Betalat oseriöst företag

Permalänk

Betalat oseriöst företag

Hej

Jag köpte i slutet av förra månaden saker för en skaplig summa från en butik som visade sig vara oseriös. Betalningsmetod Payson. Jag fick ett kvitto automatiskt mailat till mig vid köp. Ägaren svarar varken på telefon eller mail och det finns andra med samma problem som jag. Har ännu inte fått leveransen.

Kan tilläggas att företaget verka ha varit någorlunda seriöst för några år sedan.

Vad bör jag göra? Anmäla företaget för bedrägeri (kommer det få någon effekt?), snacka med payson?

Update:

Tog kontakt med Payson, eftersom det var en direktbetalning kan de inte göra mer än att mejla butiken och uppmana att han ska kontakta mig, om han inte gör det är det polisen som gäller sa de.

Får hoppas på det bästa. Han verkar vara aktiv på tradera, men även där får typ 10% ingen vara levererad.

uppdatering: Fick ingen kontakt med företaget men fick grejerna skickade efter ca 40 dagar

Permalänk

Berätta vilken butik så ingen gör samma misstag?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Du polisanmäler butiken. Sedan kontaktar du de personer som även de har blivit lurade och får dem att göra polisanmälningar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Tack för svar. Det gäller

och den uteblivna leveransen har även påverkat mitt företag negativt då jag inte har velat beställa från en annan sida och få dubbel uppsättning varor.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är företaget oseriöst?
Har du inte fått dina saker eller är det något annat?
Som lillen99 säger så får du gärna skriva ut vilket företag det rör sig om som en "Heads up"

Edit: Och där hann du svara på alla mina frågor

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Skrivet av PelleRell:

På vilket sätt är företaget oseriöst?
Har du inte fått dina saker eller är det något annat?
Som lillen99 säger så får du gärna skriva ut vilket företag det rör sig om som en "Heads up"

Edit: Och där han du svara på alla mina frågor

Står ovanför

Permalänk
Medlem

Du anmäler till Payson, de i sin tur kontaktar butiken och ev. stänger deras möjligheter att ta betalt om de missbrukat det ofta.
De framför ditt klagomål och kräver svar.

Du kan också vända dig till konsumentvägledare i din kommun.
Polisanmälan går nog ingenstans, det är inget brott att inte leverera, det är en civilrättslig tvist där du får stämma företaget ifråga.
Om inget av detta leder nånstans inom 1-2 veckor kan du lämna en anmälan till polisen så utreder de om det är ett brott eller inte.
Men att göra det nu lamslår det hela rätt rejält, företaget ifråga lär vilja vänta förundersökningen (6-9 månader, minst) innan de gör något, och du bör inte lägga dig i ett pågående polisärende.

Det finns massor av orsaker till att leverans uteblir eller försenas, men de borde ju iallafall svara på dina frågor.
Jag försvarar dem absolut inte, petar dig bara åt rätt håll så du snabbast möjligen kan få ditt problem löst
Ring Payson!

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Offtopic: undra hur dom fick 30personer att gilla dom på Facebook.
OnT: Hur lång tid har det gått sedan du beställde?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av HCP:

Ring Payson!

Skrivet av simon253:

Offtopic: undra hur dom fick 30personer att gilla dom på Facebook.
OnT: Hur lång tid har det gått sedan du beställde?

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar, det har gått tre veckor.

Permalänk

Tog kontakt med Payson, eftersom det var en direktbetalning kan de inte göra mer än att mejla butiken och uppmana att han ska kontakta mig, om han inte gör det är det polisen som gäller sa de.

Får hoppas på det bästa. Han verkar vara aktiv på tradera, men även där får typ 10% ingen vara levererad.

Permalänk
Skrivet av simon253:

Offtopic: undra hur dom fick 30personer att gilla dom på Facebook.
OnT: Hur lång tid har det gått sedan du beställde?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju kids som sommarjobbar med att säja "likes" nu för tiden. ^^

Permalänk
Medlem

Der står att företaget likviderades 2011 : http://www.ratsit.se/5566987391-Prytzlar_AB

Och har inte varit aktivt sedan 2008

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Du anmäler till Payson, de i sin tur kontaktar butiken och ev. stänger deras möjligheter att ta betalt om de missbrukat det ofta.
De framför ditt klagomål och kräver svar.

Du kan också vända dig till konsumentvägledare i din kommun.
Polisanmälan går nog ingenstans, det är inget brott att inte leverera, det är en civilrättslig tvist där du får stämma företaget ifråga.
Om inget av detta leder nånstans inom 1-2 veckor kan du lämna en anmälan till polisen så utreder de om det är ett brott eller inte.
Men att göra det nu lamslår det hela rätt rejält, företaget ifråga lär vilja vänta förundersökningen (6-9 månader, minst) innan de gör något, och du bör inte lägga dig i ett pågående polisärende.

Det finns massor av orsaker till att leverans uteblir eller försenas, men de borde ju iallafall svara på dina frågor.
Jag försvarar dem absolut inte, petar dig bara åt rätt håll så du snabbast möjligen kan få ditt problem löst
Ring Payson!

Det är klart att han ska polisanmäla händelsen, detta räknas som bedrägeri och om det inte finns en polisanmälan som grund är det svårt att få en sån här sak prövad. men han ska naturligtvis försöka alla andra vägar först.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Som vanligt, handla inte på såna konstiga sidor.
Ska du handla, gör de på komplett/inet/webhallen/cdon det är i alla fall seriösa.
Avskyr att säga detta. Trygg e-handel ska de också ha. Bara ett tips.

Permalänk
Medlem

Jag behövde bara se namnet på sidan för att bli avskräckt. Sen när man gick in på sidan så var det inga tvivel längre. Sen länkarna till deras andra Webshoppar med namn som: vinylerz.com, zqrity.com, zladdar.com. Känns inte så seriöst!

Hoppas verkligen det löser sig för dig!

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt att skynda på processen är att kontakta din lokala konsumentombudsman. Gratis vägledning, och skall finnas hänvisningar på din kommuns hemsida där du bor hur du tar kontakt med han/hon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Det är klart att han ska polisanmäla händelsen, detta räknas som bedrägeri och om det inte finns en polisanmälan som grund är det svårt att få en sån här sak prövad. men han ska naturligtvis försöka alla andra vägar först.

Bedrägeri kräver uppsåt, annars är det civilrättslig tvist.
Att en leverans uteblir är inte automatiskt bedrägeri, det måste kunna styrkas att säljaren redan när affären inleddes inte hade avsikt att leverera något.
Det måste också ha funnits en vilseledning och en förmögenhetsöverföring, i detta fall har köparen betalt pengar och känner sig vilseledd, men den första springande punkten är krånglig.
Nu brukar det vara relativt enkelt på de flesta fall om det är många målsäganden och det inte skett en enda leverans, t.ex. Kameraexperten-härvan.

Om du läser så var min poäng att inte börja med polisanmälan utan ta de snabba vägarna först, en polisanmälan händer det ingenting med förrän nästa år och eventuellt åtal 2015-2016, typ.
Går avsevärt mycket snabbare att göra en stämning och kräva tillbaka slantarna via tingsrätten, begära bolaget i konkurs t.ex.
Eller gå via kronofogden.
Nu vet jag inte summan det handlar om, men den bör ju vara betydande om det ska läggas ut mer pengar på t.ex. stämningsansökningar.

Är de bara småslantar, ta det som en läropeng och gör en polisanmälan och låt den tugga.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Avstängd

Varför betalar man i förskott till ett totalt okänt företag? Det är ju inte direkt första gången nåt sånt här händer.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Skrivet av meastro:

Som vanligt, handla inte på såna konstiga sidor.
Ska du handla, gör de på komplett/inet/webhallen/cdon det är i alla fall seriösa.
Avskyr att säga detta. Trygg e-handel ska de också ha. Bara ett tips.

Nu är det emballage (t.e.x. blixtlåspåsar, ettiketter) med tillbehör till ett småföretag som är inköpt. Eftersom han betalar ett antal tusen om året för klarna faktura med mera tänkte jag att det borde vara någorlunda grönt.

Han var aktiv på tradera senast idag: http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?f...

så jag får se om han väljer att svara.

Skrivet av HCP:

Är de bara småslantar, ta det som en läropeng och gör en polisanmälan och låt den tugga.

Det är småslantar, mer en principsak då han tjänar tusentals kronor på att ignorera kunder.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Der står att företaget likviderades 2011 : http://www.ratsit.se/5566987391-Prytzlar_AB

Och har inte varit aktivt sedan 2008

Du kanske ska kolla vidare lite, det är inte prytzlar som driver butiken det är EdgeBlocks Group AB (556666-6672).

Jag säger med detta inget om huruvida butiken är seriös eller inte, vill bara informera om att informationen från elklazor inte är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Du kanske ska kolla vidare lite, det är inte prytzlar som driver butiken det är EdgeBlocks Group AB (556666-6672).

Jag säger med detta inget om huruvida butiken är seriös eller inte, vill bara informera om att informationen från elklazor inte är relevant.

ja, det var bra att du såg det! var nog lite onoga med min research :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag handlade hos Prytzlar senast torsdag den 4 Juli. Det var ingen stor beställning men allt gick som det brukar, hade varorna på tisdag-onsdag veckan efter.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Prytzlar? Fick en lätt uppstötning...

... fan va oseriöst de lät:p

Permalänk
Skrivet av Seriously:

Intressant. Jag handlade hos Prytzlar senast torsdag den 4 Juli. Det var ingen stor beställning men allt gick som det brukar, hade varorna på tisdag-onsdag veckan efter.

Det verkar det vara så han gör vinst, han skiter i vissa kunder men skickar till andra för att ge intrycket att hans verksamhet är legitim. Det visar både hans (dåliga) Traderahistorik och facebook samt andra jag snackat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Det verkar det vara så han gör vinst, han skiter i vissa kunder men skickar till andra för att ge intrycket att hans verksamhet är legitim. Det visar både hans (dåliga) Traderahistorik och facebook samt andra jag snackat med.

Anmäl Prytzlar till Diskriminerningsombudsmannen för att han inte värdesätter alla köpare likadant. Skämt åsido.
Vad har du betalt för något för det du inte fått? Är det flera tusen så rekommenderar jag att du använder dig av Kronofogden så de kan knacka på hos bedragaren och förfölja honom i år.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Det verkar det vara så han gör vinst, han skiter i vissa kunder men skickar till andra för att ge intrycket att hans verksamhet är legitim. Det visar både hans (dåliga) Traderahistorik och facebook samt andra jag snackat med.

Ptja, jag vet inte. Har handlat där flera gånger förut. Visserligen bara för några tusenlappar, men det har alltid gått bra. De gånger jag varit i kontakt med dem har de varit snabba på att svara och trevliga. Det måste ha hänt något den senaste tiden helt enkelt :/

Visa signatur

/Seriously

Permalänk

Uppdatering:

Skickade nya mejl för ca 2 veckor sedan, har inte fått något svar men fick ett mejl från Postnord att ett paket från företaget är påväg. Har gått över en månad sedan jag beställde, inte fått kontakt med någon person ännu men det ska bli spännande att se vad som finns i paketet.

Permalänk
Medlem

Jag köpte blixt påsar från samma företag prytzlar.com (EdgeBlocks Group AB) för flera hundra kronor. Nu har det gått tre veckor och jag har varken fått mina varor eller pengar tillbaka. företaget svarar inte på telefon eller mail. En bluff företag som lurar folk på pengar+moms och myndigheterna gör ingenting.

Visa signatur

H@mbo

Permalänk
Skrivet av Hamid:

Jag köpte blixt påsar från samma företag prytzlar.com (EdgeBlocks Group AB) för flera hundra kronor. Nu har det gått tre veckor och jag har varken fått mina varor eller pengar tillbaka. företaget svarar inte på telefon eller mail. En bluff företag som lurar folk på pengar+moms och myndigheterna gör ingenting.

Ja du, vad förväntade du dig??