John Carmack ny teknikchef på Oculus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du kanske inte ska vara så irriterad på det. Amigan var underbar att göra 2D-grafik på, det var trivialt att göra spel som scrollade i alla ledder, inga "tricks" likt det som krävdes på dåtidens PC utan man kunde flytta bilden X pixels genom att skriva i några få register!

Men ett absolut krav för att kunna göra spel likt DOOM på en dator i nivå med 486:an var det som gick under namnet "chunky pixels". Amigan hade bitplan där varje byte motsvarade 8 pixels på en och samma rad, med chunky/packed-pixel så var i stället en byte exakt en pixel. (Atari ST hade inte fördel av någon av detta, varje byte innehöll två pixels, första nibbel var pixel N och andra nibbel var pixel N+1 så man hade varken Amigas fördelar i 2D och inte heller det som blev VGA-grafikens fördel med chunky pixels).

Här är en kommentar från en utvecklare som jobbat med att porta de tidiga Id-spelen till Amiga

I laugh whenever people compare processor speeds and conclude that Wolf/DOOM could be done on a Mac or Amiga because the Mac and Amiga (both would run a DOOM simulation at the same speed, incidentally) don't have the 1 critical thing that makes DOOM INHERENTLY ~8-10 times faster on the IBM than on the Amiga: chunky pixels. On the Mac/Amiga, for every pixel you need to do logical operations in each bitplane to read and write the pixel from/to the appropriate byte in memory. On the IBM, all these operations are done at once because you can simply pick up a pixel and put it down in 1 move. So at the innermost level (where 85% of the work is really done), the IBM is inehrently at least 8 times faster.

I.e. spel likt Castle Wolfenstein och Doom hade aldrig gått att göra på Amiga 500 eller ens på Amiga 1200 med original CPUn (men vem körde med den, min hade 40MHz 68030 i stället för den ursprungliga 14Mhz 68020 ) och anledningen låg i det som gjorde Amiga så underbar för 2D-spel och de effekter som ofta förekom i demos, ett "plasma" likt denna kräver otroligt lite CPU-kraft (är en "copper-lista" som inte är speciellt stor och som man skriver om 50 gånger per sekund)

Alltså jag förnekar inte alls att IBM PCs som 386/486 hade vissa rejäla fördelar över Amiga datorerna, resultatet talar ju för sig själv ;). Jag bara blev irriterad på hur dem i början i den videon jämförde NES med enbart IBM/APPLE PC spel och typ som vanligt glömde bort att det här också fanns...

Och innan NES fanns ju Vic20 och C64 också så jag fattar verkligen inte den här myten om att "Nintendo single handedly saved the videogaming industry". Gah, whatever spelar ju ingen roll nu men... eller jo på ett sätt gör det ju det. Commodore och Amiga hade ju lätt ett lika stort utbud av fantastiska spel som Nintendo. Men medans många av Nintendos titlar under åren mjölkats till döds så har dem flesta C64 och Amiga spelen fallit i glömska med alldeles för få värdiga uppföljare/remasterings/reimagenings av dem klassiska spelen :/.

Permalänk
Medlem

Lite väntat med tanke på det han skrivit på sistone om att han lekt med experimentdrivrutiner från NVIDIA för att försöka lösa problemen VR fortfarande har än idag. Det vill säga att responsen mellan att man rör på en kroppsdel i RL tills att detta renderas på skärmarna är för långsamt och måste mer sänkas enormt innan man kan "lura" hjärnan tillräckligt för att VR ska upplevas verkligt verkligt.

Bästa nyheten på länge. Till stackaren som tror att John inte gjort något bra på år och dar... Han har förmodligen bidragit mest av alla enskilda individer till att de GPUer vi har idag levererar de verktyg spelutvecklarna behöver.

Permalänk
Medlem

Tufft!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Delade meningar om detta...
Å ena sidan så är det bra. Nu har de ett riktigt storn namn och en riktigt bra utvecklare vilket lär underlätta när det gäller utveckling och troligen även stöd från marknaden.

Å andra sidan, sist Carmack gjorde någonting att ens höja ögonbrynet åt så börjaste årtalen med 19...

Du kan väl ändå inte ärligt påstå att Carmack inte gjort något ordentligt sedan 1900-talet?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Du kan väl ändå inte ärligt påstå att Carmack inte gjort något ordentligt sedan 1900-talet?

Jodå det har han, men inget som placerar honom i rampljuset. Han arbetar ju precis som det sagts mest i bakgrunden. Och där gör han det riktigt bra. Men han är ju ingen front-figur längre. Det var längesedan han själv skapade en slutprodukt som var sådär riktigt genom-bra. Det är det andra som gör idag.

Problemet är som jag ser det att när man slänger i hans namn i någonting så börjar många förvänta sig synbara, påtagliga super-resultat direkt, vilket långt ifrån alltid stämmer. Det han gör är bra, men det han själv gör är ju mest grundarbetet som andra sedan använder för att göra fantastiska saker. Men så fort man hör "Carmack" så förväntas dessa fantastiska saker direkt. Och det kan jag se framför mig hur det går fel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Wow - häftigt!

Grym värvning!

Permalänk

Hahaha och den har inte ens släppts till konsumenter, crazy! xD
Det kommer att finnas lika många konstiga spel till oculus som pc då!
Vill ha oculus hd nu! *grumpy!!! :D*

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sebastian R:

Alltså.... Jag kan knappt vänta på den här produkten!

Upplevelsen att ha på sig den här och spela Battlefield 4!

Varför är alla så besatta av att spela Fjollfält 4?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se fps bli den bästa kombinationen ihop med oculus. Som någon sa tidigare, flygsimulator, bilspel i kombination med reglage från verkligheten (ratt joystick osv) tror jag kommer passa utmärkt. Jag tror inte att huvudet har samma precicion och hastighet som handen för att fps skall få samma känsla som med bara mus. Visst man kan ha mus med oculus också men om man kollar på youtubeklippet här förut där en kille spelar tf2 så ser de helt klart ut som man hade blivit irriterad över att huvudet finns där. Känns som de mer förstör än förgyller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Jag har svårt att se fps bli den bästa kombinationen ihop med oculus. Som någon sa tidigare, flygsimulator, bilspel i kombination med reglage från verkligheten (ratt joystick osv) tror jag kommer passa utmärkt. Jag tror inte att huvudet har samma precicion och hastighet som handen för att fps skall få samma känsla som med bara mus. Visst man kan ha mus med oculus också men om man kollar på youtubeklippet här förut där en kille spelar tf2 så ser de helt klart ut som man hade blivit irriterad över att huvudet finns där. Känns som de mer förstör än förgyller.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är en vanesak, att styra synen och vapnet separat. Efter ett tag vänjer man sig nog.
Väntar bara på första buggen där dom glömt att spärra hur mycket kroppen kan snurra jämfört med huvudet på karaktären, se folk springa runt med huvudet helt bakåt

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Haha, mannen som personifierar utseendet för en datornörd till fullo!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

lite märkvärdigt att de har ett öga i sin logotyp när det faktiskt är stereoseende som är hela grejen med detta företag och det borde vara två ögon i logotypen.

Men man missar ju inte en chans att göra honör till Apollos älskare Hyacinthus. Så slipper man få problem med de soldyrkare som styr branschen och ekonomin i stort.

Permalänk
Avstängd

kan bara tänka mig hur gamla spelet chipchallanges skulle vara med OR xD

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Jag har svårt att se fps bli den bästa kombinationen ihop med oculus. Som någon sa tidigare, flygsimulator, bilspel i kombination med reglage från verkligheten (ratt joystick osv) tror jag kommer passa utmärkt. Jag tror inte att huvudet har samma precicion och hastighet som handen för att fps skall få samma känsla som med bara mus. Visst man kan ha mus med oculus också men om man kollar på youtubeklippet här förut där en kille spelar tf2 så ser de helt klart ut som man hade blivit irriterad över att huvudet finns där. Känns som de mer förstör än förgyller.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det beror lite på vilket fps spel vi talar om. Titta på exempelvis arma serien, där kommer det bli guld att ha rift. ex: http://www.youtube.com/watch?v=9wXx3vMy_AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

lär väl funka till alla first person spel

Den ska funka bra i tredje person med. http://www.youtube.com/watch?v=kqsDdVmYF7I och http://www.vorpx.com/third-person-games-in-vr/ .

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Varför är alla så besatta av att spela Fjollfält 4?

För att 3an är rolig att spela.

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Vad ska dom annars testa det på? Monkey Island?

Har du någonssin provat TrackIR så vet du att det är värdelöst i FPS när du kontrollerar ett vapen, du förlorar sådan enorm precision det helt enkelt blir värdelöst, exakt samma sak med Oculus, kommer aldrig gå.

Som sagt, "om" nu DICE verkligen gör det så måste man kunna stänga av så fort man kliver ur fixed position, går det inte så att man endast kan spela med head tracking hela tiden kommer det vara värdelöst, och det är inte direkt så att man behöver det när man flyger, banorna är så enormt små så det skulle knappt göra någon nytta.

Däremot för t.ex. Mirrors Edge 2, där man ej kontrollerar vapen så är det en helt annan grej, där skulle det fungera, speciellt om djupet blir optimerat perfekt så skulle man nästan bli höjdrädd.

Bara för att en Dev provspelar med en Oculus betyder inte att dom plötsligt implementerar det till alla spelen, vi får helt enkelt se, jag skulle iallafall aldrig vilja spela BF3 med Oculus, skulle bli ägd av folk som inte spelade med det, varför ska då DICE(EA) lägga ner massa tid och pengar på att implementera det?

Okej, du har uppenbarligen ingen koll på hur detta kan nyttjas.
Börja med att kika på alla ArmA spel och OP:F spelen. Kroppen styr du med mus och tangentbord (även skytte) och sen så styr du helt enkelt free-look samtidigt som du kan göra det övriga med oculus/track-ir.

Jag har spelat ArmA och OP:F med track-ir och även på infanterist-nivå så fungerar det superbt.

Att skapa ytterligare en axis som är fri från de normala kontrollerna är ett mycket litet moment i det stora hela för att kunna utveckla FPS som kommer fungera ypperligt med oculus.
Att implementera det i gamla spel är dock en annan fråga.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Okej, du har uppenbarligen ingen koll på hur detta kan nyttjas.
Börja med att kika på alla ArmA spel och OP:F spelen. Kroppen styr du med mus och tangentbord (även skytte) och sen så styr du helt enkelt free-look samtidigt som du kan göra det övriga med oculus/track-ir.

Jag har spelat ArmA och OP:F med track-ir och även på infanterist-nivå så fungerar det superbt.

Att skapa ytterligare en axis som är fri från de normala kontrollerna är ett mycket litet moment i det stora hela för att kunna utveckla FPS som kommer fungera ypperligt med oculus.
Att implementera det i gamla spel är dock en annan fråga.

Det lär väl inte vara några som helst problem att implementera i gamla spel nu när 'Bilmackan' är med och får bestämma. Han är van vid att rusta upp gamla spel

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Problemet blir ju fortf. att du frigör en del utav alla modeller och implementerar nya kontroller och kontrollstöd för just den delen av modellerna.
Det innebär att du måste koda om en hel del, vilket man inte lär göra i äldre spel.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Varför är alla så besatta av att spela Fjollfält 4?

Är det så svårt för dig att greppa att alla inte tycker som dig? Många älskade BF3 och är det då konstigt att samma personer väntar på uppföljaren? Vi är alla olika och tycker olika, inget märkligt med det, jag personlig är 90% single player RPG spelare, allt från top-down till Dungeon crawlers från c64 till nutida system och jag har full förståelse över att folk gillar olika typer av spel även om dem inte tilltalar mig något, men även då jag är till stor del retro och RPG spelare så uppskattade jag BF3 och väntar glatt på uppföljaren och då jag inte spelat ett FPS mycket sedan jag plöjt Duke 3D, Shadow warrior och HL1 men BF3 föll mig ändå i smaken.

Jag förstår inte vad som är kul med MOBA (eller hur det nu heter) spel men jag sitter inte och klagar på folk som gillar den typen av spel, men smaken är som baken dvs DELAD.

Stavning.
Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Oculus Rift är den prylen som jag ser fram emot mest inom hårdvara. Om den blir så bra som jag hoppas kan den att ändra spelreglerna inom gaming hårdvara och mjukvara. Verkligen hoppas att Oculus gör rätt och släpper den när den är färdig och inte när finansiärerna tycker att den känns färdig.

Permalänk
Avstängd

Äckligt att spela. När man tar av sig Oculus Rift känns det som: Tillbaka till verkligheten!
Kört Hlaf Life 2 några timmar nu och visst blir man sur på grafiken men känslan är magisk.

Grafiken blir bättre i inspelning från Fraps komprimerad med Handbrake. Även när man ser 720p-klippet i sin OR.

Tyvärr är det svårt att spela stående. Eftersom du går rakt fram även om man vrider huvudet kraftigt. Annars spöklik tjänsla att promenera jämte Alyx efter några år av vanligt game-play.

För bilspel duger inte grafiken ännu. Trång korridor FPS passar bättre.

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers

Permalänk

Har en polare som testat dem. Han säger att han blev väldigt besviken på skärmen.
-"man såg pixlarna med blotta ögat" sa han.

I en tid då vi vänjer oss allt mer vid hög pixeldensitet och isp skärmar och/eller 120hz-144hz skärmar.
Så är 640×800 per öga, i 60hz på en skärm med dåliga färger och svarta, inget som intresserar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Har en polare som testat dem. Han säger att han blev väldigt besviken på skärmen.
-"man såg pixlarna med blotta ögat" sa han.

I en tid då vi vänjer oss allt mer vid hög pixeldensitet och isp skärmar och/eller 120hz-144hz skärmar.
Så är 640×800 per öga, i 60hz på en skärm med dåliga färger och svarta, inget som intresserar mig.

Det är dock knappast ett "giltigt" klagomål då det enbart är på developer kitet som denna låga upplösning används.
Enheten som slutligen släpps till konsumenter ska ha 1080p.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Fick min idag. Är helt salig. Fixa screen door så är produkten färdig. Suttit med Lunar Flight, otroligt mysigt att man faktiskt måste se runt på sina instrument.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Det är dock knappast ett "giltigt" klagomål då det enbart är på developer kitet som denna låga upplösning används.
Enheten som slutligen släpps till konsumenter ska ha 1080p.

Jo fast tro inte att det innebär 1080p i praktiken.
Då de två skärmarna får dela på den upplösningen. Precis som nuvarande upplösning på 1,280 x 800 blir 640×800 per öga.
Så blir den upgraderade versionen 960 x 1,080.
Enligt mig mer än giltligt klagomål.

Här har vi ytterliggare lite objektiva tankar kring oculus:
http://m.youtube.com/watch?v=NxCWwa7u7uM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Jo fast tro inte att det innebär 1080p i praktiken.
Då de två skärmarna får dela på den upplösningen. Precis som nuvarande upplösning på 1,280 x 800 blir 640×800 per öga.
Så blir den upgraderade versionen 960 x 1,080.
Enligt mig mer än giltligt klagomål.

Här har vi ytterliggare lite objektiva tankar kring oculus:
http://m.youtube.com/watch?v=NxCWwa7u7uM

YEY snacka skit om en alpha produkt
Vilken cooling, han vill bara ha hits på sin YT channel
Och det får han eftersom folk sprider hans idiotiska video.

Men folk är lättlurade, han skrattar till banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Jo fast tro inte att det innebär 1080p i praktiken.
Då de två skärmarna får dela på den upplösningen. Precis som nuvarande upplösning på 1,280 x 800 blir 640×800 per öga.
Så blir den upgraderade versionen 960 x 1,080.
Enligt mig mer än giltligt klagomål.

Här har vi ytterliggare lite objektiva tankar kring oculus:
http://m.youtube.com/watch?v=NxCWwa7u7uM

Konsumentversionen har som sagt dubbla antalet pixlar, jag ser inte problemet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

Jag ser heller inget problem. Har som sagt Dev-kittet och tycker visserligen inte om den usla upplösningen men det visste jag om. Kommer köpa den färdiga produkten när den kommer ut, om jag har råd just då.

Väntar nu bara på att Francis ska testa Oculus Rift

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

YEY snacka skit om en alpha produkt
Vilken cooling, han vill bara ha hits på sin YT channel
Och det får han eftersom folk sprider hans idiotiska video.

Men folk är lättlurade, han skrattar till banken

Om han nu vill ha massa youtube hits så skall han väll hypa den som alla andra?
Det är snarare kontraproduktivt i hans fall.
Det är väll snarare så att folk som köper prylar som är hypade, utan attskaffa en objektiv uppfattning, som "gråter HELA VÄGEN till banken".
Han har jobbat med VR tidigare. Han har erfarenhet och kastar inte skit utan nämner både för och nackdelar.
Något du hade vetat om du hade videon istället för att trolla omkring på forum du gör,
utan någon som helst kunskap om produkten eller att nämna någon relevant fakta.

Skrivet av ZaInT:

Konsumentversionen har som sagt dubbla antalet pixlar, jag ser inte problemet.

Det är väll en högst subjektiv fråga. Men som han nämner i videon som alla tycks skitit i att kolla in, det borde kanske släppas versioner med olika hög upplösning. Så kan sådana som är mer petiga med ppi, få köpa en mera "high end" produkt.
Sedan är ju problemet oxå dålig optik. Det är skarpt bara i mitten på skärmen.
Och inte att glömma att spelen man spelar inte får droppa under 60fps. Precis som andra 3d tekniker.
Det är mycket som inte nämns i hypen.