Nvidia: "Vi arbetar hårt på andra generationen Surface"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Vi arbetar hårt på andra generationen Surface"

Trots att försäljningen på första Surface RT är långt under förväntan kommer Microsoft fortsätta med satsningen. Nu bekräftar Nvidia att deras Tegra kommer användas även i nästa generation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lustigt detta. Både Asus och Acer laddar pistolen för att avliva en döende häst. Men Nvidia har precis köpt en ny sadel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Lustigt detta. Både Asus och Acer laddar pistolen för att avliva en döende häst. Men Nvidia har precis köpt en ny sadel.

Lysande liknelse

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av segen:

Lustigt detta. Både Asus och Acer laddar pistolen för att avliva en döende häst. Men Nvidia har precis köpt en ny sadel.

Microsoft är de som köpt ny sadel, Nvidia är sadelmakaren.

Permalänk
Medlem

Lustigt att han tror att det var pga utav avsaknaden av Outlook Surface RT floppade ^^ Och inte pga den antika Tegra 3

Permalänk
Master of Overkill

WOHO

Har en microsot surface Pro, blir lite för varm under sommaren.

Älskar den, dock kunde den väga lite mindre.

Hoppas det går framåt för MS på denna frånten så att MS EKOsystem blir fulländat

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur framgången varit för det här konceptet varit hittills, eller snarare uteblivna sådana samt en rejält redovisad förlust för Microsoft så är jag tveksam. Att en liknande Surface-pryl med ny processor och en smärre mjukvaruuppdatering skulle katapultera det här till framgång känns väldigt långsökt. I alla fall med en ny Surface RT. Pro-versionen har en framtid hos en nischad konsumentgrupp.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Outlook kommer att avgöra? Ja undrar jag. Att sen Nvidia är glada är inte så konstigt då de får en kund till Tegra 4.

Permalänk
Medlem

Woho, en mailklient!!! Nu måste man ju köpa den!!

Mindre sarkastiskt; hoppas de gör något gediget med denna, känns tråkigt att en jätte som Microsoft fortsätter göra flopp efter flopp.

Permalänk
Medlem

Om de säljer den med kraftig förlust kanske de kan få in en fot på marknaden, men de måste sluta leka "Premium" så länge konsumenterna inte håller med.

Annars känns det bara som att de gör ytterligare en version av något som få är intresserade av. Att många av de som har den älskar den hjälper inte när de utgör mindre än 6% av marknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Antar att "jobbar med nVidia" betyder Tegra4. Varför ska man göra det lätt för sig...

Resten av världen föredrar Snapdragon800 över Tegra4 och med tanke på att Shield behövde en fläkt och att den pekplatta som Toshiba har baserad på Tegra4 (utan fläkt) har haft flera rapporter som att den blir varm + rapporter om instabilitet p.g.a detta tyder på att Tegra4 kanske inte är helt perfekt.

Och vem är målgruppen för en enhet baserad på Windows RT?
De som bara vill ha en surfplatta lär välja iPad eller en Android-platta då dessa har långt större utbud av applikationer, spel och böcker (både Appstore och GooglePlay har integrerade book-shops).
De som vill ha en väldigt portabel "dator" lär endera välja 11" MBA (som numera matchar iPad i batteritid!) eller välja SurfacePro / någon annan Windows 8 platta/hybrid.

Så vilken grupp är kvar för Windows RT?

Känns som om BayTrail-T eller Temash är de givna valen för vad Surface2 borde använda då SurfacePro är väl dyr för de flesta. Ska man ovillkorligen ha en ARM-platta med Windows så borde den använda WP8 plattformen så man kan dela appar med mobilerna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antar att "jobbar med nVidia" betyder Tegra4. Varför ska man göra det lätt för sig...

Resten av världen föredrar Snapdragon800 över Tegra4 och med tanke på att Shield behövde en fläkt och att den pekplatta som Toshiba har baserad på Tegra4 (utan fläkt) har haft flera rapporter som att den blir varm + rapporter om instabilitet p.g.a detta tyder på att Tegra4 kanske inte är helt perfekt.

Och vem är målgruppen för en enhet baserad på Windows RT?
De som bara vill ha en surfplatta lär välja iPad eller en Android-platta då dessa har långt större utbud av applikationer, spel och böcker (både Appstore och GooglePlay har integrerade book-shops).
De som vill ha en väldigt portabel "dator" lär endera välja 11" MBA (som numera matchar iPad i batteritid!) eller välja SurfacePro / någon annan Windows 8 platta/hybrid.

Så vilken grupp är kvar för Windows RT?

Känns som om BayTrail-T eller Temash är de givna valen för vad Surface2 borde använda då SurfacePro är väl dyr för de flesta. Ska man ovillkorligen ha en ARM-platta med Windows så borde den använda WP8 plattformen så man kan dela appar med mobilerna.

Ja, precis. Apple och Google har visat på fördelarna med att ha samma plattform på både plattor och mobiler. Det finns inte en enda fördel med att medvetet göra appar till smartphones och plattor inkompatibla med varandra men där har du Microsoft i ett nötskal. Varför göra det lätt när man kan göra det svårt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, precis. Apple och Google har visat på fördelarna med att ha samma plattform på både plattor och mobiler. Det finns inte en enda fördel med att medvetet göra appar till smartphones och plattor inkompatibla med varandra men där har du Microsoft i ett nötskal. Varför göra det lätt när man kan göra det svårt?

Vem vill köra uppskalade mobil apps på en tablet? Ipad är bra för att den har mängder med tablet specifika apps, och inte för att den kör uppskalade mobil apps.

Sen så väntar jag fortfarande på att MS gör det möjligt att köpa en app på mobilen och få den gratis till Tablet/Desktop.

Permalänk
Medlem

Om Nvidia tror på Windows RT så köper jag AMD nästa gång. Visar de sådan brist på kompetens så är det bäst man undviker dem.

Permalänk
Avstängd

Ny, snabbare hårdvara i kombination med Windows RT 8.1 tror jag kan bli riktigt lyckat. Jag som här på Sweclockers anses vara en Microsoft-evangelist har inte ens skaffat mig en Surface RT eller Surface Pro. Jag ser fram emot Surface RT 2.

Microsoft måste vara så mycket bättre än konkurrenterna Apple/Google för att lyckas denna gång. Det hjälper inte att vara lite bättre eftersom att Apple/Google har ett så stort försprång.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Jag är nöjd med min RT så här långt som en platta, men jag ser den inte som en slags PC ersättare. Om Microsoft gör saker rätt denna gång tror jag det kan gå.

1. Lansera den globalt i stort sett på en gång i många kedjor. Inte bara via Microsofts egna butiker och postorder.
Borde omedelbart ha kommit på Best Buy och liknande butiker också:
http://www.bestbuy.com/site/index.jsp
Det betydde att få personer fick känna/klämma på en produkt i det verkliga livet, kan vara många mil för en Amerikan att köra till en Microsoft butik.
Senare blev det bättre men tog alldeles för lång tid. Man ska smida medan järnet är varmt och en produkt är "het" och genererar mycket intresse. Vilket Apple är mästare på.

2. Rätt prissättning. Även om det är en premiumprodukt med tanke på materialval så blev det för dyrt för de flesta användare.
Det är ju nu också justerat.

3. Nån modell mellan 6" till 8" tum ungefär som ett komplement till nuvarande storlek. Microsofts egen iPad Mini så att säga.

4. Bättre marknadsföring av produkten som en platta. Sett lite bättre reklam men inte först sen i slutet av den första generationen:
http://www.youtube.com/watch?v=vgs9Co3BpaA
http://www.youtube.com/watch?v=wE7AQY5Xk9w

Om Microsoft får till dessa saker till generation 2 tror jag det kan gå bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ny, snabbare hårdvara i kombination med Windows RT 8.1 tror jag kan bli riktigt lyckat. Jag som här på Sweclockers anses vara en Microsoft-evangelist har inte ens skaffat mig en Surface RT eller Surface Pro. Jag ser fram emot Surface RT 2.

Microsoft måste vara så mycket bättre än konkurrenterna Apple/Google för att lyckas denna gång. Det hjälper inte att vara lite bättre eftersom att Apple/Google har ett så stort försprång.

Noone blames ya. Hade Surface RT haft en S4 Pro med en 1080p skärm med ett pris på 400$ hade det varit en annan sak. MS rushar ut saker för snabbt vilket ogillas starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Vem vill köra uppskalade mobil apps på en tablet? Ipad är bra för att den har mängder med tablet specifika apps, och inte för att den kör uppskalade mobil apps.

Sen så väntar jag fortfarande på att MS gör det möjligt att köpa en app på mobilen och få den gratis till Tablet/Desktop.

Om de skalar så pass dåligt så är det kanske en bättre lösning, men med tanke på att utvecklare nu måste göra samma app till två plattformar så blir de nog lagom glada om Microsoft tvingar dem att ge bort den ena gratis, och att dubbla priset lär inte bli poppis hos kunderna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om de skalar så pass dåligt så är det kanske en bättre lösning, men med tanke på att utvecklare nu måste göra samma app till två plattformar så blir de nog lagom glada om Microsoft tvingar dem att ge bort den ena gratis, och att dubbla priset lär inte bli poppis hos kunderna.

Det måste utvecklarna göra på Iphone/Ipad också? Och där behöver man bara köpa en app en gång, man får alltså tablet appen och telefon appen (om jag inte är helt ute och cyklar). Det krävs inte mycket mer arbete för utvecklare att göra en WP8 app till en Windows RT app än det krävs för att göra en Iphone app till en Ipad app.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Om Nvidia tror på Windows RT så köper jag AMD nästa gång. Visar de sådan brist på kompetens så är det bäst man undviker dem.

De behöver inte tro på det, de tillverkar kretsar Microsoft bygger plattor av. Sen om dessa plattor inte säljer alls gör inte nvidia så mycket då de redan fått sina pengar. Visst om de säljer slut så kommer det betyda mer beställningar, men hur troligt är det?

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Lustigt att han tror att det var pga utav avsaknaden av Outlook Surface RT floppade ^^ Och inte pga den antika Tegra 3

"Antik" quadcore och bra grafikprestanda känns ju verkligen 90-tal och antikt.

Jag skulle tro att RT floppade p.g.a att det just är ARM, med minimalt program/appstöd.

Så jag menar att din åsikt är rätt lustig.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Om Nvidia tror på Windows RT så köper jag AMD nästa gång. Visar de sådan brist på kompetens så är det bäst man undviker dem.

Nvidia tjänar ju pengar även om Microsoft väljer att tapetsera sina kontor med Surface RT. Så det är ju ett bra betyg åt deras säljavdelning åtminstone

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Nvidia tjänar ju pengar även om Microsoft väljer att tapetsera sina kontor med Surface RT. Så det är ju ett bra betyg åt deras säljavdelning åtminstone

http://www.theverge.com/2013/8/9/4604798/nvidia-earnings-hit-...
Det vetefan om man läser den artikeln. Känns mer som om båda sitter i samma båt som inte flyter, nämligen Surface-båten

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Skippa ARM helt och hållet, tycker jag. Många konsumenter skulle nöja sig med en välfungerande webbläsare i rätt format. (inkl. mig själv.

En handfull väldigt specifika appar utöver webbläsaren och sedan bra format och rätt pris. Behöver väl inte vara svårare än så?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

De behöver inte tro på det, de tillverkar kretsar Microsoft bygger plattor av. Sen om dessa plattor inte säljer alls gör inte nvidia så mycket då de redan fått sina pengar. Visst om de säljer slut så kommer det betyda mer beställningar, men hur troligt är det?

Det är sant, men jag är inget större fan av Tegra och att de spenderar massa resurser på det hursomhelst.

Permalänk
Avstängd

Nvidia behöver inte nödvändtigtvis tro på Surface.
Så länge Microsoft köper kretsar av dom så är dom glada.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Ny, snabbare hårdvara i kombination med Windows RT 8.1 tror jag kan bli riktigt lyckat. Jag som här på Sweclockers anses vara en Microsoft-evangelist har inte ens skaffat mig en Surface RT eller Surface Pro. Jag ser fram emot Surface RT 2.

Microsoft måste vara så mycket bättre än konkurrenterna Apple/Google för att lyckas denna gång. Det hjälper inte att vara lite bättre eftersom att Apple/Google har ett så stort försprång.

Visst kommer Tega4 vara snabbare än Tegra3, men den relevanta frågan här är: vilka fördelar ger Windows RT på Tegra4 mig som kund över en Surface2 baserad på Windows 8 körandes BayTrail-T?

Pris? Nej, dessa SoC har ungefär samma pris.
Batteritid? Lär vara likvärdigt, om någon är bättre så är det BayTrail-T av allt att döma.
Prestanda? CPU-mässigt lär BayTrail-T vinna, skulle gissa att Tegra4 har snabbare GPU men skillnaden lär vara rätt liten i båda fallen

Så det enda som är relevant här är OS-plattformen. Nämn en enda fördel Windows RT har över Window 8, för den senare har rätt många fördelar, t.ex. möjligheten att kunna vara del av Windows domän, möjligheten för mig som användare att enkelt lägga till codes och liknande + att om man har ett touchcover/typecover (eller kopplar in mus/tangentbord) så kan man ju köra väldigt många av de existerande applikationerna för Windows som inte är anpassade för touch.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Feeku:

Vem vill köra uppskalade mobil apps på en tablet? Ipad är bra för att den har mängder med tablet specifika apps, och inte för att den kör uppskalade mobil apps.

Sen så väntar jag fortfarande på att MS gör det möjligt att köpa en app på mobilen och få den gratis till Tablet/Desktop.

Ibland undrar jag om de som klagar på "uppskalade mobil apps" överhuvudtaget använt en iPad eller Android platta, har 10"-plattor körandes båda OSen och kan inte se var problem är.

Att surfa är en rätt viktig sak på en platta och i båda fallen är det en klart bättre upplevelse på 10" än på en mobil.
Vad det gäller spel måste jag säga att skulle klassa långt fler spel som "nedskalade tablet-appar" på telefoner än som "uppskalade mobil-appar" på platta. De flesta spel, även på Android, fungerar så mycket bättre med en större skärm.

Så vart är dessa drivor med Android-applikationer som ser ut som skit på pekplatta?

Så WP8 borde definitivt fungera på pekplatta och om man kör Windows 8 på 10" plattorn är det kanske de mindre plattorna (7-8") där man borde välja att köra WP8 på t.ex. Snapdragon600/800. Var ju rätt många som var negativ till hur Windows8/Windows RTs ModernUI fungerar när man kommer ner till 7-8" vilket i så fall än mer motiverar WP8 där.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

"Antik" quadcore och bra grafikprestanda känns ju verkligen 90-tal och antikt.

Jag skulle tro att RT floppade p.g.a att det just är ARM, med minimalt program/appstöd.

Så jag menar att din åsikt är rätt lustig.

Jämfört med Ipad 3/4 ja, seriöst, Tegra var inte ens snabb på mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ibland undrar jag om de som klagar på "uppskalade mobil apps" överhuvudtaget använt en iPad eller Android platta, har 10"-plattor körandes båda OSen och kan inte se var problem är.

Att surfa är en rätt viktig sak på en platta och i båda fallen är det en klart bättre upplevelse på 10" än på en mobil.
Vad det gäller spel måste jag säga att skulle klassa långt fler spel som "nedskalade tablet-appar" på telefoner än som "uppskalade mobil-appar" på platta. De flesta spel, även på Android, fungerar så mycket bättre med en större skärm.

Så vart är dessa drivor med Android-applikationer som ser ut som skit på pekplatta?

Så WP8 borde definitivt fungera på pekplatta och om man kör Windows 8 på 10" plattorn är det kanske de mindre plattorna (7-8") där man borde välja att köra WP8 på t.ex. Snapdragon600/800. Var ju rätt många som var negativ till hur Windows8/Windows RTs ModernUI fungerar när man kommer ner till 7-8" vilket i så fall än mer motiverar WP8 där.

Jag har för övrigt Ipad 3 och Nexus 7 first gen. WP8 skulle se bedrövligt ut på en 7-8 tums platta, mer så än iOS. Om man bara är ute efter mobil apparna så borde det lätt gå för MS att tillåta dem på Windows RtäT, men jag är inte särskilt förtjust i den tanken.