AMD kan inleda nästa generation grafikkort med Firepro – satsar på GPGPU

Permalänk
Melding Plague

AMD kan inleda nästa generation grafikkort med Firepro – satsar på GPGPU

Enligt nya uppgifter är det professionella användare som står först i kön när AMD lanserar en ny generation grafikprocessorer, denna gång med GPGPU-beräkningar i främsta rummet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD drar fram lite äss ur rockärmen! Mer konkurens är bra konkurens

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

AMD visar att man fortfarande kan vara med och leka med dem stora pojkarna. Det lovar gott att man kan utveckla något nytt.

Permalänk
Avstängd

Får verkligen hoppas att dom drar fram det största esset i rockärmen världen har skådat för det är dags för en uppgradering här och ja vägrar köpa något som inte håller ett braaa tag.

Visa signatur
Permalänk

Sälja kort med dålig yield till högt pris först och sen billigare när produktionen väl fungerar bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd

Fan att inte AMD fattat detta innan ! Enda anledningen varför jag valde Nvidia. Dax att spotta ut GPGPU funktionaliteten i konsument korten raskt

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Sälja kort med dålig yield till högt pris först och sen billigare när produktionen väl fungerar bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte så alla gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Sälja kort med dålig yield till högt pris först och sen billigare när produktionen väl fungerar bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Så gör alla. Typexempel NVIDIA och 400-serien med GTX480 i spetsen..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Fan att inte AMD fattat detta innan ! Enda anledningen varför jag valde Nvidia. Dax att spotta ut GPGPU funktionaliteten i konsument korten raskt

Var det inte Nvidia som tog bort just GPGPU från sina konsumentkort för bara någon generation sedan? AMD har såvitt jag vet haft bra OpenCL-stöd länge nu, men jag kan ha fel eller?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Wiruz:

Fan att inte AMD fattat detta innan ! Enda anledningen varför jag valde Nvidia. Dax att spotta ut GPGPU funktionaliteten i konsument korten raskt

Va?
Det var väll nvidia som sa att de skiter i gpgpu prestandan totalt?
I alla fall till konsumentkort

Permalänk
Medlem

Vad är GPGPU-beräkningar? Vad gör det för skillnad mot kort som inte har det? (Bara nyfiken).

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vad är GPGPU-beräkningar? Vad gör det för skillnad mot kort som inte har det? (Bara nyfiken).

GP står för general purpose, alltså, beräkningar som inte nödvändigtvis är intressanta i spel/grafiska sammanhang.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Fan att inte AMD fattat detta innan ! Enda anledningen varför jag valde Nvidia. Dax att spotta ut GPGPU funktionaliteten i konsument korten raskt

Inte för att vara sån, men var inte 6xx serien rätt kass vad gällde GPGPU jämfört med 7xxx-serien...?

Edit*
GPGPU-test med CIV V från Swec's GTX-TITAN-test.

Ännu ett test från Toms HW med GPGPU-beräkningar

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv

Inte för att jag är vidare glad för AMD-produkter, men jag vill inte se en ensam aktör som fullständigt våldtar prislapparna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Va?
Det var väll nvidia som sa att de skiter i gpgpu prestandan totalt?
I alla fall till konsumentkort

Skrivet av SuperSverker:

Inte för att vara sån, men var inte 6xx serien rätt kass vad gällde GPGPU jämfört med 7xxx-serien...?

Nja jag har för mig att de sa att det var OpenCL som de skiter i eftersom att de satsar på sin egna CUDA så att säga att Nvidia är kass på GPGPU är nog inte korrekt, utan Nvidia är kass på OpenCL. Har dock inte kollat på hur bra CUDA presterar så det kan mycket väl vara kasst också, men inte vet jag.

Edit: Jag antar att ett problem är att utvecklare kanske hellre skriver i OpenCL eftersom att det är just öppet, medans Nvidias CUDA är deras egna stängda lösning som vad jag vet bara fungerar för Nvidia kort. Själv så skulle jag föredra en öppen lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Inte för att vara sån, men var inte 6xx serien rätt kass vad gällde GPGPU jämfört med 7xxx-serien...?

Edit*
GPGPU-test med CIV V från Swec's GTX-TITAN-test.

http://i.imgur.com/2QWXDl1.png

Ännu ett test från Toms HW med GPGPU-beräkningar

http://i.imgur.com/ztzi28l.png

Tyvärr har du missat att Nvidia inte bryr sig om OpenCL, därmed kassa drivisar och prestanda.
Jämför tidigare beräkningstest som är både skriven i OpenCL och Cuda, så ser du att Cuda var både snabbare och mycket enklare att koda i.

OpenCL kommer att bli bättre och då kommer Nvidia tvingas till att skriva bättre drivrutiner till OpenCL, annars tar AMD över GPGPU.
Nvidia måste då på något sätt locka utvecklare att låsa sig till Cuda... alternativt öppna Cuda. Att låsa utvecklare är inte alltid önskvärt från både utvecklare och användare.

Permalänk
Medlem

Spännande. Har alltid gillat AMD över Nvidia bara för AMD (3:e part) gör passiva kort oftare samt ofta har lägre TDP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Inte för att vara sån, men var inte 6xx serien rätt kass vad gällde GPGPU jämfört med 7xxx-serien...?

Skrivet av SanyaIV:

Nja jag har för mig att de sa att det var OpenCL som de skiter i eftersom att de satsar på sin egna CUDA så att säga att Nvidia är kass på GPGPU är nog inte korrekt, utan Nvidia är kass på OpenCL. Har dock inte kollat på hur bra CUDA presterar så det kan mycket väl vara kasst också, men inte vet jag.

GK100 (6xx serien och upp till och med gtx770) är i de flesta fall kass på GPGPU, även med CUDA. Sämre än fermiserien och bra mycket sämre än 7xxx-serien. Tror inte en CUDA applikation på GK100 skulle ha något alls att sätta emot en OpenCL dito på motsvarande kort i Radeon 7xxx-serien.

Permalänk
Medlem

All heder till AMD för att dom kör med OpenCL!

Men även jag är nyfiken. Finns det spel som använder GPGPU? Vilka? Och vad annars kan man använda det till? Låter som om det hade varit toppen för till exempel F@H, men där går det sämmre för AMD GPUer...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Men även jag är nyfiken. Finns det spel som använder GPGPU? Vilka? Och vad annars kan man använda det till?

jag vet bara ett spel som använder GPGPU och det är Civilization 5, tror TressFX som används i Tomb Raider går på GPGPU men är inte säker. GPGPU kan man använda till grafiska program så som 3DS Max och Maya och Photoshop men kräver plugins vad jag vet än så länge

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Är de värt att köpa sej ett 7970 lr ska man vänta tills de kommer en ny generation?

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evulme:

Är de värt att köpa sej ett 7970 lr ska man vänta tills de kommer en ny generation?

Beror helt på vilka krav du har, vilken budget du har, hur länge du orkar vänta, -redigerat då jag missade att du redan skrivit detta- etc.

För att få svar på frågan och hjälp behöver du besvara ovanstående samt allra helst även ge oss ett användarscenario, dvs. vad du tänkt använda din dator till.

M.v.h.
/Setesh

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

Är de värt att köpa sej ett 7970 lr ska man vänta tills de kommer en ny generation?

Hade jag varit du hade jag väntat!

Permalänk
Medlem

Ska man ha top of the lind är det ju värt att vänta men som en själv som spelar i mellansegmentet är det inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Beror helt på vilka krav du har, vilken budget du har, hur länge du orkar vänta, -redigerat då jag missade att du redan skrivit detta- etc.

För att få svar på frågan och hjälp behöver du besvara ovanstående samt allra helst även ge oss ett användarscenario, dvs. vad du tänkt använda din dator till.

M.v.h.
/Setesh

Jag spelar bara på min dator. Men ja kanske ska köpa mej ett till 7870 istället om de är så att dom har fått igång cf bättre. För de finns väl inte jätte mycket info om den nya serien av kort från amd lr? datum etc..?

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Redan imorgon kommer ett annat monster , dåligt med news om det
http://www.youtube.com/watch?v=INy7m0nhb8A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Sälja kort med dålig yield till högt pris först och sen billigare när produktionen väl fungerar bra?

De samlar på sig defekta men fungerande kretsar för att säljas till lägre pris och lägre prestanda

http://en.wikipedia.org/wiki/Product_binning

Skrivet av SanyaIV:

Edit: Jag antar att ett problem är att utvecklare kanske hellre skriver i OpenCL eftersom att det är just öppet, medans Nvidias CUDA är deras egna stängda lösning som vad jag vet bara fungerar för Nvidia kort. Själv så skulle jag föredra en öppen lösning.

I och med att det sitter gpuer från amd i nästa generations konsoler kan man hoppas det blir opencl till de flesta titlarna, eller är jag helt på vils när det kommer till krysslådor och spelstationer?

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

I och med att det sitter gpuer från amd i nästa generations konsoler kan man hoppas det blir opencl till de flesta titlarna, eller är jag helt på vils när det kommer till krysslådor och spelstationer?

Njao, frågan är hur många spel som faktiskt kommer använda OpenCL, vad jag vet så är inte GPGPU något stort inom spel ännu men vi får se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Lite som en del snuddar vid här, hur många spel (för handen på hjärtat, det är väl vad 99% av alla här t ex köper ett grafikkort till?) finns det idag och hur många är på g som kör hårt på opencl?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2