Speldagbok: Diablo 2 Barbarian - Hardcore [Död, A3 Hell, Level 81]

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Jag har också, trots tidigare löften till mig själv, påbörjat en Diablo 3 Hardcore-karaktär. Jag tar det dessutom steget längre och användes endast gear jag själv hittat/craftat. Inget AH, alltså.

Game on!

Då hoppas jag (säkert vi alla!) på en ny logg! själv körde jag utan AH fram tills jag nådde hell men sen tog drömmen om det där vapnet med 5x mer dps över

Permalänk
Medlem

Fan, nu hittade jag den här tråden också.

Blev sjuuuuuuukt taggad på att dra en run i i D2Lod.
Har man ju inte alls tid med. Fan för dig.
*sad panda*

Ont:
Väldigt imponerade med lvl81.
Brukade kolla en del på speedruns förut, då målet är att gå från Act 1 lvl 1 till Act 1 NM på snabbast tid.
Du kanske kan hitta lite idéer till din nästa run där?
http://speeddemosarchive.com/Diablo2LoD.html

//Simon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lanbonden:

Då hoppas jag (säkert vi alla!) på en ny logg! själv körde jag utan AH fram tills jag nådde hell men sen tog drömmen om det där vapnet med 5x mer dps över

Blir dessvärre ingen logg för den. Jag anser inte mig vara duktig nog på D3 HC (än? ) för att kunna producera något läsvärt. Att läsa en logg som tur slut på lvl 30 är ju inte så kul.. ;P Hela delen med taktik och förberedelser innan start är förlorad i D3 med, men det ska väl gå så småningom ändå. Tålamod har jag ju gott om.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Blir dessvärre ingen logg för den. Jag anser inte mig vara duktig nog på D3 HC (än? ) för att kunna producera något läsvärt. Att läsa en logg som tur slut på lvl 30 är ju inte så kul.. ;P Hela delen med taktik och förberedelser innan start är förlorad i D3 med, men det ska väl gå så småningom ändå. Tålamod har jag ju gott om.

Ingen log???

Det är ju som kaffe utan grädde, som en PC utan mus eller HC-char från Leifson utan episka berättelser om stordåd, nära döden upplevelser och loot besvikelser men ändå med lyckokornen när det plötsligt lyser grönt/guld eller ja rostbrunt numera på skärmen.

Du kan inte tänka om till förmån för oss (jag iaf) som troget läser?

Permalänk
Medlem

Är fortfarande sugen på att se Leifson köra en Hybrid Assassin i HC
Jag älskar speldagböcker, seså, ge mig något nytt att läsa såhär på kvällskvisten på jobbet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lanbonden:

Då hoppas jag (säkert vi alla!) på en ny logg! själv körde jag utan AH fram tills jag nådde hell men sen tog drömmen om det där vapnet med 5x mer dps över

Skrivet av Ludenben:

Ingen log???

Det är ju som kaffe utan grädde, som en PC utan mus eller HC-char från Leifson utan episka berättelser om stordåd, nära döden upplevelser och loot besvikelser men ändå med lyckokornen när det plötsligt lyser grönt/guld eller ja rostbrunt numera på skärmen.

Du kan inte tänka om till förmån för oss (jag iaf) som troget läser?

Kan med glädje meddela att jag nu påbörjat en logg för nästa HC-karaktär!

#13222202

Skrivet av Spetch:

Är fortfarande sugen på att se Leifson köra en Hybrid Assassin i HC
Jag älskar speldagböcker, seså, ge mig något nytt att läsa såhär på kvällskvisten på jobbet

Assasin var tyvärr inte alls min grej, tyckte den var usel för HC, alldeles för svag defensivt. Spelar du D3 så kanske du vill följa den nya istället, D3 har en rad fördelar (inte minst rent tekniskt) över D2, så det är det som gäller för mig för stunden.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hedersmedlem

Diablo 2 är åter installerat på min dator, och det ryktas om comeback. Ska bara träna lite till först och fundera fram en skoj build, sen kör jag igen!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Diablo 2 är åter installerat på min dator, och det ryktas om comeback. Ska bara träna lite till först och fundera fram en skoj build, sen kör jag igen!

Äntligen får man något vettigt att läsa om igen då Tummen upp

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk

gillar denna tråden skarpt!

jag kör personligen hc single mode utan att farma. slog vad med en gammal polare om 10000 spänn. han hävdade att farmandet är ett syfte med spelet. jag hävdade att det sabbar spelet och att det blir desto mer äkta att köra allt en gång med ett liv(han ger bara mig pengarna om jag klarar det men om jag losar så händer inget)

har bara klarat normal än så länge men är bara 33 år så jag har tid kvar : )

med stora mellanrum mellan gångerna så har jag nyligen dött vid level 36 act ett nightmare men har en ny gubbe på act 3

behöver alla goda råd om hur man ska kunna klara arreat summit killarna och duriel med låg level och låg level gear : )

måste bara säga att strategibiten och spelkänslan är sanslös när man spelar som jag. det är så jäääävla gött! hoppas ni provar nån gång. man måste tänka så mkt bredare liksom. planeringen blir liksom en del av fritiden också. kan sitta på jobbet och få en go idé eller när jag är träffar tjejen så för jag helt plötslig en tankeställare om en viss boss eller vad som liksom : )

kör paladin och ska prova maxa holy freeze, vengeance, fist of heavens och holy bolt. ska satsa på att få max hit makes monster flee. har en massa andra idéer men ville bara komma in och säga hej!

Permalänk
Skrivet av Guffa_Harley:

gillar denna tråden skarpt!

jag kör personligen hc single mode utan att farma. slog vad med en gammal polare om 10000 spänn. han hävdade att farmandet är ett syfte med spelet. jag hävdade att det sabbar spelet och att det blir desto mer äkta att köra allt en gång med ett liv(han ger bara mig pengarna om jag klarar det men om jag losar så händer inget)

har bara klarat normal än så länge men är bara 33 år så jag har tid kvar : )

med stora mellanrum mellan gångerna så har jag nyligen dött vid level 36 act ett nightmare men har en ny gubbe på act 3

behöver alla goda råd om hur man ska kunna klara arreat summit killarna och duriel med låg level och låg level gear : )

måste bara säga att strategibiten och spelkänslan är sanslös när man spelar som jag. det är så jäääävla gött! hoppas ni provar nån gång. man måste tänka så mkt bredare liksom. planeringen blir liksom en del av fritiden också. kan sitta på jobbet och få en go idé eller när jag är träffar tjejen så för jag helt plötslig en tankeställare om en viss boss eller vad som liksom : )

kör paladin och ska prova maxa holy freeze, vengeance, fist of heavens och holy bolt. ska satsa på att få max hit makes monster flee. har en massa andra idéer men ville bara komma in och säga hej!

Kör en Fishymancer, och håva in pengarna

Permalänk

hahahah tanken har slagit mig men jag tror tiden det tagit och hur trist det vore så är det inte värt det : )))

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guffa_Harley:

gillar denna tråden skarpt!

jag kör personligen hc single mode utan att farma. slog vad med en gammal polare om 10000 spänn. han hävdade att farmandet är ett syfte med spelet. jag hävdade att det sabbar spelet och att det blir desto mer äkta att köra allt en gång med ett liv(han ger bara mig pengarna om jag klarar det men om jag losar så händer inget)

har bara klarat normal än så länge men är bara 33 år så jag har tid kvar : )

med stora mellanrum mellan gångerna så har jag nyligen dött vid level 36 act ett nightmare men har en ny gubbe på act 3

behöver alla goda råd om hur man ska kunna klara arreat summit killarna och duriel med låg level och låg level gear : )

måste bara säga att strategibiten och spelkänslan är sanslös när man spelar som jag. det är så jäääävla gött! hoppas ni provar nån gång. man måste tänka så mkt bredare liksom. planeringen blir liksom en del av fritiden också. kan sitta på jobbet och få en go idé eller när jag är träffar tjejen så för jag helt plötslig en tankeställare om en viss boss eller vad som liksom : )

kör paladin och ska prova maxa holy freeze, vengeance, fist of heavens och holy bolt. ska satsa på att få max hit makes monster flee. har en massa andra idéer men ville bara komma in och säga hej!

Jag hävdar nog att din vän kommer vinna.

Intressant men märklig build. Tyvärr ser man inte riktigt hur en build fungerar förrän i Hell, anser jag. Med resistances, immunities och sådant. Spontant låter det som att du kommer få det tufft med damage, jag har bara haft tillräcklig damage (speciellt utan att farma) när jag fokuserat hårt på en skill. Defense kan också bli ett problem. Traditionellt sett använder Paladins ju Holy Shield för att öka block och defense, så ska bli intressant att se hur det går utan det.

Hit makes monsters flee, säger du? Kan fungera. Tänk på att det inte fungerar på alla mobs bara, samt att de farligaste packsen (archers, casters, alla med range) antagligen kommer hinna skjuta en hel del innan du får fatt i dem.

Lycka till!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

upsskattas!

jag minns att han gav okej till reset så points och skill kan jag ändra inför hell. första steget e nightmare dock

ranged attackers ska jag nita med holy bolt och mot de som inte är odöda så får det bli att mjuka upp dem med fist of heavens och sen kuta iväg medan mercen gör sitt. sen ska det bl mkt gömställen och att inte "öppna rutan" för långt så alla kommer på en gång

edit: käns som majoriteten av caster är odöda och med hög fist of the heavens/holy bolt så lär de inte ta mig på avstånd

jag har aldrig trade-at eller så så jag vet inte vilka gears som är vad etc i hög utsräckning men jag försöker maxa resistance med items och att inte bli träffad helt enkelt och inte bli låst. minotaurerna på act 5, de odöda i act 3(snabba) samt demonerna i act 4 är de som utgör största hotet på normal.

jag gör exakt allt alltså men inget görs två gånger. bitvis pga saveställen måste jag alltså gå igenom stora bitar för att komma dit jag var när jag slutade så jag inte dödar nån 2 ggr

vad mer..jo just det: att hitta gröna eller guldiga föremål är så jävla nice och hjälper massor med denna spelstilen så jag försöker hålla uppe magic find så mkt det går utan att behöva ge upp de andra viktiga bitarna

faster hit recovery måste jag också ha så de inte låser mig med ranged attacks. walking speed ska jag ordna också. gärna mana och life steal ska jag ha och reduce damge-väldigt användbart på normal så man inte får alltför mkt skada av klungorna

saken är att i och med att man inte farmar så är normal skitsvårt bara det.

sjukt kul måste jag säga. hoppas ni provar nån gång

ska se om jag kan kolla under helgen hur min gubbe är och vad han har och uppdatera här lite då och då om folk vill

ps defense har du rätt i. måste fixa den inför hell också

ps2 angående förra gubben jag hade så tog jag fanatiscism och vengeance. fick en unik yxa som jag hade länge och i andra handen hade jag holy bolt och bytte bland annat mellan resistance och holy freeze har jag för mig. maxa holy freeze kan vara sjukt bra tror jag och mot immuna så kutar jag och kör fist of heavens. får vara försiktig tills jag maxat dock

den jäveln bishibosh fick mig dock i nightmare. sjukt störigt. jävla bishibosh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guffa_Harley:

upsskattas!

jag minns att han gav okej till reset så points och skill kan jag ändra inför hell. första steget e nightmare dock

ranged attackers ska jag nita med holy bolt och mot de som inte är odöda så får det bli att mjuka upp dem med fist of heavens och sen kuta iväg medan mercen gör sitt. sen ska det bl mkt gömställen och att inte "öppna rutan" för långt så alla kommer på en gång

edit: käns som majoriteten av caster är odöda och med hög fist of the heavens/holy bolt så lär de inte ta mig på avstånd

jag har aldrig trade-at eller så så jag vet inte vilka gears som är vad etc i hög utsräckning men jag försöker maxa resistance med items och att inte bli träffad helt enkelt och inte bli låst. minotaurerna på act 5, de odöda i act 3(snabba) samt demonerna i act 4 är de som utgör största hotet på normal.

jag gör exakt allt alltså men inget görs två gånger. bitvis pga saveställen måste jag alltså gå igenom stora bitar för att komma dit jag var när jag slutade så jag inte dödar nån 2 ggr

vad mer..jo just det: att hitta gröna eller guldiga föremål är så jävla nice och hjälper massor med denna spelstilen så jag försöker hålla uppe magic find så mkt det går utan att behöva ge upp de andra viktiga bitarna

faster hit recovery måste jag också ha så de inte låser mig med ranged attacks. walking speed ska jag ordna också. gärna mana och life steal ska jag ha och reduce damge-väldigt användbart på normal så man inte får alltför mkt skada av klungorna

saken är att i och med att man inte farmar så är normal skitsvårt bara det.

sjukt kul måste jag säga. hoppas ni provar nån gång

ska se om jag kan kolla under helgen hur min gubbe är och vad han har och uppdatera här lite då och då om folk vill

ps defense har du rätt i. måste fixa den inför hell också

ps2 angående förra gubben jag hade så tog jag fanatiscism och vengeance. fick en unik yxa som jag hade länge och i andra handen hade jag holy bolt och bytte bland annat mellan resistance och holy freeze har jag för mig. maxa holy freeze kan vara sjukt bra tror jag och mot immuna så kutar jag och kör fist of heavens. får vara försiktig tills jag maxat dock

den jäveln bishibosh fick mig dock i nightmare. sjukt störigt. jävla bishibosh

Efter lite funderande slår jag nog fast att det du försöker är omöjligt. (Att klara hela D2 (alla svårighetsgrader) ensam på hardcore utan farm) Jag klarade drygt halva hell efter många timmars farm, så det går nog helt enkelt inte utan.

Däremot kan det ju vara intressant att kolla vilken build som går längst, ett försök går ju ganska fort ändå. Jag skulle lägga mina pengar på något som inte är speciellt gear dependant. Min bästa gissning skulle vara en holy freezer. (Alltså 4 poäng i Zeal, resten i Holy Freeze) Vapenmässigt är det enda som spelar roll då attack speed och attack rating, så att hitta ett bra vapen blir extremt mycket lättare. Paladins har trevliga sköldar också.

Lite andra tips jag lärt mig längs vägen:

Eftersom du inte farmar måste du ta bättre tillvara på det du hittar. Spara allt i rune-väg och gem-väg, det blir alltid användbart förr eller senare. Speciellt runesen kan man skriva en hel del schyssta runewords med, som ger rejäla bonusar. (Kolla upp Ancient's Pledge runeword, man får alla runes man behöver på Q2 i A5, så det är bara att hålla utkik efter en sköld med 3 sockets (helst paladinsköld, typ Targe eller Aerin Shield) och smacka i dom där, så toppar du typ alla resistances endast med skölden. Gems kan, förutom det uppenbara, användes till en rad saker till. Kolla upp Crafting på diablo 2-wikin, samt en drös andra bra recept man kan ha nytta av via kuben.

Använd mercen så mycket som möjligt! Han får ju dö, men inte du. Man glömmer ofta att ge honom bra saker (vapen med slow på, dödsviktigt!), och val av aura (eftersom allt förutom A2 merc är dumt) är oerhört viktigt. Har man inte Holy Freeze själv bör man definitivt ha det på mercen (NM A2, Defensive).

I Nightmare och Hell: Så fort du blir cursed av en elitepack: TELEPORTERA! Det bara svischar till annars, så är man död. 100% extra damage är galet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Tjena!

tack för de många tipsen! min plan nu i normal är att spara alla rejuvenation jag hittar(använder dem vid bossarna. hade fullt vid duriel) jag kör annars hälften healing och hälften mana. jag är level 24 nu i början av act 3. kör isenharts broadsword i ena med 70% block på en heraldic shield. vengeance och holy freeze

andra handen har jag holy bolt +3 för odöda som jag anabbt tar på range. 3 tomma socket i heraldic shiel här sparar jag till ralorttal(ancients pledge som du nämnde)

jag kommer nog inte behöva vänta till act 5. har redan tal och ral. behöver bara ort.

jag har en hel del damage reduction och life leech så jag klarar att hålla uppe min höga iten find+ utan att behöva ge upp för mkt-så jävla gött! så jag tar större risker förstås med viss reducering i resistance så jag kan ha uppe find men jag måste det eftersom jag inte får farma. ditt råd följer jag redan sen innan. jag sparar runor, set items, rejuvenations och ädelstenar jag kan behöva och tar topazerna i rustningar till mig och merc(följer även dr sedan innan att ha act 2 merc) gett han ett bra vapen och ska byta till holy freeze sen i nightmare

jag tänker maxa holy freeze och vengenace på närstrid och sen ha holy bolt/fist of heavens i andraoch hoppas på skill plus vapen i båda där.

normal ska jag förhoppningsvis klara med sikte på goa uniques för att klara nightmare. craft items kommer sen absolut-har kikat på några goa grejer men framförallt är det damage reduction och life leech jag måste ha

varför zeal före vengeance?

tips om de andra poängen? nu kör jag dexterity vitality med bara precis vad item kräver på strength och nästan ingen mana förutom på items med mera

items att nämna: circlet med + 9 dex och 20-50(ca) fire damage added

cathans ring

isenharts bredsvärd

heraldic shields med 70% block(ca och en av dem med damage reduction och lite resistances etc)

ett grönt bälte. minns inte namnet men plus i def(ca 30 ensamt och +5 minimum damage)

+3 holy bolt sceptre(kör ju på den skillen också)

amulet och annan ring med damage reduction och magic find på ringen. har för mig amuletten hade plus dex också

edit: kommer du på fler varningar om nightmare och hel och tips så posta gärna : ) uppskattar curse-tipset. har aldrig kört hell för jag har i stort sett bara spelat på det här sättet och innan dess var det att när jag dog så spelade jag helt enkelt om för jag gillade bättre ett livs regeln. jag har läst om nightmare och hell dock så jag vet statusmässigt vad jag har att vänta mig men inte situationmässigt med trånga utrymmen etc

edit 2 glömde nämna pengagrejen. jag fyller inventorien med charms och har som plan att ta alla 3000 och upp items nu(rustningar etc) medans jag tidigare tog allt som är mkt värt. framförallt throwing weapons, gas potions mm. sparar och stashar och kör sedan circlet gambling och även boots bälte och handskar tills jag nu fått de jag vill ha

ska lira mer nästa vecka och uppdatera en del : )

Permalänk
Medlem

shit vad sugen jag blev på diablo2 nu, blir att ladda ner och börja kötta

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk

förstod jag texten rätt tidigare i tråden? är solo mode utan trading, i hardcore och att klara hell något som inte gjorts så många gånger?

en annan sak om nån vet. är det någon skillnad på vengeance "% + to attack" och zeals "bonus attack"??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guffa_Harley:

Tjena!

tack för de många tipsen! min plan nu i normal är att spara alla rejuvenation jag hittar(använder dem vid bossarna. hade fullt vid duriel) jag kör annars hälften healing och hälften mana. jag är level 24 nu i början av act 3. kör isenharts broadsword i ena med 70% block på en heraldic shield. vengeance och holy freeze

andra handen har jag holy bolt +3 för odöda som jag anabbt tar på range. 3 tomma socket i heraldic shiel här sparar jag till ralorttal(ancients pledge som du nämnde)

jag kommer nog inte behöva vänta till act 5. har redan tal och ral. behöver bara ort.

jag har en hel del damage reduction och life leech så jag klarar att hålla uppe min höga iten find+ utan att behöva ge upp för mkt-så jävla gött! så jag tar större risker förstås med viss reducering i resistance så jag kan ha uppe find men jag måste det eftersom jag inte får farma. ditt råd följer jag redan sen innan. jag sparar runor, set items, rejuvenations och ädelstenar jag kan behöva och tar topazerna i rustningar till mig och merc(följer även dr sedan innan att ha act 2 merc) gett han ett bra vapen och ska byta till holy freeze sen i nightmare

jag tänker maxa holy freeze och vengenace på närstrid och sen ha holy bolt/fist of heavens i andraoch hoppas på skill plus vapen i båda där.

normal ska jag förhoppningsvis klara med sikte på goa uniques för att klara nightmare. craft items kommer sen absolut-har kikat på några goa grejer men framförallt är det damage reduction och life leech jag måste ha

varför zeal före vengeance?

tips om de andra poängen? nu kör jag dexterity vitality med bara precis vad item kräver på strength och nästan ingen mana förutom på items med mera

items att nämna: circlet med + 9 dex och 20-50(ca) fire damage added

cathans ring

isenharts bredsvärd

heraldic shields med 70% block(ca och en av dem med damage reduction och lite resistances etc)

ett grönt bälte. minns inte namnet men plus i def(ca 30 ensamt och +5 minimum damage)

+3 holy bolt sceptre(kör ju på den skillen också)

amulet och annan ring med damage reduction och magic find på ringen. har för mig amuletten hade plus dex också

edit: kommer du på fler varningar om nightmare och hel och tips så posta gärna : ) uppskattar curse-tipset. har aldrig kört hell för jag har i stort sett bara spelat på det här sättet och innan dess var det att när jag dog så spelade jag helt enkelt om för jag gillade bättre ett livs regeln. jag har läst om nightmare och hell dock så jag vet statusmässigt vad jag har att vänta mig men inte situationmässigt med trånga utrymmen etc

edit 2 glömde nämna pengagrejen. jag fyller inventorien med charms och har som plan att ta alla 3000 och upp items nu(rustningar etc) medans jag tidigare tog allt som är mkt värt. framförallt throwing weapons, gas potions mm. sparar och stashar och kör sedan circlet gambling och även boots bälte och handskar tills jag nu fått de jag vill ha

ska lira mer nästa vecka och uppdatera en del : )

Skrivet av Guffa_Harley:

förstod jag texten rätt tidigare i tråden? är solo mode utan trading, i hardcore och att klara hell något som inte gjorts så många gånger?

en annan sak om nån vet. är det någon skillnad på vengeance "% + to attack" och zeals "bonus attack"??

4 poäng i Zeal innebär att man, för 2 mana, får 5 väldigt snabba slag. Vengeance är ett hårt slag, för betydligt mer mana. Tricket här är alltså att kombinera Zeal med valfri "Holy-"-aura, i ditt fall Holy Freeze. Dessa aurors bonusdamage på slag är ju ett fast spann, och ingen procentsats. Det innebär alltså att jättesnabb attack speed gör jättehög skada. Zeal används alltså endast för att få galet snabb attack speed, för att tjäna så mycket som möjligt på auran. Fram till typ Hell så är detta en väldigt stark kombination.

Gällande de andra poängen:

Strength: Tillräckligt för att ha gear, inget mer.
Dexterity: Noll. (Möjligtvis ett gäng mot slutet, för att få upp blocken)
Vitality: Resten.
Energy: Noll.

Gällande pengar. Det enda man har dem till egentligen är ju att gambla, vilket i sig inte är dumt alls. Jag brukade satsa på att ta upp samtliga vapen med möjlighet till +skills för någon klass. (Wands, Staves, Sceptres, Orbs, Zombie Heads etc). De säljer ofta för maxpriset.

Leta efter items som halverar freeze-tiden. Att vara frusen är livsfarligt.

Jag har aldrig läst om/ hört om någon som har klarat hela spelet på hardcore helt ensam utan trading/muleing. Faktiskt aldrig sett någon på internet som kommit längre än mig, inte som har dokumenterat det iallafall. Det går att göra, teoretiskt sett, men tar väldigt lång tid. Så som du spelar skulle jag vilja påstå att det är helt omöjligt. Jag tror inte det går att komma igenom NM ens.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

hmm min post försvan pga nån ogiltig säkerhetsnyckel..?

tack för bra tips än en gång!

är det nån här som vet hur chill effectiveness funkar? gav mig på beskrivningen men hajar inte riktigt. är vissa gubbar immuna mot slow down via holy freeze?

EDIT: hittade det. förstår nu-damn it! det fins ju massor av chill immunes : (

fast vänta nu...de blir alltså slowed down men de får inte minus i attack speed eller attack rating! okej jag trodde inte ens att de gjordes långsammare men de måste de ju göra i movement åtminstone..suck jag hajar nog inte trots allt..

angående pengar så käner jag att jag borde spara ca en miljon inför nightmare och hell. mercen lär ju dö hela tiden

zeal/vengenace. men om jag aktiverar en 4 slag och det är en hel mobb så lär jag ju aldrig hinna få ut mer än 1-2 innan de andra interuptar mig. känns som en snabb hit och få ner den andre för att sen få upp blocken borde vara bättre. eller?

sen på avstånd kör jag fist of heavens mot vanliga och holy bolt mot andra. mot melee fryser jag dem och sen gör flee strike så jag inte får alla på en gång även om de är slowed down

PS MITT TANGENTBORD E KNAS : ) stavfel som "käner och hina" är inte mitt fel : )

Permalänk
Skrivet av Guffa_Harley:

hmm min post försvan pga nån ogiltig säkerhetsnyckel..?

tack för bra tips än en gång!

är det nån här som vet hur chill effectiveness funkar? gav mig på beskrivningen men hajar inte riktigt. är vissa gubbar immuna mot slow down via holy freeze?

EDIT: hittade det. förstår nu-damn it! det fins ju massor av chill immunes : (

fast vänta nu...de blir alltså slowed down men de får inte minus i attack speed eller attack rating! okej jag trodde inte ens att de gjordes långsammare men de måste de ju göra i movement åtminstone..suck jag hajar nog inte trots allt..

angående pengar så käner jag att jag borde spara ca en miljon inför nightmare och hell. mercen lär ju dö hela tiden

zeal/vengenace. men om jag aktiverar en 4 slag och det är en hel mobb så lär jag ju aldrig hinna få ut mer än 1-2 innan de andra interuptar mig. känns som en snabb hit och få ner den andre för att sen få upp blocken borde vara bättre. eller?

sen på avstånd kör jag fist of heavens mot vanliga och holy bolt mot andra. mot melee fryser jag dem och sen gör flee strike så jag inte får alla på en gång även om de är slowed down

PS MITT TANGENTBORD E KNAS : ) stavfel som "käner och hina" är inte mitt fel : )

Zeal är non interuptable har jag för mig.
Till vengance tror jag du har störst nytta av conviction(även bra till fist of heaven)

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk

okej så ingen kan träffa mig medans han delar ut alla slagen? coolt

jag körde vengenace med conviction med min förra gubbe men dog på act 1 i nightmare. problemet där var att de fortfarande var för snabba vad gäller mobs.

kanske vore en idé att köra om den taktiken dock när det blir dags för vissa partier och använda reset från act 1. borde man väl kunna..

hittade just ett zeal vs vengeance forum. ska se om där står nåt mer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guffa_Harley:

hmm min post försvan pga nån ogiltig säkerhetsnyckel..?

tack för bra tips än en gång!

är det nån här som vet hur chill effectiveness funkar? gav mig på beskrivningen men hajar inte riktigt. är vissa gubbar immuna mot slow down via holy freeze?

EDIT: hittade det. förstår nu-damn it! det fins ju massor av chill immunes : (

fast vänta nu...de blir alltså slowed down men de får inte minus i attack speed eller attack rating! okej jag trodde inte ens att de gjordes långsammare men de måste de ju göra i movement åtminstone..suck jag hajar nog inte trots allt..

angående pengar så käner jag att jag borde spara ca en miljon inför nightmare och hell. mercen lär ju dö hela tiden

zeal/vengenace. men om jag aktiverar en 4 slag och det är en hel mobb så lär jag ju aldrig hinna få ut mer än 1-2 innan de andra interuptar mig. känns som en snabb hit och få ner den andre för att sen få upp blocken borde vara bättre. eller?

sen på avstånd kör jag fist of heavens mot vanliga och holy bolt mot andra. mot melee fryser jag dem och sen gör flee strike så jag inte får alla på en gång även om de är slowed down

PS MITT TANGENTBORD E KNAS : ) stavfel som "käner och hina" är inte mitt fel : )

Skrivet av Guffa_Harley:

okej så ingen kan träffa mig medans han delar ut alla slagen? coolt

jag körde vengenace med conviction med min förra gubbe men dog på act 1 i nightmare. problemet där var att de fortfarande var för snabba vad gäller mobs.

kanske vore en idé att köra om den taktiken dock när det blir dags för vissa partier och använda reset från act 1. borde man väl kunna..

hittade just ett zeal vs vengeance forum. ska se om där står nåt mer

Det finns mobs som är immuna mot freeze, ja. (Cold immunes t.ex, men även en del bossar.) För de som inte är immuna blir de allt mindre slowade i Nightmare och ännu mindre i Hell sedan. Fortfarande ruskigt effektivt dock.

Mercen dör inte så vansinnigt ofta faktiskt, om man spelar rätt. Man kan ju ge honom potions (shift + nummerknapp som standard) för att förlänga hans liv betydligt.

Zeal avbryts inte för att någon slår på dig. De kan (och kommer) fortfarande att slå på dig dock. Den största nackdelen med Zeal är dock att när man aktiverat ett slag så måste karaktären slå färdigt alla fem slagen innan han kan röra sig igen, och att inte kunna röra sig är farligt. Man lär sig snabbt att hantera det dock.

Enligt Diablo 2 wiki:

Skrivet av Diablo 2 Wiki:

The change to 5 fast hits made Zeal the most popular Paladin combat skill.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

så alla bossarna är inte immuna? jag upplevde att duriel blev riktigt slowad men folk på internet hävdar att alla bossar är immuna??

jag hittade faktiskt nummerknapphealingen av en slump för nårra månader sen max. jävla skillnad : ) det var en mardröm tidigare med att hålla musen nere och dra den till hans ruta. lite lagg och det var kört hahahah tung panik där måste jag säga. men okej så immunes har mer eller mindre noll effekt med slow down, får noll skada av cold damage?

zeal känns inte som den passar med min hit and run and exclude. visserligen skulle det vara effektivt med zeal 5 hit om alla flyr på träff..hmm men physical resists och immunes i hell lär göra vengeance mer lämplig då

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guffa_Harley:

så alla bossarna är inte immuna? jag upplevde att duriel blev riktigt slowad men folk på internet hävdar att alla bossar är immuna??

jag hittade faktiskt nummerknapphealingen av en slump för nårra månader sen max. jävla skillnad : ) det var en mardröm tidigare med att hålla musen nere och dra den till hans ruta. lite lagg och det var kört hahahah tung panik där måste jag säga. men okej så immunes har mer eller mindre noll effekt med slow down, får noll skada av cold damage?

zeal känns inte som den passar med min hit and run and exclude. visserligen skulle det vara effektivt med zeal 5 hit om alla flyr på träff..hmm men physical resists och immunes i hell lär göra vengeance mer lämplig då

Nej, inte i början.

http://diablo2.diablowiki.net/Andariel

Ett exempel från D2-wiki på Andariel. Leta efter "Chill-effectiveness" under Defenses, där står det hur mottaglig för slow moben/bossen är. Man drar då också snabbt slutsatsen att på Hell är alla bossar helt immuna.

Immunes är helt immuna mot vad det nu står, och detta är mer eller mindre det största problemet mot att soloa D2. För att döda dem måste du fokusera på mer än en skill, och gör du det får du för lite dmg för att döda dem.

Det är såklart upp till var och en. Jag har fått lite tid över, så tänkte testa min egen strategi för att se hur långt det går. Game on!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

ahh okej. ska kolla lite närmare på det då

nämen vänta nu här! har du mer tid över får du ju vänta in mig! hahaha du får spela på ditt sätt! : )

fan om du klarar det nu utan farm med en skarpslipad strategi är det krig : )

bara skojar-det gläder mig att du kommer pröva. tro mig det är så himla mkt roligare med den sortens äkthetskänsla som infinner sig med ett liv hard core och utan farmning. det blir så himla mkt viktigare att vara försiktig och tänka ut lösningar

tänk på att save-a rätt för man "får inte döda dem igen när man ska ta sig dit där man var sist" och absolut inte ta grejerna de droppar om man måste döda dem för att inte dö själv. jag brukar då kompensera med att inte döda en viss gubbe för man måste verkligen döda allt en gång och vända och vrida på varenda sten. escape quitta är strängt förbjudet såklart också

springa iväg eller town portal är det som gäller

i alla fall så ser jag på "reglerna" med att köra ett liv hard core utan att farma

necromancer kommer jag aldrig köra för det skulle ta bort för mkt av spelkänslan

för övrigt är jag på act 3 nu och har kommit en fjärdedel kanske

Permalänk

game on! : )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guffa_Harley:

ahh okej. ska kolla lite närmare på det då

nämen vänta nu här! har du mer tid över får du ju vänta in mig! hahaha du får spela på ditt sätt! : )

fan om du klarar det nu utan farm med en skarpslipad strategi är det krig : )

bara skojar-det gläder mig att du kommer pröva. tro mig det är så himla mkt roligare med den sortens äkthetskänsla som infinner sig med ett liv hard core och utan farmning. det blir så himla mkt viktigare att vara försiktig och tänka ut lösningar

tänk på att save-a rätt för man "får inte döda dem igen när man ska ta sig dit där man var sist" och absolut inte ta grejerna de droppar om man måste döda dem för att inte dö själv. jag brukar då kompensera med att inte döda en viss gubbe för man måste verkligen döda allt en gång och vända och vrida på varenda sten. escape quitta är strängt förbjudet såklart också

springa iväg eller town portal är det som gäller

i alla fall så ser jag på "reglerna" med att köra ett liv hard core utan att farma

necromancer kommer jag aldrig köra för det skulle ta bort för mkt av spelkänslan

för övrigt är jag på act 3 nu och har kommit en fjärdedel kanske

Jag har en massa tid fram till tisdag, men efter det kommer det bli tufft ganska långt framöver.

Att klara det är ingen risk, det är omöjligt. Jag farmade i över 100h på karaktären som den här tråden först handlade om, men han hade ingen chans. Utan att farma är det omöjligt. Det här är bara för att testa hur långt man kan komma (Och för att slå ditt rekord med, såklart)

Jo, det är de reglerna jag rättar mig efter också. Inge /players x heller, det hade gjort det för lätt.

Är i slutet av A2 kvar, har gjort Sanctuary klart. Kommer bli jobbigt att behöva gå igenom samtliga 7 tombs för XP, men sånt är livet. Var lvl 15 när jag dödade Andariel, det brukar jag normalt vis göra vid lvl 18, så redan här ligger jag några levlar efter "vad jag brukar". Nästa checkpoint är lvl 28 vid Diablo. Tippar väl på att vara åtminstonde 25 där.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

hahhaah det här är underbart! "(Och för att slå ditt rekord med, såklart)" i love it!

omöjligt? låter som en till vill satsa 10000

tror du det är omöjligt med necromacer också?

ska skriva mer snart. var bara tvungen att kommentera den. återkommer vid morgonkaffet. måste jobba på nu!

all right! så du kör en holy freeze zeal?

har du hittat nåt bra gear? varit nära att dö nån gång ännu?

det är vissa mobs som är sjukt svåra oavsett hur bra man är känns det som och det gäller såklart även på normal. ett liv är liksom så jävla ömtåligt : )

är det nån speciell plats du fruktar desto mer?

känns som hit recovery borde vara jävligt viktigt. det är svårt att hitta dock utan att behöva ge upp för mkt av resistance, magic find, flee hit, damage reduction eller life steal. alla dessa känner jag är viktiga. defense är mindre viktigt just på första svårighetsgraden

edit: angående level så var jag 24/25 redan i början av act2. man får rätt gött med exp om man verkligen gör exakt allting. jag brukar vara strategisk med experience shrines också och samla massor eller kolla upp med town portal och waypoints

Permalänk

ps mitt rekord e egentligen ett tidigare resultat. det är på act 2 vill jag minnas. ringer nån klocka om att jag dog av beetles i öknen. hahaha om jag inte minns fel kom et ett riktigt dödsskrik från mig den gången i stil med "aaaaaaaaaaaeh" följt av en riktig hopplöshetskänsla-typ...hur fan ska man klara det!? : )

det är en av de saker jag uppskattar med detta spelet, framförallt i kombination med mitt sätt att spela. att jag verkligen lever in i rollen som den man spelar. med farmning och softcore får jag inte alls den känslan. inte alla spel som kan ge det tycker jag : ) lätt värt att ta sig igenom alla tombs bland annat för att nå den känslan : )

men det är alldeles för längesen för att säga för säkert så vi kör på att detta är mitt längsta. bishibosh på act 1 men det kommer jag fedebryta denna gången : )

senast nu när jag dog tog det jag med en klackspark och tänkte att det är lika bra att kicka igång en ny så fort som möjligt : )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guffa_Harley:

hahhaah det här är underbart! "(Och för att slå ditt rekord med, såklart)" i love it!

omöjligt? låter som en till vill satsa 10000

tror du det är omöjligt med necromacer också?

ska skriva mer snart. var bara tvungen att kommentera den. återkommer vid morgonkaffet. måste jobba på nu!

all right! så du kör en holy freeze zeal?

har du hittat nåt bra gear? varit nära att dö nån gång ännu?

det är vissa mobs som är sjukt svåra oavsett hur bra man är känns det som och det gäller såklart även på normal. ett liv är liksom så jävla ömtåligt : )

är det nån speciell plats du fruktar desto mer?

känns som hit recovery borde vara jävligt viktigt. det är svårt att hitta dock utan att behöva ge upp för mkt av resistance, magic find, flee hit, damage reduction eller life steal. alla dessa känner jag är viktiga. defense är mindre viktigt just på första svårighetsgraden

edit: angående level så var jag 24/25 redan i början av act2. man får rätt gött med exp om man verkligen gör exakt allting. jag brukar vara strategisk med experience shrines också och samla massor eller kolla upp med town portal och waypoints

Visst. Du förstår varför jag är så säker på min sak när du kommer till Hell.

Ja, det tror jag. Det går säkert att komma längre med en fishymancer, men till slut tror jag att man åker dit iallafall.

Yes, Zeal för attack speed, Holy Freeze för damage och control. Går det riktigt bra är det möjligt astt jag byter ut den mot Fanaticism, men för det ska jag väl bli level 55 eller så, innan dess är det meningslöst. Tror inte jag kommer så långt, faktiskt.

Inte hittat någon vidare gear. Hade lite tur med runes, så har fått ihop ett "Stealth"-runeword i chesten (Tal+Eth), det är nice. En Tir-rune i head med (+2 mana per kill), och det räcker för att jag ska kunna använda Zeal hela tiden. Skadan jag gör är våldsam, allting går ner väldigt fort.

Jag fruktar allting som är fire eller lightning enchanted. Platser är det väl de klassiska: Durance of Hate, Chaos Sanctuary (både de snabba gröna demonerna och Diablo själv), Ancients.

Jag har aldrig riktigt fokuserat på sådana stats. Siktar hellre på att bygga en stadig grund av bas-stats. Vilket som är bäst återstår att se.

Skrivet av Guffa_Harley:

ps mitt rekord e egentligen ett tidigare resultat. det är på act 2 vill jag minnas. ringer nån klocka om att jag dog av beetles i öknen. hahaha om jag inte minns fel kom et ett riktigt dödsskrik från mig den gången i stil med "aaaaaaaaaaaeh" följt av en riktig hopplöshetskänsla-typ...hur fan ska man klara det!? : )

det är en av de saker jag uppskattar med detta spelet, framförallt i kombination med mitt sätt att spela. att jag verkligen lever in i rollen som den man spelar. med farmning och softcore får jag inte alls den känslan. inte alla spel som kan ge det tycker jag : ) lätt värt att ta sig igenom alla tombs bland annat för att nå den känslan : )

men det är alldeles för längesen för att säga för säkert så vi kör på att detta är mitt längsta. bishibosh på act 1 men det kommer jag fedebryta denna gången : )

senast nu när jag dog tog det jag med en klackspark och tänkte att det är lika bra att kicka igång en ny så fort som möjligt : )

Det där med att allt känns hopplöst känner jag igen. Speciellt när jag dog på lvl 81 efter sådär 100 timmars farm. Allt borta, liksom. Nåja, det är en del av spelet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.