Snabbtitt: Lian Li PC-D8000

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur man kan ha så dålig kabeldragning i ett entusiastchassi 2013...

Sen störde jag mig också på att den halvan framför staget inte användes öht, man hade ju lätt fått in 10st hårddiskplatser till om inte annat där.

Känns otroligt ogenomtänkt, inte minst SSD-platsen. Varför inte ha SSD platser i mellanstaget t.ex.? Så som Fractal Design har på sin nya Arc t.ex. bakom moderkortsplåten, massa sånna platser på staget i mitten hade fått plats utan problem.

Jag får så mycket idéer när jag ser detta, känns som en prototyp som är under utveckling och på så sätt är den fantastisk.
Men som färdig produkt, nej.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tvelander:

Försvinner vad menar du?

Jag har det ifall 2 diskar går sönder och jag har inget annat jag kan göra med diskarna ändå så kan ju lika gärna använda dom.

Har Windows 8 och 8.1 och windows XP boot på RAD 1 med olika partitioner vill inte ha några OS utan SSD då gråter jag.

Men vad gör du om datan blir förstörd? Då hjälper inte RAID.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HurMycket:

Men vad gör du om datan blir förstörd? Då hjälper inte RAID.

Aja då får jag skylla mig själv men har aldrig hänt ännu bara diskar som har gått sönder.

Sedan har jag massa 1TB som jag har det på med men dom kanske jag skriver till 1-2 varje månad så inte 100 % update.
Men det är mest OS så inget speciellt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Häftigt om någon moddar den och slänger in två system! 3960x, titan x3,64 gb ram etc.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite annorlunda chassin i testlabbet

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

felen som jag ser med mina ögon är följande
varför väljer man att sätta startknapp mm i en 5,25 plats när man har en hel jävla gigantisk front man kan sätta dem exempelvis vid power leden detta hade gett en 5,25" plats till för trots allt så är 5.25 platserna rätt få om man ser till chassit i övrigt och vem vill inte trycka i 2 st 5in3 eller 4in3 i fronten..

dessutom varför sätter man 2.5" platser i 5.25 platser varför inte sätta dem på högkant mellan diskracken visst det skulle påvärka kylningen lite men handen på hjärtat nog fan ska 6st 140mm fläktar klara av att kyla 20 diskar..

sedan hade det ju som sagt varit mycket bättre om man bytt sida så mobot satt fram och det tomma varit bakom

Dessutom hade jag gärna sätt ett till hårddisk rack med plats för typ 15diskar till i det tomma utrymmet vilket borde kunna göras helt utan någon större åverkan på plats för radiatorer eftersom man ju har i princip ett helt tomt chassi och leka med..

sen kabeldragningen ska vi ju inte prata om den är fan på samma nivå som mitt stacker och då är stacker 10år...

så mitt omdöme blir "ett halvdant chassi som tyvärr kräver att man moddar det för att kunna använda det optimalt"

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Avstängd

Vill byta ut mitt Chieftec JS-1500 mot något annat men än så länge verkar det inte finnas några alternativ Det här verkade nästan vara ett steg tillbaka dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ett mycket intressant chassi för mig som vill ha ett med plats för många diskar.

kolla in caselabs

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Snabbtittar gillas också. Ser exempelvis hellre tre-fyra kortare tester av en kompetent chassitestare än en-två tunga recensioner inom samma tidsperiod.

Skrivet av foxzox7:

Ahhh. Jag tänke: YEEES fan va nice. Sen såg jag vilket chassi det var...

Äsch då, jag sänkte ribban redan vid texten "Lian-Li". Det var ändå underhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

felen som jag ser med mina ögon är följande
varför väljer man att sätta startknapp mm i en 5,25 plats när man har en hel jävla gigantisk front man kan sätta dem exempelvis vid power leden detta hade gett en 5,25" plats till för trots allt så är 5.25 platserna rätt få om man ser till chassit i övrigt och vem vill inte trycka i 2 st 5in3 eller 4in3 i fronten..

dessutom varför sätter man 2.5" platser i 5.25 platser varför inte sätta dem på högkant mellan diskracken visst det skulle påvärka kylningen lite men handen på hjärtat nog fan ska 6st 140mm fläktar klara av att kyla 20 diskar..

sedan hade det ju som sagt varit mycket bättre om man bytt sida så mobot satt fram och det tomma varit bakom

Dessutom hade jag gärna sätt ett till hårddisk rack med plats för typ 15diskar till i det tomma utrymmet vilket borde kunna göras helt utan någon större åverkan på plats för radiatorer eftersom man ju har i princip ett helt tomt chassi och leka med..

sen kabeldragningen ska vi ju inte prata om den är fan på samma nivå som mitt stacker och då är stacker 10år...

så mitt omdöme blir "ett halvdant chassi som tyvärr kräver att man moddar det för att kunna använda det optimalt"

Trevlig, en CM Stacker ägare till som tycker att detta chassi inte tillför mycket.
Som du säger, Stacker är ett gammalt chassi (tror det "bara" är 8-9 år dock, släpptes det inte 2004?), som med dagens mått har rätt mycket fel och brister men PC8000D är inte någon uppgradering...
Man hittar mer minus än plus med detta tyvärr, med ett kubiskt chassi av den storleken så finns ju alla möjligheter att göra ett kanon-chassi för inte bara filserver utan även för rejäla kyllösningar till de bästa komponenterna men Lian Li verkar missat på alla punkter.

Plus:
+ 20 Diskar med vibrationsdämpning, detta slår det mesta med hästlängder.
+ Löstagbar moderkortsplåt. En funktion som man ser allt för sällan, har haft två st chassin med detta, ett YeongYang (från 2000/2001) och CM Stacker och saknar det på andra chassin jag haft/har.
+ Plats för dubbla nätagg. Egentligen inget som behövs numera med 1200W nätagg tillgängliga utom i extrema setups: 3-4 titans/7990 överklockade med en rejält överklockad CPU men det finns alltid någon som behöver det. Aldrig fel att ha möjligheten dock.
+ Stöd för riktigt stora moderkort.

Minus:
-Kabeldragning som påminner om 2008.
-Inga vettiga 2.5tums-platser, den otillgängliga 2.5->5.25 adaptern är en skämt, borde finnas ett antal tillgängliga 2.5-tummar för SSD/HDD i ett sånt här chassi.
- Få 5.25-platser. Kanske inte ett minus för vissa då inte så många 5.25-platser används numera av CD/DVD/BL/Tape, men det är inte ovanligt med moduler för hårddiskar och vattenkylning att ta upp 3 st 5.25-platser, i detta chassi få man in en 4in3 module för hotswap-diskar eller en större vattentank.
-Inga luftfilter förutom till nätaggen, chassit kommer ju vara dammfyllt på ett par månader, framförallt om det tänkt som en 24/7 filserver. CM Stacker må ha jobbiga filter att rengöra och inte så effektiva, men ett modernt chassi som PC8000D borde vara så mycket bättre, inte konkurrera med chassin före 2005....
-Dåligt utrymme för kyllösningar. Varför placera moderkortsplåten så nära taket? Kommer vara problem att montera en 240/280-radiator där utan att slangarna krockar med moderkortskomponenter.
- Vill man ha chassit fungerande måste man köpa till flertalet tillbehör vilket gör den verkliga prislappen närma sig 5000kr samt att dessa tillbehör inte säljs överallt vilket gör att man får söka sig utomlands för att hitta dem.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en Swec Egendesignat Chassi, vore kul o se deras Bild av det perfecta Chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hade ju med mig mitt 900D till DH och det va inte så jobbigt.
Bara ta det svin lungt.

Men om något skulle det va att ta med sig Caselabs.
Dock får jag inte plats med det hemma men hade jag haft det så hade jag köpt Caselabs.

Hade du inte snygga halvnakna tjejer som skummar in hela din dator med tvål, som på snabba bilar?

Permalänk

Vilket pruttchassi!

Insidan ser ju ut som en datorlåda från dell,hp eller liknande vid tidigt 2000tal.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

JONAS <3333333333333333333

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd

Lian Li är som en gammal dinousarie. Snygg utsida oftast, ofunktionellt inre som känns som en relik från äldre tider. Var detta ingen recension? Likaväl som för guld och silver osv så borde det finnas en badge för misslyckade produkter. Känns som detta chassie kvalificerar sig där om de inte just är för diskplatserna man är ute efter.

Permalänk
Medlem

Inget riktigt "sweclockerschassi" detta. Det är svårt att montera i stora kubchassin, sen spelar det ingen roll vem som är tillverkare. Den är ju avsedd som filserver och inte alla kör med monsterkylare och dubbla spelgrafikkortsom tar så mycket plats.

Sätt i en massa 3,5" diskar och ett gäng raidkort så ska ni se att chassit övertygar och att alla kablar absolut inte måste klämmas in bakom moderkortsplåten. Minirecensionen var bra men det är inget gamerchassi.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Inget riktigt "sweclockerschassi" detta. Det är svårt att montera i stora kubchassin, sen spelar det ingen roll vem som är tillverkare. Den är ju avsedd som filserver och inte alla kör med monsterkylare och dubbla spelgrafikkortsom tar så mycket plats.

Sätt i en massa 3,5" diskar och ett gäng raidkort så ska ni se att chassit övertygar och att alla kablar absolut inte måste klämmas in bakom moderkortsplåten. Minirecensionen var bra men det är inget gamerchassi.

Det är väldigt trevligt med bra kabeldragning även i en filserver, som Jonas själv säger, han har en historia som filserver-byggare.

Sen är det massor med onödigt utrymme som går till spillo, en fjärdedel av chassit används ju inte till något öht.
För att inte tala om den ogenomtänkta SSD-lösningen.

Så nej, jag tycker inte kritiken handlar om att man förväntar sig ett gamerchassi, kritiken handlar om att chassit har kabeldragning i nivå med chassin för 10 år sedan och har många andra brister.

Permalänk
Medlem

Ooooh noo! Big fail I'm afrid!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Oj, detta var inte alls vad jag hade förväntat mig av chassit. Känns lite som att chassit hamnat i någon sorts "twillightzon", lite av en personlighetsklyvning så att det inte riktigt bestämt vad det är ämnat för. Nåja, aluminium är ju alltid vackert att titta på.

Förövrigt glömde du Crossfirebryggan Jonas

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Extremt likt Corsair 540

Kan jag inte påstå, Corsair Air 540 är ett mycket mer genomtänkt chassi.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är väldigt trevligt med bra kabeldragning även i en filserver, som Jonas själv säger, han har en historia som filserver-byggare.

Sen är det massor med onödigt utrymme som går till spillo, en fjärdedel av chassit används ju inte till något öht.
För att inte tala om den ogenomtänkta SSD-lösningen.

Så nej, jag tycker inte kritiken handlar om att man förväntar sig ett gamerchassi, kritiken handlar om att chassit har kabeldragning i nivå med chassin för 10 år sedan och har många andra brister.

Här tycker vi olika helt enkelt. Med ex, en Haswell-processor och användandet av den integrerade grafiken spar man utrymme och kabeldragningen blir annorlunda när man slipper bl,a PCI-kablarna.

Som sagt, stoppa i ett till nätagg och 15 diskar så blir syftet med chassits lösningar annorlunda.

Jag tar inte chassit i försvar men det känns småkorkat med en SSD-disk i detta.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Vilket skräp.. Samma skit som deras pc343 kub. I en filserver vill man ha hotswap och ett riktigt chassi, t.ex supermicro. Det är mest vansinne att köpa detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Här tycker vi olika helt enkelt. Med ex, en Haswell-processor och användandet av den integrerade grafiken spar man utrymme och kabeldragningen blir annorlunda när man slipper bl,a PCI-kablarna.

Som sagt, stoppa i ett till nätagg och 15 diskar så blir syftet med chassits lösningar annorlunda.

Jag tar inte chassit i försvar men det känns småkorkat med en SSD-disk i detta.

Jag tror inte vi tycker olika, du tycker också att kabeldragningen är dålig men att det inte påverkar så mycket, eller tolkar jag dig fel?

Vad är syftet med att ha så bristfällig kabeldragning? Vad är syftet med att låta 25% av chassits volym vara oanvänt? Vad är syftet med att ha så osmidig lösning för SSDn?

Jag tycker en SSD-disk som systemdisk vore en självklarhet i en filserver i dagsläget.

Det du säger, i min tolkning, är att dessa brister inte spelar så stor roll om det är en filserver man ska bygga, och det kan jag delvis hålla med om.
Anledningen till att jag är så negativ är att liknande chassin har funnits i 10 år, detta chassit bjuder inte på någonting nytt och hade kunnat vara så mycket bättre med ett par enkla ändringar.

Dessutom blir kabeldragningen med 10-20 diskar inte den snyggaste heller.

Det är inte ett dålig chassi om det är just filserver man ska bygga, men det bjuder heller inte på något nytt som vi inte redan sett för 10 år sedan. Och det hade kunnat göra vissa saker så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag lite fantiserar om att pensionera mitt gamla chieftec som filserverchassi så blev jag lite kåt av det här chassit. Och som ett rent filserverchassi verkar det... Ok. Men man får inte filter, fläktar, dämpning. Hotswap brackets. Ingen dörr förr att komma åt diskar, utan ploppa av fronten, etc.

Vet att FD överhypas få siten, men bara som exempel så får man ett Define xl r2 för 1000 kronor. En 4-in-3 för 500 kronor. Samt enslots 5,25bay kabinett 200kr.
Så nu sitter man med ett 13 disks chassi för 1700kr. Så verkligen hur många spränger 13 disks gränsen?
(Vill man splasha lite kan köpa en hotswap kabinett 4-3 för 1400 kronor. )

Sedan som prestandachassi så är det lite suspekt. Om man av någon bisarr anledning vill luftkyla så saknas totalt något som kan kallas luftflöde mot grafiken. Ja med deras suspekta stödpinne kan man hinka lite luft, men det finns ju inget bra suga in "ny" frisk luft i chassit.

Sedan som vattenkylningschassi... Man måste köpa speciella brackets för att ihuvudtaget få en chans att ens börja?

900D som har i princip identiskt pris. Nå, det kommer med 4 fläktar. 4 fläktar, cirka 600 kronor... Varför inte testa corsair out of the box, och fläktlösa lian-li? :D. I corsair så är det bara att hiva in radiatorer, utan extra tillbehör.. Fläktfilter. De flesta som köper så här dyra lådor och vattenkyler vill ha fönster, och målad insida......

Den är inte filserverig nog, den är ett skämt för luftkylning, och tveksam för vattenkylning.

Än mer! Det här är det dyraste chassit på marknaden! Du kan köpa Cosmos 2, 900D och använda det out of the box. Med det här chassit så måste man inhandla minst 4 fläktar. Så priset i praktiken är högst. Lägg till pris för vattenkylningsbrackets/hotswap... Dyrast.

Permalänk
Medlem

"Det här hålet passar ju i alla fall."

Haha, satt fan kaffet i halsen när Jonas sade det.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Some of you may not like it, but it looks perfect for my watercooled SR-2 build. Caselabs are too expensive to get shipped herwe, and little devils are too expensive.
With that space I can have a superclean build.

Permalänk

Ville bara säga att superbra video. Tydligt och enkelt att förstå, rakt på sak liksom!

Visa signatur

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Permalänk

Bra video även fast det verkade mycket negativt så körde jag på det här chassit det va lite knepigt men jag lyckades dra 8-pin bakom moderkortet. men det är fan precis att den går igenom. ett tips för att komma åt är att ta bort hela topp plåten. kommer åt mycket lättare då. får se om jag orkar göra något galleri om det finns intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MMössler:

Bra video även fast det verkade mycket negativt så körde jag på det här chassit det va lite knepigt men jag lyckades dra 8-pin bakom moderkortet. men det är fan precis att den går igenom. ett tips för att komma åt är att ta bort hela topp plåten. kommer åt mycket lättare då. får se om jag orkar göra något galleri om det finns intresse.

Gör ett galleri

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Inaktiv

Snabbtitt; Pratade en kvart!