Normal cpu temp AMD FX 8320 med Antec H2o 620 och PnP med Gentle typhoon

Permalänk

Normal cpu temp AMD FX 8320 med Antec H2o 620 och PnP med Gentle typhoon

Har letat men hittar inte ungefär vad temp ska ligga på i stock med 8320 processorn och en PnP config med gentle typhoon fläktar och en 620. Enligt occt ligger cpu på strax över 52grader medans kärnorna är 20 grader svalare och ungefär på 31-32 grader, ska det verkligen skilja så mycket?

Tilläggas ska att när jag bytte processorn så uppgraderade jag från en luftkylare till Antecs 620. med den kylpastan som följer med orginal så throttlade t o m processorn ner efter bara 4 min i occt på stock (0.95v och 1,4ghz)! nu har jag bytt till artic silver kylpasta och kunde köra occt 25 min utan att den throttlar och med ovan nämnda temperaturer, men jag tycker det känns som att den går väldigt varm ändå?

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Avstängd

52 grader är inte varmt och kan nog stämma.
Jag tror kärnorna visar fel då de räknas ut och inte använder sensorer?

Permalänk
Hedersmedlem

Skit i kärntempsen då de stämmer väldigt illa. Lita mer på den gemensamma diton.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnteBellum:

Har letat men hittar inte ungefär vad temp ska ligga på i stock med 8320 processorn och en PnP config med gentle typhoon fläktar och en 620. Enligt occt ligger cpu på strax över 52grader medans kärnorna är 20 grader svalare och ungefär på 31-32 grader, ska det verkligen skilja så mycket?

Tilläggas ska att när jag bytte processorn så uppgraderade jag från en luftkylare till Antecs 620. med den kylpastan som följer med orginal så throttlade t o m processorn ner efter bara 4 min i occt på stock (0.95v och 1,4ghz)! nu har jag bytt till artic silver kylpasta och kunde köra occt 25 min utan att den throttlar och med ovan nämnda temperaturer, men jag tycker det känns som att den går väldigt varm ändå?

Kolla tempen med HWmonitor eller AIDA64.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Skit i kärntempsen då de stämmer väldigt illa. Lita mer på den gemensamma diton.

Ja visst är det så? visste inte om det var ett vanligt fenomen eller bara min som inte ville vara med, på idel står det att de är 15 grader så nog mina som visar fel kör på den andra.

Skrivet av Bredband:

Kolla tempen med HWmonitor eller AIDA64.

Ja jag har använt både coretemp, och hvmonitor men det används ju redan i occt, och alla visar typ samma.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AnteBellum:

Har letat men hittar inte ungefär vad temp ska ligga på i stock med 8320 processorn och en PnP config med gentle typhoon fläktar och en 620. Enligt occt ligger cpu på strax över 52grader medans kärnorna är 20 grader svalare och ungefär på 31-32 grader, ska det verkligen skilja så mycket?

Tilläggas ska att när jag bytte processorn så uppgraderade jag från en luftkylare till Antecs 620. med den kylpastan som följer med orginal så throttlade t o m processorn ner efter bara 4 min i occt på stock (0.95v och 1,4ghz)! nu har jag bytt till artic silver kylpasta och kunde köra occt 25 min utan att den throttlar och med ovan nämnda temperaturer, men jag tycker det känns som att den går väldigt varm ändå?

Om den throttlar ner i stock läge med en antec 620 så låter det inte bra i mina öron för CPU börjar throttla vid en CPU temp på ca 72 grader och det skall dun cpu inte vara i närheten av i stock läge efter 25 min stress . hur är övrig ventilation i chassit

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Hw monitor och coretemp visar helt fel temps för 8320.(typ 13 grader idle 30 grader load) Jag fick kolla i drivrutinerna för mitt moderkort för att hitta en pålitlig temp. Med en coolermaster 212 plus och en noctua på den ligger jag på 50 grader vid full load och den throttlar inget. 52 grader är ju ingenting för övrigt.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pejnar:

Hw monitor och coretemp visar helt fel temps för 8320.(typ 13 grader idle 30 grader load) Jag fick kolla i drivrutinerna för mitt moderkort för att hitta en pålitlig temp. Med en coolermaster 212 plus och en noctua på den ligger jag på 50 grader vid full load och den throttlar inget. 52 grader är ju ingenting för övrigt.

Det låter ju mer i linje med vad som skall vara riktigt

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk

Gammal tråd men återupplivar den lite,med en liknande följdfråga. Har bytt till en h100i corsair kylare nu men var får occt och coretemp/corsair link 2 sina temp mätningar ifrån, processorn eller moderkortet? coretemp och corsair link2 visar helt galna låga siffror 16 grader idle och 43 load, medans occt visar ca 35 grader idle och går upp till 56 grader under load på ca 4 min sen throttlar processorn ner sig!?! det är något som är galet här, eftersom link visar så låga siffror fungerar ju inte fläktkontrollern heller för den går på corsair egna,alla program verkar visa fel/låga utom occt och när jag kör det så throttlar processorn ner sig eftar 4-5min med en hastighet på 4ghz bara? kör jag helt stock så orkar den sig igenom 20min occt utan throttla med en temp på 55grader cirkus. något fel som är trasigt?

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnteBellum:

Gammal tråd men återupplivar den lite. med en liknande följdfråga.Har bytt till en h100i corsair kylare nu men var får occt och coretemp/corsair link 2 sina temp mätningar ifrån, processorn eller moderkortet? coretemp och corsair link2 visar helt galna låga siffror 16 grader idle och 43 load, medans occt visar ca 35 grader idle och går upp till 56 grader under load på ca 4 min sen throttlar processorn ner sig!?! det är något som är galet här, eftersom link visar så låga siffror fungerar ju inte fläktkontrollern heller för den går på corsair egna alla program verkar visa fel/låga utom occt och när jag kör det så throttlar processorn ner sig eftar 4-5min med en hastighet på 4ghz bara? kör jag helt stock så orkar den sig igenom 20min occt utan throttla med en temp på 55grader cirkus. något fel som är trasigt?

skulle gissa på att din cpu är felande.

har en 8320 med klockad i 4,7 ghz ligger på 52c då jag har spelat wow/bf3 hela dagen i en varm lägenhet
har inga problem alls högsta den har varit up i idag är 59c.

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Skrivet av zZerf:

skulle gissa på att din cpu är felande.

har en 8320 med klockad i 4,7 ghz ligger på 52c då jag har spelat wow/bf3 hela dagen i en varm lägenhet
har inga problem alls högsta den har varit up i idag är 59c.

Vad får du för temp i occt? Eller ja du kör 4,7 och jag kan inte köra i 4,0 innan den throttlar så något känns fel, frågan är om det är processorn eller moderkortet som strular? Hade varit lite intressant att veta varifrån de läser av temperaturen från moderkortet eller processorn också ?

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnteBellum:

Vad får du för temp i occt? Eller ja du kör 4,7 och jag kan inte köra i 4,0 innan den throttlar så något känns fel, frågan är om det är processorn eller moderkortet som strular? Hade varit lite intressant att veta varifrån de läser av temperaturen från moderkortet eller processorn också ?

då jag körde prime95 så toppade jag 64 efter 16 timmar, då konstaterade jag att 4,7 var stabilt
har inte orkat pilla något mer.
(då var det här inte i en stekhet lägenhet utan ett hus med ac i rummet)

här har du volten och sådant
http://valid.canardpc.com/2753540

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Skrivet av zZerf:

då jag körde prime95 så toppade jag 64 efter 16 timmar, då konstaterade jag att 4,7 var stabilt
har inte orkat pilla något mer.
(då var det här inte i en stekhet lägenhet utan ett hus med ac i rummet)

här har du volten och sådant
http://valid.canardpc.com/2753540

64grader utan att den throttlar? Min gör det på 56g nu senast! då kör jag mycket lägre V(1,35) och bara på 4,0 . hmm undrar hur man kan kolla om det är CPU eller moderkortet som felar, hur felsöker man det?

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Skrivet av AnteBellum:

64grader utan att den throttlar? Min gör det på 56g nu senast! då kör jag mycket lägre V(1,35) och bara på 4,0 . hmm undrar hur man kan kolla om det är CPU eller moderkortet som felar, hur felsöker man det?

Du får helt enkelt testa ett annat moderkort, throttlar den i stock med en 620 så borde du kunna skicka tillbaka den och få en ny, det kan vara så att du har fått ett måndagsexemplar.

Vad har du för moderkort btw?

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Du får helt enkelt testa ett annat moderkort, throttlar den i stock med en 620 så borde du kunna skicka tillbaka den och få en ny, det kan vara så att du har fått ett måndagsexemplar.

Vad har du för moderkort btw?

Har ett Asus M5A97 LE R2.0

Ja hade man haft möjlighet att ha ett extra kort och eller processor liggandes hade det varit smidigt nu finns ju inte den möjligheten tyvärr.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Skrivet av AnteBellum:

Har ett Asus M5A97 LE R2.0

Ja hade man haft möjlighet att ha ett extra kort och eller processor liggandes hade det varit smidigt nu finns ju inte den möjligheten tyvärr.

Jag förstår helt, det är inte ofta man har möjligheten att testa processorn på ett annat moderkort. Man har ju inte allting liggandes hemma.

Denna bilden visar ditt moderkort. Det jag har ringat in här är strömförsörjningen till din processor. Eftersom att du inte har någon kylning (oftast kylflänsar) för dessa kan det bli så att de överhettas. Kanske kan det vara därför din cpu throttlar, kanske inte.

Här har du ett moderkort snäppet bättre, Asus M5A97 EVO LE R2.0, detta moderkortet har kylning för strömförsörjningen till processorn.

En tillfällig lösning skulle kunna vara att undervolta din processor så som jag har gjort med min. Min processor hade från början 1.350v, men jag kunde sänka denna till 1.284v utan att den blev ostabil. Processorn ger fortfarande lika mycket kraft, men genererar mindre värme! Ett bra program för detta är AMD's egna "AMD OverDrive" som finns att ladda ner HÄR.

Edit: Värt att nämna är kanske att jag gick från ca: 70grader i occt till 62grader, bara genom att sänka volten

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Jag förstår helt, det är inte ofta man har möjligheten att testa processorn på ett annat moderkort. Man har ju inte allting liggandes hemma.

Denna bilden visar ditt moderkort. Det jag har ringat in här är strömförsörjningen till din processor. Eftersom att du inte har någon kylning (oftast kylflänsar) för dessa kan det bli så att de överhettas. Kanske kan det vara därför din cpu throttlar, kanske inte.
http://s15.postimg.org/ml73lrpwr/1902351_0.png

Här har du ett moderkort snäppet bättre, Asus M5A97 EVO LE R2.0, detta moderkortet har kylning för strömförsörjningen till processorn.
http://s14.postimg.org/rokeoki35/ASUS_M5_A97_EVO_R2_0.jpg

En tillfällig lösning skulle kunna vara att undervolta din processor så som jag har gjort med min. Min processor hade från början 1.350v, men jag kunde sänka denna till 1.284v utan att den blev ostabil. Processorn ger fortfarande lika mycket kraft, men genererar mindre värme! Ett bra program för detta är AMD's egna "AMD OverDrive" som finns att ladda ner HÄR.

Edit: Värt att nämna är kanske att jag gick från ca: 70grader i occt till 62grader, bara genom att sänka volten

Jag har testat att dra ner volten kör nu på 1,3V och det fungerar men nu throttlar den redan på 52 grader även om occt kan köra 6min inan den når den temp så verkar nog som att det är moderkortet som gör så att den throttlar, det är ju crap! hoppas då att det är moderkortet som ger ut temp också så att de också stämmer om jag byter kort.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnteBellum:

Jag har testat att dra ner volten kör nu på 1,3V och det fungerar men nu throttlar den redan på 52 grader även om occt kan köra 6min inan den når den temp så verkar nog som att det är moderkortet som gör så att den throttlar, det är ju crap! hoppas då att det är moderkortet som ger ut temp också så att de också stämmer om jag byter kort.

jag skulle först satsa på att skicka tilbaka din cpu och se om det är den som är problemet.
om det inte är den så köp ett nytt moderkort.
kan rekommendera http://www.inet.se/produkt/1902307/asus-sabertooth-990fx-r2-0 riktigt trevligt och ganska snyggt i mitt c70

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Skrivet av zZerf:

jag skulle först satsa på att skicka tilbaka din cpu och se om det är den som är problemet.
om det inte är den så köp ett nytt moderkort.
kan rekommendera http://www.inet.se/produkt/1902307/asus-sabertooth-990fx-r2-0 riktigt trevligt och ganska snyggt i mitt c70

Nu har jag äntligen lyckats msita en stund från all sol och bad och kunnat dona lite mer med mitt problem, fick låna en kompis moderkort och testa min processor i och där gick det hur bra som helst! occt maxade temp på 57grader i load. och den throttlade aldrig under hela testet. att cpu temperaturenerna som visas alv alla program utom just occt är helt uppåt väggarn a går väl inte göra något åt? Får alltså bli att köpa ett nytt moderkort!

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2857647

blygsam klock men innan kunder jag knappt köra stock utan att den throttlade så får nog bli ett sådant kort ändå!

tack för alla svaren.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnteBellum:

Nu har jag äntligen lyckats msita en stund från all sol och bad och kunnat dona lite mer med mitt problem, fick låna en kompis moderkort och testa min processor i och där gick det hur bra som helst! occt maxade temp på 57grader i load. och den throttlade aldrig under hela testet. att cpu temperaturenerna som visas alv alla program utom just occt är helt uppåt väggarn a går väl inte göra något åt? Får alltså bli att köpa ett nytt moderkort!

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2857647

blygsam klock men innan kunder jag knappt köra stock utan att den throttlade så får nog bli ett sådant kort ändå!

tack för alla svaren.

mera kan du

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Skrivet av zZerf:

mera kan du

Haha tror nog att det ska gå en bra bit till, men han ville ha tillbaka sitt kort så nu sitter jag på min andra bräda igen tills jag beställt nytt skönt o veta var problemet låg iaf.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnteBellum:

Haha tror nog att det ska gå en bra bit till, men han ville ha tillbaka sitt kort så nu sitter jag på min andra bräda igen tills jag beställt nytt skönt o veta var problemet låg iaf.

Kanske det kan vara så att temperaturen i rummet är lite högt just nu...Om tempen inne ligger på runt 27 grader nu mot ca 20 grader på vintern, så får man ju beakta det nu, det blir ju 7 grader varmare luft som ska kyla...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AnteBellum:

Nu har jag äntligen lyckats msita en stund från all sol och bad och kunnat dona lite mer med mitt problem, fick låna en kompis moderkort och testa min processor i och där gick det hur bra som helst! occt maxade temp på 57grader i load. och den throttlade aldrig under hela testet. att cpu temperaturenerna som visas alv alla program utom just occt är helt uppåt väggarn a går väl inte göra något åt? Får alltså bli att köpa ett nytt moderkort!

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2857647

blygsam klock men innan kunder jag knappt köra stock utan att den throttlade så får nog bli ett sådant kort ändå!

tack för alla svaren.

Låter som jag trodde då Vad tror du dig ha för budget för ett nytt moderkort?

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Låter som jag trodde då Vad tror du dig ha för budget för ett nytt moderkort?

vet inte ännu, men testade på min kmpis bräda som har ett http://www.inet.se/produkt/1902307/asus-sabertooth-990fx-r2-0 så kommer nog bli att jag tar ett sådant,vet ju nu att det kommer fungera galant! om det inte finns andra bättre alternativ som jag inte vet om?

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera i stort sett alla AM3+ med 990fx nordbryggan.. har inte kollat med alla torde ha kylning för strömförsörjningen

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1920#rparams=l=s133247...

Har själv ett projekt på gång med ett Asus formula V och Fx-8320... Har inte hunnit prova det ännu.. Köptes begagnat i förra veckan..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Jag rekommenderar Asus sabertooth 990fx R2

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Skrivet av Herr Nordman:

Jag rekommenderar Asus sabertooth 990fx R2

Ja då var det nya moderkortet här äntligen! det blev till slut ett http://www.inet.se/produkt/1902307/asus-sabertooth-990fx-r2-0 ändå, inte hunnit leka så mycket med det men det verkar fungera som det ska! sweet.

Visa signatur

//Totte