Google Android 4.3 ger stöd för TRIM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det bara jag som tycker att Android blir långsammare och långsammare vid varje släpp?
Telefonen jag har (Xperia ARC) är ju nästintill oanvändbar till både slösurf och Youtuberi.
Har den varit på mer än ett par dagar blir den så in i vassen slö, seg och långsam på att reagrea att den behöver startas som på det hårda sättet (ta ut batteriet).
Skärpning Google!
Ta fram en Androidversion som är optimerad för att vara i drift mer än 48h och som verkligen inte gör något annat än det som den måste...

Jag har inte startat om min SGS3 på två veckor i skrivande stund och jag har noll problem med att man behöver köra reboots. Så det lär vara din telefon som är problemet.

OnT: detta låter verkligen toppen, hoppas det kommer fungera bra till S3:an - jag har märkt att just minnet tappat prestanda sedan köpet för typ 14-15 månader sedan. Märks framför allt i galleriet med många bilder och uppstart av större program.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Rätt extrema begränsningar/krav för när trim körs. I praktiken skulle det t.ex. aldrig någonsin köras på min lekplatta.

Använder du den hela natten också? Eller har du väldigt intressant sömnrytm? Det räcker nog om den får köra en gång i veckan för att hålla optimal prestanda, men den lär ju inte ligga och försöka hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Använder du den hela natten också? Eller har du väldigt intressant sömnrytm? Det räcker nog om den får köra en gång i veckan för att hålla optimal prestanda, men den lär ju inte ligga och försöka hela tiden.

"Tömningskommandot utförs i intervall om 24 timmar."

Jag missförstod det där, och trodde att de menade att enheten måste ha varit igång minst 24h i sträck för att det överhuvudtaget ska köras en trim. I så fall skulle det aldrig köras för mig, då min platta är påslagen max 1-2 timmar per tillfälle.

"Enheten måste dessutom ha lämnats orörd i minst en timme"

Det händer aldrig någonsin, jag stänger alltid av (power off, inte standby) plattskrället direkt efter användningsbehovet upphört. Batteritiden är för värdelös för att låta den ligga i standby.

"och därtill ha en batterinivå på minst 80 procent"

... är ju tämligen extremt, men jag såg inte det här:

"alternativt 30 procent vid laddning."

... vilket iofs aldrig skulle inträffa för mig heller, då jag aldrig har plattskrället påslaget medans det laddas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

"Tömningskommandot utförs i intervall om 24 timmar."

Jag missförstod det där, och trodde att de menade att enheten måste ha varit igång minst 24h i sträck för att det överhuvudtaget ska köras en trim. I så fall skulle det aldrig köras för mig, då min platta är påslagen max 1-2 timmar per tillfälle.

"Enheten måste dessutom ha lämnats orörd i minst en timme"

Det händer aldrig någonsin, jag stänger alltid av (power off, inte standby) plattskrället direkt efter användningsbehovet upphört. Batteritiden är för värdelös för att låta den ligga i standby.

"och därtill ha en batterinivå på minst 80 procent"

... är ju tämligen extremt, men jag såg inte det här:

"alternativt 30 procent vid laddning."

... vilket iofs aldrig skulle inträffa för mig heller, då jag aldrig har plattskrället påslaget medans det laddas.

Okej, konstigt att den skall dra batteri när den är i standby, det skall inte vara så. Säker på att din inte är trasig eller kör några konstiga program? Alla fullt fungerande plattor klarar lätt av en månad eller två i standby! Vill du utnyttja trim får du i så fall se till att ha den körandes när du laddar den.

Jag tror att när de menar 24 timmar, att det är ungefär efter så lång användning som operativsystemet misstänker att det är dags att böra se över systemet, att göra det var 24e timme kommer dessutom att få systemet att köra i fas med i princip alla användare :). Använder du inte enheten så skrivs ju inga filer till flisystemet!

Vad är det för platta du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Lagfix? Låter intressant. Vad gör den, lägger in iOS eller Windows Phone 8 istället för Android?;)

Är du läskunnig så vet du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Telefon? Root?

Bedove HY5001
Ingen root. Vet inte ens vad det är. Känns som nåt jailbreak-liknande.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Bedove HY5001
Ingen root. Vet inte ens vad det är. Känns som nåt jailbreak-liknande.

Vet inte då jag aldrig hört talas om tillverkaren.

Root:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rooting_(Android_OS)
http://en.wikipedia.org/wiki/Root_user

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Det är en kinatelefon. Telefonen i fråga är en kopia på Oppo Find 5.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det är en kinatelefon. Telefonen i fråga är en kopia på Oppo Find 5.

Aha. Find 5 lär ju få det men man vet aldrig med okända kinesiska märken som Bedove verkar vara. Du kan ju alltid hoppas.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dempa88:

Vilka andra Enheter än Nexus kör 4.3 då? Skrev att det var upp till tillverkarna att införa det så om Samsung uppdaterar SGS3 till 4.3 så kommer den att få det, ja

Flera enheter. Det är inte endast tillverkaren som kan lägga in det utan lägger man in en coustom rom med 4.3 så kommer man även få det. Vill man göra sin S3 bättre så flashar men ex CM, finns redan 4.3 till S3 så den har stöd för trim nu även fast Samsung inte uppdaterat den..

Skönt att man gjort sig av med sin Skräp3 och kör med en Nexus 4 nu!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Okej, konstigt att den skall dra batteri när den är i standby, det skall inte vara så. Säker på att din inte är trasig eller kör några konstiga program? Alla fullt fungerande plattor klarar lätt av en månad eller två i standby! Vill du utnyttja trim får du i så fall se till att ha den körandes när du laddar den.

Jag tror att när de menar 24 timmar, att det är ungefär efter så lång användning som operativsystemet misstänker att det är dags att böra se över systemet, att göra det var 24e timme kommer dessutom att få systemet att köra i fas med i princip alla användare :). Använder du inte enheten så skrivs ju inga filer till flisystemet!

Vad är det för platta du har?

Nexus 7. Den klarar sig 2 veckor på standby om jag har tur. Det är värdelöst enligt mig.

Används i praktiken enbart som bokläsare och jag är väldigt petig med vad jag installerar. Så ren som möjligt, inget bloat.

Samma gäller min sambos Nexus 7, så hon använder den i praktiken aldrig - den har alltid hunnit ladda ur när hon väl ska ha den till något.

Visa signatur

5950X, 3090