Permalänk
Medlem

Ny gaming >27" skärm!!

Hejsan!
Jag har planer att skaffa mig en ny skärm som jag skall kunna koppla till min Gaminglaptop.
Men jag känner att jag inte förstår mig på vad en riktigt bra gamingskärm skall ha för specifikationer.

De specifikationer som jag kommit fram till att skärmen nog bör ha är:
27" eller större
Upplösning över 1080x1920 (Vill att den skall klara av framtida spel)
Hög kontrast: Över 20,000,000:1 (Vad är bra?)
Låg responstid: Under 5ms (Vad bör man ha?)
HDMI ingång
120hz? (Spelar mycket FPS spel som kräver snabba reaktioner)
Pivot rotation (Läser och programmerar mycket)

Jag har ett NVIDIA GeForce GTX 570M grafikkort och åtta Intel Core i7 2.50GHz processorer (om den informationen hjälper)

Tips och förslag om skärmar godtas gärna! - Tack i förhand!

Permalänk

Personligen skulle jag nog inte ta en 27'' för att det skulle vara för stort, beror ju lite på vad man spelar också. Sen om du vill ha snabbare reaktionstid så sikta på någon BenQ eller nåt, fast själv fattar jag mig inte på det med 0,3 ms hit och dit. Om du vill ha mer färger så brukar samsung ha det.
Själv kör jag med en BenQ 24" LED GL2450HM ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635503#extra ) fungerar utmärkt, lätt att montera, inga spruckna pixlar och stilig design. Framför allt billig!

Permalänk
Medlem

HDMI kan inte hantera 120hz.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Lego Master

Om man tänker bakvänt istället...du vill att skärmen ska klara "framtidens spel", men datorn? Är det inte bättre att hålla dig på en upplösning som du vet/tror att datorn klarar av så du inte gapar över för stor upplösning senare, så du får köra skärmen suboptimalt?

Jag köpte en 24" BenQ på 1080p, och är skitnöjd. Större behövs inte, och jag är ganska säker på att min dator kan driva även kommande spel i den upplösningen utan att gå på knä. Större hade bara känts överdrivet. Men vad vet jag?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så klarar inte HDMI 120Hz. Sedan får du fundera på om du tror att ditt GTX 570m kommer att klara av spel i upplösningen 2560x1440 med en rimlig FPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kodaq616:

Hejsan!
Jag har planer att skaffa mig en ny skärm som jag skall kunna koppla till min Gaminglaptop.
Men jag känner att jag inte förstår mig på vad en riktigt bra gamingskärm skall ha för specifikationer.

De specifikationer som jag kommit fram till att skärmen nog bör ha är:
27" eller större
Upplösning över 1080x1920 (Vill att den skall klara av framtida spel)
Hög kontrast: Över 20,000,000:1 (Vad är bra?)
Låg responstid: Under 5ms (Vad bör man ha?)
HDMI ingång
120hz? (Spelar mycket FPS spel som kräver snabba reaktioner)
Pivot rotation (Läser och programmerar mycket)

Jag har ett NVIDIA GeForce GTX 570M grafikkort och åtta Intel Core i7 2.50GHz processorer (om den informationen hjälper)

Tips och förslag om skärmar godtas gärna! - Tack i förhand!

Din dator fixar nog inte den upplösningen du vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kodaq616:

Jag har ett NVIDIA GeForce GTX 570M grafikkort och åtta Intel Core i7 2.50GHz processorer!

ehhh, va?
Det finns ingen laptop som har 8 stycken processorer. Du har blivit grovt felinformerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

ehhh, va?
Det finns ingen laptop som har 8 stycken processorer. Du har blivit grovt felinformerad.

Skulle gissa på en fyrkärnig med HT --> åtta trådar.

@TS Du har glömt en av dom viktigare sakerna , prislappen ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Woaw vad många svar, tack så mycket!!

---

Skrivet av Mixe:

HDMI kan inte hantera 120hz.

Det hade jag verkligen ingen aning om. Är det DVI/VGA som gäller då? Ser bara ut som min dator har en VGA utgång annars

Skrivet av Shudnawz:

Om man tänker bakvänt istället...du vill att skärmen ska klara "framtidens spel", men datorn? Är det inte bättre att hålla dig på en upplösning som du vet/tror att datorn klarar av så du inte gapar över för stor upplösning senare, så du får köra skärmen suboptimalt?

Förlåt, glömde helt med att nämna att jag med denna dator antagligen bara kommer använda skärmen med 1080p upplösning. Men att jag i framtiden kommer att skaffa mig en bra stationär speldator som jag planerar skall klara av spel med högre upplösning. Jag vill helst inte behöva byta skärm på ett bra tag.

Skrivet av Krass:

ehhh, va?
Det finns ingen laptop som har 8 stycken processorer. Du har blivit grovt felinformerad.

Missförstår säkert hur processorer fungerar. Tittar på "Processors" under "Device manager" bara: www.williamorving.com/Lagring/processorer.PNG

Skrivet av mr_sQuinty:

Du har glömt en av dom viktigare sakerna , prislappen?

Finner jag mig en som verkligen passar in på mina behov så kan jag nog vara beredd på att lägga ut en del. Funderar väl på under 4000kr nu.

---

Men vad bör man titta efter? Låg ms eller hög hz? Förstår inte riktigt >_<

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Kodaq616:

Förlåt, glömde helt med att nämna att jag med denna dator antagligen bara kommer använda skärmen med 1080p upplösning. Men att jag i framtiden kommer att skaffa mig en bra stationär speldator som jag planerar skall klara av spel med högre upplösning. Jag vill helst inte behöva byta skärm på ett bra tag.

Det där känns inte bra. De flesta skärmar presterar bäst i sin native-upplösning, och om du vill köpa en skärm med högre upplösning än 1080p men ändå köra konsekvent i 1080p så kommer du bli knäpp (det blev jag efter att ha jobbat på det viset på jobbet i tre timmar).

Köp en skärm som har en native-upplösning som matchar det du tänker köra.

Alternativet är att se till att skärmen du tänker skaffa fixar att pixelmappa lägre upplösningar, dvs att du bara använder delar av bildytan så att den inte behöver sträcka ut pixlarna och hela skiten blir 27" smet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Köp en skärm som har en native-upplösning som matchar det du tänker köra.
Alternativet är att se till att skärmen du tänker skaffa fixar att pixelmappa lägre upplösningar, dvs att du bara använder delar av bildytan så att den inte behöver sträcka ut pixlarna och hela skiten blir 27" smet.

Är då kanske ett bättre alternativ att nu skaffa mig en 1080p skärm som jag kan rotera och läsa på. Och sedan (När jag skaffar mig en bättre dator) skaffa en till skärm som är skapad för högre upplösning?

----

Vad skall jag då leta efter? En skärm med VGA-ingång som klarar av 120hz eller en skärm med HDMI-ingång som har under 5ms reaktionstid?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kodaq616:

Är då kanske ett bättre alternativ att nu skaffa mig en 1080p skärm som jag rotera och läsa på. Och sedan (När jag skaffar mig en bättre dator) skaffa en till skärm som är skapad för högre upplösning?

----

Vad skall jag då leta efter? En skärm med VGA-ingång som klarar av 120hz eller en skärm med HDMI-ingång som har under 5ms reaktionstid?

En enligt vissa sunkig 60Hz IPS-skärm kan ha lägre responstid än en 120Hz TN , så mycket säger det värdet...

Responstid GTG är en annan femma men säger inte mycket mer om hur en skärm presterar.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd

Du ska ha en Dual link DVI-kabel om du vill köra 120hz.

Permalänk
Medlem

Gud vilka bra tips på skärmar, tack!
Efterssom BenQ-skärmen verkar vara den enda som kan Pivota så blir det nog den jag siktar in mig på. Annars är det bara "Kontrastförhållande (dynamisk)" som jag är lite osäker på. Asus skärmarna verkar ha så mycket mer? - Spelar det verkligen någon roll?

Skrivet av mr_sQuinty:

En enligt vissa sunkig 60Hz IPS-skärm kan ha lägre responstid än en 120Hz TN , så mycket säger det värdet...
Responstid GTG är en annan femma men säger inte mycket mer om hur en skärm presterar.

Så egentligen är det 120hz som spelar roll? - Synd att min dator inte stödjer det då >_< men jag skaffar mig en skärm som stödjer det så att jag kan använda 120hz med framtida datorer

Skrivet av oouhdawg:

Du ska ha en Dual link DVI-kabel om du vill köra 120hz.

Då blir det en Dual link DVI-utgång på nästa grafikkort!

Permalänk
Medlem

Benq XL2720T skulle jag akta mig för. Även om det är hyffsat pris på den så har jag hört att den fått dåliga betyg. Om du läser runt lite. Benqs gaming 24" är dock väldigt bra, har själv en XL2410T som funkat hur bra som hellst. 120hz är riktigt trevligt när man spelar vissa FPS spel, typ CS. Har också en ASUS PB278Q 27"... Det är en 2560x1440 skärm, och ja. Upplösning e oslagbar.. hur skönt som helst att jobba med. MEN man saknar 120hz! Det är riktigt trist att det inte finns 1440p skärmar med 120hz från de stora tillverkarna. Kommer antagligen kosta en förmögenhet när det kommer.

Om du känner dig lite äventyrlig så finns det ett annat sätt att få en bra skärm för sjukt bra pris. Koreanerna har ett flertal märken som gör skärmar för oslagbar pris/prestanda. Tex: http://www.ebay.com/itm/X-STAR-DP2710-LED-MDP-Glossy-27-2560x...
Flera av dessa skrämar är "överklockningsbara" till 120hz. Du kan söka runt lite på detta å du kmr hitta flera som provat detta. Men dessa säljs inte i sverige och inga garantier ges osv.

Visa signatur

Asus P6T SE. Intel i7 920 @ 3,5ghz Antec 620 h20. 12 GB 1333/1600 kingston/corsair. Asus GTX 660Ti DCII OC. Samsung 830 128 gb. Be Quiet Dark Power Pro 650w. Benq XL2410T 120hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabbe101:

Benq XL2720T skulle jag akta mig för. Även om det är hyffsat pris på den så har jag hört att den fått dåliga betyg. Om du läser runt lite.

Kollade runt lite och det verkar vara väldigt blandade åsikter. Får kanske gå och se om de har den på INET-butikerna eller något innan jag köper den.

Skrivet av fabbe101:

Benqs gaming 24" är dock väldigt bra, har själv en XL2410T som funkat hur bra som hellst. 120hz är riktigt trevligt när man spelar vissa FPS spel, typ CS. Har också en ASUS PB278Q 27"... Det är en 2560x1440 skärm, och ja. Upplösning e oslagbar.. hur skönt som helst att jobba med. MEN man saknar 120hz! Det är riktigt trist att det inte finns 1440p skärmar med 120hz från de stora tillverkarna. Kommer antagligen kosta en förmögenhet när det kommer.

Har verkligen siktat in mig på en >=27" så jag tror det blir något större. Och 120hz är nog för mig viktigare än högre upplösning. Får vänta tills skärmarna utvecklats lite mer innan jag köper mig en ny.

Skrivet av fabbe101:

Om du känner dig lite äventyrlig så finns det ett annat sätt att få en bra skärm för sjukt bra pris. Koreanerna har ett flertal märken som gör skärmar för oslagbar pris/prestanda. Tex: http://www.ebay.com/itm/X-STAR-DP2710-LED-MDP-Glossy-27-2560x...
Flera av dessa skrämar är "överklockningsbara" till 120hz. Du kan söka runt lite på detta å du kmr hitta flera som provat detta. Men dessa säljs inte i sverige och inga garantier ges osv.

Känns lite osäkert... men jag skall definitivt kolla runt lite, tack för tipset!

Permalänk
Inaktiv

Jämför inte dynamisk kontrast, det är skitsnack.
Du ska ha lightboost på din skärm för att få den bästa upplevelsen i 120hz.

Permalänk
Medlem

Nu har jag en alldeles ny BenQ XL2720T på mitt skrivbord.
Tack för all grym hjälp, det uppskattas verkligen!