Windows SSD boot-tid förlängd pga HDD

Permalänk
Medlem

Windows SSD boot-tid förlängd pga HDD

Hej!

Jag har ett gäng SSD:er installerad på datorn och ett par vanliga HDD 3TB:are. Jag märkte häromdagen att min nya SSD inte bootar windows särskilt snabbt när de vanliga HDD är inkopplade. Jag hör hur Windows gör något med dem under boot sekvensen men jag vet inte vad. Ca 32 sekunder tar det att boota när de HDD är inkopplade. Om jag dra ur sladden till dem och bara har SSD inkopplad, så bootar windows på 5 sekunder.

Är det någon som vet vad man ska göra i Windows för att förhindra att den känner av HDD under boot?

Permalänk

Ändra boot ordning?

Permalänk
Entusiast

Vore intressant att få reda på tiderna det tar för BIOS POST, och den faktiska inladdningen av Windows.
Börja mät tiden först när Windows-loggan visas. Allt innan detta är POST.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Boota up BIOS och kolla efter något i stil med "USB Storage Function" (på Gigabyte) och stäng av det finns och är på. Jag har även stängt av annat skräp som jag inte använder så som IEEE 1394, gSata kontrollern, eSata kontrollern och bägge mina LAN portar så jag har klippt av ytterligare ett par sekunder på min uppstartstid.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover