Permalänk
Medlem

luftvärmepump som radiator?

Skulle köra lite saker till skroten då jag råkade se en gammal isärtagen luftvärmepump. Såg då delen som sitter utanför (vet inte vad det heter så kallar det för radiator)

Tänkte att det skulle kunna funka som en riktigt bra radiator till en vattenkylning setup. Det värkar gå kopparrör bakom fläkten i en slinga så om man kan såga av röret borde de gå ganska enkelt att sätta ihop slangen med röret och vattnet går runt. Klippte av sladden till fläkten och den verkar vara enkel att driva med vanlig sladd och då även kunna driva den med mer el så den går snabbare och kyler bättre.

Det skulle vara trevligt att ha den utomhus då den kyler bättre,inget ljud och man kan då "Oc" fläkten så den går riktigt snabbt.- är ju att vattnet kan frysa på vintern. Men man skulle kunna använda nån alkohol. Notera att jag inte kan bygga den just nu då jag ej har nån vatten kylning och redan kört den till skroten. Men skulle gärna vilja se nån annan göra nått liknande eller få tips då jag gärna vill göra det i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av warlacozte:

Borde det inte bli kondens på loopen under vintern om du tar in vatten/kylvätska med en tempratur runt +-0? Inuti datorn alltså...

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Borde det inte bli kondens på loopen under vintern om du tar in vatten/kylvätska med en tempratur runt +-0? Inuti datorn alltså...

bra poäng. inte bra om det droppar vatten på saker i datorn.... isolering borde man kunna använda för att få bort kondensen. då kondensen bildas av fukten i luften och om luften inte cirkuleras så borde det inte bli någon kondens

Permalänk
Medlem
Skrivet av warlacozte:

bra poäng. inte bra om det droppar vatten på saker i datorn.... isolering borde man kunna använda för att få bort kondensen. då kondensen bildas av fukten i luften och om luften inte cirkuleras så borde det inte bli någon kondens

det sitter ju redan någon slags skum-isolering kring rören från orginal som du kanske kan ha runt dina egna rör, det kanske räcker?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Rekordmedlem

Det funkar nog att bygga med och utomhusdelen bör nog vara utomhus om du inte byter fläkt, det där ganska mycket större saker än det datorn har behov av och fläktarna låter rätt starkt som du kanske hört.
Ska du använda den på vintern lär du behöva en termostat/shunt för att hålla tempen över daggpunkten.
Det går bygga nått om du verkligen vill det, det bökigaste är troligen väggenomföringarna.
Du kan även använda en bilkylare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Den biten du tänker på brukar kallas kondensor i värmepumpar men det är i princip samma sak. Du kommer behöva bygga om den lite för det borde sitta en liten tank och en kompressor i den där lådan som är kopplade i serie med röret. De vill du inte ha med i din kylslinga.

Fast det är nog enklare att bara plocka en radiator från en bil så blir det mindre att bygga om. Du lär inte behöva så mycket till fläkt med tanke på kylarean i en sådan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

på min tid, när jag byggde vattenkylning (jag är gammal så det fanns inget att köpa) så använde jag kupé värmeväxlaren från en bil. jag köpte den billigt från skroten, tror att det rörde sig om en 50 lapp. det funka bra (jag hade den på en lång slang så jag hängde ut den utanför fönstret på sommaren.
Fördelen med att använda en kupé värmeväxlare gentemot en bilkylare är att anslutningarna är lite vettigare mått på. men som zotamedu påpekar så kyler en bilkylare bra

Permalänk
Medlem

Skulle detta inte dra förskräckligt mycket el och vara extremt klumping/olämpligt? Att lägga ned tid/pengar på ett bra chassie och vattenkylning lönar sig mer i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Skulle detta inte dra förskräckligt mycket el och vara extremt klumping/olämpligt? Att lägga ned tid/pengar på ett bra chassie och vattenkylning lönar sig mer i längden.

Vi får se det som ett roligt experiment istället.
Om nu någon gör det vill säga.
Warlacozte hade ju suttat sin.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den biten du tänker på brukar kallas kondensor i värmepumpar men det är i princip samma sak. Du kommer behöva bygga om den lite för det borde sitta en liten tank och en kompressor i den där lådan som är kopplade i serie med röret. De vill du inte ha med i din kylslinga.

Fast det är nog enklare att bara plocka en radiator från en bil så blir det mindre att bygga om. Du lär inte behöva så mycket till fläkt med tanke på kylarean i en sådan.

Är det inte förångaren som sitter utomhus på en värmepump?

Skrivet av str8forthakill:

Skulle detta inte dra förskräckligt mycket el och vara extremt klumping/olämpligt? Att lägga ned tid/pengar på ett bra chassie och vattenkylning lönar sig mer i längden.

Han ska inte använda själva vämepumpen som sådan, utan enbart "radiatorn" och fläkten. Han måste så klart skrota bort kompressor och kapillärrör och alla andra komponenter runtomkring. Så den kommer inte förbruka mer el än vad fläkten tar. Och med den ytan så behövs egentligen ingen monsterfläkt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lord_dubbdäck:

Är det inte förångaren som sitter utomhus på en värmepump?

Han ska inte använda själva vämepumpen som sådan, utan enbart "radiatorn" och fläkten. Han måste så klart skrota bort kompressor och kapillärrör och alla andra komponenter runtomkring. Så den kommer inte förbruka mer el än vad fläkten tar. Och med den ytan så behövs egentligen ingen monsterfläkt.

Kom på att det måste bero på om den ska värma eller kyla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kom på att det måste bero på om den ska värma eller kyla.

Ja precis så.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |