en dum fråga om surfplattor

Permalänk
Medlem

en dum fråga om surfplattor

Är lite nyfiken på en surfplatta för att kunna ha lite större skärm ibland. Men är man med en sådan bunden till sitt wifi då? Kan jag inte komma ut på nätet med den när jag vistas utanför? För att nyttja mobilnät kräver väl sim-kort vad jag förstår och något sådant sätts väl inte i en platta.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Skrivet av valiant:

Är lite nyfiken på en surfplatta för att kunna ha lite skärm ibland. Men är man med en sådan bunden till sitt wifi då? Kan jag inte komma ut på nätet med den när jag vistas utanför? För att nyttja mobilnät kräver väl sim-kort vad jag förstår och något sådant sätts väl inte i en platta.

Det finns plattor med 3g men annars kan du endast använda wifi ja.

Permalänk
Avstängd

Jo om plattan har mobilt nätverk (3g,4g etc) så kommer du kunna vistas utanför. Självklart kommer du kunna använda WIFI också om du är ansluten till ett nätverk.

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokia12:

Jo om plattan har mobilt nätverk (3g,4g etc) så kommer du kunna vistas utanför. Självklart kommer du kunna använda WIFI också om du är ansluten till ett nätverk.

Sätter man då i ett sim-kort där och betalar för ett abonnemang även till den då? Kan plattan helt och hållet nyttjas som en telefon om man vill? (dock lite mer opraktisk förstås).

En annan följdfråga. Kan jag ha min vanliga smartphone i närheten och att en wifi-platta via den kan komma ut via mobilnätet?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

Du kan internetdela via wifi från din telefon och vissa operatörer stödjer även extra sim-kort för surfplattan så att internet mängden som dras är delad över både telefonen och plattan

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Sätter man då i ett sim-kort där och betalar för ett abonnemang även till den då? Kan plattan helt och hållet nyttjas som en telefon om man vill? (dock lite mer opraktisk förstås).

En annan följdfråga. Kan jag ha min vanliga smartphone i närheten och att en wifi-platta via den kan komma ut via mobilnätet?

Ta dig en kik på Fonepad t e x , den är både telefon och surfplatta i ett

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Om du har ett simkort i surfplattan så kan du ringa med den - det gör jag.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk

Jag har en Padfone 2:
http://www.youtube.com/watch?v=LMoefawPJcE

Jag är väldigt nöjd med deras lösning, jag har både en telefon som jag kan ha i fickan men när jag vill kolla på film, surfa eller läsa nyheter på en skärm som inte kräver att jag zoomar in för att läsa liten text så sätter jag bara in den i plattan och fortsätter där jag var.

Visa signatur

It is a medium of entertainment which permits millions of people to listen to the same joke at the same time, and yet remain lonesome. ~T.S. Eliot, about radio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo2000:

Om du har ett simkort i surfplattan så kan du ringa med den - det gör jag.

Inte alla, värt och notera.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Med Samsung Galaxy Tab 2 10.1 3G kan du ringa och surfa med
Har en sån själv och det funkar galant.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zingo2000:

Om du har ett simkort i surfplattan så kan du ringa med den - det gör jag.

På din och min ja, men inte alla.

Permalänk

Använder min platta till 95% i hemmet med Wifi. De gånger jag använder den utanför har jag min telefon med mig med vilken jag delar uppkopplingen till plattan (trådlöst). Enda nackdelen är att det drar rätt mkt batteri (iaf på min iphone4) att dela internet från den!

Men det funkar kanon iaf

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem

Tja. Har du ett mobiltelefoni abonnemang idag så kan du oftast få något som heter surf-anslutning det är ett extra sim-kort som delar på den surfpotten du redan har i ditt nuvarande abonnemang, det brukar kosta mellan 29 till 69 kr i månaden för den tjänsten, betydligt billigare alltså än ett helt nytt mobiltbredband, dock förutsätter det att du har ett abonnemang med runt 2 gb surfpott.

https://support.halebop.se/1005/abonnemang/9971/vad-ar-halebo...
https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.d...
http://www.telenor.se/privat/kundservice/sim-kort-och-koder/e...

Kan starkt rekommendera det istället för ett nytt mobiltbredband abonnemang. Har du fast bredband/adsl ifrån Telia kan du även få ett bra mobiltbredband abonnemang för 99 kr. ( http://www.telia.se/privat/bredband/redankund/mobilt-bredband... )

Visa signatur
Permalänk

Kör dagligen med internet-delning från min S3:a till min Surface när jag tåg-pendlar, funkar utmärkt, känns inte direkt som man behöver lägga mer pengar på extra-abonnemang eller dyrare variant av platta för att få inbyggd 3g/4g eller extra usb-modem.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Har bara wifi på min och så som många här, delar internet via mobilen. Förutom att det blir nog billigare med plattan så är man då inte låst till mobilsystemet i plattan. Dvs som den har 3g och din mobil har 4g så missar man den snabba farten från mobilen, om man inte delar wifi igen. Men kolla även hur mycket datamängd du använder så kan du "optimera" din lösning.

Permalänk

Skriv upp dig på www.foggmobile.com så får du ett simkort med 1gb, har fått hem mitt och det funkar perfekt!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX