"Dra ut sladden när det åskar!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det har du helt rätt i, Jordfelsbrytare hjälper många gånger inte. Men det kan faktiskt begränsa skadan till andra enheter, om det är en bra Jordfelsbrytare.

Förlorade själv: en bärbar dator, router, en gammal xbox och ett externt tv-kort för ca 6 år sen när blixten slog till.
Mina två stationära datorer som jag hade då, hade båda Jordfelsbrytare av det dyrare slaget, och båda klarade sig.
Jag tror att det lönar sig att köpa lite dyrare och bättre Jordfelsbrytare.
Som tur var så gick F-bolaget in med ersättning, men långt ifrån det riktiga värdet.

Jag lovar, det känns inte bara så, det är så. Bor man i ett stort lägenhetskomplex så har man ingenting att oroa sig för!
Bor man i litet hus, radhus = ut med sladdarna.

Risken är oftast mindre i större lägenhetskomplex, men helt fritt är det inte. Det händer.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag grävde lite i det där med jordade uttag och det verkar som om det vanliga är att överspänningsskyddet jobbar på tre sätt. När du når ett visst gränsvärde på spänningen så kortsluter den mellan 1, fas och nolla, 2, fas och jord och 3, nolla och jord. Om du då inte har någon jord så kortsluter den bara över fas och nolla så du får inte samma skydd men det är bättre än inget. Det är i alla fall vad jag lyckats få fram efter mycket grävande på internet.

Tack för infon!
Men har alla överspänningsskydd de tre olika sätten att kortsluta?
Tror det är en sådan här jag har http://www.apc.com/products/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=P1T-GR&tab=models

Det står i manualen att den bara ska kopplas in i jordade uttag. Men den kan alltså ge lite skydd ändå tror du?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Better safe than sorry - är mitt motto när det kommer till åska.

Samma här speciellt när man dödat en dator redan (ojordat uttag och router inkopplad så den följde med min gamla 478 p4 på 3,2 ghz, 2 gb ram och 1650xt 512 mb från HIS (ICE Q så det funkade bra och spela typ CSS och liknande på skapliga inställningar (CRT skärm på 85 hz med 1600x1200 var nice :3)
(Ht såklart på cpun också heh)
detta var nog augusti 2006 och hade inte stationär på ett tag sen om jag minns rätt (hade laptop också men den klarade inte riktigt av samma spel direkt...)
(var egentligen brorsans burk (graffet var mitt dock men övriga delar var hans) men han hade byggt ny då bara några månader innan kommer inte ihåg vad som hände med den dock...)

Hårddisken i den gamla burken fortsatte jag och använda och funkade ända tills september 2012 (seagate IDE på 200 GB :3) passerade strax över 30k arbetstimmar tror jag...

routern var väl en billigare dlink som hade 4 portar och wan helt enkelt och vi delade då internet med grannen och även en server hade han på samma nätverk som han dragit över lite grejer till ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag har länge kört en produkt från Belkin i stil med denna:
http://www.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/el/grendosa/med-...

Citat:

Belkins högkvalitativa överspänningsskydd skyddar till skillnad från vanliga grendosor din utrustning mot strömspikar, spänningar och blixtnedslag. Skulle din utrustning bli skadad ersätter Belkin med upp till €150,000.

Jag vet inte hur villkoren ser ut i detalj, men det är alltid en trygghet oavsett. Och för det priset så rekommenderas det starkt framför en billig förgreningsdosa.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det finns ingen UPS, spänningsskydd eller jordfelsbrytare som kan ersätta att dra ut kablarna. Om blixten slår ner nära dig så kan det induceras strömmar i kablar som inte är inkopplade. Det vet alla som har segelbåt och råkat ut för att en icke ikopplad GPS eller liknande tar kvällen efter ett oväder. Elektronik är känsliga saker, precis som ESD så är blixtnedslag mycket svåra att skydda sig mot. Slutligen, att stänga av brytaren på grendosan stoppar ingen blixt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MacPain:

Tack för infon!
Men har alla överspänningsskydd de tre olika sätten att kortsluta?
Tror det är en sådan här jag har http://www.apc.com/products/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=P1T-GR&tab=models

Det står i manualen att den bara ska kopplas in i jordade uttag. Men den kan alltså ge lite skydd ändå tror du?

Jag har ingen aning om hur många som är designade på det viset. Jag tittade lite noggrant lappen som sitter på min lilla pryl från Belkin och där står det listat att den klarar 250 V 3680 W på L-N, L-E, N-E. Alltså Line-Neutral, Line-Earth och Neutral-Earth. Enligt den ska prylen alltså köra alla tre systemen. Kolla om du ser något liknande på din.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Räcker det inte att slå av dosan med en knapp?

http://www.24.se/pub_images/medium/27126_19216.jpg

Är absolut inte kunnig inom elektronik när det kommer till ström och åska. Vore därför tacksam om någon kunde klargöra

Ju högre spänning en ström har, ju längre kan strömmen hoppa i luften mellan två ledare. Den där brytaren behöver bara hålla tillbaka 230V, det krävs inte ett stort avstånd. Strömmen som kommer in från en blixt har däremot enormt mycket större spänning, den klarar av att hoppa genom luften och slå ut din elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag lovar, det känns inte bara så, det är så. Bor man i ett stort lägenhetskomplex så har man ingenting att oroa sig för!
Bor man i litet hus, radhus = ut med sladdarna.

Lite farligt att säga så, är mer bakom än att bara enkelt förklara det så.
Det hela hänger på hur många skydd ditt nät har innan det når fram till dig, ju större stad desto fler mellantransformatorer och olika skyddsfunktioner har sakerna och nergrävda kablar.

Drar blixten på inkommande luftkraftmatning i ett lägenhetskomplex så går det troligtvis rätt illa med det mesta. Men större städer har flera linjer in som matar staden, och efter inkommandestationerna är det till 99% nedgrävda kablar. Så blixten kan slå ner i inkommande 130kV luftledningarna. Det första som tar överspänningen är ett gnistgap som jordar ner spänningen, dessutom är det ventilavledare som blir ledande till jord när spänningen överstiger en viss nivå. Detta tar första spänningsspiken. (Dessa är för att skydda transformatorn).
En våg går trotts detta igenom transformatorn och vidare ut på den nedtransformerade spänningen (10-20kV nedgrävda kablar) och ut till nästa distributionstransformator som även den troligtvis är skyddad med gnistgap och ventilavledare. Detta tar en stöt till om den är så pass stor att den kan påverka. Efter detta är det lokala transformatorer i kiosker som transformerar ned spänningen till 400V som i sin tur skickas (via nedgrävda kablar) ut till lägenheter och liknande. Dessa är eventuellt skyddade med gnistgap men troligtvis inte några ventilavledare. En väldigt stor del av överspänningarna från blixtar är borta på detta sättet.

MEN det som kan ta elektronik i större städer, som någon/flera skrivit i tråden, är om blixten slår ner i närheten av kablar och inducerar höga spänningar i dem eller liknade. Då tror ja att ett överspänningsskydd kan vara till hjälp, till viss del... allt beror ju på. De flesta större husen och liknande har ju dessutom åksledare på taken som säkert leder ner blixten till jord. När det sker så borde inte nått slås ut.

Notera att ja skrivit borde mycket, för säga vad man vill om elkraftssystem och blixtar, det är en stor osäkerhetsfaktor med i det hela. Så är man minsta rädd eller försiktig så dra ur känslig utrustning. Åter igen, ja har inte 100% teori på detta vilket ja borde ha. Jobbar med elkraft dock andra tillämpningar. Finns säkert folk här på forumet som kan denna biten bättre än mig, så rätta mig väldigt gärna om ja har fel. Och vill absolut inte låta viktigt eller något i den stilen. Tycker bara det är viktigt och roligt att försöka dela med mig med det ja kan om detta. Det är ju kär utrustning för de flesta av oss, och ju mer info och teori bakom saker vi får om allt desto bättre är det

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Trycker av strömmen på grendosan, men misstänker starkt att det inte hjälper ett skit vid blixtnedslag. Än så länge har åskan dock varit snäll mot mig och inga prylar har strukits med. Men anar att man någon "vacker" dag får känna på moder-naturs krafter

Att slå av strömmen på grendosan är samma sak som att inte röra något alls. Blixten slog ner i vårt hus och jag hade dragit ut allt men bara stängt av strömbrytaren till TV:n, Bredbands-TV:n, DVD-spelaren osv som förgreningsdosan var inkopplad till. Men som tur var så var det bara Bredbands-TV:n som slogs ut då den befann sig på det första uttaget närmast strömbrytaren, så det räckte.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Sunt förnuft verkar inte många ha, varför skulle man inte dra ut sladdarna till all elektronisk utrustning när det åskar? Man får knappt inte ut något alls på försäkringen.

Lite fel där. Man får ut på försäkringen.

http://nyhetsrum.lansforsakringar.se/2010/07/08/askan-orsakar...
http://bankforsakring.konsumenternas.se/Sidfot/Om-oss/Aktuell...

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Skrivet av TrueType:

Att slå av strömmen på grendosan är samma sak som att inte röra något alls. Blixten slog ner i vårt hus och jag hade dragit ut allt men bara stängt av strömbrytaren till TV:n, Bredbands-TV:n, DVD-spelaren osv som förgreningsdosan var inkopplad till. Men som tur var så var det bara Bredbands-TV:n som slogs ut då den befann sig på det första uttaget närmast strömbrytaren, så det räckte.

Misstänkte nästan det! Skulle blixten slå ner i mitt hus ryker i princip allt då allt sitter i grendosor som bara stängs av med knappen. Men har klarat mig bra hittills. Skulle det hända får man väll bita i det sura äpplet och lära sig av sina misstag till nästa åskväder (dumt resonemang men iallafall)

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Entusiast

Läs vad han skrev igen. Man får pengar från försäkringbolaget men generellt har de rätt hård avskrivningstid och värdeminskning på elektronik så i försäkringsbolagets ögon är en två år gammal dator och en fyra år gammal TV inte värt många kronor trots att de kanske kostade totalt 20000 kr i inköp. Lägg sen till en självrisk på 500-1000 kr så blir det inte så mycket kvar att köpa nya saker för i slutändan. Sen får man lägga till tiden det tar att kräva ut pengarna också och att man självklart måste ha kvar kvitto på allt man köpt. Så ett försäkringsbolag är ett väldigt dåligt skydd mot blixtnedslag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vaknade av en riktig åskstorm i morse. Steg upp, drog ut elsladdarna till routern och datorsystemet, gick och la mig och sov sen lugnt vidare till det mysiga ljudet blixtar som slog ner.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Åskan förstörde nog modemet genom telefonlinjen.

Ni fick don en nedåt dipp på strömmen, ni förlorade ström under en kort stund, men datorns nätagg har en hel del kondingar så ibland kan de klara sig utan att stänga av sig. Skärmen däremot har inte lika starka kondingar och slocknade så fort strömmen försvann. Du behöver inte vara orolig med andra ord.

Får man gissa på att du bor i Upplands Väsby lr i närheten? Hade liknande effekt för ett tag sen, ingen förvarning, blixt och kaboom, dock så stängdes min dator av av den lilla nedåtdippen, mitt i spelandet. >: ( Förmodligen för att den drar mycket el vid spelande..

Bor i skåne sedan några år tebax

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Brukar alltid göra det men för 1.5 veckor sen så var jag ute och kunde då inte dra ut, tyvärr så dog min högtalare men lyckligtvis så överlevde min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Visst är det konstigt, när vi renoverade kåken ville jag installera åskskydd i elskåpet, varistorer och sådant, genom en elfirma givetvis.
Tror ni att jag fick det?
Nope, kommunen vill inte det.
WTF?
Jag misstänker att de hellre ser att ett och annat hus brinner ner än att spänningspikarna leds ut i deras jord.
Lågt, snålt och billigt av dem.

Till alla er som drar ut alla sladdar, tänk även på följande;
Jag fick tipset av min lärare i "Störningar i elektroniska system" att alltid lämna minst en apparat ansluten (något gammalt man klarar sig utan). Hellre att den apparaten gick sönder än att strömspiken väljer att hoppa mellan ledningar innuti väggarna.
Genom att ha en apparat ansluten minskar alltså man risken att en brand startar innuti väggarna....

Vad menar du med att kommunen inte ville det? Du får installera i princip vad du vill i din anläggning. Kommunen har ingenting att göra med din anläggning.

Permalänk
Entusiast

Jag var med om en dator som dog av åskan för ett par dagar sedan. Var hemma hos en släkting och fick vara datorsupport. Då började det åska och helt plötsligt small det till och datorn stendog. Det blixtrade en del i uttagen också. Verkar som om blixten letat sig in via telefonledningen och grillar modemet/routern och sedan in i datorn. Så dra ut alla sladdar när det är risk för åska.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24