Samlingstråd: "Microsoft ringde till mig och ville.."

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Gender Bender:

Jag läste texten med indisk brytning per automatik innan jag ens visste om att det var en indier Gotta love them stereotypes

Att dom här telefonsamtalen ens fortsätter efter all uppmärksamhet det fått i media är ju bra lustigt. Säkert några stackare av äldre modell som går på det och får dessa scammers att fortsätta. Jag har själv suttit och väntat på att telefonen ska ringa, men jag får bara en massa tråkiga mail om att jag måste validera mitt Runescape-konto som jag inte ens har Kom igen, det blir ju ingen sport på det sättet! Ringer dom bara till hemtelefon, eller ringer dom även till mobiler?

De ringer till mobiler också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

De förekommer en del e-postspam från "Microsoft". Du ombeds att trycka på en länk som ser ut att vara riktig men när man håller markören över adressen så ser man bluffsidan som man kommer till. Har inte råkat ut för några samtal dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shen:

Du kan ju alltid ladda ner ett program som scannar av vilka lösenord som används till de konton som är aktiva i windowsinstallationen.
Finns en uppsjö av sådana program, de flesta går att lägga på en CD/DVD.

Går det att göra när man bara har kvar själva filerna från datorn? Eftersom ingen svarade på så länge blev det en klassisk flatten & reinstall, men jag är fortfarande extremt nyfiken på det här programmet de använder.
Ska kanske påpeka att det inte är den vanliga Windowsinloggningen som begär lösenord, det här är ett program som startar INNAN inloggningen.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Massor av trolling.

De har ringt massor av gånger under det senaste halvåret. Flera gånger/dag oftast 19-23 i månaden. Vanligast är mannen med indisk brytning men har även haft en korean (lät det som) och indiska tjejen.
Har kört de olika med att jag jobbar på Microsoft sweden och att jag har en Master in computer science (den senare ignorerar de)
Men de roligaste är när man spelar med lite.
Sist (och de har inte ringt efter det) så körde jag en rolig variant. Först så sa jag att jag hade avaktiverat win-knappen på tangentbordet. Och sedan var jag helt oförstående för var jag skulle klicka (försökte fejka ett windows 3.11) När vi sedan spenderade 10 min på att försöka få reda på vilken browser jag har för att sedan komma fram till att jag inte hade någon och inte surfar på datorn gav han upp med ett utdraget gaaahhhhh innan han la på.

Permalänk
Medlem

Undrar vad de säger om att de kan ringa igen om några minuter håller bara på att slakta en ko just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0ELIZE:

Min kompis blev uppringd. De påstod att han hade virus i sitt windows. Då sa han "Linux is your virus"

haha.. Antar att de la på..

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Blev uppringd för någon vecka sedan

-Ja hej det är [mitt namn]
-Is this mr johansson?
-Yes
-Hello, im from the windows support and we have detected a problem with your computer
-A problem? is it a virus?
-No, your computer is sending many error messages to us
-Thats horrible, what should i do?
-I can help you. First you click on the start button
(Inser att jag inte har en virtuell windowsburk och slutar spela med)
-Yes, but i dont have a problem with my pc. You are a scam [insätt fult ord här] you
[Jag lade på]

Skulle vart lite kul att trolla dem nu när man tänker efter...

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem

Pratar med en nu. vad ska jag säga?

EDIT: Sa bara go fuck yourself o la på

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem

Blev just uppringd av Thomas" från "Microsoft in Canada". Spenderade 10 minuter på att försöka starta min dator och hitta en internetkabel innan jag blev vidarekopplad till hans manager "Christopher" . Han bad mig skriva in en adress i webbläsaren.
"M for Michael, S for Sweden, dot, S for Sweden, O for Oslo..."
Frågade varför man skulle skriva in så många länder.
5 minuter senare sade han: "Your computer is done. It is done. There is nothing that you can do for it. Fuck off. It is done. Fuck off" och så lade han på

Verkar som om att han blev lite sur över att jag ödslade hans tid...

Visa signatur

i5 4670K @ 3.8 GHz - Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2 - ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB - Corsair 8gb 1600 MHz - G1.Sniper Z87 - 650 W PSU - G2420HDBL (1920*1080) - Fractal Design R3
inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Troll

Skrivet av Eriksson(X):

skulle vara riktigt skoj om dom ringde en själv så man kunde driva lite, men är väldans glad över att både far o mor min inte kan engelska

Dom ringde mig precis och jag lyckades ha dom kvar på tråden i 45 min och även ringa tillbaka 3 ggr hahahaha. hoppas jag inte behöver betala utlandssamtalet bara. Trolla dom duktigt

Visa signatur

P5E Delux , HD 4870x2 , Q9550 , Dominator2x2048 , corsair 620w
Cosmo 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebulon4:

Dom ringde mig precis och jag lyckades ha dom kvar på tråden i 45 min och även ringa tillbaka 3 ggr hahahaha. hoppas jag inte behöver betala utlandssamtalet bara. Trolla dom duktigt

Såklart du får betala utlandssamtalet om du ringde upp dem, vad trodde du?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Blev uppringd i morse av en kvinna med "brytning" som antagligen var indisk. Dem ringde hemtelefonen och linan dem satt på var riktigt BAD BAD, man hörde knappt vad dem sa och de talade dessutom engelska.

Hon sa något om Microsoft och utan att jag visste ordet var det så snackade jag med en kille som även han hade brytning. Jag trodde på dem med dödligt allvar men förstod inte riktigt vad problemet var, bad dem återkomma en annan dag. (Pratade mest om datorer, tid, frågade om det var nåt problem med min dator.... i dont know man, men antar att Microsoft inte ringer hem?)

Ska man un-plugga hem telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

De som går på sådant förtjänar det till en viss grad.

Menar du då pensionärer som knappt kan öppna papperskorgen?

Dold text
Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziggy_:

Menar du då pensionärer som knappt kan öppna papperskorgen?

Du citerar ett 1+ år gammalt inlägg. Punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zanity:

Blev uppringd i morse av en kvinna med "brytning" som antagligen var indisk. Dem ringde hemtelefonen och linan dem satt på var riktigt BAD BAD, man hörde knappt vad dem sa och de talade dessutom engelska.

Hon sa något om Microsoft och utan att jag visste ordet var det så snackade jag med en kille som även han hade brytning. Jag trodde på dem med dödligt allvar men förstod inte riktigt vad problemet var, bad dem återkomma en annan dag. (Pratade mest om datorer, tid, frågade om det var nåt problem med min dator.... i dont know man, men antar att Microsoft inte ringer hem?)

Ska man un-plugga hem telefonen?

Bara be dem dra åt helvete och lägga på. Microsoft ringer aldrig upp sina kunder, och ingen på MS kan veta att just du skulle ha virus.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

En ringde mig för ca 30 min sedan. Jag var ganska trött och hungrig så jag orkade inte. Dock sa jag att jag inte äger en dator, men en radio och en brödskiva.

Han sa bara: radio.... radio...

Sedan blev jag trött på det och la på.

Permalänk
Medlem

Dom har ringt mig säkerligen 5 gånger under hösten förra året och framtill nu en av gångerna trolla jag sönder och satt låtsades att jag höll på göra det han sa.
Sen fick jag han att upprepa allt jag skulle göra typ 2-3gånger varje gång efter cirka 20-30min avsluta jag med säga but i cant do this last part cause i only have mac and no pc.

Vi kan väll säga dom orden jag fick riktade åt mig i det samtalet efter det höll nog på i goda 30sekunder hahaha.

En gång ringde dom och jag svarade efter ett tag "you gotta be stupid to actually belive this shit" sen sa jag "im an it technician" han typ skrek fuck you så högt att var nästan rädd att högtalaren i telefonen skulle pajja och istället för lägga på eller något smällde killen telefonen om och om igen ner i någonting ända till det blev upptaget ton hahahahaha.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Ringde på hemtelefonen idag ... Hade gott om tid så jag svarade vänligt och sa att jag hade en seg dator

Hade en Tom W7 Virtuell maskin som jag startade och loggade in på. Gjorde som de sa, de kollade något certifikat, fick mig att kolla "Event Viewer", sen fick jag ladda ner Ammys remote desktop program och sedan skrev de in något i cmd, sen skrev de typ "Firewall crashed ...." och massa annan skit som ett kommando Sen laddade de via Ammys ner Teamviewer.

Sen fick jag skriva in min email, adress och annat hos Western Union (registrera ett konto där de valde lösenord) och sen skulle jag fylla i mitt visa-kort. Sen väntade jag och hamnade hos en tjej som hette Catrin som förklarade att jag skulle få ett nummer till Microsoft och så sa hon hennes "Anställningsnummer" och han som jag pratade med innan som hette Max. Fick deras webbplats adress (www.windowssupport.com).
Fick skriva ner massa saker, de sa att jag skulle ha penna och papper och fick skrivit detta:

Sen mitt i detta sa de att mitt VISA-kort inte hade fungerat... De skulle antagligen försöka föra över pengar. Detta efter ca 1 timme, så de tog fram hemsidan igen och jag gick först in på Wiresharks hemsida och började nerladdningen av Wireshark. Mitt i avbröt de den men jag klickade på ladda ner igen. Sedan fick jag nerladdat och installerat samt startat Wireshark. De stängde dock ner wireshark så jag har inte några filer därifrån. (Däremot har jag en Microsoft Network Monitor fil som jag tog från min "Windows Router". Blev en ca 500MB fil Som går att ladda ner här)

Sen tog de fram Western Union sidan igen och den gången gick jag för att ladda ner Cain & Able och sen stängde de av mitt tangentbord och mus så att jag inte kunde klicka Tog fram Western Union igen och då klickade jag av "Control Access" på Team Viewer och såg var de klickade, men det gjorde inte någon skillnad Tog fram Backtrack och skulle börja en nerladdning, då stängde de anslutningen på Team Viewer och så tog det ett tag. Helt plötsligt startar min telefonsvarare och börjar spela in i någon minut.
(Går att lyssna lite här)

Han frågar om jag stängde Team Viewer. Sen frågar han om Wireshark och vad det är. Jag förklarar att det analyserar nätverkstrafik. Sen så frågar han om varför jag laddade ner Backtrack och jag säger att jag ska "hacka WEP-nätverk" (Ska egentligen inte det, bara laddade ner massa saker för att se hur länge de stannade kvar). Han frågar om jag kan säga vilka kommandon man ska använda och jag säger nej. Sedan frågar han vad jag jobbar med (sa tidigare att jag reparerade bilar) och jag svarar att jag är nätverksansvarig på Google i Sverige. Sen säger han "That's great".
Sen frågar han om jag har deras IP-adresser, jag svarar lite komiskt "Kanske", han verkar orolig och frågar vad jag ska göra med deras IP-adress och jag svarar att, det får vi se.
Sen säger han att han har många som väntar och hej då.

Trevligt att telefonsvararen fick med lite, hade varit roligt med lite mer dock

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idleworks:

Ringde på hemtelefonen idag ... Hade gott om tid så jag svarade vänligt och sa att jag hade en seg dator

Hade en Tom W7 Virtuell maskin som jag startade och loggade in på. Gjorde som de sa, de kollade något certifikat, fick mig att kolla "Event Viewer", sen fick jag ladda ner Ammys remote desktop program och sedan skrev de in något i cmd, sen skrev de typ "Firewall crashed ...." och massa annan skit som ett kommando Sen laddade de via Ammys ner Teamviewer.

Sen fick jag skriva in min email, adress och annat hos Western Union (registrera ett konto där de valde lösenord) och sen skulle jag fylla i mitt visa-kort. Sen väntade jag och hamnade hos en tjej som hette Catrin som förklarade att jag skulle få ett nummer till Microsoft och så sa hon hennes "Anställningsnummer" och han som jag pratade med innan som hette Max. Fick deras webbplats adress (www.windowssupport.com).
Fick skriva ner massa saker, de sa att jag skulle ha penna och papper och fick skrivit detta:
https://www.vittfarne.net/ssl_host/swec/microsoft/2021BAFE-31...

Sen mitt i detta sa de att mitt VISA-kort inte hade fungerat... De skulle antagligen försöka föra över pengar. Detta efter ca 1 timme, så de tog fram hemsidan igen och jag gick först in på Wiresharks hemsida och började nerladdningen av Wireshark. Mitt i avbröt de den men jag klickade på ladda ner igen. Sedan fick jag nerladdat och installerat samt startat Wireshark. De stängde dock ner wireshark så jag har inte några filer därifrån. (Däremot har jag en Microsoft Network Monitor fil som jag tog från min "Windows Router". Blev en ca 500MB fil Som går att ladda ner här)

Sen tog de fram Western Union sidan igen och den gången gick jag för att ladda ner Cain & Able och sen stängde de av mitt tangentbord och mus så att jag inte kunde klicka Tog fram Western Union igen och då klickade jag av "Control Access" på Team Viewer och såg var de klickade, men det gjorde inte någon skillnad Tog fram Backtrack och skulle börja en nerladdning, då stängde de anslutningen på Team Viewer och så tog det ett tag. Helt plötsligt startar min telefonsvarare och börjar spela in i någon minut.
(Går att lyssna lite här)

Han frågar om jag stängde Team Viewer. Sen frågar han om Wireshark och vad det är. Jag förklarar att det analyserar nätverkstrafik. Sen så frågar han om varför jag laddade ner Backtrack och jag säger att jag ska "hacka WEP-nätverk" (Ska egentligen inte det, bara laddade ner massa saker för att se hur länge de stannade kvar). Han frågar om jag kan säga vilka kommandon man ska använda och jag säger nej. Sedan frågar han vad jag jobbar med (sa tidigare att jag reparerade bilar) och jag svarar att jag är nätverksansvarig på Google i Sverige. Sen säger han "That's great".
Sen frågar han om jag har deras IP-adresser, jag svarar lite komiskt "Kanske", han verkar orolig och frågar vad jag ska göra med deras IP-adress och jag svarar att, det får vi se.
Sen säger han att han har många som väntar och hej då.

Trevligt att telefonsvararen fick med lite, hade varit roligt med lite mer dock

Haha, så guld, tack för att du dela med dig av allt detta!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Såååå... nu sitter jag här med en dator vars ägare gick på det här. När han började bli skeptisk hade de tyvärr redan fått åtkomst till hans dator och har därför låst den med något slags "startlösenord".
Både i vanligt läge och felsäkert läge får man direkt en prompt om att "Datorn har konfigurerats till att använda startlösenord", med en lösenordsruta, en OK-knapp och en Starta om-knapp.
F8 och "Reparera datorn" fungerar inte heller, datorn påpekar att man behöver administratörslösenordet men det finns ingen möjlighet att ange ett sådant utan bara en OK-knapp som startar om datorn.

Har nu kopplat in disken till en annan dator och det senaste jag ser installerats är Citrix GoToAssist Remote Support Customer vilket jag misstänker kan vara det som använts för att styra och eventuellt låsa datorn.

Jag undrar helt enkelt om det finns någon enklare utväg än att blåsa skiten och installera om, det är ju inget virus inlagt utan enbart en låst dator i detta fallet.

Har du kommit på någon lösning för det här? Har en som råkat ut för exakt samma problem, blir till installera om, men vore intressant å se om det finns nån som kommit på hur man kan lösa det utan ominstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Har du kommit på någon lösning för det här? Har en som råkat ut för exakt samma problem, blir till installera om, men vore intressant å se om det finns nån som kommit på hur man kan lösa det utan ominstallation.

Ska ju finnas skivor som man bootar upp med och rotar fram lösenorden, kommer dock inte ihåg namnet på de. Finns olika lösningar, ska gå att avkryptera och sen det vanliga hederliga bruteforce som testar tills den får en fungerande matchning. Någon annan kanske vet vad mer exakt jag menar för produkter, är gratis iaf, open source.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Har du kommit på någon lösning för det här? Har en som råkat ut för exakt samma problem, blir till installera om, men vore intressant å se om det finns nån som kommit på hur man kan lösa det utan ominstallation.

Nej, jag hittade ingen info och ingen svarade så jag tog ut disken ur datorn, kopierade över allt på en extern disk, formaterade och installerade om som man brukar göra.
Har dock den infekterade installationen sparad fortfarande så om någon kommer på hur denna crapware funkar kan jag gå in och dissekera

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Ska ju finnas skivor som man bootar upp med och rotar fram lösenorden, kommer dock inte ihåg namnet på de. Finns olika lösningar, ska gå att avkryptera och sen det vanliga hederliga bruteforce som testar tills den får en fungerande matchning. Någon annan kanske vet vad mer exakt jag menar för produkter, är gratis iaf, open source.

jo fast det här är inte ett lösenord för en användare (redan testat ntpassword), utan något annat så det hjälpte inte :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idleworks:

Ringde på hemtelefonen idag ... Hade gott om tid så jag svarade vänligt och sa att jag hade en seg dator

Hade en Tom W7 Virtuell maskin som jag startade och loggade in på. Gjorde som de sa, de kollade något certifikat, fick mig att kolla "Event Viewer", sen fick jag ladda ner Ammys remote desktop program och sedan skrev de in något i cmd, sen skrev de typ "Firewall crashed ...." och massa annan skit som ett kommando Sen laddade de via Ammys ner Teamviewer.

Sen fick jag skriva in min email, adress och annat hos Western Union (registrera ett konto där de valde lösenord) och sen skulle jag fylla i mitt visa-kort. Sen väntade jag och hamnade hos en tjej som hette Catrin som förklarade att jag skulle få ett nummer till Microsoft och så sa hon hennes "Anställningsnummer" och han som jag pratade med innan som hette Max. Fick deras webbplats adress (www.windowssupport.com).
Fick skriva ner massa saker, de sa att jag skulle ha penna och papper och fick skrivit detta:
https://www.vittfarne.net/ssl_host/swec/microsoft/2021BAFE-31...

Sen mitt i detta sa de att mitt VISA-kort inte hade fungerat... De skulle antagligen försöka föra över pengar. Detta efter ca 1 timme, så de tog fram hemsidan igen och jag gick först in på Wiresharks hemsida och började nerladdningen av Wireshark. Mitt i avbröt de den men jag klickade på ladda ner igen. Sedan fick jag nerladdat och installerat samt startat Wireshark. De stängde dock ner wireshark så jag har inte några filer därifrån. (Däremot har jag en Microsoft Network Monitor fil som jag tog från min "Windows Router". Blev en ca 500MB fil Som går att ladda ner här)

Sen tog de fram Western Union sidan igen och den gången gick jag för att ladda ner Cain & Able och sen stängde de av mitt tangentbord och mus så att jag inte kunde klicka Tog fram Western Union igen och då klickade jag av "Control Access" på Team Viewer och såg var de klickade, men det gjorde inte någon skillnad Tog fram Backtrack och skulle börja en nerladdning, då stängde de anslutningen på Team Viewer och så tog det ett tag. Helt plötsligt startar min telefonsvarare och börjar spela in i någon minut.
(Går att lyssna lite här)

Han frågar om jag stängde Team Viewer. Sen frågar han om Wireshark och vad det är. Jag förklarar att det analyserar nätverkstrafik. Sen så frågar han om varför jag laddade ner Backtrack och jag säger att jag ska "hacka WEP-nätverk" (Ska egentligen inte det, bara laddade ner massa saker för att se hur länge de stannade kvar). Han frågar om jag kan säga vilka kommandon man ska använda och jag säger nej. Sedan frågar han vad jag jobbar med (sa tidigare att jag reparerade bilar) och jag svarar att jag är nätverksansvarig på Google i Sverige. Sen säger han "That's great".
Sen frågar han om jag har deras IP-adresser, jag svarar lite komiskt "Kanske", han verkar orolig och frågar vad jag ska göra med deras IP-adress och jag svarar att, det får vi se.
Sen säger han att han har många som väntar och hej då.

Trevligt att telefonsvararen fick med lite, hade varit roligt med lite mer dock

Dold text

Rent guld.

Brukar få många av de här på jobbet, det är däremot aldrig någon som ringt tillbaka och sagt att de haft annorlunda upplevelse av sina operativ. Är inte riktigt säker på vad detta gör. Det verkar ju inte ens som om de som ringer vet vad de riktigt gör.

Själv har jag aldrig fått något av detta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Tack och lov har de aldrig ring mig

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Fick ett samtal här nu på förmiddagen, dock för trött eller annat för att säga något mer än att det kommer anmälas.

Verkar dock som de routar sina samtal via Kenya, telefonen fick dubbla nummer när de ringde, ett som var out of area och ett från kenya (00254-25 65 89) dock verkade de inte ha något namn på vem de ville prata med.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Dom håller fortfarande på, fått två samtal från dem idag, de pratar på engelska, och säger att de ringer från Microsoft support.
Jag hade dock inte tid eller lust att göra nåt, så jag la bara på..

edit: 2013-10-03, idag ringde de upp mig igen,, lol..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Va skönt att jag har spärrat så att jag inte kan ringa eller ta emot betalsamtal/utlandssamtal

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

De håller fortfarande på, och verkar till och med nästan ha "levlat upp". De ringde för en halvtimme sedan och sökte min far vid namn. Tyvärr var det mamma som svarade, så jag vet inte så mycket mer än att det var på engelska och att han bröt, hon visste dock inte på vilket språk. Det kan ju ha varit någon annan, men verkar jäkligt mysko så måste nästan vara dem...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Har inte varit inne på Windows delen och missat den här tråden helt.
Har fått två samtal av det indiska fruntimret som jag avslutat mer eller mindre direkt.

Däremot så fick jag ett kul samtal den 10 september.

Skrev det här på facebook.

"Fick just ett telefonsamtal av "svenskapolisen". Det dom berättade var att min dator blivit infekterad av program som jag inte ville ha i min dator. Det roliga med det här samtalet från den "svenskapolisen" var att det utfördes på dålig engelska med trolig öststatsbrytning. När jag undrade om vi inte kunde gå över till svenska eftersom han då trots allt ringde från den "svenskapolisen". Efter som han då började mala om hela versen en gång till. Så tog jag till kraftuttrycket mammapåsättare då fick den "svenskapolisen" för sig att lägga på. Så kommer jag inte till morgonens utbildning så har jag blivit inburad. "

Blev aldrig inburad *asg*

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850