Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoltrix:

Varför köra Fiat när man kan köra Ferrari

Jag har väl ingen åsikt om vilket system som är bäst i sig egentligen. Det enda jag reagerar mot är att det från Apple fans ofta sägs att PC laptops är skräp i princip och jämför sin 12.000 kr enhet med en som kostar 3000 kr.
Man ska jämföra enheter i samma prisklass ungefär:

http://www.apple.com/se/macbook-air/
http://www.toshibadirect.com/td/b2c/ebtext.to?page=kirabook
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/tunn-och-latt/ultrabo...

Då blir det en mer rättvis jämförelse. Sen är det upp till var och en att välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Jag har väl ingen åsikt om vilket system som är bäst i sig egentligen. Det enda jag reagerar mot är att det från Apple fans ofta sägs att PC laptops är skräp i princip och jämför sin 12.000 kr enhet med en som kostar 3000 kr.
Man ska jämföra enheter i samma prisklass ungefär:

http://www.apple.com/se/macbook-air/
http://www.toshibadirect.com/td/b2c/ebtext.to?page=kirabook
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/tunn-och-latt/ultrabo...

Då blir det en mer rättvis jämförelse. Sen är det upp till var och en att välja.

Det där är ett argument som lika väl går att använda till det omvända och minst lika vanliga påståendet att Apples datorer sälj för "överpriser".

Visst finns det "PC"-laptops i samma klass som Apples (sett till byggkvalite, storlek och vikt o s v) men dessa ligger som sagt i samma prisklass som Apples.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Safta20:

Det är så klart inte heller någon slump att Apples datorer måste bytas ut ofta (inte uppdateras eller repareras).

What? Det är väl snarare en av fördelarna med att vara en Macanvändare, dvs att slippa behöva köpa nytt lika ofta. Som tidigare PC-entusiast så uppgraderade jag eller köpte helt nytt i snitt vartannat år och under en femårsperiod så la jag uppskattningsvis ut runt 100 000 kr på hårdvara.

Sen jag slutade vara en spelnörd och PC-entuasiast och gick över till Mac, vilket är snart 6 år sen, så är jag idag inne på min andra iMac (som jag beräknat ska hålla åtminstone 4 år framåt för mina behov) och har idagsläget lagt ut kanske 60 000 - 70 000 kr på hårdvara från Apple (ej iPad, iPhone etc inkluderat). Så jag har faktiskt sparat pengar och framför allt tid på att köra Mac istället för PC.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

What? Det är väl snarare en av fördelarna med att vara en Macanvändare, dvs att slippa behöva köpa nytt lika ofta. Som tidigare PC-entusiast så uppgraderade jag eller köpte helt nytt i snitt vartannat år och under en femårsperiod så la jag uppskattningsvis ut runt 100 000 kr på hårdvara.

Sen jag slutade vara en spelnörd och PC-entuasiast och gick över till Mac, vilket är snart 6 år sen, så är jag idag inne på min andra iMac (som jag beräknat ska hålla åtminstone 4 år framåt för mina behov) och har idagsläget lagt ut kanske 60 000 - 70 000 kr på hårdvara från Apple (ej iPad, iPhone etc inkluderat). Så jag har faktiskt sparat pengar och framför allt tid på att köra Mac istället för PC.

Jag är en PC-entusiast, extraordinarie spelnörd och jag har inte byggt en ny PC sedan nov 2008 då min PC med en i7 920, 6GB ram och ett 660ti funkar fortfarande alldeles utmärkt -- för mina behov.

Gissar på att jag är bättre på att spara pengar än vad du är.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Jag är en PC-entusiast, extraordinarie spelnörd och jag har inte byggt en ny PC sedan nov 2008 då min PC med en i7 920, 6GB ram och ett 660ti funkar fortfarande alldeles utmärkt -- för mina behov.

Gissar på att jag är bättre på att spara pengar än vad du är.

Gissar på att jag var en större entusiast med högre krav i så fall.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag är en PC-entusiast, extraordinarie spelnörd och jag har inte byggt en ny PC sedan nov 2008 då min PC med en i7 920, 6GB ram och ett 660ti funkar fortfarande alldeles utmärkt -- för mina behov.

Gissar på att jag är bättre på att spara pengar än vad du är.

Sedan är det så att både CPU och ram håller det du skulle eventuell behöva byta är grafikkortet och så håller pc ytterligare några år. Detta kan du inte längre göra på Mac gäller även nya Mac PRO. Så under 5-6 års period så vinner pc med att spara pengar än Mac.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Gissar på att jag var en större entusiast med högre krav i så fall.

Visst, lite lustigt att det är raka motsatsen nu.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag är en PC-entusiast, extraordinarie spelnörd och jag har inte byggt en ny PC sedan nov 2008 då min PC med en i7 920, 6GB ram och ett 660ti funkar fortfarande alldeles utmärkt -- för mina behov.

Gissar på att jag är bättre på att spara pengar än vad du är.

Helt fantastiskt att du lyckades bygga en dator 2008 med ett grafikkort som släpptes 2012.
http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_600_Series

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Skrivet av Borche:

Helt fantastiskt att du lyckades bygga en dator 2008 med ett grafikkort som släpptes 2012.
http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_600_Series

Det är ju det som är det fina med PC. Att man kan uppgradera dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Visst finns det "PC"-laptops i samma klass som Apples (sett till byggkvalite, storlek och vikt o s v) men dessa ligger som sagt i samma prisklass som Apples.

Finns alltid små detaljer som är svåra att hitta på liknande system. Touchpaden och skärmen på apples bärbara är riktigt fina och svårt att hitta lika bra på motsvarande samtidigt som motsvarande kan ha bättre andra komponenter som SSD, GPU osv.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Alla laptops använder samma komponenter. Det finns små möjligheter att sticka ut. Macbok kan beskrivas som "ganska hög upplösning på skärmen, stark CPU men dålig GPU (grafik), bra touchplatta men ingen touchskärm, tunn, lätt, bra batteritid, ej uppgraderingsbar och svår att reparera, men snygg och stabil, stilen är international style som passar allt från kostym till rastafari och småtjejer." En mainstreamlaptop med kvalite helt enkelt.

För PC finns alla slags laptops. Så man kan väl egentligen inte jämföra Mac mot PC (som kan vara vad som helst).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Med Apples produkter är det helheten som är avgörande. Ingen annan tillverkare säljer datorer där kvalitetstänket och det holistiska greppet är ett kompromisslöst genomgående tema. Därför uppskattar många professionella användare mac-datorer, man vet vad man får, till skillnad mot PC.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av windows95:

Med Apples produkter är det helheten som är avgörande. Ingen annan tillverkare säljer datorer där kvalitetstänket och det holistiska greppet är ett kompromisslöst genomgående tema. Därför uppskattar många professionella användare mac-datorer, man vet vad man får, till skillnad mot PC.

Som professionell användare är det även en stor fördel att inte få datorn fylld med bloatware. Krånglar Mac:en? Köp en ny, installera programvaror och man är igång och jobbar igen. IT-avdelningen behöver sällan ens röra datorn.

När det gäller PC så har jag aldrig varit med om en korrekt installerad dator från IT-avdelningen. Det är alltid något strul med hårdvara och drivrutiner. Min HP Elitebook (överskattad dator) på jobbet har tankat hem över 2GB drivrutiner utöver de som följer med Windows via HP SoftPaq. BIOS fick uppdateras efter dag 1 pga problem med dockningsstationen.

Det är tydligt att Apple testar sin hårdvara bättre och att de även levererar drivrutiner för Windows är ett stort plus. Min iMac hemma har aldrig strulat i varken Windows eller OS X (bortsett från hårddiskhaveri pga Seagate). Sånt betalar jag gärna extra för.

Min senaste laptop, Lenovo Yoga, har haft väldigt många egenheter att den först började fungera bra i Windows 8.1. Givetvis är supporten bättre på Lenovos professionella serie, Thinkpad.

Däremot skulle jag inte vilja välja mellan PC eller Mac, utan båda har sina platser i mitt hem. När det gäller spel, då är det tydligt att Mac ligger efter Windows och då är det inte heller lika kul att vara tvingad att köra Apples långsamma och begränsade drivrutiner. Då är det skönt att kunna dualboota till Windows även på Mac och installera de drivrutinerna som är snabbast just nu.

Permalänk
Avstängd

Ligger något i det där - de gånger jag plockar ut en bärbar dator så är det första som sker en formatering. In med valfri Windows version och så är det bara att köra. Jag har fortfarande inte haft problemet med drivrutiner (moderna dagar nu alltså, post Vista) som inte funnits via Windows Update. Men allt skit som installeras från fabrik kan nog sänka vilken superdator som helst Men samtidigt är ju inte det själva datorns fel att någon lagt in en massa skräpprogram.

Permalänk
Medlem

Mina föräldrars bärbara Acer med ursprungs operativ Windows Vista är snart 5 år gammal och aldrig krånglat. Datorn kör Windows 7 sedan Windows 7 släpptes 2009 utan ominstallation (ren ominstallation) Acern bara kör på. Jag har själv ett själv bygge som bara fungerar i snart 1 år utan problem, så det finnes Pc som fungerar och Mac är inget annan en Pc med annan mjukvara

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Avstängd

PC eller Mac är som Dota eller LoL, det finns bara ett rätt svar men ändå så "argumenterar" folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

PC eller Mac är som Dota eller LoL, det finns bara ett rätt svar men ändå så "argumenterar" folk.

Det har du rätt i, men svaret är olika rätt för olika människor.
Och olika perspektiv på vad som kan tyckas vara rätt brukar orsaka argument

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Mina föräldrars bärbara Acer med ursprungs operativ Windows Vista är snart 5 år gammal och aldrig krånglat. Datorn kör Windows 7 sedan Windows 7 släpptes 2009 utan ominstallation (ren ominstallation) Acern bara kör på. Jag har själv ett själv bygge som bara fungerar i snart 1 år utan problem, så det finnes Pc som fungerar och Mac är inget annan en Pc med annan mjukvara

Det känns som om du missar något i det som skrivs ovan. Självfallet kan en PC X med Windows Y ticka på hur länge som helst om det vill sig väl. Men om du jämför Acers produktuppsättning i termer av kvalité, materialval, design och helhetstänk med Apples så blir resultatet inte till den förras favör.
Det kan ingen förneka som känner till något om olika datorer och dess tillverkare.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Det känns som om du missar något i det som skrivs ovan. Självfallet kan en PC X med Windows Y ticka på hur länge som helst om det vill sig väl. Men om du jämför Acers produktuppsättning i termer av kvalité, materialval, design och helhetstänk med Apples så blir resultatet inte till den förras favör.
Det kan ingen förneka som känner till något om olika datorer och dess tillverkare.

Helt rätt men dock ser inte alla människor t.ex. design som ett måste utan det finns människor som bara vill ha en fungerande dator alltså ute efter funktion förre design. Macen har större chans att fungera väl pga Apples stenkontroll. Dock behöver inte en Pc vara dålig vilket ofta Mac användare vill få Win Pc att vara. Själv både Mac och Pc användare och fått båda att fungera snabbt och mycket stabilt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Har försökt titta senaste dagarna på en ultrabook som jag skall använda till universitetet. Förra året körde jag en pissdator, var högljud ibland vilket ledde till att jag sket att använda den.

Har försökt titta på både Macbook AIR och "riktiga" ultrabooks.

Jag har faktiskt svårt att hitta en pc dator som är så pass lätt och har bättre prestanda för samma pris. Jag har använt PC nästan hela mitt dator liv förutom 2 år då jag hade en Macbook Pro (2008 version) som jag senare gav bort till mina föräldrar då jag valde att gå tillbaka till stationär dator igen.

Jag gillade macbooken, enda saken var att jag ville spela ordentligt igen och därför blev det en stationär. De använder fortfarande denna macbook och enda nackdelen är det dåliga batteriet och smuts bakom skärmen, vilket egentligen kommit tack vare att varken jag skött om den eller de. Men den flyter fortfarande på riktigt bra.

Ni som verkligen anser att PC är bättre, jag skulle gärna se förslag på en bättre dator som väger HÖGST 1.5 kg, helst mindre och håller samma prisklass. För är det likvärdig prestanda känner jag att det idag väger över för en macbook pga touchkontrollern som jag anser är äckligt bra. Dessutom ligger ju Macbooksen på ett ohyggligt högt andra hands värde.

Visa signatur

Corsair Obsidian 450D ~ Corsair RM750 ~ Gtx 970 Windforce ~ i5 4670K @ 3,4ghz ~ Asus Z97 Pro gaming ~ 840 Evo 250gb ~ 16gb Corsair lp ~

Permalänk

PC=gaming, kodning etc.

Mac=hipster, "status" objekt etc.

Kan någon dela med sig om hur det är att spela spel på en mac?

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk
Skrivet av windows95:

Med Apples produkter är det helheten som är avgörande. Ingen annan tillverkare säljer datorer där kvalitetstänket och det holistiska greppet är ett kompromisslöst genomgående tema. Därför uppskattar många professionella användare mac-datorer, man vet vad man får, till skillnad mot PC.

Du vet vad du får om du bygger din egna pc eller hur?

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysickCombo:

Du vet vad du får om du bygger din egna pc eller hur?

Tror du missuppfattar de han skriver.

Med en mac så upplever de flesta (och även jag med den macbooken pro jag haft) att allting fungerar. Det gör de inte på en PC på samma sätt. Säger man emot är man blind.

Och det vore konstigt om de inte vore så eftersom apple endast säljer ett visst antal delar till sina datorer vilket gör det väldigt enkelt att skapa ett OS som fungerar till just dessa delar jämfört med alla olika delar som används inom PC.

Visa signatur

Corsair Obsidian 450D ~ Corsair RM750 ~ Gtx 970 Windforce ~ i5 4670K @ 3,4ghz ~ Asus Z97 Pro gaming ~ 840 Evo 250gb ~ 16gb Corsair lp ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysickCombo:

Du vet vad du får om du bygger din egna pc eller hur?

Fast Asus moderkort TR-443 är inte skräddarsydd från projekteringsstadiet att fungera med Corsairs minnesmoduler Modell AdamBertil-332 eller nVidias grafikkort GTZ-554B.

Apple har den fördelen att de kan skräddarsy sina komponenters specifikationer att fungera optimalt ihop med andra. Det gör att de kan skapa mycket mer precisa drivisar och kompatibiliteter. Därtill har Apple också kontroll på sin mjukvarubit. Det behöver liksom inte finnas en oro för att koponent X inte är kompatibel med Operativsystem B på grund av att kod C skapar ett intermediärt felbeteende.

Jag upplever att min MBA har betydligt mindre mängd krångel, jämfört med mina asus-lappys och min egenbyggda stationära PC.

(Det är väldigt skönt att vara pc OCH mac-fanboj)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MysickCombo:

Kan någon dela med sig om hur det är att spela spel på en mac?

Beror på vad du vill spela.
Fler och fler nya spel släpps relativt snabbt till OS X men långt ifrån alla, dock är det oftast porteringar så prestandan blir sämre än den borde vara.
Många indie-spel släpps samtidigt till OS X och fungerar lika bra.

Sen beror det ju på vilken mac, MBP15/imac är ju att föredra så man får lite GPU-prestanda.

[edit]Och det går ju att lägga in windows, då är det som vilken pc som helst med samma hårdvara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har dom datorer på lager i Apple Store-butiken i Täby Centrum eller är det bara ett ställe man klämmer, känner och sedan lägger en beställning hos?

Permalänk
Medlem

Känns som Apples bärbara datorer har rasat i pris sedan Ultrabook intåget, förut kunde man räkna dubbla priset på samma hårdvara men känns som det jämnat ut sig rejält.

Dock skulle jag fortfarande personligen välja en Windowsdator framför en Mac.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTEX:

Känns som Apples bärbara datorer har rasat i pris sedan Ultrabook intåget, förut kunde man räkna dubbla priset på samma hårdvara men känns som det jämnat ut sig rejält.

Nej, det stämmer inte. En 13" MBP (icke retina) kostar idag mer eller mindre lika mycket som de gjorde när jag köpte min för 5 år sedan.

Tvärt om är det nog så att i och med de mer påkostade ultrabooksen så har folk fått upp ögonen för att det finns PC som ligger i samma klass (både till byggkvalite och pris) som Apples bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTEX:

Känns som Apples bärbara datorer har rasat i pris sedan Ultrabook intåget, förut kunde man räkna dubbla priset på samma hårdvara men känns som det jämnat ut sig rejält.

Skrivet av S_Z:

Nej, det stämmer inte. En 13" MBP (icke retina) kostar idag mer eller mindre lika mycket som de gjorde när jag köpte min för 5 år sedan.

Tvärt om är det nog så att i och med de mer påkostade ultrabooksen så har folk fått upp ögonen för att det finns PC som ligger i samma klass (både till byggkvalite och pris) som Apples bärbara.

En MBA kostade nästan dubbelt så mycket när den lanserades, men den gick ned till nuvarande nivåer innan ultrabooksen kom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

En MBA kostade nästan dubbelt så mycket när den lanserades, men den gick ned till nuvarande nivåer innan ultrabooksen kom.

Ja, det verkar stämma även om jag inte kan dra till minnes att den var så dyr när den kom. Tydligen gick den på 1799 dollar när den lanserades jämfört med 1099 idag för 13" idag, ingen dålig skillnad

Jag får rätta mitt felaktiga påstående till att MBP (åtminstone 13") inte sjunkigt mycket i pris de senaste fem åren istället då