Microsoft bygger in reklam i Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Glad att jag inte har Windows 8...men jag gillar Bing eftersom Bing Rewards ger mig typ 100dollar om året i Xbox Live Points

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Det verkar bara som det är säljare som jobbar på MS och tar ett sånt här beslut. Nu har dom sålt sin själ! Det verkar inte som det gått in i skallen på dem hur mycke folk ratar reklam i både TV och på webb om den är störande med tex popups eller blinkande grejjer som irriterar och stör fokus. Om reklamen bara är diskret och inte påverkar eller stör OS så kan det vara ok, återstår att se.

Men viktigast av allt är att Win 8.1 får den klassiska startmenyn i desktopläge, så kan jag tänka mig skaffa det på min desktop.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Inte för att jag vet hur mycket det "förstör" när det integrerats, men ni är medvetna om att Google redan har detta? Bing är en sökmotor precis som Google, och inte hör jag någon gnälla på dom fina gula sökresultaten som kommer först på Google med jämna mellanrum... Det är Bing Ads det handlar om, motsvarigheten till Google AdWords.

Kan folk sluta bli så hispiga?

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmesjoe:

Inte för att jag vet hur mycket det "förstör" när det integrerats, men ni är medvetna om att Google redan har detta? Bing är en sökmotor precis som Google, och inte hör jag någon gnälla på dom fina gula sökresultaten som kommer först på Google med jämna mellanrum... Det är Bing Ads det handlar om, motsvarigheten till Google AdWords.

Kan folk sluta bli så hispiga?

Det sura som jag förstår det är att allt du skriver i sökrutan kommer skickas vidare online för att presentera webbresultat (och reklam) till dig. Söker du alltså efter ett program eller lokalt dokument så loggas det alltså nånstans vad du sökte efter även om du inte var ute efter webbresultat eller känner dig särskilt sugen på att se reklam baserat på det.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

Jag har reklam i Windows 7. Öppnar man den medföljade Webbläsaren, och knappar in tex www.sweclockers.com, titta, reklam!
Gäller iofs inte bara Windows, utan vartenda nätverkskapabelt operativsystem med en någorlunda vettig webläsare.

En bättre rubrik hade varit "Microsoft utökar reklamen från IE till internetsökfunktionen".

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Hahahaha. Och Microsoft säger snart. "Det är inte vårat fel att ingen vill köpa Windows 8.1"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Hahaha! De som inte fattade varför W8 är sämst, har precis fått ett ypperligt exempel.
Mig vete fan vad MS tänker med nuförtiden.

Nåväl, ingen anledning att ranta mer då detta var SKRUVEN i kistan för W8 eller nej, vänta nu...kistan har redan kremerats!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Jag har reklam i Windows 7. Öppnar man den medföljade Webbläsaren, och knappar in tex www.sweclockers.com, titta, reklam!
Gäller iofs inte bara Windows, utan vartenda nätverkskapabelt operativsystem med en någorlunda vettig webläsare.

Fast det är ju i webläsaren, inte på C: disken.

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Fast det är ju i webläsaren, inte på C: disken.

Fast i detta fall är det i den frivilliga websöken. Jag vet inte vilken disk du valt att installera webläsaren på som inte är C, men dom kommer med största sannolikhet finnas på samma ställe.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Fast i detta fall är det i den frivilliga websöken. Jag vet inte vilken disk du valt att installera webläsaren på som inte är C, men dom kommer med största sannolikhet finnas på samma ställe.

Har du ens läst artikeln?

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Har du ens läst artikeln?

Ja. Du har uppenbarligen inte.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

W8....success??? ....pftt....lägg ner!

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

Reklam i OS är i och för sig inget nytt. Vi har det i ios och Android. Synd bara att MS ska haka på trenden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man förstår ju att det skapar debatt med dessa kvällstidningsrubriker. Hade jag fått reklam i taskbaren i Windows, på skrivbordet, på startskärmen eller i filutforskaren så hade jag också blivit tokig. Men är det fullt så illa?

När man söker på webben med webbläsaren så visas reklamlänkar. Är det något som blir upprörd över det idag? Detta gäller oavsett om man söker med mobilen, surfplattan eller datorn. Någon upprörd ännu?

Nu kan nya globala sökfunktionen i Windows 8.1 inte bara söka filer och program på datorn, utan även söka på webben och visa dessa sökresultat. Det kontroversiella är då att man visar sökresultat från webben tillsammans med någon reklamlänk... dvs ungefär så som sökningar från webben brukar se ut.

Min gissning är att man kan stänga av dessa webbsökningar, varpå man inte får några sökresultat från webben och därmed inte heller någon reklam. Men visst, man får ju fler "gilla" markeringar om man skriver en kort mening om hur dumma Microsoft är

Permalänk

W8 ger mej ännu ett skäl att inför nästa OS ge mej på nån form av Linux..

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Varför skriva en sådan här åsikt då ---> "Vad tillför Win 8 som inte också skulle fungera i Win 7? Jag fastställer att ALLT är skräp i Win 8 för att det tillför inget vettigt IMHO. Det är en lika stor flopp som Vista och WinME"

Du har ju inte en aning, och dessutom har du inte ens viljan att ta reda på fakta

Och nä. Jag kommer inte komma med några exempel till dig. För är du så trångsynt, så sitt där i din lilla värld och tro att du har rätt.

Men ta själv reda på lite fakta, vad som är för och nackdelar, gör du inte det. Ja då är du inte en riktig datanörd.

Det finns visst några felsteg i 8.1:an helt klart, men det finns även väldigt många förbättringar

Man måste se det som det är, lite Objektivitet om man får be!! Och siffrorna talar för sig själv.
Jag lovar. det tar inte lång tid att söka på vad som är bättre bakom skalet på 8:an

Du kanske skall läsa vad jag skrivit tidigare i tråden så du slipper göra bort dig helt.
Sedan att du har en religös läggning för Win8 är uppenbart. Fanboy much?

Men sitt du och inbilla dig att bara för att 8 är ett större nummer än 7 så är det automatiskt bättre. För du har ju inget annat att komma med som kan bevisa motsatsen. Och du har mage att snacka om objektivitet när du samtidigt inte ser problemen med Win 8.
Skall du springa runt med högaffel och fackla och skrika "SKENHELIGHET" också?

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Haha du är bra rolig du... Jag har bestämt mig för att Win 8 suger för att det SUGER, inte för att start menyn är borta. Det går ju tillomed att lösa om man vill.
Jag kommer hoppa över Win 8 och är det så att inte UEFI gen 3 inte går att köra Win 7 på så kommer jag hoppa UEFI Gen 3 också. Ungefär som om BIOS är allt i dagsläget...

EDIT: Fast det är ju sant, du bara babblar om saker men kan inte bevisa något...

Ge mig några anledningar till att det suger då? Jag jobbar med deployment och jobbar med win 7 väldigt mycket men också Windows 8 . 7an är absolut inget dåligt OS men de bakomliggande komponenterna i Windows 8 är mycket trevligare och gör livet lättare för mig och andra som jobbar med det dagligen, jag skulle kunna skriva en lång lista på saker och skicka länkar om du nu vill ha källor men du antagligen inte bli klokare för det. Kör kvar på win 7 , sen att hoppa över gen 3 låter ju snart , gen 4 då? Skaffat du kanske är en sån prärien som håller kvar i gamla saker länge som winxp och liknande . Orkar inte slogs längre nu sitter på mobilen ha överseende med stavfel hehe

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

XP

Skrivet av Oneone:

Ge mig några anledningar till att det suger då? Jag jobbar med deployment och jobbar med win 7 väldigt mycket men också Windows 8 . 7an är absolut inget dåligt OS men de bakomliggande komponenterna i Windows 8 är mycket trevligare och gör livet lättare för mig och andra som jobbar med det dagligen, jag skulle kunna skriva en lång lista på saker och skicka länkar om du nu vill ha källor men du antagligen inte bli klokare för det. Kör kvar på win 7 , sen att hoppa över gen 3 låter ju snart , gen 4 då? Skaffat du kanske är en sån prärien som håller kvar i gamla saker länge som winxp och liknande . Orkar inte slogs längre nu sitter på mobilen ha överseende med stavfel hehe

Ja har en dator med XP,det finns en del gammla spel som inte trivs med 7:an.Allt nytt är inte bra alla gånger,likaså finns det fortfarande program i industri och verkstäder som behöver äldre OP och webläsare för att äldre reservdelskataloger och andra saker ska fungera

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem

Alltid tyckt att MS varit riktiga fjantar. Ännu en anledning till att inte skaffa nya Windows.
Tänker inte stödja sådan skit.

Ni kan säga vad ni vill om Apple, men dom vet hur man gör ett operativsystem.
Tror folk kommer vilja ta avstånd från MS, och hoppas det så länge som dom bara gör idiotiska drag.

Permalänk

HA! MS vet hur man skrämmer bort kunder! Än en gång kommer en produkt från ritbordet som inte testats hos kunderna. Bra jobbat, ni har överträffat er själva igen

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du hade haft rätt om det inte var hur enkelt som helst att stänga av webbsökningen.

Det är ju faktiskt totalt skitsamma i hur enkelt det är att stänga av. Det här pekar på vart de vill, de vill ha en del av googles fina feta kaka och de är fan beredda på att stoppa in reklam varhelst det går för att få en del av den. Inte heller första gången de försöker, vill minnas ett fönster med länkar som dök upp efter en nyinstallation av Win 98.

Att Google och andra gör det är okej eftersom vi inte betalar för produkterna på något annat sätt än att vi tillåter oss utsättas för reklam. När det ska bakas in reklam i ett OS som jag betalt för och där det valet är aktiverat som standard, då har de gått över gränsen. Ingen skulle acceptera ifall ens nya bil kom levererad med affischer och reklam tejpat över hela bilen, hur enkelt det nu än vore att ta bort dessa.

MS vill ju alltså ha betalt för en service som de inkluderar i sitt OS. Ett OS du betalat för och man förväntar sig ska vara komplett. Det här är girigt, fult och totalt oförsvarbart och jag kan omöjligen sätta mig in i huvudet på folk som tycker det är okej bara för att det går att stänga av. Det är inget annat än en lat enkel sketen ursäkt som inte har någon merit annat än som en undanflykt från det riktiga problemet.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ge mig några anledningar till att det [Windows 8] suger då? Jag jobbar med deployment och jobbar med win 7 väldigt mycket men också Windows 8 . 7an är absolut inget dåligt OS men de bakomliggande komponenterna i Windows 8 är mycket trevligare och gör livet lättare för mig och andra som jobbar med det dagligen, jag skulle kunna skriva en lång lista på saker och skicka länkar om du nu vill ha källor men du antagligen inte bli klokare för det. Kör kvar på win 7 , sen att hoppa över gen 3 låter ju snart , gen 4 då? Skaffat du kanske är en sån prärien som håller kvar i gamla saker länge som winxp och liknande . Orkar inte slogs längre nu sitter på mobilen ha överseende med stavfel hehe

Enkelt:
Ingen Start-knapp och världens mest patetiskt värdelösa hipster UI, Metro, som komplement.

Jag har suttit vid Windows 8 vid några tillfällen och som beprövad Windows-användare sedan barnsben så slås jag direkt utav huvudvärk, en känsla av bristande kontroll och noll översikt. Detta för att de valt att ta bort vägarna att enkelt nå några som helst vettiga inställningar.

Nej, Windows 8 är en fulmoddad Windows 7. Windows 8.1 tycks försöka få användarna att tro att de använder ett gratisprogram och på så sätt minimera kritiken och öka intäkterna.

Permalänk
Medlem

Först tvingar de på oss ett OS anpassat och gjort för att öka försäljningen av deras mobiltelefoner och därefter tvingar de in reklam också. Näe, MS är helt körda. Det är öppen marknad för Google eller vem som helst att göra ett OS för PC-marknaden. Ett som inte består av platta mobiltelefonrutor och som man helst bör använda en pekskärm för. Den som gör ett bra OS för PC som är gjort för tangentbord och mus vinner.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

En sak med metro men raklam i ett OS?... Det är dags att gå över till Linux och skita i att spela.. jävla sätt

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Det verkar bara som det är säljare som jobbar på MS och tar ett sånt här beslut. Nu har dom sålt sin själ! Det verkar inte som det gått in i skallen på dem hur mycke folk ratar reklam i både TV och på webb om den är störande med tex popups eller blinkande grejjer som irriterar och stör fokus. Om reklamen bara är diskret och inte påverkar eller stör OS så kan det vara ok, återstår att se.

Men viktigast av allt är att Win 8.1 får den klassiska startmenyn i desktopläge, så kan jag tänka mig skaffa det på min desktop.

Det kommer aldrig få den klassiska startmenyn om du inte installerar tredjeparts-mjukvara.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

HA! MS vet hur man skrämmer bort kunder! Än en gång kommer en produkt från ritbordet som inte testats hos kunderna. Bra jobbat, ni har överträffat er själva igen

Och de kommer säkert köra över kunderna totalt och än en gång säga att "Detta är vad ni vill ha, fast ni vet inte det än".... Så j*vla trött på Microsoft just nu. Skulle vara skönt om Linux blev mer populärt.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Desktop - Windows 7
Laptop - Linux distro

Windows 7 kommer vara den nya XP.

Visa signatur

Thank you for helping us help you help us all.

Permalänk
Medlem

Även om det är en helt kliniskt ren fluga som till&med har blivit autoklaverad och är hur enkel som helst att ta bort, så vill jag fortfarande inte ha den i min soppa.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Avstängd

Seriöst Microsoft? Det börjar ju bli tragikomiskt.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Alltid tyckt att MS varit riktiga fjantar.
Ännu en anledning till att inte skaffa nya Windows.
Tänker inte stödja sådan skit.
Ni kan säga vad ni vill om Apple,
men dom vet hur man gör ett operativsystem.
Tror folk kommer vilja ta avstånd från
MS, och hoppas det så länge som dom
bara gör idiotiska drag.

Var det där en dikt?

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.