Permalänk
Medlem

Hjälp min mamma!

Hej allihopa!

Jo, det är så att min mamma behöver en ny data, en laptop . Hon spelar spel, men bara på nätet - mycket y8.com etc.

Så en dator hon kan surfa och spela spel på nätet på hade varit toppen - prisklass; 5000 kronor, helst inte mer.

Skulle vara riktigt hyggligt om någon kunde tänkas hjälpa mig och min stackars mamma

Tacksam för alla svar!

Mvh/ Hannes Rehnberg

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem

Jag vet att det inte tillför någonting i tråden men jag känner mig tvungen att skriva:

Data=information.
Dator=maskin som behandlar information.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Chabean:

Hej allihopa!

Jo, det är så att min mamma behöver en ny data, en laptop . Hon spelar spel, men bara på nätet - mycket y8.com etc.

Så en dator hon kan surfa och spela spel på nätet på hade varit toppen - prisklass; 5000 kronor, helst inte mer.

Skulle vara riktigt hyggligt om någon kunde tänkas hjälpa mig och min stackars mamma

Tacksam för alla svar!

Mvh/ Hannes Rehnberg

http://www.youtube.com/watch?v=6BbufUp_HNs

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av OnlyCasanova:

Ska det bara surfas så är SSd ett måste

Permalänk
Skrivet av helmius:

Jag vet att det inte tillför någonting i tråden men jag känner mig tvungen att skriva:

Data=information.
Dator=maskin som behandlar information.

tänk att folk ff bryr sig om de där.. helt sjukt, så säger folk som tro sig veta mer än dom vet, killen vill ha hjälp! inte en lektion

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Ska det bara surfas så är SSd ett måste

Jag kom ihåg tiden då jag kunde surfa utan min SSD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Tack för svar! Om ja skulle ta alternativ två o slänga in en ssd, hur svårt skulle det vara att sätta dit en, har själv inte en aning om hur man gör.

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Skrivet av StabTheDrama:

Jag kom ihåg tiden då jag kunde surfa utan min SSD...

Jag kommer ihåg tiden då jag inte hade råd med en SSD... nej vänta lite, det är ju just nu

Permalänk
Medlem

Sisådär ett år senare och min mamma blir gråtfärdig när datorn ska användas, så nu får det verkligen bli en ny!
Det ska vara en laptop för surfande, spela spel på nätet, betala räkningar etc.

Skulle den här passa?

http://cdon.se/hemelektronik/15inch_ultrabook_acer_aspire_m3-581t-33216g12makk_(nx.ry8ed.029)_intel_core_i3_3217u_6gb_128gb_ssd_w-21301845

Tacksam för svar!

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem

Bara köp till en SSD? Behövs inte en ny dator för 5k varje år.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Den funkar nog fin fint :), utan att det är windows 8..

Permalänk
Skrivet av Chabean:

Sisådär ett år senare och min mamma blir gråtfärdig när datorn ska användas, så nu får det verkligen bli en ny!
Det ska vara en laptop för surfande, spela spel på nätet, betala räkningar etc.

Skulle den här passa?

http://cdon.se/hemelektronik/15inch_ultrabook_acer_aspire_m3-581t-33216g12makk_(nx.ry8ed.029)_intel_core_i3_3217u_6gb_128gb_ssd_w-21301845

Tacksam för svar!

Den ser ut som ett ganska bra val tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Bara köp till en SSD? Behövs inte en ny dator för 5k varje år.

Du missförstod kanske, det blev ingen ny dator förra året - den hon har nu är över 4 år gammal och klarar knappt av att öppna mail...

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chabean:

Sisådär ett år senare och min mamma blir gråtfärdig när datorn ska användas, så nu får det verkligen bli en ny!
Det ska vara en laptop för surfande, spela spel på nätet, betala räkningar etc.

Skulle den här passa?

http://cdon.se/hemelektronik/15inch_ultrabook_acer_aspire_m3-581t-33216g12makk_(nx.ry8ed.029)_intel_core_i3_3217u_6gb_128gb_ssd_w-21301845

Tacksam för svar!

Vänta lite, exakt vad är det för fel på din nuvarande?

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni ska leta efter en ultrabook, de är tunna och passar perfekt om man bara ska använda datorn till att surfa. Denna kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1614551

Här är alla Ultrabooks under 5000:- med SSD http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1961#rparams=l=s132027...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Vänta lite, exakt vad är det för fel på din nuvarande?

I stort sätt/sett (?) allt!

Så långsam en dator kan bli och dummare än min eltandborste... dessutom verkar den förlorat förmågan att ansluta till wifi.

Kort och gott; en ny ska införskaffas!

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem

hahahaha

Permalänk
Medlem

Personligen har jag svårt att förstå att er fyra år gamla dator "klarar knappt av att öppna mail", om hon enbart surfar.
Vad är det hon har?

Mer minne och en ominstallation av OS:et brukar göra underverk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HankyP:

Jag vet att det inte tillför någonting i tråden men jag känner mig tvungen att skriva:

Data=information.
Dator=maskin som behandlar information.

Jag vet att det inte tillför något till tråden men jag känner mig tvungen:

Data=förkortning av datamaskin

Något att tänka på för att förlänga livstiden på sin nya laptop är att inte ställa den på mjuka underlag såsom dukar, kuddar och täcken.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HankyP:

Jag vet att det inte tillför någonting i tråden men jag känner mig tvungen att skriva:

Data=information.
Dator=maskin som behandlar information.

Han behövde en data och en laptop skrev han klart och tydligt. Då tycker jag att du skickar data i måttet "en" och sedan letar upp en bra laptop till honom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Data=förkortning av datamaskin

Skulle rättare sagt säga att data är ett slangord istället för förkortning. Väldigt onödigt att förkorta ett ord med en bokstav.

btw: Tråden är ett år gammal, varför?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chabean:

Sisådär ett år senare och min mamma blir gråtfärdig när datorn ska användas, så nu får det verkligen bli en ny!
Det ska vara en laptop för surfande, spela spel på nätet, betala räkningar etc.

Skulle den här passa?

http://cdon.se/hemelektronik/15inch_ultrabook_acer_aspire_m3-581t-33216g12makk_(nx.ry8ed.029)_intel_core_i3_3217u_6gb_128gb_ssd_w-21301845

Tacksam för svar!

Den skulle funka finfint.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Visa signatur

Intel 3570k @4,0GHz// H70core+2st Corsair SP 120 QE// EVGA gtx 660 ti// MSI Z77a-G43// Corsair vengeance LP 8GB// Kingston v300 120GB// Verbatim 128GB// Western Digital blue 1TB// Be Quiet! Pure power L8 530W// Fractal design define r3.
Dualboot Linux Mint 14/windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chabean:

I stort sätt/sett (?) allt!

Så långsam en dator kan bli och dummare än min eltandborste... dessutom verkar den förlorat förmågan att ansluta till wifi.

Kort och gott; en ny ska införskaffas!

Den du länkade var ju riktigt fin för det priset.
Blir nog ganska svårt att hitta något som slår den för 5k

Skrivet av Haraldskii:

Skulle nog inte valt denne då den har långsammare cpu samt en långsam HDD jämfört
med den som TS länkade.
Den har ju t.o.m SSD. Det värsta tror jag dock inte blir att den känns slö
utan att hårddiskar låter vilket inte SSDer gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Skulle rättare sagt säga att data är ett slangord istället för förkortning. Väldigt onödigt att förkorta ett ord med en bokstav.

btw: Tråden är ett år gammal, varför?

Varför inte?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chabean:

I stort sätt/sett (?) allt!

Så långsam en dator kan bli och dummare än min eltandborste... dessutom verkar den förlorat förmågan att ansluta till wifi.

Kort och gott; en ny ska införskaffas!

Skaffa en SSD, mer RAM och en ny router. Mycket billigare än något annat alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Skulle rättare sagt säga att data är ett slangord istället för förkortning. Väldigt onödigt att förkorta ett ord med en bokstav.

btw: Tråden är ett år gammal, varför?

Det var TS som "väckte" den eftersom frågan fortfarande är aktuell. Är det något fel med det?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjonsson:

tänk att folk ff bryr sig om de där.. helt sjukt, så säger folk som tro sig veta mer än dom vet, killen vill ha hjälp! inte en lektion

Jag skrattade åt hur trådskaparen la upp sin första mening och det blev ren underhållning, just för att han använde ordet data.

Vad är väl världen utan lite humor?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT