Gigabyte ger längre garanti för SweClockers medlemmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Hehe. He. Hehe. Hehehe. Regga serienummer, sälj kortet vidare, köparen av det begagnade kortet pajar kortet - försöker reklamera, svaret "det här moderkortet är inte registrerat på dig" kommer, och man sitter där utan garanti alls. Jättesmidigt sätt att slippa betala RMA-kostnader, och dessutom kan man påstå att man har lägre RMA-siffror, eftersom man räknar på kort man faktiskt tar emot och lagar, nekar man dem blir de aldrig del av statistiken.

Att jag inte tänkte på det här tidigare.

Garantin gäller ju enligt lag inte om du köpt varan i andrahand, det blir ju för tillverkaren ett lätt sätt att eliminera kostnaderna för moderkort köpta begagnade. Huruvida det är bussigt att göra så eller inte kan ju diskuteras. Det är inte bara Gigabyte som gör såhär, bland annat Xfx också. Registrerar man inte produkten inom 30 dagar får man bara 2 års garanti istället för 5.

Dessutom kopplas ju köpet till ett användarkonto i de flesta webbutiker, ordernr finns och utifrån det så borde man kunna se köparens uppgifter. Vad händer då om köparen till det begagnade moderkortet försöker reklamera? Han kan ju inte uppge första köparens uppgifter (om han ens kan dem), för det borde väl räknas som urkundsförfalskning? Vart jag vill komma med detta är att garantin ofta ändå är körd när man köper en produkt i andrahand. Det är inte alla tillverkare som tar emot garantiärenden direkt heller.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Typiskt att vissa ska gnälla oavsett vad ett företag än gör. Ni som haglar ilska över detta, blir ni gladare om dom sänker garantitiden? Kan verkligen verkligen inte förstå vissas ilska här inne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Bakgrund:

Garantin gäller ju enligt lag inte om du köpt varan i andrahand, det blir ju för tillverkaren ett lätt sätt att eliminera kostnaderna för moderkort köpta begagnade. Huruvida det är bussigt att göra så eller inte kan ju diskuteras. Det är inte bara Gigabyte som gör såhär, bland annat Xfx också. Registrerar man inte produkten inom 30 dagar får man bara 2 års garanti istället för 5.

Dessutom kopplas ju köpet till ett användarkonto i de flesta webbutiker, ordernr finns och utifrån det så borde man kunna se köparens uppgifter. Vad händer då om köparen till det begagnade moderkortet försöker reklamera? Han kan ju inte uppge första köparens uppgifter (om han ens kan dem), för det borde väl räknas som urkundsförfalskning? Vart jag vill komma med detta är att garantin ofta ändå är körd när man köper en produkt i andrahand. Det är inte alla tillverkare som tar emot garantiärenden direkt heller.

Nope, det är sant. Men det finns alltid en möjlighet att vara lite kreativ. Du kan t.ex. välja returadress från RMA hos vissa återförsäljare - om du skänker bort ditt moderkort till en vän kan du alltså skicka in moderkortet på RMA och få det tillbakaskickat till honom - även om garantin egentligen inte ska gälla.

Det är för övrigt frivilligt att erbjuda konsumenten bättre villkor än lagen stipulerar. Allt jag kan säga är att vi lämnar tre år på komponenter, tar butiken som ursprungligen sålt kortet emot det och reklamerar det till oss - då byter vi gladeligen ut det, eller reparerar. Vi skapar inga register utan att specificera garantivillkor för att senare trycka upp det i ansiktet på någon.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av nontA91:

Fabriksfel har man ju redan enligt konsumentköplagen, och jag har aldrig kunnat utnyttja mer än den (dvs aldrig utnyttjat garanti, fick ett par trasiga ramminnen som jag reklamerade direkt). Precis som ni andra som kommenterat så är garantin enbart ett plus, men inget jag betalar extra för.

Ja men det är två år om jag inte minns fel, absolut inte fyra år i alla fall.

Skrivet av Skrotnisse92:

Vidrigt av gigabyte. Längre garanti för alla eller för ingen. Oavsett om man är medlem på ett forum!

Varför? Det är en service dom tillhandahåller utöver det vanliga. Ser inga som helst problem med detta så länge man håller sig inom gällande lagar och regler.

Skrivet av Bakgrund:

De gjorde det säkert så för att få Sweclockersmedlemmarna att känna sig speciella och få fler som köper Gigabyte-moderkort på Sweclockers, för ärligt talat så är det inte många som brukar rekommendera Gigabyte här.

Så då menar att detta företag, i vars natur det ligger att generera vinst på något sätt tänkt sig tjäna pengar på detta? Det menar du inte! Jösses.

Permalänk
Medlem

Registrerade nyss åt mitt Z87X-D3H.
Då jag inte har planer att sälja det vidare inom de närmsta fyra åren så klarar jag mig nog

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk gnäller över något som ger ökad trygghet.
Ta tex EVGA, dom prisas ofta över deras generösa garanti. Nu när MSI gör det samma så är det bara ett fult PR trick. Hur ska Ni ha det egentligen? Snacka om att bita sig själva i arslet.
Utnyttjar Ni aldrig "vinklade" rabatter?? Studentrabatter, ungdomsrabatter, etc etc. MSI ger en rabatt till Sweclockers medlemmar, nä usch och fy det ska inte ges till forummedlemmar det ska ges till alla.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Hehe. He. Hehe. Hehehe. Regga serienummer, sälj kortet vidare, köparen av det begagnade kortet pajar kortet - försöker reklamera, svaret "det här moderkortet är inte registrerat på dig" kommer, och man sitter där utan garanti alls. Jättesmidigt sätt att slippa betala RMA-kostnader, och dessutom kan man påstå att man har lägre RMA-siffror, eftersom man räknar på kort man faktiskt tar emot och lagar, nekar man dem blir de aldrig del av statistiken.

Att jag inte tänkte på det här tidigare.

Känner att det finns väldigt många kryphål här jag.

Men om det är så att moderkortet registreras (vilket verkar gälla) unikt på första köparen i ledet. (vi kan kalla första köparen för *A)

Och A säljer beggat vidare till B efter 3,5 år. Hårdvaran går sönder och B vill ha ut ny på garantin, då tycker man ju att det rätta är att B får garantin till på köpet av A med.
Är det inte så, så är hela konceptet fel.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Förstår inte varför folk gnäller över något som ger ökad trygghet.
Ta tex EVGA, dom prisas ofta över deras generösa garanti. Nu när MSI gör det samma så är det bara ett fult PR trick. Hur ska Ni ha det egentligen? Snacka om att bita sig själva i arslet.
Utnyttjar Ni aldrig "vinklade" rabatter?? Studentrabatter, ungdomsrabatter, etc etc. MSI ger en rabatt till Sweclockers medlemmar, nä usch och fy det ska inte ges till forummedlemmar det ska ges till alla.

Fast i det här fallet är det ju Gigabyte vi diskuterar, inte MSI. Vi har en representant från MSI här i tråden dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Hehe. He. Hehe. Hehehe. Regga serienummer, sälj kortet vidare, köparen av det begagnade kortet pajar kortet - försöker reklamera, svaret "det här moderkortet är inte registrerat på dig" kommer, och man sitter där utan garanti alls. Jättesmidigt sätt att slippa betala RMA-kostnader, och dessutom kan man påstå att man har lägre RMA-siffror, eftersom man räknar på kort man faktiskt tar emot och lagar, nekar man dem blir de aldrig del av statistiken.

Att jag inte tänkte på det här tidigare.

Bara att införa livstidsgaranti då

Permalänk
Medlem
Skrivet av nontA91:

Fabriksfel har man ju redan enligt konsumentköplagen, och jag har aldrig kunnat utnyttja mer än den (dvs aldrig utnyttjat garanti, fick ett par trasiga ramminnen som jag reklamerade direkt). Precis som ni andra som kommenterat så är garantin enbart ett plus, men inget jag betalar extra för.

Du har rätt fast i detta fall så betalar du inget extra utan detta ger dom oss på SC utan extra kostnad.

Permalänk
Medlem

Att vissa forummedlemmar hittar anledningar att gnälla på ökad garanti har man tyvärr blivit van med, men när en representant för en konkurrent hoppar på tåget blir det bara pinsamt.

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av Skrotnisse92:

Vidrigt av gigabyte. Längre garanti för alla eller för ingen. Oavsett om man är medlem på ett forum!

Denna gång körde vi på denna linje

Skrivet av JonteMC:

Ja! Underbart!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Nightcrawl:

Jag är oftast helt ointresserad av garantitiden, men så har mina grejer redan hunnit bli uppgraderade innan de gått sönder. Men det är ju en ganska sjysst förmån det där, kul att swec har ett visst inflytande :).

Skrivet av l4nky:

Jag har själv aldrig utnyttjat någon garanti men det är ändå ett plustecken när man ska köpa.

Skrivet av lillen99:

Trevligt, när uppgraderings tiden är kommen blir det ett Gigabyte

Mvh: Eric

Tack

Skrivet av Meantek:

Hehe. He. Hehe. Hehehe. Regga serienummer, sälj kortet vidare, köparen av det begagnade kortet pajar kortet - försöker reklamera, svaret "det här moderkortet är inte registrerat på dig" kommer, och man sitter där utan garanti alls. Jättesmidigt sätt att slippa betala RMA-kostnader, och dessutom kan man påstå att man har lägre RMA-siffror, eftersom man räknar på kort man faktiskt tar emot och lagar, nekar man dem blir de aldrig del av statistiken.

Att jag inte tänkte på det här tidigare.

Professionellt Jonas

Eftersom all RMA-hantering från Norden sker via det nordiska kontoret så ser jag samtliga RMA-ärende. Att man räknar moderkort man tar emot och lagar är korrekt – vilket gör att vi har sämre statistik än vad vi egentligen förtjänar då vi hittills har godkänt samtliga ”böjda pinnar”, ”trasig PCIe port”, "repig PCB" o.s.v (vi har hjälp flera medlemmar på forumet gällande detta). Dessa skulle inte omfattas av någon RMA men eftersom vi godkänner de så faller de även in under ledet gällande RMA-statistiken och således får vi "sämre" statistik. Om du är intresserad av att se hur vi hanterar våra moderkort innan de skickas ut kan du kika på SweClockers reportage:
http://www.sweclockers.com/artikel/17135-sweclockers-besoker-...

Vi har som policy att kunden ska ha ett fungerande kort och sedan kan vi lösa resterande internt.

Att man ska registrera sig är för att garantin kommer ske via oss – då ÅF bara behöver hjälpa under ett år. Kika gärna på konsumentverket.se för att få information kring gällande garantier: http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Vanliga-fra...

Garanti vid köp i andra hand
Fråga: Jag har köpt en begagnad teve av en privatperson. Med teven fick jag ett garantibevis. Gäller garantin som följer med en vara som är köpt i andra hand?
Svar: Nej, det gör den inte. En garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin.

Det ska även tilläggas att vi så klart måste föra statisk på detta för att ha en buffer när det gäller dessa moderkort som blir registrerade. Om vi får in massvis med registreraringar på X-moderkort måste vi ju se till att det finns kort tillgängliga även efter 3 år – så att vi kan ta hand om dessa RMA-ärende. Vårt mål är att man ska få ett ersättningskort senast 7 dagar efter att man registrerat ärendet.

Sist men inte minst - jag tror vi är den mest flexibla tillverkaren vad det gäller garantierna så vi löser nog detta om det uppstår problem, men tack för omtanken.

Kommer inte att kommentera detta mer.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk

Jag bryr mig inte nämnvärt om garantins längd, snarare hur den implementeras. Om de erbjuder livstidsgaranti till dig och alla framtida ägare med tillägget att de betalar tillbala 100 gånger varans värde vid fel gör sak samma om de inte vill kännas vid vissa fel och har en massa undanflykter. Lev upp till garantierna istället för att i mina ögon lura köparen att de är mer försäkrade.

Permalänk

Jag bryr mig om garantins längd och vill tacka Gigabyte för detta erbjudandet! Detta gillas!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

5, vågar tillverkaren slå på stort med garantin så borde det också betyda att tillverkaren också tror att produkten kommer att hålla så länge.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garumental:

Håller helt med. Detta är endast ett försök till att fixa PR till de få som finns kvar på planeten som bygger datorer. De försöker få sweclockare att känna sig speciella/utvalda och därmed ge ett erbjudande som egentligen är helt obetydande mer kraft. Det var mer än två år sedan som någon bad mig bygga en dator som inte visste hur simpelt det är. Idag köper alla jag känner en surfplatta eller ultrabook och Gigabyte, Asus med flera lär känna av detta och därför målar de om korten och håller på för att den lilla gruppen som fortfarande plockar ihop datorer ska tilltalas. Detta är bara ful PR imao.

Märkligt resonemang, de erbjudanden om fri frakt osv som finns här är också obetydande?

För min del är det ett köpargument, gillar Gigabyte och nu har jag ytterligare en anledning att välja dom vid nästa uppgradering.
Klart att det har med PR och försäljning att göra, vem tror något annat? Varför är det ful PR om bara en liten grupp blir glada? Vi som hänger här vet mer om datorer än genomsnittsvensson, och varenda svensson bygger inte sin egna dator bara för att vi här tycker att det är enkelt. Tar vi hela världen, eller åtminstone EU så finns det massor med kunder som bygger själva, och vi är värda en del pengar åt företaget. Vi är entusiaster, och folk i allmänhet lyssnar på våra rekommendationer.

Någon förlänger garantitid eller ger bort något "gratis", erbjuder fri frakt etc etc - någon kommer alltid och klagar på hur fel det är osv, hur tänker ni? Finns ju organisationer som kämpar med allt dom har för konsumentens rätt, och så kommer det upp företag hit o dit som ger lite mer, o då får dom skit för det?
sheees..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Garanti vid köp i andra hand
Fråga: Jag har köpt en begagnad teve av en privatperson. Med teven fick jag ett garantibevis. Gäller garantin som följer med en vara som är köpt i andra hand?
Svar: Nej, det gör den inte. En garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin.

Undrar en sak?

Många hårdiskar har en datum tryckta på disken när garantin går ut. Och jag har själv köpt några beggade hårdiskar, dom rasade, jag skickade RMA och fick nya. (en gång fick jag t o m en bättre disk av W D fast garantin gick ut för en vecka sen)

Skulle det inte vara bra att ha samma typ av metod på all hårdvara. En nöjd första kund, och en ännu bättre nöjd andra kund, som kommer tillbaka.
För när det gäller inköp av mekaniska diskar, gissa vilket märke det blir?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Vidrigt av gigabyte. Längre garanti för alla eller för ingen. Oavsett om man är medlem på ett forum!

Öhh? Regga dig på ett forum och få garantin förlängd? Det är ju knappast så att swec är en hemlig magisk klubb...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt, en gång i tiden köpte jag bara gigabyte för att det funkade bäst till AMD helt enkelt och höll längs. Men nu när jag gått över till Intel, så var inte så fallet, Uefi dom hade när jag bytte såg ut som gamla bios fortfarande det var katastrofalt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Öhh? Regga dig på ett forum och få garantin förlängd? Det är ju knappast så att swec är en hemlig magisk klubb...

Skickades från m.sweclockers.com

Va snackar du om?

Sweclockers är en hemlig magisk klubb.

Den kallas för SHMK Sök och du hittar.
Men du måste gå igenom några hårda fysiska & psykiska tester först!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Trevligt, när uppgraderings tiden är kommen blir det ett Gigabyte

Mvh: Eric

Inte för mig, köpte moderkort i sign, men måste säga att tråkigare support på Bios får man leta efter. Sista uppdateringen(ej beta-bios), var i augusti FÖRRA året. 3D-bios funkar fortfarande inte + tar 3 minuter att POSTa. Kanske fått ett mångdags-exemplar. Men nej, inget mera Gigabyte för mig.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Längre garanti är la bra.
Men eftersom Gigabyte aldrig fixade till DPC latency-problemen med deras äldre kort så blir det aldrig mer något MB från Gigabyte för mig del.

Permalänk
Skrivet av SebbesApa:

Längre garanti är la bra.
Men eftersom Gigabyte aldrig fixade till DPC latency-problemen med deras äldre kort så blir det aldrig mer något MB från Gigabyte för mig del.

Detta, samt arkitekturproblem och konstgjorda strypningar är varför jag också undviker dem.

Det är bättre med bra och hållbar produkt än en lång garantitid i mina ögon. Det är bättre med en omfattande garanti som inte försöker undvika att svara på frågor, svarar på helt andra frågor för att de håller sig till ett formulär och försöker trötta ut kunden i hopp om att de ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Fast i det här fallet är det ju Gigabyte vi diskuterar, inte MSI. Vi har en representant från MSI här i tråden dock.

Skickades från m.sweclockers.com

¨

Ah fan, my bad. Sorry Gigabyte
Spelar förvisso inte någon roll om det är Gigabyte eller MSI eller vilken tillverkare det nu må vara Det hade varit fel i mångas ögon.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Trevligt, men jag har inte ett moderkort så länge.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har iofs kört asus moderkort dom senaste hmm typ alla mina datorer, oavsett är det alltid bra med lång garanti tid.

Trevligt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Det är såklart ett trevligt initiativ. Vad jag önskar från Gigabyte är en tydligare produktlinje. Söker man på prisjakt på exempelvis Z87 dyker det upp tio stycken moderkort med ett långt krångligt modellnamn. Satsa på att profilera er och välj ett fåtal produkter i olika prissegment. Känner ingen som helst anledning att välja Gigabyte jämfört med exempelvis Asus eller Asrock vid mitt kommande mATX-bygge. Med personlig erfarenhet upplever jag inte Gigabyte som ett varumärke som står för kvalitet, prestanda, prisvärdhet eller design.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Har haft mitt nuvarande moderkort sedan januari 2010, så jag börjar definitivt närma mig den där 4-års gränsen. Jag har dessutom precis köpt en begagnad phenom x6, så datorn blir nog kvar ett år till.

Tyvärr måste jag hålla med er andra i det att vi "entusiaster" aldrig behåller komponenter i närheten av sålänge.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, Gigabyte. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Har haft mitt nuvarande moderkort sedan januari 2010, så jag börjar definitivt närma mig den där 4-års gränsen. Jag har dessutom precis köpt en begagnad phenom x6, så datorn blir nog kvar ett år till.

Tyvärr måste jag hålla med er andra i det att vi "entusiaster" aldrig behåller komponenter i närheten av sålänge.

Och jag håller inte med alls i det fetstilta! Jag behåller mer än gärna min gamla hårvara.

Kolla bara på min ASRock 939Dual-SATA2!
Det var ett riktigt roligt moderkort när det kom för 8år sen, och jag spelade dom senaste spelen på det. idag är det min HTPC

Visst har jag sålt hårdvara och även gett bort till släkt o vänner.

Men det är väldigt roligt att gammal hårdvara kan överlappa till sitt eget syfte. Om du förstår vad jag menar.
Att vara en entusiast behöver inte (och betyder inte på att man sitter på det allra senaste) vara att man sitter på senaste hårdvaran för 85 000kr.
Men det vet du ju redan, så jag behöver inte skriva en novell.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]