Micen sänker sig i windows - måste starta om

Permalänk
Medlem

Micen sänker sig i windows - måste starta om

Tjena!

Har ett problem med min mic, vilket är att den sänker sig till näst intill ohörbart ibland, och när detta händer måste jag ha micen precis vid munnen för att prata (det är den typen av mic som ligger på bordet). Problemet upphör efter en omstart av datorn, så jag antar att det är ett mjukvaruproblem det handlar om, men vad som är felet det har jag inte den blekaste. Programet som jag använder micen till är skype, men micen är alltså på högsta i skype, men knappt hörbar i windows, där av knappt hörbar i skype.

Jag hoppas inte denna texten är för rörig, är rätt så morgontrött vid skrivande tillfälle. Hur som helst vore jag tacksam för hjälp, och fråga gärna om ni inte förstår texten fullt ut!

MvH!

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Gissar på att antingen
a) Du har aktiverat automatisk ljudvolym i Skype
b) Drivrutinerna till ditt ljudkort har någon inställning aktiverad för automatisk volymkontroll

Om du använder ett annat ljudkort än det du antagligen har på ditt moderkort så skulle du kunna prova att koppla in mikrofonen till ljudkortet.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Gissar på att antingen
a) Du har aktiverat automatisk ljudvolym i Skype
b) Drivrutinerna till ditt ljudkort har någon inställning aktiverad för automatisk volymkontroll

Om du använder ett annat ljudkort än det du antagligen har på ditt moderkort så skulle du kunna prova att koppla in mikrofonen till ljudkortet.

Tack, det är inte (a, det vore lite väl lätt ^^, men jag upptäckte nyss att genom att starta om tjänsterna "windows audio" och "Windows audio endpoint builder" så fixar ljudet sig utan att jag måste starta om datorn, så där någonstans torde problemet ligga.. hmm

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Windows har en funktion som ändrar volymen vid voicecommunications. Den sänker visserligen volymen i Windos och inte micken, men det kan ju vara värt att stänga av den skiten ändå

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Windows har en funktion som ändrar volymen vid voicecommunications. Den sänker visserligen volymen i Windos och inte micken, men det kan ju vara värt att stänga av den skiten ändå

http://i.imgur.com/LEcZZiv.png

Hehe har faktist kollat där själv, men icke sa nicke, där ligger inte problemet, men tack

Har gjort en .bat nu

net stop "Windows Audio"
net stop "Windows Audio Endpoint Builder"
net start "Windows Audio Endpoint Builder"
net start "Windows Audio"

Dold text

detta löser problemet på 2 sek så om någon annan har samma problem så funkar detta prima!

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Kör du med db booster på i volymkontrollanten?