Spärra internetsidor - från mig själv

Permalänk

Spärra internetsidor - från mig själv

hej! jag söker ett program som kan spärra hemsidor så att jag inte kan gå in på dem. jag tenderar att periodvis kolla väldigt mycket på porr, vilket inte är bra för min mentala hälsa (och under dessa perioder är min självkontroll även på botten), så jag behöver ett program som gör det svårare för mig att hitta porr. allra helst ska det vara ett program som jag inte bara kan avinstallera hur som helst.

jag förstår ju att jag nästan med all säkerhet kommer kunna kringgå mina egna begränsningar på ett eller annat sätt men allting som gör det svårare uppskattas.

tack på förhand
//skämskudden

Permalänk
Vive la liberté!

Adblock på webbläsaren och lägg in adresserna?
Annars
http://www.howtogeek.com/howto/27350/beginner-geek-how-to-edi...

Permalänk
Inaktiv

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/leechblock/

Men om du har problem med självkontrollen så får du nog ta och prata med någon, för de flesta blockeringarna kommer du förbi genom att byta webbläsare, avinstallera add ons och i värsta fall boota någon live CD.

EDIT: blir nog ganska svårt att blocka allt porrinnehåll via URL-filtrering.

Permalänk
Medlem

Flytta till Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Flytta till Kina

Menar du inte Storbritannien? xD

Permalänk
Medlem

Luktar troll

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk

Tack för svaren. Hehe, pratar med folk gör jag oavsett, detta är en mer konkret metod för att helt enkelt göra det så jobbigt som möjligt. problemet med att lägga in adresserna manuellt är det finns ett nästintill oändligt antal...

ska kolla om det finns någon adblocklista som är inriktad just på all form av porr, men men.

Tack, ska kika runt lite!

Skrivet av Fronix:

Luktar troll

:S how come?
är ju knappast ovanligt att folk har en ohälsosam porrkonsumption (inte att alla som kollar på porr har det men men...), jag har bara turen att ha insett det och börjat få hjälp mot både det och andra dåliga vanor såsom för mycket MMO's och för mycket sprit. Att säga upp MMO's och hälla ut spriten funkar ju för att göra det jobbigare, tänker att motsvarande grej lär funka för porren.

Permalänk
Medlem

Ominstallera Windows och låt t.ex en kompis stå som admin, skapa ett användarkonto i ditt namn med restriktioner.
Ladda ned något bra "Parental Control" program t.ex http://parental-control.se.malavida.com/d4756-ladda-ner-windo...
Se till att du får de saker du behöver installerade såsom den webläsare som du vill ha, sen kan du i princip spärra vad som helst via brandvägg, parental Control samt det nedladdade programmet.
Lycka till

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Om du lägger in något som blockar porr så kommer du ta bort den blockeringen och det gör du förmodlingen lika snabbt om inte snabbare än du letade upp den och installerade den.

Be någon blockera många kända sidor på din router och sedan ha lösenordet hemligt. Eller något program på din dator som blockar sidor.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Rekordmedlem

Du får be nån du litar på att den inte låser upp direkt du gnäller att aktivera föräldrakontrollen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nä behöver vara admin, och har inte tillgång till routern.

installerade metacert och satte lösen till ett gäng random siffror och inaktiverade internet explorer.

kan fortfarande ta bort metacert utan lösen tyvärr, men det här blir åtminstone en påminnelse och lite extra jobb.

plus, har inte kommit ut som missbrukare så har ingen jag direkt kan be göra det.

tack för all hjälp iaf, får se hur det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayrin:

Menar du inte Storbritannien? xD

Ganska säker på att Kinas filter både redan är i full gång, och är större än vad Storbritanniens kommer bli.

Permalänk
Medlem

Hur skall man kunna ge TS sitt stöd här utan att alla tror att man porrsurfar? Känner igen mig i problemställningen, men för mig handlar det om att blockera swec, dn, w.o.t.och google efter klockan 00:30. Sitter jag senare än så förlorar jag all självdisciplin och är vaken på tok förlänge vilket påbörjar en nedåtgående spiral.

Permalänk
Medlem

Installera K9 Web Protection eller likvärdigt program, sätt slumpmässigt lösenord samt ställ in att den skall filtrera bort hemsidor med orden "K9 Web Protection" i så kan du inte google fram hur man avinstallerar programmet utan lösenord.

Permalänk
Skrivet av TobiasJ:

Hur skall man kunna ge TS sitt stöd här utan att alla tror att man porrsurfar? Känner igen mig i problemställningen, men för mig handlar det om att blockera swec, dn, w.o.t.och google efter klockan 00:30. Sitter jag senare än så förlorar jag all självdisciplin och är vaken på tok förlänge vilket påbörjar en nedåtgående spiral.

Haha sånt gör jag också, fast inte just swec och DN... men känner att jag inte vågar cold turkeya från alla mina destruktiva beteenden samtidigt utan tar de värsta först så får det bli som det blir.

Skrivet av marz231:

Installera K9 Web Protection eller likvärdigt program, sätt slumpmässigt lösenord samt ställ in att den skall filtrera bort hemsidor med orden "K9 Web Protection" i så kan du inte google fram hur man avinstallerar programmet utan lösenord.

Tack för tipset, men är inte den sådär att den blockar mig från att använda spelcracks och annat som ofta falsklarmar för malware?

Permalänk
Medlem

obv. troll is obv.
Registrerad idag och 1 tråd skapad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imageguerilla:

Haha sånt gör jag också, fast inte just swec och DN... men känner att jag inte vågar cold turkeya från alla mina destruktiva beteenden samtidigt utan tar de värsta först så får det bli som det blir.

Tack för tipset, men är inte den sådär att den blockar mig från att använda spelcracks och annat som ofta falsklarmar för malware?

Använde det endast till att blockera specifika sidor och nyckelord på lillbrorsans dator för något år sedan, gick att konfigurera precis som man själv ville.

Permalänk
Medlem

Öva självkontrol är det överlägset bästa sättet, så att du helt enkelt kan avstå om det skulle bli för mycket
Man blir beroende utav porr, att sluta med ett beroende oavsett vad det är är väldigt likt hur man ska göra.
Trappa ner lite i taget metoden funkar alltid

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

i din router lägg in sidorna, vissa routrar har tom parentcontroll, generara sen ett lösenord till routern, för att komma undan spärren så måste du resetta routern, det är ju hyffsat bökigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinyah:

obv. troll is obv.
Registrerad idag och 1 tråd skapad.

Om du inte har fattat det så kanske han har ett annat konto, bara att han vill vara privat så ingen får reda på hans missbruk då det är väldigt personligt? -.-

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinyah:

obv. troll is obv.
Registrerad idag och 1 tråd skapad.

TS skapade troligen ett nytt konto för sin egen integritet. Och bristande självkontroll är ett seriöst problem oavsett vilka vanor det gäller.
Försök visa respekt till folk som endast söker hjälp.

Permalänk
Skrivet av imageguerilla:

Tack för svaren. Hehe, pratar med folk gör jag oavsett, detta är en mer konkret metod för att helt enkelt göra det så jobbigt som möjligt. problemet med att lägga in adresserna manuellt är det finns ett nästintill oändligt antal...

ska kolla om det finns någon adblocklista som är inriktad just på all form av porr, men men.

Tack, ska kika runt lite!

:S how come?
är ju knappast ovanligt att folk har en ohälsosam porrkonsumption (inte att alla som kollar på porr har det men men...), jag har bara turen att ha insett det och börjat få hjälp mot både det och andra dåliga vanor såsom för mycket MMO's och för mycket sprit. Att säga upp MMO's och hälla ut spriten funkar ju för att göra det jobbigare, tänker att motsvarande grej lär funka för porren.

Hur kan kolla på för mycket porr vara ohälsosamt? Sen kan du ju inte vara så svårt att inte kolla på porr, och om du inte kan stoppa dig så lär inte en block funka häller då du bara kan ta bort den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Hur skall man kunna ge TS sitt stöd här utan att alla tror att man porrsurfar? Känner igen mig i problemställningen, men för mig handlar det om att blockera swec, dn, w.o.t.och google efter klockan 00:30. Sitter jag senare än så förlorar jag all självdisciplin och är vaken på tok förlänge vilket påbörjar en nedåtgående spiral.

Precis samma problem här! xD
Har satt regler i routern som gör att jag inte kan surfa efter 23:00 på vardagar.
Annars hamnar man på det ena klippet efter det andra på Youtube eller nåt annat skit.
Sen snurrar klockan på.. Hjälpte mig att inte sova för lite så man gick som zombie till jobbet.

Permalänk
Medlem

Detta är inte ett tekniskt problem utan ett psykiskt. Psykiska problem är svårare att ta tag i men eftersom roten ligger där så kommer du inte undan även om du lyckas spärra 99% av alla porrsidor.
Det finns samtalsgrupper för detta missbruk (för om det blir ett problem är det ett missbruk), om det hjälper vet jag inte men det är nog bättre att börja där. På sådana grupper kommer det säkert ges tips på allt som kan hjälpa.

Och om du absolut ska spärra porr så är det nog lättare att whitelista det du får besöka som ex mail,FB(?) och swec.

/iXam, inte mer porrproblem men bra mycket annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinyah:

obv. troll is obv.
Registrerad idag och 1 tråd skapad.

Du tror inte att det kanske är ett dubbel-nick vars mål är att inte koppla överdriven porrkonsumption, med ett annat, stort och viktigt konto ^^ Kanske en mod, eller varför inte en redaktör?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Suck, såpass många inlägg och ingen har nämnt LeechBlock (eller Nanny om man använder GoogleBotnet)? Det är en fantastisk extension för de som har problem att hålla sig från vissa sidor när de ska studera eller arbeta.

Permalänk
Skrivet av skyw00lker:

i din router lägg in sidorna, vissa routrar har tom parentcontroll, generara sen ett lösenord till routern, för att komma undan spärren så måste du resetta routern, det är ju hyffsat bökigt

Har ingen egen router tyvärr.

Skrivet av marz231:

Använde det endast till att blockera specifika sidor och nyckelord på lillbrorsans dator för något år sedan, gick att konfigurera precis som man själv ville.

Ah, tack! Ska testa då, låter ju precis som vad jag behöver. Tack så mycket!

Skrivet av sten1930:

Öva självkontrol är det överlägset bästa sättet, så att du helt enkelt kan avstå om det skulle bli för mycket
Man blir beroende utav porr, att sluta med ett beroende oavsett vad det är är väldigt likt hur man ska göra.
Trappa ner lite i taget metoden funkar alltid

Yeah, övar självkontroll och har gjort sen jag var liten, nedsättningarna hänger dock ihop med att jag är bipolär. Trappa ner funkar dåligt för mig, har gjort mig av med missbruk förut. Alltså jag har haft kontakt med psyk sen jag var rätt ung, jag vet vilka metoder som funkar, sökte med den här tråden mest de rent tekniska hjälpmedlen

Skrivet av Schackmannen:

Hur kan kolla på för mycket porr vara ohälsosamt? Sen kan du ju inte vara så svårt att inte kolla på porr, och om du inte kan stoppa dig så lär inte en block funka häller då du bara kan ta bort den.

Utan att gå in på de rent medicinska och samhällsvetenskapliga delarna så skadar mitt porrmissbruk mitt sexliv och mitt sociala liv. Beroendet fungerar som typ alla andra beroenden, som datorspelsberoenden eller whatever. Det är inte så att missbruket försvinner för att jag blockar porren, på samma sätt som wow-missbruket inte försvinner av att jag avinstallerar wow, men det är fortfarande bra saker att göra som underlättar det för mig.

Skrivet av iXam:

Detta är inte ett tekniskt problem utan ett psykiskt. Psykiska problem är svårare att ta tag i men eftersom roten ligger där så kommer du inte undan även om du lyckas spärra 99% av alla porrsidor.

Givetvis räcker inte tekniska lösningar, det handlar om att jag vill underlätta det för mig själv. Jag känner mig själv väl nog och har fått tillräckligt mycket träning i hur jag motarbetar min dåliga impulskontroll och tendens till missbruk för att veta vilka metoder jag bör använda för att klara av det - att göra det så jobbigt som möjligt är en del av det, då jag dessutom är patologiskt lat. Samma som att hälla ut spriten för att göra det så jobbigt för mig att supa som det bara går.

Well, tack för all hjälp, ska testa programmet du länkade marz231!

Permalänk
Medlem

Om du inte trollar borde du pröva http://www.reddit.com/r/nofap

Visa signatur

Chassi: NZXT H440 | MB: 97S SLI KRAIT EDITION | GPU: GTX 780 | CPU: i5 4690k | SSD: Samsung 840 250GB | PSU: Corsair RM 750W | Mus: Logitech G502 Proteus Core | Tangentbord: CM Storm QuickFire Rapid I | Hörlurar: ATH-M50| Mic: Blue Yeti | Speakers: Bose Companion 2 Series |

Permalänk
Medlem

Troll eller inte, har OP redan ett konto, men gjorde ett nytt bara för den här tråden, så bryter han mot reglerna.
§ 10.1 En fysisk person får inte registrera mer än ett användarkonto och det är inte tillåtet att registrera ett nytt om det gamla blir avstängt.

OnT: Allt handlar om självkontroll. Gå och gymma eller nåt så fort du känner för att kolla på porr, eller ta en kalldusch, eller nåt..