Ska man ta Microsoft Office 2010 ta Office 365 university?

Permalänk
Medlem

Ska man ta Microsoft Office 2010 ta Office 365 university?

Hej
Jag har precis skaffat en ny dator som jag ska ha till studierna nu när jag börjar på högskolan och vill ha officepaketet men vet inte vad jag ska välja. Jag har faktiskt ingen aning vad skillnaden är mellan Microsoft Office 2010 Home & Student och Office 365 university?

Microsoft Office kostar 590:-
Office 365 kostar 679:-

Vilken bör jag välja och kan man ha dem installerade på mer än en dator?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Office 365 kommer i framtiden ha stöd för många mobila plattformar vilket kan vara trevligt. Dock blir det dyrare med office 365, så jag skulle endast välja det alternativet om du vet att du kommer vinna mycket på att använda t ex telefonen eller surfplattan.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Eller också gör du det smarta valet inför framtiden, och väljer LibreOffice, helt gratis på hur många datorer du vill. På så sätt är du inte låst vid Microsoft Office, eftersom det är det du "kan" och är van vid, när du efter avslutade studier måste betala fullt pris.

Permalänk

Skulle ta 2010, windows går mer åt X86 även mobilt så det kommer gå att läsa filer på alla MS-enheter oavsätt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Eller också gör du det smarta valet inför framtiden, och väljer LibreOffice, helt gratis på hur många datorer du vill. På så sätt är du inte låst vid Microsoft Office, eftersom det är det du "kan" och är van vid, när du efter avslutade studier måste betala fullt pris.

Riktiga Office är mycket bättre.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Riktiga Office är mycket bättre.

Tack för att du berättade det för mig. Då skall jag genast springa iväg och köpa en kopia för några tusenlappar.
Man undrar ju om du har läst din egen signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Eller också gör du det smarta valet inför framtiden, och väljer LibreOffice, helt gratis på hur många datorer du vill. På så sätt är du inte låst vid Microsoft Office, eftersom det är det du "kan" och är van vid, när du efter avslutade studier måste betala fullt pris.

Skulle jag då inte lika gärna ta open office eller är det något speciellt som gör LibreOffice så mycket bättre? Jag har redan open office men känner att det är lika bra att ha något rejält när man ska göra stora arbeten som antagligen kommer krävas på högskolan

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Skulle jag då inte lika gärna ta open office eller är det något speciellt som gör LibreOffice så mycket bättre?

Förutom att OpenOffice blivit ersatt av LibreOffice och att OO idag anses 'obsolete'? Nästan alla som jobbade på OO lämnade projektet och jobbar idag med LO.

Permalänk
Medlem

Det är förvisso betydligt dyrare men är det någon som vet om office 2013 är bättre än 2010? kostar nästan 400 kronor mer

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Office 365 University är en 4 års prenumeration till Office 2013 som kan användas på 2 datorer, det betyder att Office 2011 för Mac också ingår. I detta ingår Outlook.

Office 2010 Home and Student är ett rent programpaket utan Outlook eller Access. Det är för en dator och Mac-versionen ingår inte.

Bry dig inte om de mobila varianterna, de är inte baserade på Office alls och är mindre bra både på Windows Phone, iOS och Android. De stödjer inte fler features än alternativ. Microsoft har inte gått mot att portera det till nya plattformar. Tro inte på löften från hoppfulla fans. Office Web Apps ingår i ditt livekonto så det är inga problem att läsa dokument på telefonen, plattan eller en dator utan programvaran. Både Office 2010 och 2013 (och 2011) kan spara dokument till Skydrive/Office Web Apps. Har du inget emot 2013 eller en 4 års prenumeration så passar det bra.

Permalänk
Medlem

Vad jag fattat det som är Office 365 en typ av årshyra för programmet..? Du får bara använda det i ett år för den peng du betalar, sen måste du punga ut igen för nästa år..
Office 2010 köper du och får ha det så länge du vill och opertivsystemet stödjer det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag tog 365 university eftersom det gäller för 3år(4?), 60min skype/månad och 20GB skydrive för ett bra pris

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gdocs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Hej
Jag har precis skaffat en ny dator som jag ska ha till studierna nu när jag börjar på högskolan och vill ha officepaketet men vet inte vad jag ska välja. Jag har faktiskt ingen aning vad skillnaden är mellan Microsoft Office 2010 Home & Student och Office 365 university?

Microsoft Office kostar 590:-
Office 365 kostar 679:-

Vilken bör jag välja och kan man ha dem installerade på mer än en dator?

Vänta tills du har börjat eftersom det är möjligt att högskolan har avtal med Microsoft och du kan få program gratis eller billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Vänta tills du har börjat eftersom det är möjligt att högskolan har avtal med Microsoft och du kan få program gratis eller billigare.

Han måste vänta tills han börjat i vilket fall som helst eftersom du inte kan använda university utan att de godkänner dig som student och du upp bevis på detta.

Permalänk

Open office kan dock läsa, spara och skapa microsoft office filer.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Skulle jag då inte lika gärna ta open office eller är det något speciellt som gör LibreOffice så mycket bättre? Jag har redan open office men känner att det är lika bra att ha något rejält när man ska göra stora arbeten som antagligen kommer krävas på högskolan

Som sagt... LibreOffice är betydligt bättre utvecklat än OO.org och är i dag en fullvärdig konkurrent till Microsoft Office. Jag förstår inte varför du tror att Microsoft Office skulle vara mer rejält än LibreOffice? Jag kan inte komma på något där LibreOffice inte räcker till i mitt dagliga arbete och som jag måste ha Microsoft Office till. Det är fövisso hårdare knutet till en del av Microsofts andra tjänster, men det har jag svårt att se som någon fördel.
Är du dessutom van vid OpenOffice, kommer bytet till LibreOffice att gå som en dans.

Permalänk
Medlem

Håller helt med. Skaffa Libreoffice. Det finns hur mycket som helst som jag inte ens kommer i närheten av att använda
i Libreoffice. Det är snyggt och funktionellt och bästa valet jag gjort. Bättre interface än MS.
Varför skaffa MS Office? Installera Libreoffice gratis och om du (mot förmodan) skulle hitta något som inte finns där men i annan svit - byt då - det kostade ju ingenting med Libreoffice.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Open office kan dock läsa, spara och skapa microsoft office filer.

Hjälpligt bara dock. Vilket inte alltid räcker.

Ska man bara typ skriva saker, och inte avancerade saker som avhandlingar och dylikt, så räcker nog OO/LO eller Docs men har man lite större behov är det fortfarande MSO som gäller. VBA exempelvis är väldigt kraftfullt och ganska enkelt att använda, excel stöder väldigt mycket funktioner som inte finns i de andra osv. Den största anledningen till att välja MSO är dock att "alla" andra använder det. I skolan lär hen exempelvis få en massa MS-dokument som ganska ofta inte kommer att visas korrekt i någon konkurrent och när hen sedan ska arbeta så gäller det i ännu högre utsträckning. I alla fall om man ska jobba med något IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag ska plugga till högskoleingenjör inom energiteknik så det kommer nog bli en del större uppgifter mm men frågan är då vad som är bäst. Laddar nu ner liber office så vi får väll se hur bra det är

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Välj inte nån sån grativersion, det fungerar bara halvt.

Visst funkar det om du bara ska stapla upp siffror i kolumner, men ska du göra något avancerat så funkar inte gratisversionerna.

Den tid du kommer få lägga ner på att göra saker den svåra vägen med en gratisversion är det inte värt.
Jag tänker då främst på Excel, ordbehandling är inte lika avancerat och där kan kanske en gratisversion konkurera.

Permalänk
Medlem

LibreOffice är (nästan) lika bra som MS Office och täcker minst 95% av allas behov. Den utökade funktionalitet som MS Office jämfört medLibreOffice har, klarar eller behöver man inte.
Som teknikstudent så kanske du skall lära dig Latex istället, på KTH är Latex obligatoriskt inom vissa kurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Jag ska plugga till högskoleingenjör inom energiteknik så det kommer nog bli en del större uppgifter mm men frågan är då vad som är bäst. Laddar nu ner liber office så vi får väll se hur bra det är

Det bästa alternativet för studier som skall inriktas för en högre akademisk nivå är Office Word guld värt eftersom det används som standard program när man lämnar in uppgifter till sin "lärare". Office används även inom företag och myndigheter så varför inte lära sig något som används över allt.

Det må finnas andra gratis alternativ däremot så slår det inte Office om man vill göra mer avancerade funktioner. Ställ er frågan varför finns det inget bättre än Excel, Powerpoint, Word och säg inte att MS är skurkar för det är alla företag.

Skillnaden är att 365 är moln inriktat medan det vanliga 2013 som är det senaste är en engångslicens som varar så länge MS uppdaterar sin programvara. Jag har själv 2007 med SP3 och det rockar fortfarande eftersom det är noll skillnad mot det senaste om man ser till rent användande. Det som skiljer är vart MS har valt att lägga in dem senaste funktionerna (UI).

Så farligt dyrt är det inte. Slå ut kostnaden på så där minst 3 så blir kostnaden ca 33kr/mån.

Om du köper Office Home&Student så får du använda det även fast du inte är student däremot är nackdelen att det är enbart för 1 dator.

Sedan som CeciliaB skrev så brukar skolan kunna erbjuda dem program som studenten behöver utan någon extra kostnad. Fråga skolan redan nu så hjälper dem dig eller så brukar det stå under någon flik på skolans hemsida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Det bästa alternativet för studier som skall inriktas för en högre akademisk nivå är Office Word guld värt eftersom det används som standard program när man lämnar in uppgifter till sin "lärare". Office används även inom företag och myndigheter så varför inte lära sig något som används över allt.

Det må finnas andra gratis alternativ däremot så slår det inte Office om man vill göra mer avancerade funktioner. Ställ er frågan varför finns det inget bättre än Excel, Powerpoint, Word och säg inte att MS är skurkar för det är alla företag.

Skillnaden är att 365 är moln inriktat medan det vanliga 2013 som är det senaste är en engångslicens som varar så länge MS uppdaterar sin programvara. Jag har själv 2007 med SP3 och det rockar fortfarande eftersom det är noll skillnad mot det senaste om man ser till rent användande. Det som skiljer är vart MS har valt att lägga in dem senaste funktionerna (UI).

Så farligt dyrt är det inte. Slå ut kostnaden på så där minst 3 så blir kostnaden ca 33kr/mån.

Om du köper Office Home&Student så får du använda det även fast du inte är student däremot är nackdelen att det är enbart för 1 dator.

Sedan som CeciliaB skrev så brukar skolan kunna erbjuda dem program som studenten behöver utan någon extra kostnad. Fråga skolan redan nu så hjälper dem dig eller så brukar det stå under någon flik på skolans hemsida.

Jag håller med vad du säger, men den stora nackdelen med Home & Student är att man inte får använda programmen kommersiellt enligt avtalet. Så om du exempelvis ska skriva något till jobbet så får du inte göra det hemifrån. Sen att ingen kontrollerar detta gör förstås att problemet inte är så stort i praktiken, men ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Microsoft Office väldigt länge (och de enskilda programmen ännu länge, tänk DOS-versionerna). Började dock tröttna lite på "ribbon" och testade därför LibreOffice. Har vid något tillfälle använt Open Office men tyckte att det kändes som "fattiga kusinen från landet". Blev mycket positivt överraskad av Libre Office och använder det mer och mer det trots att jag har skarpa licenser för alla versioner från 2003 och uppåt (2003 var för övrigt en riktigt bra Office-version, dock är den i princip oanvändbar på nyare operativ då den blir instabil).

Min åsikt är att väldigt många klarar sig med Libre Office, det är väl förmodligen därför home and student versionerna blir allt billigare och Microsoft försöker knyta till sig kunderna genom att erbjuda SAAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller med vad du säger, men den stora nackdelen med Home & Student är att man inte får använda programmen kommersiellt enligt avtalet. Så om du exempelvis ska skriva något till jobbet så får du inte göra det hemifrån. Sen att ingen kontrollerar detta gör förstås att problemet inte är så stort i praktiken, men ändå.

Så länge det är för privat bruk så är det grönt att använda home&student. Sedan är det ändå ingen som bryr sig. Du har ju inte kommit över licensen på olagligt sätt.

Till jobb då väljer man ju företagsversionen så är allt grönt där med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Så länge det är för privat bruk så är det grönt att använda home&student. Sedan är det ändå ingen som bryr sig. Du har ju inte kommit över licensen på olagligt sätt.

Till jobb då väljer man ju företagsversionen så är allt grönt där med.

Well, jag vet att ingen bryr sig men det betyder inte att det är tillåtet. Vad som räknas som kommersiell användning är inte bara att jobba hemifrån utan exempelvis kan det vara att göra ett utskick till din bostadsrättsförening eller att designa utseendet på en blogg osv. Jag tycker Office är en väldigt bra produkt som ligger långt före konkurrenterna på de flesta områden men licensavtalet för hemanvändare är inte så bra. Att man inte kommer att åka dit är ju bra i och för sig men man bryter ändå mot avtalet i mycket av det man gör i Office hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, jag vet att ingen bryr sig men det betyder inte att det är tillåtet. Vad som räknas som kommersiell användning är inte bara att jobba hemifrån utan exempelvis kan det vara att göra ett utskick till din bostadsrättsförening eller att designa utseendet på en blogg osv. Jag tycker Office är en väldigt bra produkt som ligger långt före konkurrenterna på de flesta områden men licensavtalet för hemanvändare är inte så bra. Att man inte kommer att åka dit är ju bra i och för sig men man bryter ändå mot avtalet i mycket av det man gör i Office hemma.

När man väl börjar arbeta så har antagligen företaget (om det är större än källarverksamhet) software assurance, och då får man ju som anställd tillgång till en home use-licens av Office Pro för 150pix, så det blir väl inte ett jätteproblem direkt.
Innan detta så duger ju home-and-student versionen för att fila på CVt eller skriva skolrelaterade dokument.

OO eller LO är snarare en lite mer avancerad version av Wordpad än konkurrenter/alternativ till MS Office. Men om man skriver väldigt enkla dokument så duger ju wordpad....

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det bästa alternativet för studier som skall inriktas för en högre akademisk nivå är Office Word guld värt eftersom det används som standard program när man lämnar in uppgifter till sin "lärare". Office används även inom företag och myndigheter så varför inte lära sig något som används över allt.

Det må finnas andra gratis alternativ däremot så slår det inte Office om man vill göra mer avancerade funktioner. Ställ er frågan varför finns det inget bättre än Excel, Powerpoint, Word och säg inte att MS är skurkar för det är alla företag.

Skillnaden är att 365 är moln inriktat medan det vanliga 2013 som är det senaste är en engångslicens som varar så länge MS uppdaterar sin programvara. Jag har själv 2007 med SP3 och det rockar fortfarande eftersom det är noll skillnad mot det senaste om man ser till rent användande. Det som skiljer är vart MS har valt att lägga in dem senaste funktionerna (UI).

Så farligt dyrt är det inte. Slå ut kostnaden på så där minst 3 så blir kostnaden ca 33kr/mån.

Om du köper Office Home&Student så får du använda det även fast du inte är student däremot är nackdelen att det är enbart för 1 dator.

Sedan som CeciliaB skrev så brukar skolan kunna erbjuda dem program som studenten behöver utan någon extra kostnad. Fråga skolan redan nu så hjälper dem dig eller så brukar det stå under någon flik på skolans hemsida.

Läraren skiter nog blankt i vad du skrivit din rapport i, så länge han kan läsa den

Vad är dessa "avancerade funktioner" du snackar om?

Permalänk

Jag har läst i Lund i 5 år och det är minsann inte alls Office-formaten som gäller vid arbeten. Vi ska alltid skicka in arbeten som PDF, hur den skapas är mindre väsentligt. Ska du göra snygga textdokument är det många som rekommenderar Latex, det var för omständigt för mig dock. Jag använder google Docs, som nu funkar bra även för ekvationer. Annars kan du alltid testa något gratisprogram först och när det inte räcket till, fixa Office.

För fina diagram och sifferbehandling - Matlab!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum