Permalänk
Medlem

Kan man lita på ASRock

Hej kära SweClockare!
På lönedagen om ett par veckor så skall jag beställa nya komponenter med vilka jag skall uppgradera min dator.
Jag skall beställa:
Intel Core i7 4770K Inget speciellt, vill ha en solid processor
Corsair Vengeance LP 2x4GB (Black) CL8 Sup. art no: CMZ8GX3M2A1600C8 Ram som tillåter större CPU- kylare och som har en trevlig CAS- latens
Moderkort Z87: Detta är problemet, har tittat på detta:http://cdon.fi/kotielektroniikka/asrock_z87_extreme_4_intel_z...
vilket ser trevligt ut. Men man har ju hört mycket dåligt om ASRock, gäller detta om deras Haswell- sortiment?
Det står ju att det har Japanska komponenter och det ser allmänt gediget ut.

TL;DR: Vågar man köpa ASRock?

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Dåligt om AsRock? Jag tycker mig bara ha läst och hört gott om dom. Anledningen till varför jag valde ett P67 Extreme6 som militärbas för min i5 2500k

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Dåligt om AsRock? Jag tycker mig bara ha läst och hört gott om dom. Anledningen till varför jag valde ett P67 Extreme6 som militärbas för min i5 2500k

Vad roligt Hur är ditt ASRock moderkort då?

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av lintto1:

Hej kära SweClockare!
På lönedagen om ett par veckor så skall jag beställa nya komponenter med vilka jag skall uppgradera min dator.
Jag skall beställa:
Intel Core i7 4770K Inget speciellt, vill ha en solid processor
Corsair Vengeance LP 2x4GB (Black) CL8 Sup. art no: CMZ8GX3M2A1600C8 Ram som tillåter större CPU- kylare och som har en trevlig CAS- latens
Moderkort Z87: Detta är problemet, har tittat på detta:http://cdon.fi/kotielektroniikka/asrock_z87_extreme_4_intel_z...
vilket ser trevligt ut. Men man har ju hört mycket dåligt om ASRock, gäller detta om deras Haswell- sortiment?
Det står ju att det har Japanska komponenter och det ser allmänt gediget ut.

TL;DR: Vågar man köpa ASRock?

De har (av min erfarenhet) rätt så prisvärda moderkort! Köpte Asrock till HTPC:n och kompisens speldator. Kompisen är jätte nöjd och HTPC:n fungerar prima.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

De har (av min erfarenhet) rätt så prisvärda moderkort! Köpte Asrock till HTPC:n och kompisens speldator. Kompisen är jätte nöjd och HTPC:n fungerar prima.

Egentligen så ville jag bara förstärka min tro på ASRock så detta är bra nyheter

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk

De enda moderkort jag har varit nöjd med är asrock, har dock haft otur med vissa. Mitt nuvarande har problem med Usb portar, speciellt usb3 portarna, samt att bios tar längre tid än windows för att starta:(

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Proffsmobbare

AsRock har varit väldigt ojämnt för mig personligen. Deras billigare moderkort (400-700) brukar ha en del drivrutinsproblem, fel biosuppgifter, ibland har chipsetmjukvaran varit helt fel. I ett fall hade hemsidan drivrutiner till ett helt annat moderkort än det som valts.

Dyrare AsRock-kort har jag inte haft mer problem än andra mer etablerade märken, så du behöver nog inte oroa dig.

Permalänk
Avstängd

ASrocks mobo är bland de roligaste och absolut bästa jag har haft.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Har byggt mycket med asrock, sällan eller aldrig några problem och gott om trevliga lösningar etc, förr i tiden var de hemska (läs fem år sen typ och längre bakåt) men numera är de duktiga, prisvärda och håller en kvalite man kan förvänta sig av en tillverkare idag

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Köpte ett ASRock Z77 Extreme4 till mitt 1155-bygge efter att ha suttit på ett ASUS i många år och allt har varit frid och fröjd.

Permalänk

"polaren har ett asrock och det funkar galant"

SJÄLVKLART FUNKAR DERAS MODERKORT FRÅN FABRIK TILL 99%.

om dom är roliga att använda är en annan femma...

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Skrivet av lintto1:

Hej kära SweClockare!
På lönedagen om ett par veckor så skall jag beställa nya komponenter med vilka jag skall uppgradera min dator.
Jag skall beställa:
Intel Core i7 4770K Inget speciellt, vill ha en solid processor
Corsair Vengeance LP 2x4GB (Black) CL8 Sup. art no: CMZ8GX3M2A1600C8 Ram som tillåter större CPU- kylare och som har en trevlig CAS- latens
Moderkort Z87: Detta är problemet, har tittat på detta:http://cdon.fi/kotielektroniikka/asrock_z87_extreme_4_intel_z...
vilket ser trevligt ut. Men man har ju hört mycket dåligt om ASRock, gäller detta om deras Haswell- sortiment?
Det står ju att det har Japanska komponenter och det ser allmänt gediget ut.

TL;DR: Vågar man köpa ASRock?

Var har du fått den uppfattningen ifrån?!
Min uppfattning är att Asrock is the best!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av erikssonown:

De enda moderkort jag har varit nöjd med är asrock, har dock haft otur med vissa. Mitt nuvarande har problem med Usb portar, speciellt usb3 portarna, samt att bios tar längre tid än windows för att starta:(

Uppdatera Bios? Finns ett bios som löser USB-problemen...!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Laine:

AsRock har varit väldigt ojämnt för mig personligen. Deras billigare moderkort (400-700) brukar ha en del drivrutinsproblem, fel biosuppgifter, ibland har chipsetmjukvaran varit helt fel. I ett fall hade hemsidan drivrutiner till ett helt annat moderkort än det som valts.

Dyrare AsRock-kort har jag inte haft mer problem än andra mer etablerade märken, så du behöver nog inte oroa dig.

Nope...har haft jättemånga av deras budgetmoderkort och aldrig haft ett enda problem:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaMartin:

"polaren har ett asrock och det funkar galant"

SJÄLVKLART FUNKAR DERAS MODERKORT FRÅN FABRIK TILL 99%.

om dom är roliga att använda är en annan femma...

Roligt och roligt. Bios systemet är fint och lätt förstått, lagom mängd USB3 och USB2, bra mängd SATA ansultningar och okej inbyggt ljudkort, Crossfire / SLI funkar fin fint och mina 780's sitter med bra mellanrum och jag fick med SLI brygga.

> Min rekommendation av Asrock Z77 4 extreme

Skrivet av ZiNikor:

Köpte ett ASRock Z77 Extreme4 till mitt 1155-bygge efter att ha suttit på ett ASUS i många år och allt har varit frid och fröjd.

Detta, satt på ett AM3 crosshair från asus innan och detta var en klar uppgradering.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

ASRock har tagit väldigt mycket marknad på kort sikt och asus har ju velat köpa tillbaka asrock med dom har ju sagt nej, så det borde betyda något. Har på senare tid alltid kollat först på asrock och aldrig blivit besviken.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

Har haft en del asrock kort och dom flesta har funkat bra, har haft något som spontan dog för att sedan funka efter en vecka utan ström :/

Men dom har funkat bra överlag! Måndags exemplar finns alltid men jag själv har haft positiva erfarenheter från dom!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lintto1:

Vad roligt Hur är ditt ASRock moderkort då?

Alldeles utmärkt, förträfflig UEFI i BIOS (speciellt efter senaste versionen) och har fungerat utmärkt i ett år ungefär. Enda negativa jag kan komma på är att det jag köpte inte hade någon vga-port så jag kunde använda det inbyggda grafiken i cpun när jag var utan grafikkort i fyra dagar

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vad jag vet ska Asrock göra ganska bra moderkort om man bortser från FM2A75M-ITX som tydligen ska vara katastrofalt dåligt.

Permalänk
Medlem

ASRock är väl dom som har typ det mest påkostade moderkortet på marknaden idag med deras Extreme 11 för s2011, så tror inte dom är direkt dåliga. http://www.youtube.com/watch?v=fm3pb9DL9EM

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

ja inget av dom dyrare asrock korten är väl dåliga egentligen. Jag kommer dock akta mig för deras internet biosuppdatering, det är rätt vanligt att den kraschar på "processing crashless bios" vilket är lite ironiskt. Dock går det att ordna rätt lätt efteråt men ändå

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Det verkar som att ni håller med om att ASRocks Mid/High-End kort är gedigna och felen ni har haft verkar vara på drivrutiner.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk

Jag har haft ett asrock z77 kort nu i några månader och jag har inte haft ett enda problem med kortet. Jag vet dock inte hur z87 är men mitt hra funkat prima. Jag köpte fatal1ty och det får man med en massa olika program till allt ifrån fläktkontroll till internet till överklockning. Så jag rekomenderar det väl.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1p3r_91:

Vad jag vet ska Asrock göra ganska bra moderkort om man bortser från FM2A75M-ITX som tydligen ska vara katastrofalt dåligt.

vad har DU haft för problem med det kortet? Jag har mest hört gott om det kortet och jag har det själv och har inte upplevt något problem med det?

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Uppdatera Bios? Finns ett bios som löser USB-problemen...!

Tack för tipset, hade helt glömt bort det. Löste inte problemet med usb3 tyvärr, dock så får jag inte bluescreen längre så fort jag sätter i ljudkortet i usb3 porten men det går inte spela upp ljud från det när det är i usb3.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Skrivet av erikssonown:

Tack för tipset, hade helt glömt bort det. Löste inte problemet med usb3 tyvärr, dock så får jag inte bluescreen längre så fort jag sätter i ljudkortet i usb3 porten men det går inte spela upp ljud från det när det är i usb3.

LOL...trodde att det var ett Asrock-kort du hade problem med...men ser nu att det är ett Gigabyte du har problem med
Hade nämligen ett USB-problem med mitt Asrockkort i sign men det löste jag med biosuppdatering.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Har haft två AsRock kort och båda fungerar fortfarande.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Hittade ingen nyare tråd där Asrock Extreme 4 diskuteras så jag kör med den här. Många här rekommenderar detta moderkort men det finns även en hel del som varnar för det tack vare att Asrock har använt billiga komponenter för dess VRM. Detta ska tydligen leda till att de blir väldigt varma när man överklockar.

Har köpt kortet men nu börjar jag undra om jag inte gjort ett misstag. Har visserligen inga tankar på att överklocka det förrän vid ett senare skede men jag vill då kunna överklocka det så mycket som är möjligt för ett kort i samma prisklass.

Det är framför allt den här recensionen som en del verkar hänvisa till när de avråder från köp av ett Asrock Extreme 4 kort
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=1062005

Citat:

I love looking at VRMs, usually for flaws or beauty, and this VRM is a mix of both. The gold capacitors and the inductors and the heatsinks look really nice, and they are at the same quality as a good ASUS board. However you need to take off the heatsinks to see what they cooling. ASRock is using D-PAK MOSFETs under the heatsinks, D-PAKs were phased out years ago on enthusiast VRMs because of their lack of performance compared to newer low RDS(ON) packages such as PowerPAK and LF-PAK when it comes to thermals. They can cause a lot of heat as they aren?t so well suited for really fast switching power supplies such as needed for newer processors. However you can find them on a few sub $80 motherboards and the Z77 Extreme4.
What bothers me about a lot of reviewers is that they totally miss this issue, most possibly because they don?t bother popping off the heatsinks.

Visa signatur

Jack of all trades