Intels partnertillverkare oroas över priset på Bay Trail-T

Permalänk
Melding Plague

Intels partnertillverkare oroas över priset på Bay Trail-T

Halvledarjätten Intel lanserar under hösten surfplatteplattformen Bay Trail-T, med den nya Atom-arkitekturen Silvermont. Partnertillverkare oroas dock över Intels prissättning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är helt rätt att sänka priset, om win8 ska få fotfäste mobilt måste det vara billigare än konkurenterna, så enkelt är det.
Sen kan man höja priserna när man faktiskt har en kundbas och ett större antal kvalitativa applikationer.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

För konsumenter i det korta loppet är det fördelaktigt men problemet är att Intel antagligen säljer med förlust eller väldigt låg marginal för att trycka bort konkurrenter vilket i slutändan kan leda till färre alternativ och högre priser på mobila processorer. Lite som dagens marknad för desktop processorer ser ut.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 2infinity:

För konsumenter i det korta loppet är det fördelaktigt men problemet är att Intel antagligen säljer med förlust eller väldigt låg marginal för att trycka bort konkurrenter vilket i slutändan kan leda till färre alternativ och högre priser på mobila processorer. Lite som dagens marknad för desktop processorer ser ut.

Håller med, om man inte kan gå i vinst på ett pris under $30 och det priset gör att man väljer andra produkter så tycker jag det bevisar att produkten helt enkelt inte har på marknaden att göra. I fallet Andriod har man i.o.f.s. barriären att det normala är ARM, men Android är ju från grunden konstruerat just för att kunna stödja olika CPU-arkitekturer så gissar att den barriären är väldigt liten, begränsad till tekniknördar (som vet att det finns olika CPU-arkitekturer) men inte är insatta i hur Android fungerar.

Redan idag finns det Android enheter baserad på ARM, x86 samt MIPS. Android körandes MIPS finns i vissa budgetplattor och möjligen även telefoner som säljs i t.ex. Kina och Indien.

I originaltiteln nämns ju att man är väldigt nöjd med prestanda och i så fall får man ju något om man väljer $30 produkten över $15 varianten.

Det sagt: mycket möjligt att dessa tillverkare vet eller i alla fall tror sig veta att Intel skulle göra vinst även om priset var $15.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

INTEL KAN sänka men krossar i samma andetag hela sin prisättningspolitik i x86-segmentet.
Arvet är för stort och är egentligen deras stora strategiska problem, som jag tidigare påpekat.
Att de kan producera energisnåla lösningar vet alla, problemet är att alla marknader utanför x86 har en mycket lägre prissätttning/marginal. (vilket givetvis INTEL själv skapat genom en tidigare medveten strategi)
Gflops / $ är viktigt, där är den mobila sidan med ARM i topp idag.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte så insatt men tycker 30 USD lät billigt, blir nog sämre prestanda på dessa än vad jag hade hoppats ändå då.

Prissänkningar är ju alltid välkommet, men vore det inte bättre att Microsoft sänkte priset på Windows 8/8.1. Bara OSet blir ju en ganska stor del av kostnaden, och ju billigare enhet ju större andel av priset utgörs av OS.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Ja Intel kan förmodligen sänka priset och fortfarande inte gå back, men en stor del av Intels affärsidé är att ha väldigt höga marginaler, och dessa höga marginaler återinvesterar man i sin tur i rejäl R&D budget och egna fabriker. Jag skulle tippa på att Intel i möjligaste mån vill föra över denna affärsmodell med höga marginaler till den ultramobila marknaden innan man försöker sig på någon ändring, att gå ner till $20-$30 är förmodligen redan ett stort steg att gå ner i pris och marginaler från Intels synvinkel...

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av shogun-r:

Nu är jag inte så insatt men tycker 30 USD lät billigt, blir nog sämre prestanda på dessa än vad jag hade hoppats ändå då.

Prissänkningar är ju alltid välkommet, men vore det inte bättre att Microsoft sänkte priset på Windows 8/8.1. Bara OSet blir ju en ganska stor del av kostnaden, och ju billigare enhet ju större andel av priset utgörs av OS.

20–30 USD är faktiskt "normaldyrt" om vi tittar på prestandaprocessorer från ARM-tillverkarna, medan det kan röra sig om strax över 10 USD för en budgetprocessor (tänk instegsmodeller från Mediatek eller Rockchip). Utan några som helst belägg för detta, kan jag mycket väl tänka mig att Snapdragon 800 kostar ännu mer än 30 USD då det förutom att vara Qualcomms flaggskepp prestandamässigt kommer med inbyggt 4G/LTE.

Förutsatt att Bay Trail-T faktiskt är lika bra som utlovat är det således ingenting som är direkt fel med deras prissättning på 20–30 USD utan det ligger i linje med konkurrenterna. Däremot kan det säkert vara i överkant för de tillverkare som vill använda plattformen i budgetsurfplattor med Android, där varje liten procentenheten som det går att spara in på är guld värt för marginalerna.

Siffrorna jag använder är avrundade och stämmer säkert inte helt till 100%. För den som vill gräva djupare i det här gör bla. IHS Isuppli teardowns på vissa produkter, där de visar upp sina guesstimates på varje komponent som används.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hasseb64:

...Att de kan producera energisnåla lösningar vet alla...

Well, läs kommentarerna från väldigt många "experter" på teknikforum för något år sedan. Då hette det att x86 aldrig skulle kunna komma nära ARM i vare sig strömförbrukning eller perf/W, mycket tyder på att Silvermont inte bara är ikapp utan även förbi med ganska bred marginal (hur det exakt står till med det vet vi senare i höst).

Redan när CloverTrail och Medfield lanserades och visade att x86 visst kunde matcha ARM i perf/W ändrades tonen till: x86 kan aldrig bli lika billigt som ARM som "bevis" pekade man på att Intel då försökte ta runt $80 (har jag för mig) för sina SoC medan motsvarande ARM SoC låg på runt $30, ett pris som definitivt var för högt för man fick dels sänka det och resultatet blev väldigt få "design wins".

Så fram till nu var mantrat "x86 kan aldrig matcha ARM i perf/$", de läckta siffrorna för Z3770 pekar på att man inte bara matchar perf/$ i CPU-delen om priset ligger på $30, man överträffar det. Kan hålla med om att Intel inte kan matcha pris om man nöjer sig med budgetmodeller och risken de står inför är att nära nog alla kunder i något läge kommer anse att budgetmodellerna är "tillräckligt bra" (då lär nog företag som Apple också leta andra marknader).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan det inte bli så att Intel råkar illa ute med konkurrensmyndigheterna om de dumpar priserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

mycket tyder på att Silvermont inte bara är ikapp utan även förbi med ganska bred marginal (hur det exakt står till med det vet vi senare i höst).

Detta är ju bara spekulation baserat på information från Intel. En lite lägre klockad Snapdragon 800 kan mkt väl matcha perf/W eller kanske Mediateks kommande dual core A15/A7, den sistnämnda kommer nog vara mkt billigare.

Permalänk

Patetiska tillverkare försöker vara smarta o sänka sina kostnader.
15 eller 20-30 dollar är struntsummor i vilket fall som helst när vi pratar om en SoC som ska vara hjärnan i verket.

I slutändan skulle den färdiga "surfplattan" ändå bara kosta 100kr (+moms) mindre ...Jag skulle inte bli förvånad om dessa tillverkare själva vill ha jumbo-marginaler på dessa, o bombar upp priserna på dessa x86-surfplattor med 1000 spänn extra, jämfört mot ARM-versionen.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Patetiska tillverkare försöker vara smarta o sänka sina kostnader.
15 eller 20-30 dollar är struntsummor i vilket fall som helst när vi pratar om en SoC som ska vara hjärnan i verket.

I slutändan skulle den färdiga "surfplattan" ändå bara kosta 100kr (+moms) mindre ...Jag skulle inte bli förvånad om dessa tillverkare själva vill ha jumbo-marginaler på dessa, o bombar upp priserna på dessa x86-surfplattor med 1000 spänn extra, jämfört mot ARM-versionen.

Skillnaden blir väsentligt större när man pratar om tillverkning av miljontals enheter. Dessutom så måste du tänka på att det är inte är jumbomarginalerna som pressat upp priserna, utan snarare tvärtom - när man har någonting som är omprogrammerbart (vilket x86-surfplattor oftare än ARM-plattor är) så kan inte man köra på Amazons och Googles strategi att dumpa priserna tills man knappt går med vinst på hårdvaruenheten. Lättare att dumpa priserna på någonting där man kontrollerar resterande delen av ekosystemet.

Vad är det för patetiskt med att vilja sänka sina kostnader egentligen?