder jämfört med övriga hundratals miljarder?

Skrivet av Valiumballong:

Sån här argumentation får mig att undra om du har en aning om hur få det är som kommer hit med flyktingskäl som definierade av FN. Verkar inte heller som om du är medveten om hur oerhört många fler Sverige tar emot sett till antalet invånare än andra länder i Europa. SD tycker fortfarande att flyktingar ska få asyl i Sverige, men att kraven ska bli klart högre idag och utgå från Genève-konventionens definitioner. Det är värt att komma ihåg om man som du försöker påstå att SD skulle stänga dörren för alla.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&arti...
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/746597-sverige-kritiseras...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12492882.ab
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hard-kritik-mot-sverige-fra...
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/irakkritik-mot-avvisningar_...

För att ta några lätthittade exempel. Vår flyktingpolitik är inte så välkomnande som du verkar tro.
Har du några källor på hur du menar att vår flyktingpolitik är för välkomnande så läser jag gärna det.

Skrivet av Valiumballong:

Om något tror jag att alliansens politik förbättar integrationsprocessen. Lägre trösklar till arbetsmarknaden gynnar nyanlända.

Jag tycker inte det är särskilt intressant vad du "tror" och inte. Faktum är att det har försämrat integrationsprocessen. Dom här lägre trösklarna på arbetsmarknaden det pratas om fungerar inte så bra i praktiken.

Några punkter som försämrat integrationen:
1. Färre högskoleplatser gör att framförallt dom med sämst förutsättningar blir utan. Där är personer med invandrarbakgrund överrepresenterade.
(källor: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik... http://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-studieplatser-har-mi...)

2. Klyftorna har ökat och fattiga blivit fattigare. Fattigdom är ett problem för att integreras i ett samhälle. Invandrare är överrepresenterade bland fattiga.
(Källor: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artik... http://www.svd.se/nyheter/inrikes/klyftor-vaxer-snabbast-isve... http://imgur.com/9pRwIyv http://imgur.com/HuSiSXU http://imgur.com/mU0geCJ http://i.imgur.com/NVD4fUi.png http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/inkomstklyftorna-for-stor...)

3. Arbetslösnheten har ökat i "utanförskaptsområdena" som till stor del består av invandrare.
(Källa: http://www.aip.nu/default.aspx?page=3&nyhet=41584)

4. Gymnasiebehörigheten av minskat i "utanförskaptsområdena".
(Källa: http://www.aip.nu/default.aspx?page=3&nyhet=41584)

5. Polariseringen har ökat iom att SD har tagit allt större plats i politiken och röstar med Alliansen samt Statsministern uttalar sig om "etniska svenskar" osv när han påstår att vi har låg arbetslöshet.
(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stigmatisering_%28sociologi%29)

För att ta några snabba.
Vill du ha fler exempel eller fler källor så kan du får lite längre rapporter och mer djuplodande studier kring det hela att ta tag i.

Skrivet av Valiumballong:

Att minska antalet som kommer hit underättar för alla integrationsåtgärder. Det i sig är en ganska viktig punkt för att kunna lösa de problem vi har med de som redan är här. Alla miljarder vi kastat på integrationsprojekt de senaste 30 åren har inte hjälpt nämnvärt. Blir lite löjligt att sitta och ropa på fler integrationsåtgärder som inte fungerar och då tycka att man har en seriös integrationspolitik. Att SD inte har ett program med X antal punkter för bättre integration känns konsekvent om man är av uppfattningen att desto fler man har att integrera desto svårare blir det. Sossarna har misslyckats totalt på området. Alliansen har misslyckats totalt på området. Din och deras lösning är att fortsätta med det som misslyckats. Det är inte sund politik.

Nu har jag ju flertalet gånger bara i den här tråden själv kallar integrationspolitiken misslyckad, den var misslyckad under Sossarna och den har blivit än värre under Alliansen. All statistik pekar på det.
Att du då klumpar ihop min lösning med deras känns därmed helt orimligt. Mina idéer om vad som borde göras har inte mycket med deras att göra.

Men SD är ett politiskt parti med vaddå, runt 10% av rösterna och deras enskilt största fråga är integrationen.
Har dom verkligen inga som helst förslag eller idéer på hur vi ska hantera invandrare och andra arbetslösa osv vi har i landet utöver att sluta ta emot fler flyktingar?

Skrivet av Valiumballong:

Sedan ska det väl sägas att SD inte förespråkar integration, utan assimilering - att Sverige ska vara mer monokulturellt istället för mångkulturellt.

Ja, det är väl det som det handlar om.
Vidrigt och rasistiskt parti, skönt att du iaf står för det till skillnad från så många andra som vill linda in budskapet i lögner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Vad flyktingpolitiken kostar och vad vi tjänar på den är svår att uppskatta, de flesta som gör det gör dessutom enbart jämförelser mellan extremlägren.

Jag länkade till flertalet uträkningar tidigare i tråden och jag har aldrig stött på jämförelser mellan extremlägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Och din förmåga att förstå ett skämt är som så mycket annat hos dig, bristande. Dock finns det en del paralleller att hämta från inslaget, som delvis beskriver SD's inkompetenta anhängar skara.

Nej det finns inga paralleller att dra. Enda parallellen man kan dra är din förmåga att ha fördomar och uttrycka dessa, vilket du även visat prov på tidigare när du t ex kallat mig rasist.

Börjar bli lite förbannad nu, vem fan är du att kalla mig rasist?

Både bott en tid i Afrika och har utlänningar som jag umgåtts/umgås med ibland. Som sagt, vem fan är du att kalla mig rasist och vad vet du om mitt liv?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Nej det finns inga paralleller att dra. Enda parallellen man kan dra är din förmåga att ha fördomar och uttrycka dessa, vilket du även visat prov på tidigare när du t ex kallat mig rasist.

Börjar bli lite förbannad nu, vem fan är du att kalla mig rasist?

Både bott en tid i Afrika och har utlänningar som jag umgåtts/umgås med ibland. Som sagt, vem fan är du att kalla mig rasist och vad vet du om mitt liv?

Du hade rasistiska åsikter, därav kallades du rasist. Om du vill argumentera till varför du inte är rasist på den punkten jag kallade dig rasist för, så argumentera den punkten istället för att gång på gång påtala faktumet att jag kallade dig rasist.

Varför du påtalar att du har bott i Afrika är bortom mig, du kan ha bott i vartenda land i hela världen och fortfarande hysa rasistiska åsikter. Likaså kan du ha rasistiska åsikter men fortfarande ha vänner som är invandrare.

Vet inte mycket om ditt liv förutom de sakerna du själv har sagt på forumet, du har sagt i vad för område du bor, på ett ungefär vad du har för jobb om jag inte minns fel. Sen att dina åsikter på forumet har kommit fram och på så sätt kan man bilda sig en någorlunda bra uppfattning om dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Du hade rasistiska åsikter, därav kallades du rasist. Om du vill argumentera till varför du inte är rasist på den punkten jag kallade dig rasist för, så argumentera den punkten istället för att gång på gång påtala faktumet att jag kallade dig rasist.

Varför du påtalar att du har bott i Afrika är bortom mig, du kan ha bott i vartenda land i hela världen och fortfarande hysa rasistiska åsikter. Likaså kan du ha rasistiska åsikter men fortfarande ha vänner som är invandrare.

Vet inte mycket om ditt liv förutom de sakerna du själv har sagt på forumet, du har sagt i vad för område du bor, på ett ungefär vad du har för jobb om jag inte minns fel. Sen att dina åsikter på forumet har kommit fram och på så sätt kan man bilda sig en någorlunda bra uppfattning om dig.

Snälla du har ingen susning om vad rasism är. That's it.

Tack det samma, du är en väldigt fördomsfull människa.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om jag tolkar din liknelse rätt så är det enda konkreta förslaget för att förbättra vår integrationspolitik som SD står för är att helt enkelt sluta ha folk att integrera?

Om jag har tolkat dig fel så ber jag dig försöka prata om konkret politik istället för med långsökta liknelser.

EDIT: Förövrigt, i din liknelse ser jag ingenting om vad som är fel med vår integrationspolitik. Det enda jag ser är att det är invandrarna det är fel på.
Men som sagt, jag gillar inte den typen av långsökta liknelser, förklara gärna lite mer konkret på vilket sätt SD har gjort eller har som förslag för att förbättra vår integrationspolitik.

Ingen som påstått att det är "invandrarna" det är fel på. Men precis som jordklotet har en bärkraft att kunna försörja människor på så har Sverige en bärkraft att försörja människor som kommer hit. Den har vi överskridit för länge sedan, både är socialt och ekonomiskt perspektiv.

Sen angående din OECD-rapport så kommer jag återkomma till den.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Snälla du har ingen susning om vad rasism är. That's it.

Tack det samma, du är en väldigt fördomsfull människa.

Nej, du vet inte vad rasism är.
Läs en bok, en grundkurs i sociologi eller nått.

Skrivet av shogun-r:

Ingen som påstått att det är "invandrarna" det är fel på. Men precis som jordklotet har en bärkraft att kunna försörja människor på så har Sverige en bärkraft att försörja människor som kommer hit. Den har vi överskridit för länge sedan, både är socialt och ekonomiskt perspektiv.

Sen angående din OECD-rapport så kommer jag återkomma till den.

Inget fel på invandrarna, men det är fel att dom är här?
Jag förstår inte den bakvända logiken.

Och som sagt, det handlar inte om att vi ska försörja folk, även om jag tycker det är rimligt med många flyktingar, dom bidrar till vår välfärd genom sitt arbete också.

Och du påstår att vi överskdridit någon gräns utan några som helst referenser och när jag kommer med källor och referenser till andra saker så bemöter du dom inte öht.

Och det är inte bara OECD-rapporten, det är massvis med olika uträkningar som visar på detta. OECD-rapporten är bara det senaste jag känner till.

Och återigen, vi lägger åtskilliga miljarder på annan skit, varför är det just dom miljarderna vi lägger på flyktingar som är så himla problematisk?

EDIT: Förövrigt tycker jag du, och många andra, borde ta och läsa lite historia kring hur rasism och förföljelse av olika folkslag har sett ut genom historien. Det är alltid argument kring andra saker som är grunden till "vi och dom" och ni gör samma saker, det är tragiskt att se att vi har hundra år av modern historia kring detta och ni ändå upprepar exakt samma sak.

Permalänk

50% på SD hmm... Unga arga män på Swec???

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

50% på SD hmm... Unga arga män på Swec???

SD har ett stöd på ungefär 30% bland unga, svenska, vita män har jag för mig.
Tragiskt att se att dom är än mer överrepresenterade bland Sweclockers medlemmar som är i dom här forumdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

SD har ett stöd på ungefär 30% bland unga, svenska, vita män har jag för mig.
Tragiskt att se att dom är än mer överrepresenterade bland Sweclockers medlemmar som är i dom här forumdelarna.

Verkligen. Vore intressant att se utbildningsnivå och ålder på alla som röstar här på Sweclockers. Kan tänka mig att det är en del unga som inte ens är röstberättigade.

Permalänk
Medlem

En annan fråga som jag har till er SD sympatisörer, hur ser ni på att SD vill försämra rättigheterna för homosexuella?

Det är inte bara invandringen som attackeras av Sverigedemokraterna, även HBT-personer angrips på olika sätt.
Vad tycker ni om det?

Ser ni ett samband mellan hur olika grupper som ligger utanför normen är dom grupperna som får det sämre med SDs politik?
Hur ser ni på det isåfall? Eller hur förklarar ni det om ni inte ser ett samband?

Det här att man behandlas olika beroende på vilken hudfärg man har eller vilken sexuell läggning man har, hur ser ni på det?
Tycker ni att det är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Lagen ser ut så. Medborgare har vissa rättigheter utlänningar saknar. En absolut rätt att vistas i Sverige är en av dem.

Permanent uppehållstillstånd...

Skrivet av Valiumballong:

Tiotals miljarder årligen är ganska mycket pengar som man kan göra mycket gott för.

Tex. Vad? Det vore intressant att veta vad man ska göra för pengarna istället för att bara höra att man kan (det flesta förslag är ogenomförbara men det är roligare att beta av dem en och en.)

Skrivet av Valiumballong:

Sån här argumentation får mig att undra om du har en aning om hur få det är som kommer hit med flyktingskäl som definierade av FN.

Attackerna mot Svensk suveränitet är som störst bland Invandringsfientliga, Svensk lag gäller inte FN definitioner. Det kan inte påpekas nog.
(Vore här trevligt om det fanns nån sorts konsekvens i behandlingen av suveränitet.)

Skrivet av Valiumballong:

Verkar inte heller som om du är medveten om hur oerhört många fler Sverige tar emot sett till antalet invånare än andra länder i Europa. SD tycker fortfarande att flyktingar ska få asyl i Sverige, men att kraven ska bli klart högre idag och utgå från Genève-konventionens definitioner. Det är värt att komma ihåg om man som du försöker påstå att SD skulle stänga dörren för alla.

Vänta nu kom igen... Genèvekonventionen är inte det du talar om utan flyktingkonventionen.
Flyktingkonventionen ligger till grund för den svenska flyktingpolitiken det finns tillägg formad av EU och det finns tillägg formade av Sverige.

Men värt att komma ihåg är att om man ska ifrågasätta ett landssuveränitet och hänvisa till en internationell överenskommelse är det gott nog så att man bör vet vilka överenskommelse det gäller. (och kom inte och säga att vi ska strunta i EU-reglerna för det var du som drog in det internationella och nu får du stå ditt kast.)

Nästa dumhet!

Skrivet av Valiumballong:

Om något tror jag att alliansens politik förbättar integrationsprocessen. Lägre trösklar till arbetsmarknaden gynnar nyanlända.

Mig veterligen har inte Alliansen sänkt kraven arbetsgivarna ställer på sina anställda. Eller du kanske menade något annat (som inte är ett tröskelvärde.)

Skrivet av Valiumballong:

Att minska antalet som kommer hit underättar för alla integrationsåtgärder.

Vilka integrationsåtgärder underlättas av ett minskat inflöde och kan inte hjälpas av en ökning av något annat?

Skrivet av Valiumballong:

Det i sig är en ganska viktig punkt för att kunna lösa de problem vi har med de som redan är här. Alla miljarder vi kastat på integrationsprojekt de senaste 30 åren har inte hjälpt nämnvärt.

För att ta det kort, du kommer skjuta dig själv i pannan i nästa mening (foten är en underdrift)

Skrivet av Valiumballong:

Blir lite löjligt att sitta och ropa på fler integrationsåtgärder som inte fungerar och då tycka att man har en seriös integrationspolitik.

And Boom goes SDare.

Den första tesen Valiumballong för fram är att integrationspolitken inte fungerat: Det här är inte ett särskilt uppseendeväckande påstående.
Den andra tesen som hänger på den första är att ökade resurser inte kommer att lösa problematiken: Det här är synnerligen dumt eftersom Valiumballong utan fog avisar resursbrist som en förklaring till det påstådda misslyckandet.
Sammantaget och det här är intressant så har Valiumballong gjort en klassiker: Med ett ogrundat hopp i resonemanget har han förkunnat att integrationspolitik är ett misslyckande oavsett investering.

Ledsen pysen men det är bara dumt.

Skrivet av Valiumballong:

Att SD inte har ett program med X antal punkter för bättre integration känns konsekvent om man är av uppfattningen att desto fler man har att integrera desto svårare blir det.

Konsekvent är inte samma sak som rationellt. Att konsekvent följa ogrundade påstående är aldrig rationellt. Så visst Valiumballong kan det nog ses som konsekvent, men inte fan är det är rationellt.

I vanliga fall kallar man det för vidskepelse, en sorts magiskt tänkande där ett löst påstående och ett oförklarat samband bildar en "självklar" kedja.

Skrivet av Valiumballong:

Sossarna har misslyckats totalt på området. Alliansen har misslyckats totalt på området. Din och deras lösning är att fortsätta med det som misslyckats. Det är inte sund politik.

Åh näe först och främst krävs det här en vettig ansvarskedja. Är Integrationen Statens ansvar? När isåfall blev integrationen statens ansvar? vidare, har staten föresatt sig att lyckas med 100% integration eller att vara integrationsfrämjande?

Typiskt SD spratt, ett intellektuellt hyss de själva inte förstår sig på:
En kan inte ansvarsbelägga någon för något de inte föresatt sig att göra.

Skrivet av Valiumballong:

Sedan ska det väl sägas att SD inte förespråkar integration, utan assimilering - att Sverige ska vara mer monokulturellt istället för mångkulturellt.

Ett trevligt sätt att friskriva SD ansvar i frågan, att SD väljer assimilation istället för integration ska inte som ett alternativt förslag utan just en friskrivning då assimilation i praktiken är omöjligt att genomföra på individ nivå kommer skuldfrågan just kunna individualiseras och formuleras som: Invandrarna vill inte.

Skrivet av shogun-r:

Ingen som påstått att det är "invandrarna" det är fel på. Men precis som jordklotet har en bärkraft att kunna försörja människor på så har Sverige en bärkraft att försörja människor som kommer hit. Den har vi överskridit för länge sedan, både är socialt och ekonomiskt perspektiv.

Sen angående din OECD-rapport så kommer jag återkomma till den.

Okej Shogun nu var det länge sen vi hade ett snack och du kör stenhårt på ett spår du aldrig lyckats med så låt oss då backa bandet till början så kan du ta och belägga följande delar av ditt resonemang (på riktigt den här gången.)

  • Vad är Sveriges Bärkraft
    - Ekonomisk
    - Social

  • Vilka är de ekonomiska effekterna av invandringen

Skrivet av Ninotramp:

50% på SD hmm... Unga arga män på Swec???

Nej mest bara dumskallar som inte kan läsa ett enkelt diagram.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)