SweClockers sommardator 2013

Permalänk
Skrivet av mr_adamski:

Hejsan,

Utöver delarna listade i respektive paket behöver man beställa något mer som t.ex kablage skruv, verktyg mm ?

Ska du montera själv?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jupp, tänkte montera själv.

Permalänk
Skrivet av mr_adamski:

Jupp, tänkte montera själv.

Det följer oftast med sata kablar med moderkortet, dock oftast 2/3 stycken (går att titta på rewevs eller uppacknings videor på moderkortet för att vara säker).

Annars brukar man inte behöva några extra kablar. Jag behövde det till en fläkt en gång, men tror längden räcker.

Annars är det stjärnskruvmejsel i längden 220mm ungefär, en skiftnyckel eller någon liten ringnyckel (för att skruva fast moderkorts distanserna).

ESD armband eller liknande, tar i kanterna och undviker kretsarna. Så ska det gå

Men skulle själv tagit ett annat agg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vad tycker swec om att inet m.fl. bytt kylare? Är de likvärdiga?

Permalänk
Skrivet av DRuzZ:

Vad tycker swec om att inet m.fl. bytt kylare? Är de likvärdiga?

Dom är likvärdiga

Om du inte såg videon så påstods det att 212+ kylaren var utgående och det visade sig inte stämma och inet har inte den andra kylaren häller:) Men ska vara liknande prestanda på båda.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

passar CPU fläkten Sliverstone Argon AR03?

Permalänk
Medlem

Klarar denna dator av bf3/4 på medium/high FHD med god marginal i MP?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Bara jag som är lite besviken på denna Solverstone Argon kylare de har i paketet? Köpte den igår, installerade idag, och tempen ligger inte lägre än 40 grader i idle, och då är prollen lixom nerclockad till 1.6ghz automatiskt. När jag spelar tex skyrim ligger den runt 70grader och vid stresstest är de outhärdligt varm, kring 100 grader innan jag inte vill köra mer. Kör oclockat i turboläge så ligger bara kring 3.8ghz.

Har installerat ett par cpu kylare i mina dagar, så är nog ganska säker på att de inte är något knas där, någon som har samma problem som jag? Visst kostar bara 300 pix men tycker ändå man ska kunna förvänta sig mer, stock kylaren från intel är ju bättre nästan. Vet inte om de har något med att jag kör fläkten i push och inte pull?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Bara jag som är lite besviken på denna Solverstone Argon kylare de har i paketet? Köpte den igår, installerade idag, och tempen ligger inte lägre än 40 grader i idle, och då är prollen lixom nerclockad till 1.6ghz automatiskt. När jag spelar tex skyrim ligger den runt 70grader och vid stresstest är de outhärdligt varm, kring 100 grader innan jag inte vill köra mer. Kör oclockat i turboläge så ligger bara kring 3.8ghz.

Har installerat ett par cpu kylare i mina dagar, så är nog ganska säker på att de inte är något knas där, någon som har samma problem som jag? Visst kostar bara 300 pix men tycker ändå man ska kunna förvänta sig mer, stock kylaren från intel är ju bättre nästan. Vet inte om de har något med att jag kör fläkten i push och inte pull?

Monterat fast den ordentligt och inte glömt plasten? Sen behöver du mer kylpasta än i normalfall. Min 212+ som ser ut att ha samma fot som denna. Kom jag inte högre än 72 grader, med väl tilltagen kylpasta. Då klock på 4,4Ghz på den cpu i sign.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Bara jag som är lite besviken på denna Solverstone Argon kylare de har i paketet? Köpte den igår, installerade idag, och tempen ligger inte lägre än 40 grader i idle, och då är prollen lixom nerclockad till 1.6ghz automatiskt. När jag spelar tex skyrim ligger den runt 70grader och vid stresstest är de outhärdligt varm, kring 100 grader innan jag inte vill köra mer. Kör oclockat i turboläge så ligger bara kring 3.8ghz.

Har installerat ett par cpu kylare i mina dagar, så är nog ganska säker på att de inte är något knas där, någon som har samma problem som jag? Visst kostar bara 300 pix men tycker ändå man ska kunna förvänta sig mer, stock kylaren från intel är ju bättre nästan. Vet inte om de har något med att jag kör fläkten i push och inte pull?

Använde du all kylpasta som följde med? Det skulle tydligen behövas när kylarens fästanordning var såpass tight.

Permalänk

Gjort världens tappe när jag installerade kylaren, kom på de när jag kollade youtubeklipp om den. Efter att ha byggt en handfull datorer med lika många kylare skäms jag massa för att ha gjort detta pinsamma misstag. Ni kan ju bara få gissa va jag gjorde...

Nu funkar den bra iaf.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av whitewhale:

Jag vet inte om du är nybörjare eller troll, men jag får väl hålla med Broken Arrow här. Men om det hade varit möjligt hade nog inte sommardatorn kostat 10000 i alla fall.

Varför skulle jag trolla? Det är väl helt naturligt att man tappar intresse av datormarknaden när man har en dator som redan bemöter ens behov relativt bra. Varje gång jag köper en ny dator däremot, gör jag ju megamycket research och planerar köpet i flera veckor. Jag ställde frågan däremot eftersom det finns nerds här som kan besvara dom.

Om du noterade det, frågade jag om spelet BF3 och inte BF4. Dom bör inte ha lika mycket prestandakrav med tanke på att det skiljer 2 år mellan spelen men det är ju inte omöjligt. Min tanke var dock, eftersom det är 2 år sedan BF3 släpptes borde det då ha funnits till grafikkort som klarade av att maxa spelet, monsterkort från år 2011 borde därmed ha sjunkit i pris och med lite tur finns dom fortfarande kvar i butikerna.

Fanns det nu ett monsterkort fr. 2011 som klarade maxa bf3, lär det ha sjunkit i värde och istället för att lägga ned 10 000 kr på en sommardator, skulle jag möjligtvis kunna lägga 4-5000 kr, som ett budget alternativ och fortfarande klara av att maxa bf3.

Så här menade jag, förstår du mig nu? När jag köpte RAM, CPU och moderkort, Maj 2011, så kostade det mig max 4000 kr, + att jag fick skiten momsfritt. Dessa prylar låg i toppen ungefär år 2009-2010 och hade jag köpt dom vid release hade jag fått lägga kanske 7-9000 kr istället. Nu är dock dessa prylar inte tillräckligt "moderna" så jag borde uppgradera igen. Dock har jag inte den bästa ekonomin och därför frågade jag.

1 Grafikkort, RAM, CPU och Moderkort, klarar man maxa BF3 med en budget på max 4 000 kr? Vad är lägsta möjliga pris för att toppa BF3 i prestanda?

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Skrivet av Karlzooon:

Varför skulle jag trolla? Det är väl helt naturligt att man tappar intresse av datormarknaden när man har en dator som redan bemöter ens behov relativt bra. Varje gång jag köper en ny dator däremot, gör jag ju megamycket research och planerar köpet i flera veckor. Jag ställde frågan däremot eftersom det finns nerds här som kan besvara dom.

Om du noterade det, frågade jag om spelet BF3 och inte BF4. Dom bör inte ha lika mycket prestandakrav med tanke på att det skiljer 2 år mellan spelen men det är ju inte omöjligt. Min tanke var dock, eftersom det är 2 år sedan BF3 släpptes borde det då ha funnits till grafikkort som klarade av att maxa spelet, monsterkort från år 2011 borde därmed ha sjunkit i pris och med lite tur finns dom fortfarande kvar i butikerna.

Fanns det nu ett monsterkort fr. 2011 som klarade maxa bf3, lär det ha sjunkit i värde och istället för att lägga ned 10 000 kr på en sommardator, skulle jag möjligtvis kunna lägga 4-5000 kr, som ett budget alternativ och fortfarande klara av att maxa bf3.

Så här menade jag, förstår du mig nu? När jag köpte RAM, CPU och moderkort, Maj 2011, så kostade det mig max 4000 kr, + att jag fick skiten momsfritt. Dessa prylar låg i toppen ungefär år 2009-2010 och hade jag köpt dom vid release hade jag fått lägga kanske 7-9000 kr istället. Nu är dock dessa prylar inte tillräckligt "moderna" så jag borde uppgradera igen. Dock har jag inte den bästa ekonomin och därför frågade jag.

1 Grafikkort, RAM, CPU och Moderkort, klarar man maxa BF3 med en budget på max 4 000 kr? Vad är lägsta möjliga pris för att toppa BF3 i prestanda?

Då får du gå på begagnat och ha tur.

680 och 7970 ghz ska klara över 60 FPS på 1080P i high/ultra

Du behöver FX-8320 eller I5 ivy bridge eller sandy bridge, men "k" märket helst

Det jag nämner går på ca 8.500 kr nytt (med amd cpu blir det 300 kr billigare ca).

Men leta runt om du hittar något begagnat.

Visar upp två exempel (ta bort chassi och ssd), så ser du vad bara delarna för att få det fungera kostar
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2337775&view=l

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2352513&view=l

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Då får du gå på begagnat och ha tur.

680 och 7970 ghz ska klara över 60 FPS på 1080P i high/ultra

Du behöver FX-8320 eller I5 ivy bridge eller sandy bridge, men "k" märket helst

Det jag nämner går på ca 8.500 kr nytt (med amd cpu blir det 300 kr billigare ca).

Men leta runt om du hittar något begagnat.

Visar upp två exempel (ta bort chassi och ssd), så ser du vad bara delarna för att få det fungera kostar
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2337775&view=l

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2352513&view=l

A jo, begagnat är ju högst troligt i.o.m. att komponenterna sjunker i värde snabbt p.g.a. den teknologiska utvecklningen och därmed börjar fasas ut från butiker. Mitt nuvarande moderkort, min CPU och mina RAM, köpte jag dock väldigt billigt från Inet eftersom dom fasades ut. Var riktigt gött alltså, det var därför jag ställde frågan.

Får tacka för din information för övrigt, den föll mig i smaken. Även fast jag inte har några planer just nu på att köpa en ny dator, inte än men kanske snart.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Har inget problem med värmen i mitt R4
Luften kan flöda hyfsat fritt genom chassit.

Tack för infon. Jag tänker köpa datorpaketet nästa månad eller ännu nästa. Har inte riktigt råd nu. För skojs skull så kommer jag skriva här om jag blev nöjd eller inte när jag har satt ihop allt och testat lite.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Är det någon som har den kylaren? funderar på ett 7970 med den kylaren i ett m-atx bygge, hur mycket bygger det på höjden? är det möjligt att i framtiden kunna köra x-fire?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag har inget intresse av att verka defensiv, så jag skriver det rakt ut: total RMA-rate, world-wide, på alla tillverkade Z77-moderkort från MSI, ligger på strax under 1%. Det ser inte sämre ut med Z87 heller.

Okej, tack för informationen. Jag talade för de skräckhistorier jag läst

Sedan hittade jag även detta, informationen från denna tabell då?

källa: http://www.hardware.fr/articles/893-2/cartes-meres.html

Permalänk
Avstängd

Jag har en fråga. Om man kör det här moderkortet med bättre inbyggt ljudkort, och kör ut ljudet via HDMI kabeln i grafikkortet, kommer ljudet få sämre kvalité då? Jag vet inte riktigt hur det fungerar. Stör grafikkortet med drivrutiner osv?

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Skrivet av BrytaPlanka:

Jag har en fråga. Om man kör det här moderkortet med bättre inbyggt ljudkort, och kör ut ljudet via HDMI kabeln i grafikkortet, kommer ljudet få sämre kvalité då? Jag vet inte riktigt hur det fungerar. Stör grafikkortet med drivrutiner osv?

Om du kör ljudet via HDMI så kommer du inte använda några ljudkretsar från moderkortet. Du använder istället motsvarande kretsar inne i förstärkaren som tar emot Hdmi-signalen, vilka antagligen gör det lika bra/dåligt som moderkortet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur lång leveranstid det är från Webbhallen när det gäller sommardatorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Om du kör ljudet via HDMI så kommer du inte använda några ljudkretsar från moderkortet. Du använder istället motsvarande kretsar inne i förstärkaren som tar emot Hdmi-signalen, vilka antagligen gör det lika bra/dåligt som moderkortet.

Hmm ok.. Så det blir alltså EIZO 23'' Foris FS2333-BK skärmen som gör det då? Köpte just en sån. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1364100

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Skrivet av BrytaPlanka:

Hmm ok.. Så det blir alltså EIZO 23'' Foris FS2333-BK skärmen som gör det då? Köpte just en sån. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1364100

har den inbyggda högtalare är det inget problem eller kan ju gå att få ut ljudet i högtalarutgången.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av BrytaPlanka:

Hmm ok.. Så det blir alltså EIZO 23'' Foris FS2333-BK skärmen som gör det då? Köpte just en sån. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1364100

Ja, men, använder du just en skärm som ljudspelare så får du nog inget vidare bra ljud oavsett.

Tänker du använda hörlurar till den, så blir det nog bättre om du pluggar in dom direkt i moderkortet, och skiter i HDMI-ljud.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

För mig så tog det 2 dagar

m till o

Permalänk
Medlem

Tjena!

Nu har jag sett den väldigt underhållande och informativa filmen om Sommardatorn 2013 och blev väldigt köpsugen. Dock har jag ett par funderingar på smärre ändringar som jag vill ställa en öppen fråga kring då denna sida har väldigt kunniga läsare...

1: Kan jag använda CPU-kylaren NOCTUA NH-U9B SE2 istället för Silverstone Argon AR0?
2: Finns invändningar mot att ta en WD RED 3.5" 3TB SOHO NAS SATA/600 64MB istället för WD GREEN 3.5" 3TB SATA/600 64MB. Jag kommer inte köra ett NAS eller så vill bara ha en bra och pålitlig disk och jag gillar WD.
3: ASUS 760 istället för Gigabytes 760, då det väl är lite mindre?

Tacksam för återkoppling

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Då får du gå på begagnat och ha tur.

680 och 7970 ghz ska klara över 60 FPS på 1080P i high/ultra

Du behöver FX-8320 eller I5 ivy bridge eller sandy bridge, men "k" märket helst

Det jag nämner går på ca 8.500 kr nytt (med amd cpu blir det 300 kr billigare ca).

Men leta runt om du hittar något begagnat.

Visar upp två exempel (ta bort chassi och ssd), så ser du vad bara delarna för att få det fungera kostar
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2337775&view=l

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2352513&view=l

Med lite flax och timing kan man faktiskt få j*vligt mkt dator för pengarna.
Jag köpte själv swec sommardatormontaget på inet och där även ett modulärt nätagg, en 250 gigs samsung ssd och ett bitfenix shinobi med fönster, vilket jag verkligen kan rekommendera.
Medans vi väntade på leverans av dessa delar var jag hos inet och köpte 2 Asus gtx 660 när de hade sin tokrea förra helgen. (vann dessutom en musmatta, Tshirt AC3 och splintercell blacklist efter att ha spelat jämt skägg i en CS Go match mot "zAAz"
PRIS INK ALLT: 8995 kr!
Denna datorn fick ändå mer gamingprestanda än webhallens sommardator samtidigt som den kostade 1000kr mindre. (visst den fick inte 2tb disken och vi fick bygga den själv)
Med tanke på att detta bara var nya delar är jag säker på att du kan komma över en begagnad gamingdator som maxxar bf3 mm för ca 6000 kr
Lycka till med sökandet!

Permalänk
Medlem

Funkar årets sommardator till att spela dota2 i högsta upplösning ?

Permalänk
Medlem

Kommer den å klara av arma 3?

Permalänk
Hjälpsam

Hej, vet inte om nån läser denna tråden längre... ..

Men i alla fall, jag är väldigt aktiv i "köpråds" delen o har byggt 100tals korgar till folk, många baserade på de olika Sommardatorerna.

Saken är den att MÅNGA av dom som frågar om råd är första gångs byggare med mängder är byggfrågor

Så en vädjan till nästa år som skulle spara såna som mig MÄNGDER med tid . . .

SNÄLLA gör en liten video där ni bygger ihop datorn . . .det skulle sparat så otroligt mycket tid för oss som hjälper folk o bygga korgar o sedan blir överösta med bygghjälps frågor...

Tack

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bjrkis:

Någon som vet hur lång leveranstid det är från Webbhallen när det gäller sommardatorn?

Köp delarna separat?

/Sent svar FTW