Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Riktigt intressant om Lumia 1020, frågan är vilken processor som sitter under skalet

Som jag har förstått det är det en liknande processor som är i 920:an, men jag är inte helt säker.

Då denna telefon är fortfarande i "samma generation" som släpptes i november 2012 (dvs. 520, 620, 720, 820 och 920) fast med extra finjusteringar.

Som det verkar har denna 2GB RAM, som är 1GB mer än 920, samt 41MP-kamera med OIS.

Nokias sätt att ge namn till sina produkter är följande (enligt hur jag begriper det):

  • Tre nummer existerar i Nokias produktsnamnssättning (Lumia 1020 är "an exception"):

  • Vi tar 920 som ett exempel

  • Första numret (alltså 9:an) står för hur "bra" telefonen är (ju högre desto bättre)

  • Andra numret (dvs. 2:an i detta exempel) står för vilken generation det är

  • Tredje numret är nog bara utfyllnad (om det nu inte är Lumia 1020, då står tredje numret för generationen)

Permalänk

Några rapporter om vilka nya Windows Phone's som inkommer fram till oktober tiden. Ska uppdatera mitt abonomeng då, min telefon har blivit sjukt seg osv, så väntar hellre och byter till mig en ny telefon då än o köper en kontant nu^^

Är inne just nu på 8x'n om det inte kommer några andra, ev lumian 920, men tycker den är på gränsen för klumpig i handen. 8x'n ligger otroligt skönt (tjejen har en sådan så har testat mer än i butiken)
Men är ju intresserad av o veta om det kommer några nya, Kanske nya Lumia'n kan vara ett alternativ om den inte blir för klumpig.
Har svårt för stora mobiler som Ativ osv. Viktigtast att dom ska ligga skönt i handen^^ Har dock dålig koll på mobilmarknaden

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Som jag har förstått det är det en liknande processor som är i 920:an, men jag är inte helt säker.
[/LIST]

Snapdragon s4 som sitter i 920 stödjer inte 41mp kamera, man kan ju alltid hoppas dom gått upp sig i processor till Snapdrago quad core cpuer, tex senaste Snapdrago 800

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Några rapporter om vilka nya Windows Phone's som inkommer fram till oktober tiden. Ska uppdatera mitt abonomeng då, min telefon har blivit sjukt seg osv, så väntar hellre och byter till mig en ny telefon då än o köper en kontant nu^^

Är inne just nu på 8x'n om det inte kommer några andra, ev lumian 920, men tycker den är på gränsen för klumpig i handen. 8x'n ligger otroligt skönt (tjejen har en sådan så har testat mer än i butiken)
Men är ju intresserad av o veta om det kommer några nya, Kanske nya Lumia'n kan vara ett alternativ om den inte blir för klumpig.
Har svårt för stora mobiler som Ativ osv. Viktigtast att dom ska ligga skönt i handen^^ Har dock dålig koll på mobilmarknaden

Nya Lumian (om du menar 1020/EOS) så kommer den troligtvis att bli ganska klumpig om du tycker att 920 är klumpig. Detta på grund av 41MP kameran.

Permalänk
Skrivet av DBDev:

Nya Lumian (om du menar 1020/EOS) så kommer den troligtvis att bli ganska klumpig om du tycker att 920 är klumpig. Detta på grund av 41MP kameran.

Jao precis, men är ju inget säkert Htc One är väl minst lika stor som Lumia 920? Och den känns inte klumpig i min hand, sitter otroligt bra. Men vill helst ha Windows Phone denna omgången

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Nokias sätt att ge namn till sina produkter är följande (enligt hur jag begriper det):

"The first number is the relative price/feature point. So a Nokia 900* would be top dog and a Nokia 100* is the most accessible option. The second two numbers gives each device a unique identifier within that point." (Från Conversations by Nokia)

I och med 1020 så är 10 produktsiffran (10 är högre än 9) och de andra två siffrorna den unika identifieraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

"The first number is the relative price/feature point. So a Nokia 900* would be top dog and a Nokia 100* is the most accessible option. The second two numbers gives each device a unique identifier within that point." (Från Conversations by Nokia)

I och med 1020 så är 10 produktsiffran (10 är högre än 9) och de andra två siffrorna den unika identifieraren.

Mycket bättre förklarat!

Permalänk
Medlem

Blir spännande att läsa mer om Lumia 1020 på torsdag. Av det som läckt tycker jag det ser bra ut. Det ser ut som en L920 med större kamerasensor. Tycker inte denna telefon behöver ha det senaste i CPU och övrig hårdvara. En grym kamera är bra nog.

Sedan hoppas jag Nokia släpper en riktig dräpare till telefon i höst. En ny Lumia med en skärm på minst 5 tum och full hd-upplösning. Designspråket får gärna komma från L925.

Permalänk
Medlem

Skulle inte VLC komma med en videodekoder app snart? Vad jag vet så lyckades dem samla ihop pengar till en app iaf.. Undra när den kommer

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Avstängd

En artikel om vad Rysslands största mobiloperatör anser om Windows Phone VS iPhone:
http://www.bloomberg.com/news/2013-07-08/mts-bolsters-windows...

Sverige har vad jag vet en större andel iPhones än övriga jämförbara länder. Jag tror att på sikt lär WP8 växa här också.

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Trist att Nokia 925 släpps i Sverige först Q4 detta år. Dessutom har den en S4 Pro som kommer vara rejält daterad vid det laget samt kosta över 5000 kronor.

Bara en WP-fanboy kan försvara det. Det finns inte många modeller, och de som kommer, kommer för sent.

Försent för vad? Det kändes som jag precis köpt min 920 och den köpte jag vid sverigelanseringen.
925 är en snik-modelk, inget för 920 ägaren men jag hade lätt köpt en 925 om jag inte hade min redan.

Ska inte knäcka koder heller så processorn räcker fint.

Permalänk
Avstängd

En god nyhet är att support/uppdateringstiden har ökats från 18 till 36 månader på Windows Phone 8:
http://wmpoweruser.com/microsoft-increases-windows-phone-supp...

Så de som har köpt en Lumia 920 tidigt behöver inte känna sig övergivna framöver.

Permalänk
Skrivet av norpan111:

Jag skulle nog tagit en titt på samsung ativ s om jag va du, ligger på 2300 ny nu! På elfynd.se ligger den på 1900kr
Då får du 4.8" skärm men telefonen är ganska tunn och lätt! Jag köpte denna nyligen och är väldigt nöjd hittills .. Det ända som stör mig är att jag missuppfattat det där med Nokia drive...trodde att det skulle vara tillgängligt även i Sverige för alla wp8 telefoner.. Så nu sitter man utan navigator vilket jag använder ganska frekvent:-/

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ändrade idag region på min htc 8x till United kingdom för att testa och jag hittade Nokias here map och drive i store och de gick att installera. Så det bör du testa tror det löser ditt problem Ska försöka återkomma med om det fungerar när jag byter tillbaka till Sverige.

Edit kommer upp ett meddelande att navigation inte fungerar i min region (Sverige) men maps fungerar i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tjenare! Min kära Lumia 710 ligger nu olyckligtvis på botten av en sjö och jag är nu på jakt efter en ersättare. Gillade starkt WP, och funderar på att helt enkelt köpa en Lumia, version nyare. Använder mobilen mest till surfning, nått sporadiskt sms och samtal. Tar ibland kort och lite videos. Behöver ingen fancy mobil. Vilken mobil är mest prisvärd anser ni? Har hört mycket gott om Lumia 920.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av allahajen:

Tjenare! Min kära Lumia 710 ligger nu olyckligtvis på botten av en sjö och jag är nu på jakt efter en ersättare. Gillade starkt WP, och funderar på att helt enkelt köpa en Lumia, version nyare. Använder mobilen mest till surfning, nått sporadiskt sms och samtal. Tar ibland kort och lite videos. Behöver ingen fancy mobil. Vilken mobil är mest prisvärd anser ni? Har hört mycket gott om Lumia 920.

920 måste ju bara vara mest prisvärd för 3390 kr.
620 är ju annars telefonen som låter lämplig åt dig. Sämre på alla punkter dock en bra allroundmobil för cirka 1900. Jag tyckte själv det var värt 1500 till för en bättre maskin men det är ju individuellt. Tycker du ska köra på 620, kanske snyggare dessutom. Lumia 520 tycker jag du kan hoppa över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

920 måste ju bara vara mest prisvärd för 3390 kr.
620 är ju annars telefonen som låter lämplig åt dig. Sämre på alla punkter dock en bra allroundmobil för cirka 1900. Jag tyckte själv det var värt 1500 till för en bättre maskin men det är ju individuellt. Tycker du ska köra på 620, kanske snyggare dessutom. Lumia 520 tycker jag du kan hoppa över.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, Lumia 920 låter verkligen som ett kap, speciellt då den säljs för 2900 kr på en viss sida just nu. Mitt enda klagomål skulle vara dess storlek och vikt, kan tänkas att den blir lite svår att ha i fickan och lite tung att handskas med? Lumia 620 känns, lite för ful. Annars kanske den hade varit ett möjligt köp. Har inte lust att köpa en mobil som jag inte gillar utseendet på. Har du nån åsikt om 720 och 820? De verkar vara en aning smidigare och även snyggare än 920an(enligt mig).

Permalänk
Avstängd

720 är ju nästan lika dyr som 920.. Inte riktigt kanske men skillnaden i pris är inte lika stor som skillnaden på telefonen.

820 är bra men håller på att fasas ut. Vissa affärer har sålt den för cirka 2000 och det är ett kap.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

720 är ju nästan lika dyr som 920.. Inte riktigt kanske men skillnaden i pris är inte lika stor som skillnaden på telefonen.

820 är bra men håller på att fasas ut. Vissa affärer har sålt den för cirka 2000 och det är ett kap.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske blir 720. Visst 920 har en väldigt bra kamera, men jag har inget direkt behov av en bra kamera. Känns viktigare att den ligger bättre i handen/fickan för mig. Vad har 920 för andra fördelar än kameran?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av allahajen:

Kanske blir 720. Visst 920 har en väldigt bra kamera, men jag har inget direkt behov av en bra kamera. Känns viktigare att den ligger bättre i handen/fickan för mig. Vad har 920 för andra fördelar än kameran?

Jämförelse:

http://www.nokia.com/se-sv/produkter/compare/?action=productc...

Skulle vilja säga att allt är bättre på 920 bortsett från batteritiden.

Stora nackdelen med 720 är RAM som bara är 512MB samt enbart 8GB lagringsutrymme.
512MB RAM gör att du går miste om i princip alla premiumspel då dom inte ens går att ladda hem/installera.
8GB räcker inte långt, tror närmare 2GB försvinner till operativsystemet också. Så du har 6GB att röra dig med.

Displayen på 920 är som dag och natt jämfört med 720.

Tycker du ska åka till "Stortysken" eller nån affär där dom har båda modellerna igång för visning så får du bilda dig en egen uppfattning.

Permalänk

Är inte Nokias specialappar viktiga tycker jag du kan kika på htc8x HD skärm 1 gig ram o 1,5ghz CPU för 2000kr.

Skickades från m.sweclockers.com
Edit
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1698492,1418731 Som du ser är det mesta bättre på 8x. Och du som gillar att surfa med telefonen bör absolut ha en HD skärm.
Men är det Nokia som gäller och du inte känner för 920 tycker jag du bör välja 820 där får du fortfarande 1,5ghz cpu och 1gig ram för ungefär samma pris som 720. Dock en Amoled skärm men det kan man leva med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kanske har svarats tidigare i tråden, men: det kommer inga mer uppdaterade appar till Windows Phone 7.8 nu eller ?

Har tydligen kommit uppdateringar till Facebook, Spotify mfl - men detta har jag inte sett till Samsung Omnia 7 som har Windows Phone 7.8

Var inne och läste om en ny app också som tydligen skulle finnas till Iphone/Android/Windows Phone - men när jag letar efter den så hittas den inte - finns kanske enbart till Windows Phone 8, eller ?

Riktigt dåligt i sådana fall - visst är en "gammal" nu och jag accepterar att det inte kommer uppdateringar till systemet - men att apparna slutar uppdateras också ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Kanske har svarats tidigare i tråden, men: det kommer inga mer uppdaterade appar till Windows Phone 7.8 nu eller ?

Har tydligen kommit uppdateringar till Facebook, Spotify mfl - men detta har jag inte sett till Samsung Omnia 7 som har Windows Phone 7.8

Var inne och läste om en ny app också som tydligen skulle finnas till Iphone/Android/Windows Phone - men när jag letar efter den så hittas den inte - finns kanske enbart till Windows Phone 8, eller ?

Riktigt dåligt i sådana fall - visst är en "gammal" nu och jag accepterar att det inte kommer uppdateringar till systemet - men att apparna slutar uppdateras också ?

Facebook-uppdateringen för Windows Phone 7.x är på gång och skall komma senare under sommaren. Just nu är det enbart för Windows Phone 8.

Tyvärr har Spotify lagt ned utvecklingen för Windows Phone 7.x och fokuserar enbart på Windows Phone 8:

Skrivet av Per:

Hello community.

Here's some news for our Windows Phone 7 users.

Windows Phone 7 apps are not compatible with Microsoft’s latest mobile operating system, Windows Phone 8. As a result, we'll be focusing our efforts on bringing the best possible features to the most current platform. Our existing Windows Phone 7 app will continue to be available in the Marketplace but we'll no longer be issuing future updates for our Windows Phone 7 app.

Källa: Spotify

Permalänk
Medlem

Tack för svaret - nu lider jag inte så mycket eftersom jag har både iPhone 5 och Samsung Galaxy NoteII, men jag hade ju en Windows Phone för att jämföra lite mot de andra telefonerna och detta bidrar bara till den ganska negativa syn jag har på Windows Phone. Inte på själva systemet, men externa appar (som just facebook, wordfeud och spotify) fungerar överlag sämre till Windows Phone än till Ios/Andoroid (enligt mig)

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

920 måste ju bara vara mest prisvärd för 3390 kr.
620 är ju annars telefonen som låter lämplig åt dig. Sämre på alla punkter dock en bra allroundmobil för cirka 1900. Jag tyckte själv det var värt 1500 till för en bättre maskin men det är ju individuellt. Tycker du ska köra på 620, kanske snyggare dessutom. Lumia 520 tycker jag du kan hoppa över.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker också att Lumia 620 verkar vara en vettig allroundmobil till ett bra pris, om man är intresserad av WindowsPhone. Jag har dock läst en del recensioner och omdömen som går ut på att samtalskvaliten är riktigt dålig. Någon med erfarenheter om detta som kan uttala sig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pulver:

Tack för svaret - nu lider jag inte så mycket eftersom jag har både iPhone 5 och Samsung Galaxy NoteII, men jag hade ju en Windows Phone för att jämföra lite mot de andra telefonerna och detta bidrar bara till den ganska negativa syn jag har på Windows Phone. Inte på själva systemet, men externa appar (som just facebook, wordfeud och spotify) fungerar överlag sämre till Windows Phone än till Ios/Andoroid (enligt mig)

Trist att det är så men det finns såna som funkar utmärkt också. Typ CNN.s, Bloombergs m.m.. appar:
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/bloomberg/eee5916...

Så det är olika vilka som funkar bra.
Instance (Instagram) verkar också funka fint:
http://pocketnow.com/2013/06/14/itsdagram-instance-is-amazing...

Angående allmänna uppdateringar har också Joe Belfiori uttalat sig:
http://wmpoweruser.com/windows-phone-head-joe-belfiore-respon...

Med tiden borde väl även Facebook och Spotify fixa sig.

Permalänk

Facebook appen fick väl alldeles nyligen en rejäl uppdatering. Tycker den funkar exakt lika bra som androids nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubbelmacka87:

Facebook appen fick väl alldeles nyligen en rejäl uppdatering. Tycker den funkar exakt lika bra som androids nu.

Jag tycker, tyvärr, att den är skit fortfarande. Seg (speciellt chatten) och inga notifications fungerar vilket gör den smått värdelös.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av dubbelmacka87:

Facebook appen fick väl alldeles nyligen en rejäl uppdatering. Tycker den funkar exakt lika bra som androids nu.

Har dom fixat chatten menar du? Appen är en katastrof ända tills dom fixar den.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk

Your favorite apps are coming to Windows Phone 8, it's simply a matter of when . Hoppas Bryan Biniak säger det i egenskap av privatperson. Annars tycker jag det var att lova lite väl mycket.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Your favorite apps are coming to Windows Phone 8, it's simply a matter of when . Hoppas Bryan Biniak säger det i egenskap av privatperson. Annars tycker jag det var att lova lite väl mycket.

Nej varför det när WP väl kommer över 10% så blir det svårt för utvecklarna att inte släppa sina appar där också

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz