Diskussion: Hur tror ni det går för Apple de närmsta åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ett smart drag vore ju att släppa OSX som ett riktigt operativsystem.
Slapp folk att handla mac eller krångla a'la hackintosh så skulle nog många fler ge det en chans.
Speciellt nu när MS verkar bestämt sig för att skrämma bort alla kunder.

Detta går emot i princip allt Apple någonsin velat, hela deras filosofi är att du köper en helhets upplevelse som de utvecklat från grunden upp. Steve Jobs var tvungen att göra detta med NeXT's OS på grund av dåligt med pengar, vilket Apple inte har just nu, hehe.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofyboy:

Det roliga är att i Apple:s egna affär i Täby Centrum (inte digital inn) har man produktbeskrivning inte visad av etikett utan av en iPad. Så säg att det finns ett bort med demo iPhones, säg 12 stycken, så sitter det 12 stycken iPads brevid var och en för att visa produkt information. Vad som kan vara mer löjligt är att på iPad bordet så sitter det 12 demo iPads med 12 iPads som produktbeskriver =S och det finns ca 110 demo exemplar av olika saker i den butiken och det medföljer då 110 stycken iPads som visar vad det är för produkt.

Tycker det är super smart gjort. Du tvingar in princip kunder som är intresserad i en produkt att använda en annan. Dessutom kan man ju sköta produktbeskrivning digitalt - vilket lär vara rätt smidigt.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Tycker det är super smart gjort. Du tvingar in princip kunder som är intresserad i en produkt att använda en annan. Dessutom kan man ju sköta produktbeskrivning digitalt - vilket lär vara rätt smidigt.

Jo visst. Men det visar ju hur mycket stålar de har råd att göra "smidiga" saker med =P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Tänkte mer såpass att IOS får der riktigt svårt, och bara de som fortfarande sätter märket före prestandan köper Apple.

Det är bara de som sätter teoretisk prestanda före funktion som köper android?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är bara de som sätter teoretisk prestanda före funktion som köper android?

Skillnaden mellan 4s och 5 är minimal. De kom inte med något nytt (förutom en extra textrad i botten av mobilen), mobilen är inte märkbart snabbare, och den har enligt personliga källor (alltså kompisar, inte jag själv) kortare batteritid än 4S.

Varför köpa den istället för Galaxy S4 som tar Galaxy S3 och gör allt märkbart bättre? Mobilen är snabbare, har längre batteritid, bättre touch och fritt OS och den är dessutom 1000kr ELLER MER billigare än Iphone 5. Att köpa en mobil som inte gör något bättre än den innan, för ett större pris är ren idioti. Apple försöker inte ens längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Skillnaden mellan 4s och 5 är minimal. De kom inte med något nytt (förutom en extra textrad i botten av mobilen), mobilen är inte märkbart snabbare, och den har enligt personliga källor (alltså kompisar, inte jag själv) kortare batteritid än 4S.

Varför köpa den istället för Galaxy S4 som tar Galaxy S3 och gör allt märkbart bättre? Mobilen är snabbare, har längre batteritid, bättre touch och fritt OS och den är dessutom 1000kr ELLER MER billigare än Iphone 5. Att köpa en mobil som inte gör något bättre än den innan, för ett större pris är ren idioti. Apple försöker inte ens längre.

Det där är rent skitsnack. Galaxy S4 är för S3 precis vad iPhone 5 är för 4S. De är båda förbättrade på så gott som alla punkter. Självklart kommer du inte märka att 5:an är snabbare om du navigerar runt i användargränssnittet eller inte använder tunga appar men den är definitivt mycket snabbare än 4S:en, både vad gäller CPUn (helt ny arkitektur) och GPUn. Även skärmen är klart förbättrad (och större då så klart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Skillnaden mellan 4s och 5 är minimal. De kom inte med något nytt (förutom en extra textrad i botten av mobilen), mobilen är inte märkbart snabbare, och den har enligt personliga källor (alltså kompisar, inte jag själv) kortare batteritid än 4S.

Varför köpa den istället för Galaxy S4 som tar Galaxy S3 och gör allt märkbart bättre? Mobilen är snabbare, har längre batteritid, bättre touch och fritt OS och den är dessutom 1000kr ELLER MER billigare än Iphone 5. Att köpa en mobil som inte gör något bättre än den innan, för ett större pris är ren idioti. Apple försöker inte ens längre.

Men suck...

Helt annan design.
Större skärm.
Annan touch teknologi.
Bättre kamera.
Snabbare cpu.
osv osv.

På vilket sätt är samsungs mobiler "mer annorlunda"?

Och nej du märker förmodligen inte den snabbare hastigheten på cpun ute i vanliga oset. Du märker det inne i appar.
Och anledningen till det är för att det kan inte flyta mer än det redan gör.
Att du faktiskt märker skillnad mellan S3 och S4, och den är "märkbart snabbare" som du säger.
Är väll ändå bara tragiskt att dom inte fått ordning på "snabbheten" för ens nu?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Skillnaden mellan 4s och 5 är minimal. De kom inte med något nytt (förutom en extra textrad i botten av mobilen), mobilen är inte märkbart snabbare, och den har enligt personliga källor (alltså kompisar, inte jag själv) kortare batteritid än 4S.

Varför köpa den istället för Galaxy S4 som tar Galaxy S3 och gör allt märkbart bättre? Mobilen är snabbare, har längre batteritid, bättre touch och fritt OS och den är dessutom 1000kr ELLER MER billigare än Iphone 5. Att köpa en mobil som inte gör något bättre än den innan, för ett större pris är ren idioti. Apple försöker inte ens längre.

Hahaha ganska kul att du säger att skillnaden mellan 4s och 5 är minimal när det är den telefonen i hela serien som verkligen har ändrat på sig... större skärm, tunnare, mycket mycket lättare. Jag märker stor skillnad mellan 4s och 5, den är faktiskt mycket snabbare på saker som kräver mer.

Sen jämför du detta med två telefoner som ser identiska ut? ganska skrattretande!

jag ska inte hate'a på samsung, de gör jättebra telefoner och jag skulle gärna köpa en om de inte körde android, visst är det ett fritt os, men ärligt... hur fritt behöver man ha? iOS har allt jag behöver och mer.

Åter till topic tror jag att Apple kommer att klara sig bra framöver, men jag tror aldrig att de kommer peak'a som de har gjort, men jag tror de har säkrat sin plats på marknaden och har ett vinnande koncept som kommer hålla sig kvar otroligt länge framöver sålänge de inte gör en dundertabbe!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

Förutom Os:et finns egentilgen inga argument för att köpa apples urbota överprisade löjligt dyra produkter.

Mac "Pro" Kanske har prestanda som en byggd dator värd 6000 fast istället kostar den runt 20 lök.

Iphone 5 har en Tvåkärning processor på 1.3 Ghz. Detta är något du finner i budget androids och liknande. Exemplevis har jag en Kinestelefon med 4 kärnor och 1.5 ghz. Dessutom har den en skärm på 640 x 1136 vilket är helt löjligt jämfört med Androidlurar i samma prisklass. Vill inte tjata om hur fantastisk min 1400 kr kinatelfeon är xD men den har 1280x720. Båda är tillverkade i kina vilket även tyder på att apple lägger på onödigt mycket extra cash vilket ger en ännu saftigare prislapp.

Sen finns det inget argument för att Något utav apples OS skulle vara bättre än Android eller Windows. Apple kontrollerar ALLT. Dom har tagit patent på en funktion som gör det möjligt för dom att stänga av iphonens kamera beroende på var du befinner dig. Detta för att kunna stänga av kameran under demonstrationer och liknande. Även massa andra låsningar och begränsingar för tredjepartsutvecklare.

iPhone är populärt för att det är inarbetat. Det var i princip den första smartphonen som kom utan av vara rent skit. Den funkade och gränssnittet var ju helt underbart. Vissa verkar inte ha märkt att iPhone nu inte är den enda vettiga smartphonen längre. Det finns många mer prisvärda och bättre modeller än apples svindyra penisförlängare. Nej hoppas att de dabbar sig snart. Jag kommer ihåg när man hade nationella prov med klassen och alla skulle lägga fram mobilerna. Gick väl 4 androids på 20 iphones.

Apple är överexponerade utsugare. I rest my case.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

don't hate the player hate the game!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

För er som inte läst Steve Jobs biografi, köp den eller gå till biblioteket. En bra bok om en speciell person..samt att det ställer hela denna diskussionen i ett annat ljus.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Speciellt nu när MS verkar bestämt sig för att skrämma bort alla kunder.

Jag fattar inte att INGEN verkar "make a move" för att ta ifrån Microsoft marknadsandelar på stationära och bärbara datorer, och ett bättre tillfälle än nu när Microsoft levererat citronen Windows 8 kan man inte få.
Inte Google, inte Apple, inte ens Ubuntu verkar särskilt sugna på att ta marknadsandelar. Jo, jag vet att "alla vet" att stationära datorer är en döende marknad, men den är fortfarande värd hundratals miljoner dollar per år, man tycker att nån borde vilja ta för sig av den kakan.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Iphone 5 har en Tvåkärning processor på 1.3 Ghz. Detta är något du finner i budget androids och liknande. Exemplevis har jag en Kinestelefon med 4 kärnor och 1.5 ghz. Dessutom har den en skärm på 640 x 1136 vilket är helt löjligt jämfört med Androidlurar i samma prisklass. Vill inte tjata om hur fantastisk min 1400 kr kinatelfeon är xD men den har 1280x720. Båda är tillverkade i kina vilket även tyder på att apple lägger på onödigt mycket extra cash vilket ger en ännu saftigare prislapp.

Innan du vräker ur dig massa dumheter kanske du skall läsa på lite om sakerna du diskuterar. Du verkar uppenbarligen ha missat det men precis som på desktop-marknaden finns det flertalet CPU-arkitekturer (designer) även på mobilmarknaden. Apple använder sin egen designade CPU (Swift) i iPhone 5. Det är en design som delar mycket med ARMs egna Cortex A15 (som även Qualcomms Krait 300 gör). Precis som du inte bara kan räkna antalet kärnor/frekvens för att avgöra vilken desktop CPU som är snabbast kan du inte heller göra det vad gäller mobila CPU:er. En gammal fyrkkärnig Cortex A9 är knappast lika kraftfull som Apples två kärniga CPUn som sitter i A6/A6X. Ett tips gå till anandtech.com om du vill ha mer information om detta.

Att skärmen är mycket bättre på en iPhone 5 än din Kina Android vågar jag nästan garantera. iPhone 5 har en av de absolut bästa skärmarna på marknaden (tillsammans med HTC One, S4). Återigen, läs på. Skärmkvalite handlare om mer än bara upplösning. Kan tipsa om skärmexperterna DisplayMate.com tester.

Skrivet av Yooriitzz:

Sen finns det inget argument för att Något utav apples OS skulle vara bättre än Android eller Windows. Apple kontrollerar ALLT.

Ett mer kontrollerat ekosystem har sina fördelar, mindre fragmenterat, enklare för utvecklare. Vilket man anser är bäst är en smaksak. För mig passar iOS bättre, för dig uppenbarligen Android. Inget konstigt med det.

Skrivet av Yooriitzz:

Dom har tagit patent på en funktion som gör det möjligt för dom att stänga av iphonens kamera beroende på var du befinner dig. Detta för att kunna stänga av kameran under demonstrationer och liknande. Även massa andra låsningar och begränsingar för tredjepartsutvecklare.

Det finns så mycket korkade patent som aldrig kommer användas. Och det fetstilta är något som du själv har fantiserat ihop..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag fattar inte att INGEN verkar "make a move" för att ta ifrån Microsoft marknadsandelar på stationära och bärbara datorer, och ett bättre tillfälle än nu när Microsoft levererat citronen Windows 8 kan man inte få.
Inte Google, inte Apple, inte ens Ubuntu verkar särskilt sugna på att ta marknadsandelar. Jo, jag vet att "alla vet" att stationära datorer är en döende marknad, men den är fortfarande värd hundratals miljoner dollar per år, man tycker att nån borde vilja ta för sig av den kakan.

Chromebooks säljer bra och de tar nog andelar från både desktop pc, laptopar och plattor. Det är ju en mycket lämplig enhet för de som vill ha en maskin bara för att främst nå internet, de är ju mer lättanvända och billigare än plattor för just det och de ger bättre batteritider än de enklare laptops som finns, de är närmast perfekta enheter att ha hemma för att surfa och skriva inlägg på forum eller facebook och andra kommunikationsinriktade saker där man gärna har tangentbord och inte behöver prestanda för spel elelr mer cputunga saker, de är en lättanvänd konsol mot internet.
Eftersom de står för 15% http://www.idg.se/2.1085/1.512593/elgiganten-utokar-sin-chrom... av Elgigantens datorförsäljning och ökar så är det nog många som köper dem ändå.

Skulle jag själv köpa en ny bärbar enhet för nyttosaker så skulle jag antagligen köpa en billig Chromebook istället för en laptop eller platta, de funkar bra för att skriva på och för att visa dokument och surfa, jag har redan 1 stor laptop 15" och en liten 12" och nästa pryl lär bli en platta eller en chromebook, och det känns inte som en platta kan ersätta nån av laptoparna och eftersom jag gärna vill ha tangentbord och är totalt ointresserad av enhetens spelprestanda och förmåga att rendera filmer och annat så passar en chromebook in fint både om man kollar på storleken och användbarheten och priset, att tex köpa en ipad och tangentbord är dubbelt så dyrt som en chromebook så nog lär de tugga på Apples kaka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Förutom Os:et finns egentilgen inga argument för att köpa apples urbota överprisade löjligt dyra produkter.

Mac "Pro" Kanske har prestanda som en byggd dator värd 6000 fast istället kostar den runt 20 lök.

Iphone 5 har en Tvåkärning processor på 1.3 Ghz. Detta är något du finner i budget androids och liknande. Exemplevis har jag en Kinestelefon med 4 kärnor och 1.5 ghz. Dessutom har den en skärm på 640 x 1136 vilket är helt löjligt jämfört med Androidlurar i samma prisklass. Vill inte tjata om hur fantastisk min 1400 kr kinatelfeon är xD men den har 1280x720. Båda är tillverkade i kina vilket även tyder på att apple lägger på onödigt mycket extra cash vilket ger en ännu saftigare prislapp.

Sen finns det inget argument för att Något utav apples OS skulle vara bättre än Android eller Windows. Apple kontrollerar ALLT. Dom har tagit patent på en funktion som gör det möjligt för dom att stänga av iphonens kamera beroende på var du befinner dig. Detta för att kunna stänga av kameran under demonstrationer och liknande. Även massa andra låsningar och begränsingar för tredjepartsutvecklare.

iPhone är populärt för att det är inarbetat. Det var i princip den första smartphonen som kom utan av vara rent skit. Den funkade och gränssnittet var ju helt underbart. Vissa verkar inte ha märkt att iPhone nu inte är den enda vettiga smartphonen längre. Det finns många mer prisvärda och bättre modeller än apples svindyra penisförlängare. Nej hoppas att de dabbar sig snart. Jag kommer ihåg när man hade nationella prov med klassen och alla skulle lägga fram mobilerna. Gick väl 4 androids på 20 iphones.

Apple är överexponerade utsugare. I rest my case.

Länka en färdigbyggd dator för 6k som har samma prestanda som en Mac Pro för ~20.

Mac Pro har varit överprisat längre fram tills nu när den nya cylindern kommer,
dock inte så sjukt överprisat att du får en lika snabb dator för mindre än halva priset.
Det många gör fel i jämförelser med Mac är att man

1: Gärna jämför med eget bygge, vilket inte går alls då dessa Mac datorer är
precis som PC märkesdatortillverkare som HP och Acer.

2: Jämför en stationär tower PC med en iMac som är en AiO dator
som ska jämföras med AiO PCs och inget annat.

3: Samma med Mac Mini som det är med iMac,
jämför inte en enorm PC med en liten fjuttig Mac Mini.
Inte många PCs som har en sådan liten storlek och har bra prestanda
för ett sådant pris och lycka till med att bygga en sådan dator.

4: Jämför prestanda PC laptops med Macbooks där det enda PCn är bättre
på är just prestanda.
Jämför du med en Ultrabook så är i flesta fall Macen bättre på en del punkter.

Hoppas du inte är trångsint nog att kalla mig fanboy bara.
För det är bara löjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Länka en färdigbyggd dator för 6k som har samma prestanda som en Mac Pro för ~20.

Mac Pro har varit överprisat längre fram tills nu när den nya cylindern kommer,
dock inte så sjukt överprisat att du får en lika snabb dator för mindre än halva priset.
Det många gör fel i jämförelser med Mac är att man

1: Gärna jämför med eget bygge, vilket inte går alls då dessa Mac datorer är
precis som PC märkesdatortillverkare som HP och Acer.

2: Jämför en stationär tower PC med en iMac som är en AiO dator
som ska jämföras med AiO PCs och inget annat.

3: Samma med Mac Mini som det är med iMac,
jämför inte en enorm PC med en liten fjuttig Mac Mini.
Inte många PCs som har en sådan liten storlek och har bra prestanda
för ett sådant pris och lycka till med att bygga en sådan dator.

4: Jämför prestanda PC laptops med Macbooks där det enda PCn är bättre
på är just prestanda.
Jämför du med en Ultrabook så är i flesta fall Macen bättre på en del punkter.

Hoppas du inte är trångsint nog att kalla mig fanboy bara.
För det är bara löjligt.

1. Håller inte riktigt med. Som konsument är jag påläst och vill spendera så lite som möjligt och få ut så mycket som möjligt. I slutändan är det mina pengar och om inte OSX är ett krav, ja då ser man över _alla_ alternativ. Så länge det är en Windows baserad dator att jämföra mot så everything goes.

2. Håller inte riktigt med där heller. Om kravet är en AiO, fine, men om det är en stationär dator vs en annan så är det bara ytterligare en egenskap. Om Apple hela tiden ska diktera villkoren kommer man alltid till ett resultat som gynnar Apple. Sanningen är att ur ett stationärt perspektiv har de bara tre alternativ som alla ligger rätt skilda åt prismässigt. Vänd på det, bygg en prestanda orienterad burk för ca 10 000kr ex skärm och Apple kommer inte vara med bland alternativen.

3. Som ovan visst har minin en nischad inriktning men det är också den enda stationära Macen under 18-20 000kr som säljs utan skärm...

4. Här håller jag faktiskt med dig. För priser runt 10 000kr i instegsmodellerna så ligger de bra till då kvaliteten är hög. Jag har en Samsung 900x3 samt en Asus U21A som helt klart kan gå matcher mot motsvarande Macbooks och de ligger också i samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

1. Håller inte riktigt med. Som konsument är jag påläst och vill spendera så lite som möjligt och få ut så mycket som möjligt. I slutändan är det mina pengar och om inte OSX är ett krav, ja då ser man över _alla_ alternativ. Så länge det är en Windows baserad dator att jämföra mot så everything goes.

2. Håller inte riktigt med där heller. Om kravet är en AiO, fine, men om det är en stationär dator vs en annan så är det bara ytterligare en egenskap. Om Apple hela tiden ska diktera villkoren kommer man alltid till ett resultat som gynnar Apple. Sanningen är att ur ett stationärt perspektiv har de bara tre alternativ som alla ligger rätt skilda åt prismässigt. Vänd på det, bygg en prestanda orienterad burk för ca 10 000kr ex skärm och Apple kommer inte vara med bland alternativen.

3. Som ovan visst har minin en nischad inriktning men det är också den enda stationära Macen under 18-20 000kr som säljs utan skärm...

4. Här håller jag faktiskt med dig. För priser runt 10 000kr i instegsmodellerna så ligger de bra till då kvaliteten är hög. Jag har en Samsung 900x3 samt en Asus U21A som helt klart kan gå matcher mot motsvarande Macbooks och de ligger också i samma prisklass.

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Att jämföra eget bygge med märkesdatorer går inte.
Detta gäller alla datorer, oavsett om det är Mac eller PC. Majoriteten kommer köpa dessa
och inte bygga egna då det är bekvämligare och snabbare och inte kräver kunskap om alla möjliga delar osv.

Återigen fattar jag inte hur du tänker. Att jämföra en AiO dator med en vanlig stationär
går inte heller, det är som att jämföra en bärbar med en stationär, helt uteslutet.
AiO (All in One) har fördelen att dom knappt tar någon plats.
Detta kanske inte du bryr dig om, men då är det inte riktat mot dig utan till folk som är intresserade
av just den sortens datorer. Samma med Mac Mini. Storleken är en väldig fördel som media burk
intill TVn eller om man rentav inte vill ha ett enormt torn ståendes i kontoret.

Nu kan jag inte jämföra dina datorer med någon Macbook då jag inte hittar
några svenska priser på dom (verkar som dom inte säljs i Sverige längre).
Men låt mig ta ett eget exempel:
Macbook Air 13" vs Sony Vaio SVS1312R9E (13")

Fördelar med MBAn jämtemot Vaio'n:
Högre upplösning
5 timmar längre batteri
128GB SSD (Vaio'n har en 640GB 5400RPM HDD)
Väger mindre
Tunnare

Fördelar med Vaio'n jämtemot MBAn:
Dubbelt så mycket RAM
?
?
?

Hittade inget annat än en möjlig fördel, det är cpu och gpu.
Dock osäker på om det är så stor skillnad så jag skriver bådas cpu och gpu:
MBA: i5 4250U 1.3GHz med Turbo till 2.6GHz. Intel HD5000
Vaio: i5 3210M 2.5GHz. Nvidia GT 640M LE

Jag skulle valt MBA alla dagar i veckan främst pga den sjuka batteritiden.
Finns PC modeller som slår MBA på vissa fronter det är sant.
Men det är ingen dator, Mac eller PC som är bäst i alla delar.
Alltså beror det på vad för fördelar du letar efter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Att jämföra eget bygge med märkesdatorer går inte.
Detta gäller alla datorer, oavsett om det är Mac eller PC. Majoriteten kommer köpa dessa
och inte bygga egna då det är bekvämligare och snabbare och inte kräver kunskap om alla möjliga delar osv.

Återigen fattar jag inte hur du tänker. Att jämföra en AiO dator med en vanlig stationär
går inte heller, det är som att jämföra en bärbar med en stationär, helt uteslutet.
AiO (All in One) har fördelen att dom knappt tar någon plats.
Detta kanske inte du bryr dig om, men då är det inte riktat mot dig utan till folk som är intresserade
av just den sortens datorer. Samma med Mac Mini. Storleken är en väldig fördel som media burk
intill TVn eller om man rentav inte vill ha ett enormt torn ståendes i kontoret.

Nu kan jag inte jämföra dina datorer med någon Macbook då jag inte hittar
några svenska priser på dom (verkar som dom inte säljs i Sverige längre).
Men låt mig ta ett eget exempel:
Macbook Air 13" vs Sony Vaio SVS1312R9E (13")

Fördelar med MBAn jämtemot Vaio'n:
Högre upplösning
5 timmar längre batteri
128GB SSD (Vaio'n har en 640GB 5400RPM HDD)
Väger mindre
Tunnare

Fördelar med Vaio'n jämtemot MBAn:
Dubbelt så mycket RAM
?
?
?

Hittade inget annat än en möjlig fördel, det är cpu och gpu.
Dock osäker på om det är så stor skillnad så jag skriver bådas cpu och gpu:
MBA: i5 4250U 1.3GHz med Turbo till 2.6GHz. Intel HD5000
Vaio: i5 3210M 2.5GHz. Nvidia GT 640M LE

Jag skulle valt MBA alla dagar i veckan främst pga den sjuka batteritiden.
Finns PC modeller som slår MBA på vissa fronter det är sant.
Men det är ingen dator, Mac eller PC som är bäst i alla delar.
Alltså beror det på vad för fördelar du letar efter.

Förstår din tanke men försök se min:

jag som konsument är den som betalar för kalaset i slutändan. jag anser mig lite ekonomiskt lagd och därför läser jag på om det jag vill ha. Jag vill köpa en "dator" och ser mig omkring. OS X eller Windows spelar ingen roll. Jag representerar inte majoriteten utan bara mig själv - jag jämför dator mot dator. Alltså tar jag vadjag finner och väger dem mot varandra oavsett vem som tillverkat dem eller om jag måste sätta ihop det själv. Anser jag mig för okunnig för att kunna ta ett kvalificerat beslut över vad jag vill ha så rådfrågar jag vänner och bekanta, kanske slänger ut en öppen fråga på facebook "bästa dator för ca 10 000kr". Men vad jag än gör så lägger jag inte ut de pengarna på något bara för att jag kan.

Citat:

Återigen fattar jag inte hur du tänker. Att jämföra en AiO dator med en vanlig stationär
går inte heller, det är som att jämföra en bärbar med en stationär, helt uteslutet.
AiO (All in One) har fördelen att dom knappt tar någon plats.
Detta kanske inte du bryr dig om, men då är det inte riktat mot dig utan till folk som är intresserade
av just den sortens datorer. Samma med Mac Mini. Storleken är en väldig fördel som media burk
intill TVn eller om man rentav inte vill ha ett enormt torn ståendes i kontoret.

Håller inte med. Klart jag kan jämföra. Till att börja med är dessa AiO datorer mångt och mycket datorer med "bärbara" komponenter så du är inte långt ifrån sanningen där. Men poängen är att om du bara ska välja AiO datorer, ja då är Macen antagligen den enskilt bästa datorn du kan välja - ser du däremot till mitt exempel ovanför där jag vill ha en dator för 10-12 000kr, ja då är iMacen ett alternativ ställt mot många andra alternativ och utseenden. Varför ska man endast sitta och jämföra konceptdatorer mot varandra? För mig finns det stationära datorer och bärbara diton, inget annat. Vill jag ha en Mac men råkar sitta på flera 30" monitorer ja då är det svårt: Antingen en underspecad mini pc (mac mini), en överprisad pc (Mac Pro) eller en pc med inbyggd monitor. Då kanske jag tänker: "Vad är mina alternativ". Är AiO ett krav? Är storleken viktig? Är utseendet viktigt? Sen kan det så klart bli mer och mer avancerade frågor. Så fort man börjar svara ja på ovanstående frågor så börjar man låsa in sig och alternativen blir färre.

Du kan ju inte bestämma vad som ska mätas mot vad om du vill att någon annan ska göra en jämförelse, eller hur? Om du sitter och dikterar villkoren på det sättet kommer du enbart få fram ett resultat som gagnar dig själv i slutändan.

hehe jag gav dig fel modellnamn på Asusen så kanske inte så konstigt Missade x'et
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/ASUS_ZENBOOK_U...

Här är samsungen
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1633046

Och för att knyta till tråden (...) så är det ju det här som även andra börjat upptäcka nu. Det finns kanske inte en stationär Mac utan skärm i prisspannet 7 000-20 000kr, som ett fint exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Förstår din tanke men försök se min:

jag som konsument är den som betalar för kalaset i slutändan. jag anser mig lite ekonomiskt lagd och därför läser jag på om det jag vill ha. Jag vill köpa en "dator" och ser mig omkring. OS X eller Windows spelar ingen roll. Jag representerar inte majoriteten utan bara mig själv - jag jämför dator mot dator. Alltså tar jag vadjag finner och väger dem mot varandra oavsett vem som tillverkat dem eller om jag måste sätta ihop det själv. Anser jag mig för okunnig för att kunna ta ett kvalificerat beslut över vad jag vill ha så rådfrågar jag vänner och bekanta, kanske slänger ut en öppen fråga på facebook "bästa dator för ca 10 000kr". Men vad jag än gör så lägger jag inte ut de pengarna på något bara för att jag kan.

Håller inte med. Klart jag kan jämföra. Till att börja med är dessa AiO datorer mångt och mycket datorer med "bärbara" komponenter så du är inte långt ifrån sanningen där. Men poängen är att om du bara ska välja AiO datorer, ja då är Macen antagligen den enskilt bästa datorn du kan välja - ser du däremot till mitt exempel ovanför där jag vill ha en dator för 10-12 000kr, ja då är iMacen ett alternativ ställt mot många andra alternativ och utseenden. Varför ska man endast sitta och jämföra konceptdatorer mot varandra? För mig finns det stationära datorer och bärbara diton, inget annat. Vill jag ha en Mac men råkar sitta på flera 30" monitorer ja då är det svårt: Antingen en underspecad mini pc (mac mini), en överprisad pc (Mac Pro) eller en pc med inbyggd monitor. Då kanske jag tänker: "Vad är mina alternativ". Är AiO ett krav? Är storleken viktig? Är utseendet viktigt? Sen kan det så klart bli mer och mer avancerade frågor. Så fort man börjar svara ja på ovanstående frågor så börjar man låsa in sig och alternativen blir färre.

Du kan ju inte bestämma vad som ska mätas mot vad om du vill att någon annan ska göra en jämförelse, eller hur? Om du sitter och dikterar villkoren på det sättet kommer du enbart få fram ett resultat som gagnar dig själv i slutändan.

hehe jag gav dig fel modellnamn på Asusen så kanske inte så konstigt Missade x'et
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/ASUS_ZENBOOK_U...

Här är samsungen
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1633046

Och för att knyta till tråden (...) så är det ju det här som även andra börjat upptäcka nu. Det finns kanske inte en stationär Mac utan skärm i prisspannet 7 000-20 000kr, som ett fint exempel.

Wow, men vi snackar inte om vad du skulle välja.
Spelar det ingen roll om storlek osv och du bara är ute efter prestanda så
är inte Mac något för dig. Det betyder inte att Macs (även om några är det) är överprisade.
Det jag menar är inte att om du ska köpa en dator (och skiter i om det är AiO eller vanlig stationär osv)
utan om du ska ha en just AiO då du kanske inte vill ha en stor burk.
Om jag ska spela till exempel och vill ha ett prestandapaket så skulle jag aldrig kolla på AiO.
Däremot om jag ville ha något som inte till huvudsak ska vara ett prestandamonster
utan ta lite plats/passa in i miljön mm så skulle AiO vara ett alternativ.
Det jag menar med att man inte ska jämföra dom är inte just om du ska köpa
en dator och inte vet exakt vad du ska ha, utan som Yooriitzz skrev, att Mac är överprisade.
Detta är också något många andra säger, till exempel att deras hemmabyggda PC
slår iMac på fingrarna när det gäller prestanda för ett mycket lägre pris.
Och sedan påstår att iMac är överprisat.
Mitt första inlägg var från början riktat åt just det som Yooriitzz skrev.
Läser du hans inlägg med så förstår du det hela.

Citat:

Du kan ju inte bestämma vad som ska mätas mot vad om du vill att någon annan ska göra en jämförelse, eller hur? Om du sitter och dikterar villkoren på det sättet kommer du enbart få fram ett resultat som gagnar dig själv i slutändan.

Vad menar du nu? Jag jämförde med en dator på prisjakt jag hittade som kostade lika mycket med
samma skärmstorlek. Sedan skrev jag vad som är bättre och sämre, detta är fakta och inte hitte-på.
Som jag sa finns det andra modeller med sina specialiteer. Men ingen dator oavsett märke är
perfekt på alla delar därför så ska du gå efter vad du prioriterar mest.
Dom flesta struntar i prestanda så länge datorn är snabb nog för deras behov.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Wow, men vi snackar inte om vad du skulle välja.

Nähä vem dikterar reglerna då?

Citat:

Det jag menar med att man inte ska jämföra dom är inte just om du ska köpa
en dator och inte vet exakt vad du ska ha, utan som Yooriitzz skrev, att Mac är överprisade.
Detta är också något många andra säger, till exempel att deras hemmabyggda PC
slår iMac på fingrarna när det gäller prestanda för ett mycket lägre pris.
Och sedan påstår att iMac är överprisat.
Mitt första inlägg var från början riktat åt just det som Yooriitzz skrev.
Läser du hans inlägg med så förstår du det hela.

Ja de är överprisade i jämförelse med vad som finns på marknaden, enligt hans kriterier. Sen kommer du och lägger en massa regler om att man kan inte jämföra det ena med det andra - och min fråga kvarstår: Varför inte? Det är väl han eller jag eller vem som helst som betalar för det i slutändan? Att hypotetiskt jämföra utan någon mening med det, blir i slutändan bara löjligt. Ska man göra som du vill så blir det bara att jämföra med boxningens olika viktklasser där macen får vara en viktklass och de som inte matchar dess kriterier får inte vara med.

Citat:

Men ingen dator oavsett märke är
perfekt på alla delar därför så ska du gå efter vad du prioriterar mest.
Dom flesta struntar i prestanda så länge datorn är snabb nog för deras behov.

Precis, utan att lägga in några vansinniga regler om att inte kunna jämföra en AiO dator med en annan typ av dator alltså. Att välja dator efter dess egenskaper helt enkelt. Tack då är vi överens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

1. Håller inte riktigt med. Som konsument är jag påläst och vill spendera så lite som möjligt och få ut så mycket som möjligt. I slutändan är det mina pengar och om inte OSX är ett krav, ja då ser man över _alla_ alternativ. Så länge det är en Windows baserad dator att jämföra mot så everything goes.

2. Håller inte riktigt med där heller. Om kravet är en AiO, fine, men om det är en stationär dator vs en annan så är det bara ytterligare en egenskap. Om Apple hela tiden ska diktera villkoren kommer man alltid till ett resultat som gynnar Apple. Sanningen är att ur ett stationärt perspektiv har de bara tre alternativ som alla ligger rätt skilda åt prismässigt. Vänd på det, bygg en prestanda orienterad burk för ca 10 000kr ex skärm och Apple kommer inte vara med bland alternativen

Om du vill bygga ihop din egen dator kollar du ju aldrig på en HP eller Acer burk så varför skulle du då kolla på Mac? Du kan _ALDRIG_ jämföra en egenbyggd dator med färdigbyggda datorer, vare sig dom färdigbyggda datorerna är Mac eller av annat märke. Jämförelsen blir helt skev då OEM tillverkare tar mera betalt.

Om du däremot är inställd på att köpa en färdigbyggd dator, ja då kan du jämföra HP/Acer/etc mot Mac och se vilken som nu tilltalar dig.

Sen handlar det ju om prioriteringar också angående det där "spendera så lite som möjligt och få ut så mycket som möjligt". Om "så mycket som möjligt" = "mest prestanda i olika benchmarks" så är ju egenbyggda datorer "best bang for the bucks". Men om "så mycket som möjligt" = "bästa helhetsupplevelsen" som det är för mig så är Mac väldigt attraktiva då min MBP 2009 fortfarande tuffar på och aldrig har haft några problem medans min 2011 gaming PC har så jäkla mycket problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Nähä vem dikterar reglerna då?

Ja de är överprisade i jämförelse med vad som finns på marknaden, enligt hans kriterier. Sen kommer du och lägger en massa regler om att man kan inte jämföra det ena med det andra - och min fråga kvarstår: Varför inte? Det är väl han eller jag eller vem som helst som betalar för det i slutändan? Att hypotetiskt jämföra utan någon mening med det, blir i slutändan bara löjligt. Ska man göra som du vill så blir det bara att jämföra med boxningens olika viktklasser där macen får vara en viktklass och de som inte matchar dess kriterier får inte vara med.

Precis, utan att lägga in några vansinniga regler om att inte kunna jämföra en AiO dator med en annan typ av dator alltså. Att välja dator efter dess egenskaper helt enkelt. Tack då är vi överens

Hahaha detta är riktigt roligt. När jag snackar så är det majoriteten av konsumenter.
Inte någon enskild person. Tror du att majoriteten av användare bryr sig om
du får en snabbare dator för pengarna i många fall om du kör på PC?
Nej, det dom ser är inte benchmarks och GHz, det dom ser är hur det hela upplevs.
Är det inte segt när dom gör det dom vill göra så skiter dom la f*siken i om det är
4GB RAM och inte 8. Själv prioriterar jag prestanda först endast om det är viktigast
för det jag tänker göra med datorn. Ska det vara tunga spel, ja då blir det prestandapaket.
Vill jag däremot ha en bra upplevelse utan problem hit och dit ja då är ju Mac ett alternativ.

Väldigt fånigt att säga att Macs är överprisade egentligen.
Nej du kan inte jämföra en AiO med eget bygge. Inte på detta viset.
Det är la f*n samma sak som att jämföra en cykel med en bil och säga
"Nämen bilen är ju snabbare då är den bättre".
Gör du så när du ska köpa dig ett fordon? Tror inte det.

Bygg dig en AiO som är lika tunn som iMac, samma prestanda, samma skärm till samma pris.
Lycka till med det. Alla letar inte efter prestandapaket som sagt och det är Mac verkligen inte tänkta
att vara (förutom Mac Pro) då du betalar för upplevelse istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tanax:

Om du vill bygga ihop din egen dator kollar du ju aldrig på en HP eller Acer burk så varför skulle du då kolla på Mac? Du kan _ALDRIG_ jämföra en egenbyggd dator med färdigbyggda datorer, vare sig dom färdigbyggda datorerna är Mac eller av annat märke. Jämförelsen blir helt skev då OEM tillverkare tar mera betalt.

Om du däremot är inställd på att köpa en färdigbyggd dator, ja då kan du jämföra HP/Acer/etc mot Mac och se vilken som nu tilltalar dig.

Sen handlar det ju om prioriteringar också angående det där "spendera så lite som möjligt och få ut så mycket som möjligt". Om "så mycket som möjligt" = "mest prestanda i olika benchmarks" så är ju egenbyggda datorer "best bang for the bucks". Men om "så mycket som möjligt" = "bästa helhetsupplevelsen" som det är för mig så är Mac väldigt attraktiva då min MBP 2009 fortfarande tuffar på och aldrig har haft några problem medans min 2011 gaming PC har så jäkla mycket problem.

Hmm jag säger att jag har kunskapen att välja, men det betyder inte nödvändigtvis att jag alltid bygger eget. Jag kan ge mig själv valet och allt som oftast blir det ändå ganska dyrt (chassi, nätagg kostar helt enkelt) och ibland är det skönt att bara knalla in och köpa det som finns. Det beryder dock fortfarande att jag måste definiera mina krav och då är Mac lite tunt.

. Den här upplevelsen ni pratar om har aldrig infunnit sig hos mig och då har jag ägt allt från iBook G4 (den vita, hette den så?) till mini till Macbooks, ipad, iPhone. Inga problem med någon av dem, dock ej heller haft problem med mina andra prylar heller.

Skrivet av Friterad:

Hahaha detta är riktigt roligt. När jag snackar så är det majoriteten av konsumenter.
Inte någon enskild person.

Glädjande att du tagit på dig rollen att tala för majoriteten av alla konsumenter. Det är modigt gjort.

Citat:

Tror du att majoriteten av användare bryr sig om
du får en snabbare dator för pengarna i många fall om du kör på PC?
Nej, det dom ser är inte benchmarks och GHz, det dom ser är hur det hela upplevs.

Jag tror att en genomsnittskonsument skiter i "upplevelsen" och vill enbart ha Windows så de kan komma ut på nätet. Det tror visst en hel värld av analytiker också.

Citat:

Vill jag däremot ha en bra upplevelse utan problem hit och dit ja då är ju Mac ett alternativ.

Japp så är valfri dator med Win 7 el 8 också.

[quote]

Väldigt fånigt att säga att Macs är överprisade egentligen.
Nej du kan inte jämföra en AiO med eget bygge. Inte på detta viset.
Det är la f*n samma sak som att jämföra en cykel med en bil och säga
"Nämen bilen är ju snabbare då är den bättre".
Gör du så när du ska köpa dig ett fordon? Tror inte det.[quote]

Det är det väl inte om de nu är det i jämförelse med något annat som uppnår samma mål i slutändan? Dvs att ha en dator. Huvudprio är att ha konceptet "dator", allt annat vi pratar om är datorns egenskaper. Så pass oberoende är jag när jag väljer mina datorer. Rent korkat att ens dra in billiknelser, datorer är datorer, bilar är bilar.

Citat:

Bygg dig en AiO som är lika tunn som iMac, samma prestanda, samma skärm till samma pris.
Lycka till med det. Alla letar inte efter prestandapaket som sagt och det är Mac verkligen inte tänkta
att vara (förutom Mac Pro) då du betalar för upplevelse istället.

Ser du? Nu är du igång igen och dikterar förutsättningar och regler som endast gör att iMac blir det enda valet. Och så motiverar du det med att alla inte letar efter prestanda... Det du har specificerat där är en iMac och du tillåter inte variationer eller avvikelser från det.

Nej vi vänder på det. Bygg en osx baserad dator som är kapabel för tre monitorer eller en AiO med 2560x1600? Kanske en Macbook Air med minst 1920x1080? Nej inte så lätt eller hur vilket vi båda vet. Om du har klickat på länkarna till mina datorer i tidigare inlägg så vet du att mina har det. Gör det att dessa datorer är bättre? Inte nödvändigtvis. Var det ett krav att 1080p var den rätta upplösningen? Ja.

Förstår du vart jag vill komma? För mig känns det extremt trångsynt att låsa in sig på så snäva marginaler som du kör med. Åtminstone utan att ens vilja se över sina alternativ.

Och det där med prestanda, kom igen, alla datorer idag är snabba nog för generaliserade önskemål. Vad jag inte förstår är de som arbetar med media, väljer en Mac och tycker att prestanda är av mindre vikt. Som arbetsgivare hade jag blivit förbannad om någon resonerade på det viset. Ska det renderas tusen bilder och den ena datorn gör en bild per 60 minut medan den andra gör det på säg 45 minuter - ja då väljer åtminstone jag den snabbare.

Vilka program är OS X specifika och anses vara väldigt bra? Tänker att Photoshop som finns till Windows borde exempelvis vara väldigt likt under OSX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Hmm jag säger att jag har kunskapen att välja, men det betyder inte nödvändigtvis att jag alltid bygger eget. Jag kan ge mig själv valet och allt som oftast blir det ändå ganska dyrt (chassi, nätagg kostar helt enkelt) och ibland är det skönt att bara knalla in och köpa det som finns. Det beryder dock fortfarande att jag måste definiera mina krav och då är Mac lite tunt.

Om nu Mac erbjuder dig tunna alternativ - kolla då inte på Mac? Som jag sa i en tidigare post, Mac passar inte alla. Om det nu inte passar dig så varför försöker du på något sätt få andra att "inse" att Mac är skit, för det är det som det låter som? Som du själv sa, alla har olika krav. Bara för att det nu inte passar dig betyder det inte att det inte passar någon över huvudtaget.

Skrivet av Damodred:

Jag tror att en genomsnittskonsument skiter i "upplevelsen" och vill enbart ha Windows så de kan komma ut på nätet. Det tror visst en hel värld av analytiker också.

Jag tror du både har rätt och fel. Jag tror att många vill enkelt kunna komma ut på Internet men samtidigt tror jag att de vill ha en bra upplevelse och att det både ska vara enkelt och kul att kunna komma ut på Internet, slippa tänka på anti-virus för att man kan få det bara man går in på fel hemsida, etc och bara använda dator.

Skrivet av Damodred:

Ser du? Nu är du igång igen och dikterar förutsättningar och regler som endast gör att iMac blir det enda valet. Och så motiverar du det med att alla inte letar efter prestanda... Det du har specificerat där är en iMac och du tillåter inte variationer eller avvikelser från det.

Nej vi vänder på det. Bygg en osx baserad dator som är kapabel för tre monitorer eller en AiO med 2560x1600? Kanske en Macbook Air med minst 1920x1080? Nej inte så lätt eller hur vilket vi båda vet. Om du har klickat på länkarna till mina datorer i tidigare inlägg så vet du att mina har det. Gör det att dessa datorer är bättre? Inte nödvändigtvis. Var det ett krav att 1080p var den rätta upplösningen? Ja.

Förstår du vart jag vill komma? För mig känns det extremt trångsynt att låsa in sig på så snäva marginaler som du kör med. Åtminstone utan att ens vilja se över sina alternativ.

Hur är det trångsynt att man vill ha en dator och skärm i ett för att slippa sladdar och burkar så mycket som möjligt på och vid sitt skrivbord? Om det nu bara finns iMac som ett alternativ då så innebär ju det att PC-tillverkarna ligger jäkligt efter? Ser inte riktigt hur det är trångsynt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Wow, herregud man kan undra om du ens förstår vad jag menar alls?
Tror du att folk är nöjda bara dom kan komma in på nätet?
Nej, man vill ha något som inte skapar problem för än.
Windows är inget problem för dig för du kan hantera det, detta kan inte dom flesta.
Kommer ett felmeddelande, krasch eller vad som helst står folk där som frågetecken.

Undrar varför du tar in Hackintosh egentligen. Vad är det för skillnad med byggda PC datorer?
Det är annat OS, so what? Det ändrar inte hårdvaran på något sätt.

Ditt inlägg är skrattretande, hittar jag på regler och bara säger att iMac är enda valet?
Nej, jag säger (vilket är sant) att alla inte prioriterar prestanda först,
iMac är ett val om du vill ha en AiO, givetvis kan du kolla på PC AiO om du så vill.
Det är du som påstår att jag säger si och så när det bara är du som antingen missuppfattar
eller inte har något att komma med och hittar därför på massa skit.

Lustigt att du hela tiden drar in dig själv "jag skulle" "så tänker jag".
Några nyheter, alla tänker inte som du, eller snarare vi.
Här är dom flesta data/datorvetande men tror du alla är det?
Och varför får jag inte göra en liknelse med fordon? Spelar det någon roll
vad liknelsen är för något? Räcker det inte att den stämmer?
Nehe, får väl ta glas till exempel då:
Är ett stort glas bättre än ett litet glas? Det beror på, vill du få plats med mycket
vätska eller vill du att den ska ta lite plats?
(Och nej ta inte denna liknelse seriöst)

Okej, slutsats då. Du läser inte vad jag skriver ordentligt.
Du läste uppenbarligen inte vad han jag citerade hela från början skrev.
Alltså vet du inte vad jag menar eller vad jag faktiskt försöker säga.

För sista gången: Det handlar om att Mac inte är överprisade
bara för att dom har sämre prestanda för pengarna,
utan dom har sina fördelar (som en del PC datorer också har)
och därför är dom inte överprisade. Välj det som passar dig bäst.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Detta är inte rätt plats för PC vs. Mac och inte heller Galaxy vs. Iphone. Tråden handlar om framtidsutsikterna för Apple, inget annat!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Detta är inte rätt plats för PC vs. Mac, detsamma gäller Galaxy vs. Iphone. Tråden handlar om framtidsutsikterna för Apple, inget annat!

Ptja hade nog varit över redan om det inte vore för ev. missförstånd.
Diskussionen handlade egentligen inte om något annat än
att Mac inte är överprisade. Dock som sagt, blir det missförstånd
och nu har tydligen TS utvecklat det hela till ännu en irriterande Mac vs PC diskussion

Permalänk

Tja... Jag tror det går bra för Apple de närmaste åren. Börsvärdet kommer säkert gå ner (och sen upp - eller tvärtom), men det är väl egentligen inte sådär superintressant? Hur går det för Microsoft? Rätt bra, va? Deras börsvärde har varit rätt ordentligt mycket högre än det är idag. Jag tror nog att Apple kommer vara kvar rätt länge till, men säkert inte ha samma börsvärde som idag. Apples affärsidé att göra hård- och mjukvaran själv går det att säja både positiva och negativa saker om. Men det är rätt uppenbart att det är ett koncept som fungerar bra för en stor del konsumenter. Det kommer det nog vara framöver också, tror jag. Oavsett börsvärde (som åtminstone jag tycker är ungefär lika intressant och relevant som astrologi...)

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer att fortsätta gå riktigt bra för Apple. Jag tror att iPad kommer att stå för större och större del av försäljningen, (Skolor och liknande kanske köper in mer och så vidare.) Aktiekursen ligger nog i ärlighetens namn på en lite mer "realistisk" nivå nu än vad den gjorde innan, trots det så går den sakta upp igen.

Det kommer vara svårt för ett företag som Apple att gå i konkurs, med den kassan de har nu kan de nästan sälja 0 enheter när de producerar som de gör nu och fortfarande ha "svårt" att få slut på pengar.

Men vi får se!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync