Från i7 2600 till i5 3570K , nedgradering?

Permalänk
Medlem

Från i7 2600 till i5 3570K , nedgradering?

Tjena!, kört med en i7 2600 (ej K ) som jag kört med ett tag nu, hade den i tidigare setup och den har suttit i ett halvår i min nya. Bestämde mig för att skaffa nyare fräshare cpu, så jag bestämde mig för en i5 3570K och huggde en för ca 1750:-. fick hem den idag och pröva lite BF3 på min i7a först ( map:scarp metal ), drog upp grafiken till ultra tillsamans med mitt GTX 660 2gb, 58-60 fps flytande med framedrops till ca 53-54-55 vid tex mycket shadings eller flameanimations. Böt över till i5an, kör samma runda, märker ingen skillnad om inte 1 fps mindre, flytande och vid framedrops. Liten klump i magen, men hade kvar i baktanken att jag har OC Genie på mitt moderkort så klocka upp den till 4.2 GHZ och har stabila temps , toppat 62 grader på en core efter ett par timmars gaming och idlar mellan 25-35 och nu plussar han ett par frames eller flertal beroende på vilket spel.

Vad tycker ni? onödigt köp eller är det smart för framtida spel?, Har en klockvänlig dator med lagom H60i vattenkylare till cpun

tacksam för svar och åsikter!

Permalänk
Medlem

Det är definitivt en nedgradering.. Prestanda skillnaden mellan Sandy bridge och Ivy Bridge är minimal (ca 10%). Och nästintill obefintlig om man överklockar. Då Ivy bridge klockar inte lika högt som Sandy. Om inte man har extremt bra kylning.
Plus att du har nu bara 4 trådar, jämfört med 8 på i7an. Dock så använder inte BF3 så många trådar. Men endån.. lite onödig uppgradering. Hade varit vettigare om du gick till en i7 3770K eller dom nyare Haswell i7an istället.
Men även då så är prestanda lyftet alltför litet, för att vara värt pengarna man bränner.

i7an om något är mer framtids säkrad. Då vi troligtvis kommer börja se spel som stödjer 8 trådar, i kommande året. Kanske redan nu i höst.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bootup:

Tjena!, kört med en i7 2600 (ej K ) som jag kört med ett tag nu, hade den i tidigare setup och den har suttit i ett halvår i min nya. Bestämde mig för att skaffa nyare fräshare cpu, så jag bestämde mig för en i5 3570K och huggde en för ca 1750:-. fick hem den idag och pröva lite BF3 på min i7a först ( map:scarp metal ), drog upp grafiken till ultra tillsamans med mitt GTX 660 2gb, 58-60 fps flytande med framedrops till ca 53-54-55 vid tex mycket shadings eller flameanimations. Böt över till i5an, kör samma runda, märker ingen skillnad om inte 1 fps mindre, flytande och vid framedrops. Liten klump i magen, men hade kvar i baktanken att jag har OC Genie på mitt moderkort så klocka upp den till 4.2 GHZ och har stabila temps , toppat 62 grader på en core efter ett par timmars gaming och idlar mellan 25-35 och nu plussar han ett par frames eller flertal beroende på vilket spel.

Vad tycker ni? onödigt köp eller är det smart för framtida spel?, Har en klockvänlig dator med lagom H60i vattenkylare till cpun

tacksam för svar och åsikter!

Hade det varit en 2600K så hade jag tyckt det var onödigt, men i och med att det inte var det så.. Dock borde du gått till I7'an.. IMO

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Ah, såg nu du hade en icke K modell. Fast dom ska iofs gå att klocka några steg över max turbo. Fortfarande rätt onödigt köp för att vara ärlig.

Du ska kunna dra upp i7 2600 till en max multiplier på 42. Som ger dig 4.2 GHz. Och drar du upp bus hastigheten lite med typ 2MHz. Så kan man få upp den till runt 4.3GHz

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag prövade faktist klockning på i7an och det var ostabila mindre trevliga tempraturer, även vid turbo (3.8). men känner mig lite dum som inte köpte i7 3770k och tjänat på det i längden.