Permalänk
Medlem

Problem med crashar.

Tjenna alla, lagom trött på burken nu, har haft problemet i flera månader utan att få ordning på det så nu tänkte jag försöka hämta hjälp i från alla andra som är smartare än mig.

När jag spelar tex. senast Payday 2
så kan jag spela en bra stund ibland längre, ibland kortare.

Plötsligt mitt i så blinkar skärmen till och efter det så sjunker fps'en till låg (ospelbart).
Detta medföljer att värmen på graf kortet med sjunker, vilket får mig att fundera på att något stängs av.

Min grafkort går aldrig över 71 grader,
min processor överstiger aldrig 55 grader på någon kärna.

Detta får mig att fundera på Minnesproblem eller eventuellt problem med PSU'n
Har kört ett memtest för längesedan utan att hitta något.

Sitter på en Inter Core i5 3570K 1604,71Mhz
MSI GTX670 Power Edition. Nvidia driver 320.49
Allting i windows är upp tp date, och givetvis laglig version.

Asus 27" PB278Q PLS 2560x1440 om det kan spela någon roll. har även fler skärmar men dessa har jag provat sätta av och på utan större framgångar.

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE och en systemdisk OCZ SSD Vertex 4 128GB.

Jag vet verkligen inte hur jag ska gå vidare.

(datorn är helt dammfri, detta är kollat)

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Patrik

Permalänk
Medlem

Uppstod problemet efter att du uppgraderade datorn (fysiskt)? Låter som att nätagget inte orkar ha uppe allt, hur gammalt är det och hur många W? Ibland lägger dom ju av efter några år.

Permalänk
Medlem

I väntan på data om nätagget...
Vilket/vilka program kollar du temperaturerna med? Började krascherna ske efter någon drivrutinsuppdatering?
Minnesproblem kan du nog utesluta i detta fallet. Det låter som att grafikkortet börjar throttla alternativt att grafikdrivrutinerna återställer sig.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Det är ett noname 80+ 750W jag har nog haft det ett år, och såvitt jag vet har det inte varit i samband med någon uppgradering.
Men jag är säker på att det inte varit så från början. Har inte provat att blåsa allt och börja om från början.

Har dåligt minne men jag har för mig att jag bytte nätet från början för att jag hade detta problemet och trodde det var PSU'n

Det skulle ju kanske kunna vara ett alternativ?. dock ett väldigt tråkigt sådant då jag glömde ghosta HD' efter win installationen.

Använder Afterburner / CoreTemp för att kolla.

och jag håller med om att det känns som graf kortet trottlar, men det är ju inte varmt så det är inte problemet.
och jag tror inte att problemet kom i samband med en drivrutins uppdatering.

Permalänk
Medlem

Kolla spänningar med hwmonitor kanske?

Permalänk
Medlem

Kan ju även vara drivrutinsrelaterat, kör uniblues driverscanner, har löst otaliga konstiga problem med det. Även om du tror att du har alla senaste drivrutiner så kan jag ganska säkert säga att du inte har det.

Permalänk
Medlem

ska kolla båda hwmonitor och uniblues driverscanner, dum fråga, jag vet, men några säkra nerladdningar?

Fick nämligen WebCake som present tidigare idag fast jag var helt säker på att det var "safe"

Såg nu at uniblues driverscanner var ett "riktigt" program...

Permalänk
Medlem

Är du säker nätagget inte har nått namn på en av de anda sidorna?
Ett 80+ märkt noname agg skulle också göra mig orolig oavsett antal watt.

Kan också vara något i Windows som blivit korrupt eller buggar.

Men ofta räcker det inte att uppdatera eller installera ovanpå den nuvarande. Man måste åtminstone avinstallera det du misstänker och ta bort kvarlämnade mappar först.

Trots det är det inte så lätt att få bort de gamla. Enda sättet att verkligen utesluta fel i Windows på disken är att ta bort och installera om allt. Har man en extra disk nånstans så kan man testa att installera på den men glöm inte att först koppla ur de nuvarande tills du installerat klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadek66:

Sitter på en Inter Core i5 3570K 1604,71Mhz

Oo har du underklockat den rejält? den ligger ju på 3,4 GHz med stockinställningar. Kanske är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Oo har du underklockat den rejält? den ligger ju på 3,4 GHz med stockinställningar. Kanske är det?

Min 2600K ligger runt 1600mhz vid idle. Kan vara att den har throtlat ner på grund låg belastning vid tillfället OP kollade.

En tanke jag har är att det kan vara buggig firmware på en SSD om du har en sådan. Jag hade problem med min Crucial M300 där disken slutade svara. Detta ledde till mer eller mindre långa "frysningar" där datorn allt som oftast vaknade till liv igen när disk h-etet bestämde sig för att vakna igen. Detta kunde ta allt från ~10 sekunder till minuter. Även en polare som satt på en Corsair Force 120 hade märkliga krascher. Detta löstes genom att byta skiten mot pålitliga diskar. Jag vet att crucial har släppt nya firmwares till disken, men deras updaterings-utility är så j-la kass att jag skickade disken istället och köpte en Samsung, blir inga fler diskar från Crucial för min del.

tl;dr: Om du har en SSD som systemdisk - googla om det finns problem med modellen. Oftast finns i så fall ny firmware att dra ner som ska fixa det.

Permalänk
Medlem

Ska beställa en ny SSD aldrig fel med 2 ändå. Får köra in en helt ny install på den och sen om det hjälper. (och kolla firmwaren på den med)

Fick fundera lite extra nu, och det är en plexigear eller vad de nu heter från Kjell.com som sitter i burken det var en quickfix när jag problem letade förra gången, får väl försöka byta ut den med.

Känner nu här att jag inte är lika dator kunnig som jag hade önskat sitter här och gissar mig fram lite... :/ hrrmm...
Får se om jag kan reda ut detta.

Skrivet av Snigeln Bert:

Oo har du underklockat den rejält? den ligger ju på 3,4 GHz med stockinställningar. Kanske är det?

Min vetskap ska den inte vara clockad alls :/ aj aj mitt huvud, information overload

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadek66:

Min vetskap ska den inte vara clockad alls :/ aj aj mitt huvud, information overload

Nej, alltså. Den är klockad åt andra hållet. Dvs, under standard hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadek66:

Min vetskap ska den inte vara clockad alls :/ aj aj mitt huvud, information overload

Förmodat SpeedStep bara.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Undersöker om det är så att den är Downclockad, men såvitt jag vet ska den inte vara det..
ska se om jag förstår mig på detta.

CPU är på 1648.4 nu ialf.

Permalänk
Skrivet av Shadek66:

Undersöker om det är så att den är Downclockad, men såvitt jag vet ska den inte vara det..
ska se om jag förstår mig på detta.

CPU är på 1648.4 nu ialf.

Sätt på ett program som kräver att din CPU får jobba lite (behövs inte mycket, nästan vad som helst borde få den att spika), och kolla medans programet är igång.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

vad/var ska jag kolla efter Värmen är inga problem.

Men felet uppstod fortfarande.

"UPPDATERING" har glömt att påpeka att hela burken hänger sig ibland med.

om man kör med skype och något spel så börjar hela systemet slöa ner, och allting hörs som i slowmotion, sen tar det en kort stund och sen crashar allt.

Lika bra att börja med att beställa en Corsair HX 850W 80+ Gold? eftersom noname ändå inte är att rekommendera?`

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadek66:

"UPPDATERING" har glömt att påpeka att hela burken hänger sig ibland med.

om man kör med skype och något spel så börjar hela systemet slöa ner, och allting hörs som i slowmotion, sen tar det en kort stund och sen crashar allt.

Lika bra att börja med att beställa en Corsair HX 850W 80+ Gold? eftersom noname ändå inte är att rekommendera?`

Fick aldrig höra om du körde driverscanner. Funkar inte det, temperaturen på kortet inte överstiger 90 grader så skulle i alla fall jag säga att det är nätagget.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inga noname 80+ eftersom alla måste skickas in och godkännas, så antingen är det inte noname eller så är det 80+bluff.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadek66:

"UPPDATERING" har glömt att påpeka att hela burken hänger sig ibland med.

om man kör med skype och något spel så börjar hela systemet slöa ner, och allting hörs som i slowmotion, sen tar det en kort stund och sen crashar allt.

Lika bra att börja med att beställa en Corsair HX 850W 80+ Gold? eftersom noname ändå inte är att rekommendera?`

Låter snarlikt de symptom polaren hade med sin Corsair Force 120. Disken slutar svara, vilket resulterar i att cpu och grafikkort inte längre kan arbeta och throttlar ner. Sen kommer du antagligen till en punkt då systemet behöver läsa/skriva från disken, och då kraschar burken. Men kolla vad du har för modell av SSD och gör en snabb sökning. Om det är en problemdisk så kommer du inte vara ensam om dessa problem. Ingen mening att köpa en massa saker på måfå och hoppas att det är det som är felet.

Och vad gäller din processorklock så är det med största sannolikhet inget fel. Den klockas ned vid låg belastning. Om du känner dig osäker kan du kolla med ett program som CPU-Z medans datorn belastas så ska du se att den hoppar upp till sin sagda frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Fick aldrig höra om du körde driverscanner. Funkar inte det, temperaturen på kortet inte överstiger 90 grader så skulle i alla fall jag säga att det är nätagget.

Kommer här blev lite att pilla med,

Körde en Sweep med Scanner, och nu har jag uppdaterat alla drivers så nu säger den att allt är Nytt och fint.
(du hade givetvis rätt där var en del gammalt med). Hittade dock något intressant. lite Nvidia 460 drivers, sen jag testade ett annat graf kort på burken, dessa kanske stör lite?

Finns det något smidigt sätt att plocka bort / hitta dessa?

Skrivet av DerpMcDerp:

Låter snarlikt de symptom polaren hade med sin Corsair Force 120. Disken slutar svara, vilket resulterar i att cpu och grafikkort inte längre kan arbeta och throttlar ner. Sen kommer du antagligen till en punkt då systemet behöver läsa/skriva från disken, och då kraschar burken. Men kolla vad du har för modell av SSD och gör en snabb sökning. Om det är en problemdisk så kommer du inte vara ensam om dessa problem. Ingen mening att köpa en massa saker på måfå och hoppas att det är det som är felet.

Och vad gäller din processorklock så är det med största sannolikhet inget fel. Den klockas ned vid låg belastning. Om du känner dig osäker kan du kolla med ett program som CPU-Z medans datorn belastas så ska du se att den hoppar upp till sin sagda frekvens.

Ok låter som ett liknande problem, gräver i detta nu... tack för tipset. !

Skrivet av MultiMan:

Det finns inga noname 80+ eftersom alla måste skickas in och godkännas, så antingen är det inte noname eller så är det 80+bluff.

Plexgear PS-700M
Modulärt nätaggregat

700 W ATX
Modulärt
80 Plus

är det som sitter i datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen använd Citera flera och Redigera.

*Inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadek66:

Finns det något smidigt sätt att plocka bort / hitta dessa?

Tror absolut inte det har någon betydelse, annars kan du ta bort alla NVIDIA installationer från lägg till ta bort program och köra driverscanner igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Tror absolut inte det har någon betydelse, annars kan du ta bort alla NVIDIA installationer från lägg till ta bort program och köra driverscanner igen.

Hmm tack för input. Enligt HWMonitior så har jag ändringar mellan 1.016V till 1.3XX något i CPU VCORE har detta med saken att göra tro?

Ser även konstant små fluxer under "POWERS"
mellan
Package 10-14 W MIN 8,58 MAX 55,09
IA Cores 4-6W MIN 2,26 MAX 48,09
Uncore 6-7W MIN 6,98 MAX 7,99

Sorry famlar i mörkret här lite, vet inte riktigt vad jag letar efter.

CPUTIN
samt
AUXTIN ligger på 127 grader C men jag misstänker att det är bogus?

EDIT;: Sitter på en Sabertooth_Z77 om det kan hjälpa till med något.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadek66:

Hmm tack för input. Enligt HWMonitior så har jag ändringar mellan 1.016V till 1.3XX något i CPU VCORE har detta med saken att göra tro?

Ser även konstant små fluxer under "POWERS"
mellan
Package 10-14 W MIN 8,58 MAX 55,09
IA Cores 4-6W MIN 2,26 MAX 48,09
Uncore 6-7W MIN 6,98 MAX 7,99

Sorry famlar i mörkret här lite, vet inte riktigt vad jag letar efter.

CPUTIN
samt
AUXTIN ligger på 127 grader C men jag misstänker att det är bogus?

EDIT;: Sitter på en Sabertooth_Z77 om det kan hjälpa till med något.?

Du har inte provat formatera datorn?

Permalänk
Medlem

Hoppar in lite såhär läste igenom och såg att din CPU bara låg på 1,6 GHZ? eller liknande? Kan inte inte vara så att det blir för mycket för cpun att den hänger sig mm? kan ha missat någon post dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadek66:

Plexgear PS-700M
Modulärt nätaggregat

700 W ATX
Modulärt
80 Plus

är det som sitter i datorn.

Gissar på att nätagget levererar fluktuerande spänningar till komponenterna vid hård belastning, vilket är ett klart tecken på att du har kraftigare komponenter än det klarar av. Plexgear är, vad jag fått reda på efter att ha ägt ett chassi från dem, Kjell & Co:s svar på lågprismärken som t ex Deltaco och Denver. Skulle själv aldrig stoppa ett sådant agg i min burk, vilket jag lärt mig efter att ha smällt ett 450-watts Deltacoagg vid en "uppgradering" från ett 300-watts Antec för några år sedan.

Tipset är att låna ett kvalitetsagg (Corsair, Seasonic, XFX, Antec, Fractal eller liknande) på minst 600W och se om det blir nån skillnad.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Hej all, och massor med tack för all er hjälp och era tips.

Nu har jag åtgärdat allting som jag kan komma på utan att nå några resultat.

har gjort följande.

Ersatte min systemdisk med en OCZ Vertex 4 SATA III 2,5" SSD 128GB mot en Samsung SSD Pro Basic 840-Series 128GB
installerat allting från grunden upp. Kör 64 version av Win7 original. Uppdaterat alla drivers mm med hjälp av DriveScanner.
Dubbelkollat så att alla se senaste uppdateringarna är gjorde på mitt MB ett MK Asus SABERTOOTH Z77
Bytt ut mitt PSU till en Corsair AX 760W 80+ Platinum Modulär
min cpu är en CPU Core i5 3570K 3,4Ghz och den kyls med Noctua NH-D14 CPU-kylare S1156/1366/775/AM2/AM3

Grafkortet är ett MSI GeForce GTX 670 2048MB OC och det sitter Corsair 16GB (4-KIT) DDR3 VENGEANCE 1,5V LOW BLUE minne i burken.
skärmen är en ASUS PB278 och en gammal Samsung SyncMaster 226BW som 2'a display.

allting sitter monterat i en Kab Fractal Design Define R3/SVART/NO-PSU USB 3.0
Styr systemet gör jag med en gammal G15 keys och en MX510 mus logitec

just det sitter ett par andra diska med för förvaring. 2X 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
och två mindre diskar på ca: 600 GB var.

Det enda jag antar är kvar är att grafikkortet är defekt. eller har någon annan någon ide?

Massor med tack på förhand.

Mvh
Patrik