Permalänk

Bygga åt X hjälp?

Hej!
God kväll kära läsare

Tänkte skriva lite om vad jag har lust att göra

jag fick idén att kanske bygga datorer åt nära kompisar/föräldrar osv, Tror ni att det fungerar?

vet inte riktigt hur jag ska börja, det jag försöker lista ut

Men så här är idén t ex

låt oss säga att X vill köpa en speldator för 10 000, Då beställer han antigen grejerna, och vill spara in lite på vad Inets montering t ex kostar 800kr då tar jag t ex 500kr,

X blir glad och nöjd, ger mig ett sorts bevis på att jag har gjort det åt honom, Sedan hittar jag en ny så fortsätter allt, så då fortsätter det med lite bättre rykte, sedan kanske man skulle kunna lägga upp en annons på blocket

+ om en person skulle vilja ha ett chassi moddat Hur ska man göra det på det snabbaste sättet?

Får ursäkta om jag är dålig på att förklara

Har ni tips på hur man ska göra så skriv gärna dom

Till moderator visste inte vart jag skulle placera tråden

Tack så hemskt mycket

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Hedersmedlem

Om du är kunnig så skulle jag nog snarare satsat på generell support. Rensa virus, installera om osv. Problemet med att bygga datorer är att du tar en ganska stor risk. Om du sabbar en cpu gissar jag att den som anlitar dig tycker att du ska stå för en ny. Så håll dig till sånt där du inte kan göra någon skada som du inte kan återställa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Hej!
God kväll kära läsare

Tänkte skriva lite om vad jag har lust att göra

Jo då man är 14 har man inte alla pengar i världen, så därför fick jag idén att kanske bygga datorer åt nära kompisar/föräldrar osv, Tror ni att det fungerar?

vet inte riktigt hur jag sak börja, det jag försöker lista ut

Men så här är idén t ex

låt oss säga att X vill köpa en speldator för 10 000, Då beställer han antigen grejerna, och vill spara in lite på vad Inets montering t ex kostar 800kr då tar jag t ex 500kr,

X blir glad och nöjd, ger mig ett sorts bevis på att jag har gjort det åt honom, Sedan hittar jag en ny så fortsätter allt, så då fortsätter det med lite bättre rykte, sedan kanske man skulle kunna lägga upp en annons på blocket

+ om en person skulle vilja ha ett chassi moddat Hur ska man göra det på det snabbaste sättet?

Får ursäkta om jag är dålig på att förklara

Har ni tips på hur man ska göra så skriv gärna dom

Till moderator visste inte vart jag skulle placera tråden

Tack så hemskt mycket

Vilket betyg har du i teknik?
Har du över c kommer det kanske funka annars litar inte fok på dig
Hur många släktingar har du som är i behov av speldatorer?
Outsiders kommer aldrig lite på dig pga din ålder

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Börja med att inte lägga 350 st i din post!

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Hej!
God kväll kära läsare

Tänkte skriva lite om vad jag har lust att göra

Jo då man är 14 har man inte alla pengar i världen, så därför fick jag idén att kanske bygga datorer åt nära kompisar/föräldrar osv, Tror ni att det fungerar?

vet inte riktigt hur jag sak börja, det jag försöker lista ut

Men så här är idén t ex

låt oss säga att X vill köpa en speldator för 10 000, Då beställer han antigen grejerna, och vill spara in lite på vad Inets montering t ex kostar 800kr då tar jag t ex 500kr,

X blir glad och nöjd, ger mig ett sorts bevis på att jag har gjort det åt honom, Sedan hittar jag en ny så fortsätter allt, så då fortsätter det med lite bättre rykte, sedan kanske man skulle kunna lägga upp en annons på blocket

+ om en person skulle vilja ha ett chassi moddat Hur ska man göra det på det snabbaste sättet?

Får ursäkta om jag är dålig på att förklara

Har ni tips på hur man ska göra så skriv gärna dom

Till moderator visste inte vart jag skulle placera tråden

Tack så hemskt mycket

Nu ska jag inte slänga grus i ditt maskineri, men olyckligt medveten om att det finns ett stort problem med din "företagside" är att det är du och tusen andra som gör det här
Sen, finns det folk som gör det GRATIS, finns t o m en tråd om det här på swec och tror nog att alla städerna är rätt hyfsat överrepresenterade med sånt

Problem nr 2, du bor i en av sveriges största studentstäder..hm, hur många tror du det är där som tänkt samma sak som du och bor i studenthemmen runtom örebro, hade tjej i några år i just örebro..så jag kan säga att jag har förstahands upplevelser av det där
Det gick inte att leva på, många ggr så var det "amen du, johan på åttan, han gör ju det där gratis åt mig..vafför ska du ha betalt för??"

Ledsen alltså, men du får nog komma på nåt där folk inte jobbar gratis pga intresse och många gånger ibland obscent besatta i att pilla i folks maskiner

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av elev10:

Börja med att inte lägga 350 st i din post!

Vad menar du?

Skrivet av Miljon3:

Vilket betyg har du i teknik?
Har du över c kommer det kanske funka annars litar inte fok på dig
Hur många släktingar har du som är i behov av speldatorer?
Outsiders kommer aldrig lite på dig pga din ålder

Vi Hade D förra året... sedan blev det syslöjd,
Har inte många släktningar som är i behov av det
men många kompisar som är okunniga
så där finns det ett ställe som jag kan bita mig in på

Skrivet av giplet:

Om du är kunnig så skulle jag nog snarare satsat på generell support. Rensa virus, installera om osv. Problemet med att bygga datorer är att du tar en ganska stor risk. Om du sabbar en cpu gissar jag att den som anlitar dig tycker att du ska stå för en ny. Så håll dig till sånt där du inte kan göra någon skada som du inte kan återställa.

Jo det har du rätt i, Men jag vet vad jag gör så det bör inte vara något problem, Men kanske ska börja med att satsa på generell support sedan får jag utveckla mig uppåt

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Garantiärenden etc kommer bli för jobbigt.

Jag bygger datorer åt mina kompisar, dock gratis för att jag är snäll helt enkelt.
Sen har jag hjälpt bekanta med enklare saker som ominstallation, installation av skrivare etc för en lite mindre slant.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Vilket betyg har du i teknik?
Har du över c kommer det kanske funka annars litar inte fok på dig
Hur många släktingar har du som är i behov av speldatorer?
Outsiders kommer aldrig lite på dig pga din ålder

Vafan spelar teknik-betyget för roll? PÅ tekniken bygger man papperskuber och andra skitsaker när man är 14 år. Det är inte så värst intressant hur bra man är på att klippa med sax. Det ska man ju absolut inte göra i en dator ^^
Jag tror inte det lyckas så bra dock, för det finns redan en stor tråd här om folk som hjälper till att bygga datorer... gratis!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Nu ska jag inte slänga grus i ditt maskineri, men olyckligt medveten om att det finns ett stort problem med din "företagside" är att det är du och tusen andra som gör det här
Sen, finns det folk som gör det GRATIS, finns t o m en tråd om det här på swec och tror nog att alla städerna är rätt hyfsat överrepresenterade med sånt

Problem nr 2, du bor i en av sveriges största studentstäder..hm, hur många tror du det är där som tänkt samma sak som du och bor i studenthemmen runtom örebro, hade tjej i några år i just örebro..så jag kan säga att jag har förstahands upplevelser av det där
Det gick inte att leva på, många ggr så var det "amen du, johan på åttan, han gör ju det där gratis åt mig..vafför ska du ha betalt för??"

Ledsen alltså, men du får nog komma på nåt där folk inte jobbar gratis pga intresse och många gånger ibland obscent besatta i att pilla i folks maskiner

Jo jag förstår
Men det skulle väl ändå gå? och hur vet du var jag bor?

Skrivet av Rydisen:

Garantiärenden etc kommer bli för jobbigt.

Jag bygger datorer åt mina kompisar, dock gratis för att jag är snäll helt enkelt.
Sen har jag hjälpt bekanta med enklare saker som ominstallation, installation av skrivare etc för en lite mindre slant.

Säker på det?
Man får väl skriva ett litet avtal?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Jo jag förstår
Men det skulle väl ändå gå? och hur vet du var jag bor?

Det står under den välkammade pojken!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Jo jag förstår
Men det skulle väl ändå gå? och hur vet du var jag bor?

Säker på det?
Man får väl skriva ett litet avtal?

Är du på riktigt eller? ^^
Det står i din signatur, toker, nu är du nog bara trött ^^

Hitta det ställe där du som 14 åring får ingå avtal av den sorten och som skulle hålla...

Jag kan ge dig följande scenario

Snubbe X köper en dator för typ 15 tusen, låt oss säga en socket 2011 rigg, moderkort för 3000kr, och så av misstag pajar du sockeln pga oförsiktighet eller okunnighet, du får köpa ett nytt kort, och om du kan ta en eller ett par hundra spänn för en montering...hm..ser du mitt resonemang?
Eller ännu värre, kopplar helt galet, bränner nätagg och moderkort plus cpu...ja du förstår nog vart jag är på väg...
SÅ mycket folk finns det inte i Örebro (om du nu bor där som sagt^^) att det skulle vara hållbart
Minsta rykte om att du klantat dig med en sån sak och du är rökt på området

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

Det står under den välkammade pojken!

Ja men han visste ungefär exakt vart jag bodde

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Vafan spelar teknik-betyget för roll? PÅ tekniken bygger man papperskuber och andra skitsaker när man är 14 år. Det är inte så värst intressant hur bra man är på att klippa med sax. Det ska man ju absolut inte göra i en dator ^^
Jag tror inte det lyckas så bra dock, för det finns redan en stor tråd här om folk som hjälper till att bygga datorer... gratis!

På tekniken när jag var 14 så höll vi på med lödning och elektronik

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Plats: Sverige, Örebro
Registrerad: apr 2011

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NJB Mods:

Jo det har du rätt i, Men jag vet vad jag gör så det bör inte vara något problem, Men kanske ska börja med att satsa på generell support sedan får jag utveckla mig uppåt

Det handlar inte om ifall du vet vad du gör. Det kan alltid hända saker när man håller på. Och skulle du bygga en dator för 10000kr och inte få ihop den så kommer den som anlitar dig att ställa krav. Skulle det sedan visa sig att en processor eller ett grafikkort är sönder, vem tror du får skulden? Visst, det går att avtala bort detta, men då lär du inte bli poppis. Det handlar bara om att minimera risken. Har du råd att ta en smäll på 3000kr om det skulle vara så att du har sönder något?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det handlar inte om ifall du vet vad du gör. Det kan alltid hända saker när man håller på. Och skulle du bygga en dator för 10000kr och inte få ihop den så kommer den som anlitar dig att ställa krav. Skulle det sedan visa sig att en processor eller ett grafikkort är sönder, vem tror du får skulden? Visst, det går att avtala bort detta, men då lär du inte bli poppis. Det handlar bara om att minimera risken. Har du råd att ta en smäll på 3000kr om det skulle vara så att du har sönder något?

Jo förstår... En gång har jag råd

Ne men vet inte riktigt hur jag ska lösa det problemet, Om processorn kommer sönder så är det inget jag kan göra?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

På tekniken när jag var 14 så höll vi på med lödning och elektronik

inte nuförtiden iaf hehe

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den, men att anlita en 14 åring för att bygga en dator.... Det måste vara bland det sista jag skulle göra, inget illa menat mot TS.

Tyvärr tror jag inte att det är något du kan tjäna på, dels för att du är för ung, dels för att du förmodligen inte har så många kompisar/släktingar som bygger en dator. Dessutom, inte fan tar man betalt av en polare för o hjälpa med datorbygge?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Jo förstår... En gång har jag råd

Ne men vet inte riktigt hur jag ska lösa det problemet, Om processorn kommer sönder så är det inget jag kan göra?

Real life story, tjäna pengar på att bygga datorer i dagsläget är i princip dödfött

Jag menar, 700kr hos t e x inet osv, så får du monterad, installerad och med garantier

Du, inga garantier, ingen garanterad mjukvarusupport och jag vet inte hur din kunskap ser ut men tyvärr ligger åldern dig till väldigt stor last i det här

Nej, för din egen skull, försök hitta något annat att göra, och som 14 år gammal, kom igen, var realistisk, tjäna stora pengar eller tjäna mer än småpengar, det gör man inte i den åldern tyvärr, känner till väldigt få som gör det, om de inte haft alldeles unika och bra företagsideer som visat sig vara framgånsrika

Säger inte att du inte kan vara just framgångsrik, men, i den takten datorbutiker lägger ner, branschens marginaler, och med just alla gratisjobbare eller som bara tar en hundring eller en bit pizza och en cola, hur hade du tänkt argumentera bort en sådan sak

Jag jobbade i många år i butik, och är det något som folk hela tiden är ute efter, är det att minska sina kostnader, och när det gäller datorer, då vill helst inte betala ett skit, pga så många jobbar i princip gratis

Mitt råd är att du jobbar med dina föräldrar, eller försöker få in en fot som medhjälpare på deras företag eller nåt sånt, alltså, det här kommer låta sjukt, men min systerson, han är 14 precis som du, han klipper gräs åt grannar och bekanta runt i bygden där jag är från, och han tjänade ihop till sin nya stationära dator under denna sommar men fy fasen, pojkstackarn var inte ledig i princip mer än några helger under hela sin sommar
Till och me det, är bättre betalt än att bygga datorer.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tror det är lättare att tjäna pengar om du säljer speldatorer en om du monterar pga
50+% av Sverige köper märkesdatorer och vet inte vad de köper då det står typ nvidia på datorn och dom tror att det är en speldator
Min idé "speldator premium klarar alla dagens spel på höga inställningar
Fx-4300(säg fyrkärnig processor ist) hd7850(säg radeon grafik ist)
500gb hdd (säg enorm hårddisk ist)" sen säljer du detta till priset att du tjänar 1000kr på varje
För om folk gör egna kundvagnar och du monterar = mindre pengar dig för att då vet dem vad de håller på med
Min idé=mer pengar till dig

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Tror det är lättare att tjäna pengar om du säljer speldatorer en om du monterar pga
50+% av Sverige köper märkesdatorer och vet inte vad de köper då det står typ nvidia på datorn och dom tror att det är en speldator
Min idé "speldator premium klarar alla dagens spel på höga inställningar
Fx-4300(säg fyrkärnig processor ist) hd7850(säg radeon grafik ist)
500gb hdd (säg enorm hårddisk ist)" sen säljer du detta till priset att du tjänar 1000kr på varje
För om folk gör egna kundvagnar och du monterar = mindre pengar dig för att då vet dem vad de håller på med
Min idé=mer pengar till dig

Glöm det där, det där är en fantasi, vakna.
Det där hade kallats falsk marknadsföring.
Hade det där funkat, då hade butiken jag jobbade i varit rik idag och kunnat se på när min exchef och jag vilar på solstolar i bahamas medan butiken sköttes av två anställda

Du har inte en aning om hur lite man tjänar på en maskin, tyvärr.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

inte nuförtiden iaf hehe

Det var typ 2månader sen

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Jo förstår... En gång har jag råd

Ne men vet inte riktigt hur jag ska lösa det problemet, Om processorn kommer sönder så är det inget jag kan göra?

Snälla, hur många trådar gör du per dag, du har för höga förväntningar.

Det handlar inte om vad du vet/tror, det som betyder något är vad x tror om dig. Har du sönder prollen, så vet inte x att det var av misstag, är rätt säker på att x kommer vara rätt förbannad om x inte får en ny.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Intressant att du faktiskt la upp en tråd om detta för jag hade en diskussion med min far häromdagen om detta just för han tyckte att jag skulle göra det, följande problem radade jag upp för honom:

När du köper från Inet kostar det dig 799:-, vi säger att du lägger dig på 499:- så är det självklart ett bra pris för det du gör men då kommer garanti ärenden in.. Köper man från Inet kommer han/hon bara behöva åka in (vilken dag i veckan som hon/han orkar) och behöver inte bry sig om att kolla ifall du är hemma eller om du är upptagen etc..

En person kommer in med en dator till Inet och grafikkortet är kanske trasigt, Inet tar hand om att hitta fram ett liknande kort om kortet inte finns kvar i sortimentet eller frågar dig om du vill ersätta det mot ett likadant som du hade om du har ett nyare.

För dessa 300:- så kommer personen som har köpt bygget bara kunna åka in till Inet ställa den på bordet och säga fixa detta åt mig så kommer jag tillbaka sen. Så löser Inet allting utan att kunden behöver göra någonting.

Ber om ursäkt om det är lite oklart all text men är väldigt trött för tillfället.

Vill inte basha din idé totalt det är bra att man försöker göra något kreativt som ung men som en annan sa tror jag det är bättre om du försöker satsa på "dator hjälp" för personer som inte är så kunniga och behöver ha ominstallationer och liknande.

Sen så har ju åldern en betydelse hur tråkigt det än låter, tyvärr tror jag folk har för svårt att förlita sig på unga personer.

men önskar dig lycka till!

MVH
jensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Tror det är lättare att tjäna pengar om du säljer speldatorer en om du monterar pga
50+% av Sverige köper märkesdatorer och vet inte vad de köper då det står typ nvidia på datorn och dom tror att det är en speldator
Min idé "speldator premium klarar alla dagens spel på höga inställningar
Fx-4300(säg fyrkärnig processor ist) hd7850(säg radeon grafik ist)
500gb hdd (säg enorm hårddisk ist)" sen säljer du detta till priset att du tjänar 1000kr på varje
För om folk gör egna kundvagnar och du monterar = mindre pengar dig för att då vet dem vad de håller på med
Min idé=mer pengar till dig

Håller med ovanstående, du pratar helt i nattmössan.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av Miljon3:

Det var typ 2månader sen

Skrivet av godspeed:

Glöm det där, det där är en fantasi, vakna.
Det där hade kallats falsk marknadsföring.
Hade det där funkat, då hade butiken jag jobbade i varit rik idag och kunnat se på när min exchef och jag vilar på solstolar i bahamas medan butiken sköttes av två anställda

Du har inte en aning om hur lite man tjänar på en maskin, tyvärr.

Skrivet av Miljon3:

Tror det är lättare att tjäna pengar om du säljer speldatorer en om du monterar pga
50+% av Sverige köper märkesdatorer och vet inte vad de köper då det står typ nvidia på datorn och dom tror att det är en speldator
Min idé "speldator premium klarar alla dagens spel på höga inställningar
Fx-4300(säg fyrkärnig processor ist) hd7850(säg radeon grafik ist)
500gb hdd (säg enorm hårddisk ist)" sen säljer du detta till priset att du tjänar 1000kr på varje
För om folk gör egna kundvagnar och du monterar = mindre pengar dig för att då vet dem vad de håller på med
Min idé=mer pengar till dig

Skrivet av godspeed:

Real life story, tjäna pengar på att bygga datorer i dagsläget är i princip dödfött

Jag menar, 700kr hos t e x inet osv, så får du monterad, installerad och med garantier

Du, inga garantier, ingen garanterad mjukvarusupport och jag vet inte hur din kunskap ser ut men tyvärr ligger åldern dig till väldigt stor last i det här

Nej, för din egen skull, försök hitta något annat att göra, och som 14 år gammal, kom igen, var realistisk, tjäna stora pengar eller tjäna mer än småpengar, det gör man inte i den åldern tyvärr, känner till väldigt få som gör det, om de inte haft alldeles unika och bra företagsideer som visat sig vara framgånsrika

Säger inte att du inte kan vara just framgångsrik, men, i den takten datorbutiker lägger ner, branschens marginaler, och med just alla gratisjobbare eller som bara tar en hundring eller en bit pizza och en cola, hur hade du tänkt argumentera bort en sådan sak

Jag jobbade i många år i butik, och är det något som folk hela tiden är ute efter, är det att minska sina kostnader, och när det gäller datorer, då vill helst inte betala ett skit, pga så många jobbar i princip gratis

Mitt råd är att du jobbar med dina föräldrar, eller försöker få in en fot som medhjälpare på deras företag eller nåt sånt, alltså, det här kommer låta sjukt, men min systerson, han är 14 precis som du, han klipper gräs åt grannar och bekanta runt i bygden där jag är från, och han tjänade ihop till sin nya stationära dator under denna sommar men fy fasen, pojkstackarn var inte ledig i princip mer än några helger under hela sin sommar
Till och me det, är bättre betalt än att bygga datorer.

Skrivet av olle_gamer98:

inte nuförtiden iaf hehe

Skrivet av Iwar:

Inte för att vara den, men att anlita en 14 åring för att bygga en dator.... Det måste vara bland det sista jag skulle göra, inget illa menat mot TS.

Tyvärr tror jag inte att det är något du kan tjäna på, dels för att du är för ung, dels för att du förmodligen inte har så många kompisar/släktingar som bygger en dator. Dessutom, inte fan tar man betalt av en polare för o hjälpa med datorbygge?

De närmaste gör man det självklart gratis för
Sedan finns det några som man bara känner
Fast man kanske skulle göra det gratis? Jag får ju ändå hålla på med datorer?
Det ända jag vill ha betalt för är att ta bilder osv?

Förstår vad ni menar:/ Idén känns bra men i nutid så fungerar det inte, Då kanske det är bättre och göra någon generell support istället? Det kan man nog inte förstöra mycket på :)??

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NJB Mods:

Hej!
God kväll kära läsare

Tänkte skriva lite om vad jag har lust att göra

Jo då man är 14 har man inte alla pengar i världen, så därför fick jag idén att kanske bygga datorer åt nära kompisar/föräldrar osv, Tror ni att det fungerar?

vet inte riktigt hur jag sak börja, det jag försöker lista ut

Men så här är idén t ex

låt oss säga att X vill köpa en speldator för 10 000, Då beställer han antigen grejerna, och vill spara in lite på vad Inets montering t ex kostar 800kr då tar jag t ex 500kr,

X blir glad och nöjd, ger mig ett sorts bevis på att jag har gjort det åt honom, Sedan hittar jag en ny så fortsätter allt, så då fortsätter det med lite bättre rykte, sedan kanske man skulle kunna lägga upp en annons på blocket

+ om en person skulle vilja ha ett chassi moddat Hur ska man göra det på det snabbaste sättet?

Får ursäkta om jag är dålig på att förklara

Har ni tips på hur man ska göra så skriv gärna dom

Till moderator visste inte vart jag skulle placera tråden

Tack så hemskt mycket

dåligt med pengar? nyss skulle du göra unboxing videos där du sa att pengar inte var något problem????

Permalänk
Skrivet av anon217901:

dåligt med pengar? nyss skulle du göra unboxing videos där du sa att pengar inte var något problem????

Dåligt med pengar har jag verkligen inte??

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Det var typ 2månader sen

i såna fall sög min lärare hehe

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

De närmaste gör man det självklart gratis för
Sedan finns det några som man bara känner
Fast man kanske skulle göra det gratis? Jag får ju ändå hålla på med datorer?
Det ända jag vill ha betalt för är att ta bilder osv?

Förstår vad ni menar:/ Idén känns bra men i nutid så fungerar det inte, Då kanske det är bättre och göra någon generell support istället? Det kan man nog inte förstöra mycket på :)??

Jag vet inte vad du lever i för bubbla min vän... tycker vi som nyktert försökt förklara för dig i tråden hur det ligger till i din ålder osv är rätt vettiga, men jag kanske är dålig på att förklara, dunnow

Mitt råd, är att du snackar med folk som driver företag, osv, och som kan förklara för dig hur arbetslivet funkar, ser ut osv, utan att blanda in en massa "du är för liten" osv och från någon som inte suckar och bara säger åt dig att det inte kommer gå, för det jag ser här som följer lite ett mönster med dig och i dina trådar om företagsideer och tjäna pengar, är att du verkar leva väldigt mycket uppe i det blå eller hur man ska säga

Du har ambitioner, men du har lite väl mycket fantasier och på tok för lite erfarenheter om hur mycket funkar i sådana här saker, och mitt intryck rent generellt är att du vill och tror att du kan göra snabba pengar på att göra ingenting

Hoppas att jag inte låter alltför nedtryckande och negativ, det är inte förstöra för dig jag vill göra, utan bara försök få dig att se det lite mer, hm, realistiskt

Edit
Här kommer ju förstås den stora frågan

Du sa just att du inte hade några problem med pengar

För att vara rak och brutalt ärlig, vad i hela fridens namn gör du då dessa trådar om att tjäna pengar för?
Det går helt och rakt emot vad du uttrycker dig om här i tråden, där du verkar närmast desperat för att skrapa ihop några kronor

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(