Tips till nytt användarkonto?

Permalänk

Tips till nytt användarkonto?

Tjena!

Behöver lägga till ett användarkonto till en delad dator, har aldrig provat och vet inte hur pass mycket jag kan göra.
Windows 7 home premium.

1: Vill alltså inte påverka mitt aktuella konto "administratör" och ej heller använda någon form av lösenord (inget av kontona)

2: Skapa konto nummer 2 med en flyttad/kopierad internetfavoriter, lägre upplösning på skärmen (synfel..) så förstorad text med samma upplösning ger samma resultat, även koppla en trådlös logitechmus till konto 2 då min "gamingmus" inte duger. Eller kort och gott ha 2 möss, då båda är Logitech, varav den nya är trådlös!

I profil nummer 2 vill jag sedan lägga upp ett skrivbord som i princip är en kopia på den nya användarens skrivbord och jag tror jag kan fixa det, men för säkerhets skull: jag behöver väl inte kladda i "kontohantering" för att inställningar som skrivbord/genvägar ska bli sparat till en användare??

Alla tips och tricks är välkomna, det här borde vara ganska basic för många här!

Tack

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Skapa ny användare, kopiera din profil, klart.

Skriv system i sökrutan så borde redigera systemets... dyka upp och där kan du kopiera profilen.

Permalänk
Skrivet av Wixerone:

Skapa ny användare, kopiera din profil, klart.

Skriv system i sökrutan så borde redigera systemets... dyka upp och där kan du kopiera profilen.

Hmm, jag blev inte klokare, nya användaren har XP!
Finns nått trick för upplösningen? Måste man ändra upplösning för att få större text?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dylanator:

Hmm, jag blev inte klokare, nya användaren har XP!
Finns nått trick för upplösningen? Måste man ändra upplösning för att få större text?

Om den nya användaren har Windows XP så har du ju två olika installationer av Windows, inte två användare.

XP stöder inte skalning på något bra sätt tyvärr, sjuan gör det ok men inte mer och åttan är lite bättre igen men fortfarande inte bra, främst är det tredjepartsprogram som brister. En enklare lösning är ju att bara sätta ner upplösningen för den användare som behöver större saker på skärmen, bildkvaliteten blir visserligen lite sämre men har du en hyfsat modern skärm så fungerar det oftast tillräckligt bra.

Vill du testa skalningen så ligger det under Bildskärmsinställningarna i kontrollpanelen, där också upplösningsinställningarna ligger.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Om den nya användaren har Windows XP så har du ju två olika installationer av Windows, inte två användare.

XP stöder inte skalning på något bra sätt tyvärr, sjuan gör det ok men inte mer och åttan är lite bättre igen men fortfarande inte bra, främst är det tredjepartsprogram som brister. En enklare lösning är ju att bara sätta ner upplösningen för den användare som behöver större saker på skärmen, bildkvaliteten blir visserligen lite sämre men har du en hyfsat modern skärm så fungerar det oftast tillräckligt bra.

Vill du testa skalningen så ligger det under Bildskärmsinställningarna i kontrollpanelen, där också upplösningsinställningarna ligger.

Får omformulera: nya användaren använder XP idag, men blir ju med på min win7 såklart!
Så upplösningen verkar vara den enklaste vägen, och den har man ju använt förut!!
Då är det bara viktigt att windows kopplar en användare till låg upplösning och den andra till mina 1920x1080.
Verkar ganska straight forward, trodde kanske man kunde gjort mer!
Tack ändå!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dylanator:

Får omformulera: nya användaren använder XP idag, men blir ju med på min win7 såklart!
Så upplösningen verkar vara den enklaste vägen, och den har man ju använt förut!!
Då är det bara viktigt att windows kopplar en användare till låg upplösning och den andra till mina 1920x1080.
Verkar ganska straight forward, trodde kanske man kunde gjort mer!
Tack ändå!

Jo, precis. Skalning är ju bättre i teorin för där utnyttjar man hela upplösningen på skärmen men då många program inte skalar som de ska så blir det bara jobbigt i praktiken. På Windows 8 har MS kommit en bra bit på vägen men fortfarande är det ytterst få av övriga program som skalas på ett bra sätt, FF fungerar exempelvis bra men Chrome ser ut som piss.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo, precis. Skalning är ju bättre i teorin för där utnyttjar man hela upplösningen på skärmen men då många program inte skalar som de ska så blir det bara jobbigt i praktiken. På Windows 8 har MS kommit en bra bit på vägen men fortfarande är det ytterst få av övriga program som skalas på ett bra sätt, FF fungerar exempelvis bra men Chrome ser ut som piss.

Asså tillslut fick jag en riktig "retro-känsla" "retrokänsla" i den nya användaren och det enda jag gjorde var att använda klassiska skrivbordet från xp och 25%
förstoring i windows.
Funkade överlag väldigt bra, från internet till utforskaren, där knappt jag ser skillnad.
Plus att jag nästan inbillar mig att "xp-lookaliken" går lite långsammare trots samma dator

Tack ska ni ha fellow SweC:s

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.