Reklamfilmer från Samsung och AMD rör upp känslor på internet

Permalänk
Medlem

Den verkliga tragedin är inte att Samsung gör en pissig reklamfilm, utan att majoriteten i den här tråden inte förstår varför. Tycker ni det helt ärligt är ok att porträttera kvinnor på det viset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Tycker ni det helt ärligt är ok att porträttera kvinnor på det viset?

Välkommen till verkligheten?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk

Begriper inte riktigt upprördheten över samsung-reklamens kvinna. Hon kan ha assisterat vid en hjärtoperation några timmar tidigare, men som så många jag möter när jag fixar datorer, BÅDE män och kvinnor, förvandlas dom till får när dom får en dator i handen. Eller för den delen ett datorproblem för handen.

Skillnaden som jag ser det är ju bara att de bägge killarna vet VAD dom sätter in i datorn medan kvinnan i köket inte gör det. Behöver det vara fel? Eh, nä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Den verkliga tragedin är inte att Samsung gör en pissig reklamfilm, utan att majoriteten i den här tråden inte förstår varför. Tycker ni det helt ärligt är ok att porträttera kvinnor på det viset?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Välkommen till verkligheten?

Vadå, bara för att det händer på daglig basis att kvinnor behandlas som skit så är det ok att producera reklamfilmer som lika bra kunde vara gjorda på 50-talet?

Permalänk
Medlem

-

Permalänk

Ja vad ska man säga. Samsung reklamen visar som att kvinnan skulle framställas som korkad vilket hon inte är. I AMD fall är det bara en reklam som retas med Nvidia lite riktigt rolig!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Du får gärna utveckla, men jag kan inte garantera att jag inte kommer kräkas över dina efterblivna argument.

Permalänk
Medlem

När det gäller Samsung reklamen så säger jag bara... Bu fu*king hu, sluta pipa! Detta eviga tjat om "hon framställs si, hon framställs så, kvinnor hit och kvinnor dit" är sjukt utvattnat och bevisar enbart vad ni anser om Er själva, inget annat...
Vi killar kanske ska börja göra precis som tjejer gör? Klaga på ALLT, precis allt som bara går att klaga på i reklamer och när vi har klagat på allt så kan vi klaga lite mer....
Dags för några koppar kaffe för att lugna själen ^^
Jag brukar raka huvudet, så nu får ingen på tv har hår längre!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Jaha och var ligger problemet att det handlar om en hemmafru som beskriver vad hon använder datorn till för? Varför ska du sitta här och kalla henne dum för utan överhuvudtaget veta om vad hon har för kunskaper, det framgick i filmen att hon inte var så datakunnig men du har inge jävla rätt att kalla henne dum det är du själv som dömer henne och hittar på skit och kallar henna dum.

Å herre gud... "Kalla henne dum utan att veta vad hon har för kunskaper, dömer henne och hittar på skit". Du fattar att detta inte är någon reality show va? Att det bara är skådespelare som gör vad som står i manus? Jag kan förolämpa hon i filmen lika mycket som jag kan förolämpa batman. Hon har inga kunskaper förutom det som framgår i filmen. Hon finns inte förutom det som framgår i filmen. Hela hennes liv satt hon i ett kök och pratade om SSDer. Stackare, tur att hon inte finns på riktigt.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte att Samsungs reklam var helt OK? Antagligen vill de rikta in sig på en bredare målgrupp. Alla vi nördar vet ju redan vad en SSD är och de flesta har redan en, men hemmafruarna och den vanliga arbetarklassen har kanske aldrig hört talas om SSD och vet verkligen inte hur man installerar den. Genom att fördumma skådespelarna i reklamen blir det lättare för blivande kunder att känna igen sig, och man blir mer trygg i att kanske köpa en SSD.

Att det skulle ha något att göra med dålig kvinnosyn kan jag inte förstå alls. Visst, hon verkade lite mindre kunnig än killarna men så är det ofta inom IT, och hon fick ju faktiskt ihop det till sist.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santa-san:

Begriper inte riktigt upprördheten över samsung-reklamens kvinna. Hon kan ha assisterat vid en hjärtoperation några timmar tidigare, men som så många jag möter när jag fixar datorer, BÅDE män och kvinnor, förvandlas dom till får när dom får en dator i handen. Eller för den delen ett datorproblem för handen.

Skillnaden som jag ser det är ju bara att de bägge killarna vet VAD dom sätter in i datorn medan kvinnan i köket inte gör det. Behöver det vara fel? Eh, nä.

Du missar ju också helt poängen. Vad spelar det för roll vad just kvinnan har gjort innan/efter?! Det är hur hon framställs i reklamfilmen som är problemet, har du helt missat det?

Permalänk
Medlem

Äh, inget att bli så upprörd över, ingen av dom.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Maho:

När det gäller Samsung reklamen så säger jag bara... Bu fu*king hu, sluta pipa! Detta eviga tjat om "hon framställs si, hon framställs så, kvinnor hit och kvinnor dit" är sjukt utvattnat och bevisar enbart vad ni anser om Er själva, inget annat...
Vi killar kanske ska börja göra precis som tjejer gör? Klaga på ALLT, precis allt som bara går att klaga på i reklamer och när vi har klagat på allt så kan vi klara lite mer....
Dags för några koppar kaffe för att lugna själen ^^
Jag brukar raka huvudet, så nu får ingen på tv har hår längre!

"Ni tjejer, vi killar"... Där har du problemet. Det kanske är främmande för många här, men man kan faktiskt engagera sig emot orättvisor även om man själv inte är utsatt för dem. För min egen skull är det helt okej om jag får en fru som lagar mat åt mig när jag knäpper med fingrarna, medans jag kan fokusera på min karriär och mina intressen. Sen kom den där jävla moralen och medkänslan in i bilden och förstörde allt.

Permalänk
Avstängd

Detta får mig att vilja köpa produkter av Samsung. Och jag har förut varit ganska missnöjd med hur dom sköter sina garanti-ärenden... Men detta tar priset, och jag kommer hädanefter bara köpa Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Jaha och var ligger problemet att det handlar om en hemmafru som beskriver vad hon använder datorn till för? Varför ska du sitta här och kalla henne dum för utan överhuvudtaget veta om vad hon har för kunskaper, det framgick i filmen att hon inte var så datakunnig men du har inge jävla rätt att kalla henne dum det är du själv som dömer henne och hittar på skit och kallar henna dum.

Sant. Man är inte efterbliven för att man inte kan något om teknik. Min morsa kan inte ett piss,
hon är ju inte efterbliven för det. Jag kan ju t.ex nästan ingenting om fordon, är jag efterbliven nu då eller?
Förstår inte hur något som att en kvinna sitter i ett kök är kränkande i reklam,
för då kan man ju lika gärna säga att det är kränkande mot män att dom visas i ett kontor eller?

Sedan får man lägga av med trams om hur vissa saker är kränkande/negativt mot kvinnor,
då det verkar som i princip bara män säger vad som är kränkande för dom.
Vet inte kvinnor själva bättre än vi vad som känns kränkande för dom? Lägg ner, så sjukt löjligt.

Skrivet av _MmattiasS_:

"Ni tjejer, vi killar"... Där har du problemet. Det kanske är främmande för många här, men man kan faktiskt engagera sig emot orättvisor även om man själv inte är utsatt för dem. För min egen skull är det helt okej om jag får en fru som lagar mat åt mig när jag knäpper med fingrarna, medans jag kan fokusera på min karriär och mina intressen. Sen kom den där jävla moralen och medkänslan in i bilden och förstörde allt.

'

Orättvisor ja, men om känslor? Hur vet du om kvinnor känner sig kränkta när dom ser den reklamen?
Det är ingen orättvisa i videon, den handlar inte om verkligheten att alla har det så, borde vara uppenbart.
Och även om det skulle vara stereotypes i reklam så vad är det att vara upprörd för?
Har ju hållit på i evigheter överallt, är ju inte så att Samsung ser ner på kvinnor pga en sådan här reklam.

Dock fattar jag inte varför, som MSI haft, har halvnakna tjejer i något som handlar om teknik osv.
Aldrig att jag skulle köpa just deras grejer bara för att det visar en tjej med på reklamen eller en bild.
Tror inte att någon annan här skulle göra det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Äh, inget att bli så upprörd över, ingen av dom.

Jag är upprörd över att jag inte blev upprörd.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

lite nyhetstorka på sweclockers tänker jag. sen så ÄR kvinnor och män olika, går inte och kommer aldrig att ändras på. alla damer jag känner håller till mest i köket och jag gör det tekniska. jag har försökt att få min dam att intressera sig för tekniska prylar så jag slipper hela tiden men hon lagar hellre mat, men jag diskar i 9 fall av 10 iallafall.

tycker AMD reklamen var lite rolig medan samsungs reklam var ganska så alldaglig.

företagen vet iallafall vad dom gör, dom får uppmärksamhet!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Tycker ni det helt ärligt är ok att porträttera kvinnor på det viset?

Kvinnor? Nej. En karaktär som råkar vara kvinna? Ja.
Tycker du helt ärligt att skapare av filmer eller TV shower etc inte ska få välja hur sina karaktärer ska vara och vilka egenskaper de ska ha? En karaktär är inte nödvändigtvis en syn på karaktärens roll. Att en karaktär i en reklam inte skulle få ha dessa egenskaper är väldigt mer diskriminerande mot de kvinnor som faktiskt är så här, eller menar du att det absolut inte finns någon chans att det finns någon kvinna i världen som är så? Killar då? Om reklamen skulle varit exakt så fast könen var utbytta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

"Ni tjejer, vi killar"... Där har du problemet. Det kanske är främmande för många här, men man kan faktiskt engagera sig emot orättvisor även om man själv inte är utsatt för dem. För min egen skull är det helt okej om jag får en fru som lagar mat åt mig när jag knäpper med fingrarna, medans jag kan fokusera på min karriär och mina intressen. Sen kom den där jävla moralen och medkänslan in i bilden och förstörde allt.

Nej, skulle vi göra som du vill så kommer Ingen göra något annat än att "engagera sig" så det argumentet köper jag inte...
Och vad du vill att din fru ska göra är helt upp till dig.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

kan ni tänka er om dom bytte plats på könen i samsungs reklam? ingen skulle bry sig (2 affärskvinnor och 1 hemmaman).
så varför ska vi bry oss nu? har sett många sämre gjorda och mer stereotypiska reklamer i mitt liv som ingen brytt sig ett skit om, så är detta enbart för att det är ett stort företag som försöker sälja även till hemmafruar som inte kan med datorer?

det må vara fel med stereotyper, men vad skulle de ha tagit istället?

angående AMD, så tycker jag dom var lite halvroliga. vill dock att Nvidia ska komma och kontra med något så att det kan bli ett "reklam krig" mellan företagen.

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem

Dagens i-landsproblem.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Två män på kontor som pratar om att dela filer och arbeta. En kvinna i ett kök som pratar om att ta hand om barn och surfa. Det här är mer än att män i regel är mer teknikintresserade (Jag vet, vi 27 killar och 5 tjejer i klassen. Det är ju ingen slump direkt). Det bygget helt på idén om en dum kvinna som är hemma och tar hand om barn och lagar mat medans de smarta engagerade männen sitter på kontoret och utför viktigt arbete och har full koll på vad de gör. Säger ni på allvar att ni inte ser något fel i det?!

Varför skulle det vara en dålig sak att hjälpa barnen med läxorna? Att laga mat nämned aldrig. Män är mycket oftare teknikintresserade och det vara bara en av männen som satt i kontoret, han andra såg ut att vara från asien och satt hemma och spelade spel, är det en rättvis bild av alla asiater i välden? Nej, men varför skulle det behöva vara det? Det är en bild av en asiat som tydligen gillar att spela spel, och samma sak gäller kvinnan. Filmen bygger inte på en dum kvinna som inte har något jobb, den bygger på att produkten lämpar sig till olika målgrupper. Man skulle lika gärna kunna säga att man visar fel bild av män och att alla män faktiskt inte är nördar, men ingen tycks fokusera på det.

Är det något som är diskriminerande så är det att det alltid är kvinnor som får kritik så fort de gör något som någon annan kvinna inte tycker passar in på den "rätta" bilden av kvinnor. Kvinnor har precis lika mycket rätt att vara olika som män men ändå måste alla kvinnor som är med i media passa sig noga för att inte säga något som verkar dumt eller erkänna att just hon faktiskt gillar att göra typiskt kvinnliga saker för då representerar hon inte andra kvinnor på ett bra sätt.

Så länge alla skådespelare är där frivilligt är det deras beslut att tacka ja eller nej till jobb och de ska inte behöva ha trycket på sig att representera någon annan är sig själv, även om de själva inte passar in exakt i bilden folk har om hur kvinnor ska vara, vare sig det är att laga mat och ta hand om barnen eller att vara självständiga och progressiva. Skulle en man sitta där och säga att han inte kan något om datorer skulle inte någon anmäka på det, och det är diskriminerande mot kvinnan.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Å herre gud... "Kalla henne dum utan att veta vad hon har för kunskaper, dömer henne och hittar på skit". Du fattar att detta inte är någon reality show va? Att det bara är skådespelare som gör vad som står i manus? Jag kan förolämpa hon i filmen lika mycket som jag kan förolämpa batman. Hon har inga kunskaper förutom det som framgår i filmen. Hon finns inte förutom det som framgår i filmen. Hela hennes liv satt hon i ett kök och pratade om SSDer. Stackare, tur att hon inte finns på riktigt.

Det var du själv som fördömde henne enligt vad du såg i filmen och kallade henne dum enligt vad du såg och det kan du få göra så småsint som du är men då kan jag lika bra kontra med att säga att hon är super smart men tycker hellre om att vara hemma för att kunna spendera mer tid med barnen.

Jag visste också att det inte var en reality show eftersom jag kan läsa att det står reklamfilmer i titeln på artikeln men du kanske tror alla andra är lika dumma som henne.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk

Tycker AMD-reklamen var helkass, förstår inte alls var sweclockers hittar "humor kryddan". En kille som bor i sin källare och whinar på youtube, en annan kille kommer ner, slår sönder hans dator och ger honom en ny. Haha...

Samsung reklamen är inte mycket bättre, dock är det ingen som har påstått att den ska vara det. I mina ögon är det bara en helt vanlig, överdriven reklam som lätt skulle kunna passa på TVINS-programmet som körs då och då på tv. Att tycka att den är förnedrande mot kvinnor är ju bara dumt. Ingen kvinna i min släkt eller omgivning skulle överhuvudtaget ha en aning om vad en SSD är, ännu mindre hur man installerar den. Kvinnor är generellt sett mindre tekniskt inriktade än vad män är. Dock är det ju inte ovanligt att folk blir upprörda när de får verkligheten visad för sig...

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Varför skulle det vara en dålig sak att hjälpa barnen med läxorna? Att laga mat nämned aldrig. Män är mycket oftare teknikintresserade och det vara bara en av männen som satt i kontoret, han andra såg ut att vara från asien och satt hemma och spelade spel, är det en rättvis bild av alla asiater i välden? Nej, men varför skulle det behöva vara det? Det är en bild av en asiat som tydligen gillar att spela spel, och samma sak gäller kvinnan. Filmen bygger inte på en dum kvinna som inte har något jobb, den bygger på att produkten lämpar sig till olika målgrupper. Man skulle lika gärna kunna säga att man visar fel bild av män och att alla män faktiskt inte är nördar, men ingen tycks fokusera på det.

Är det något som är diskriminerande så är det att det alltid är kvinnor som får kritik så fort de gör något som någon annan kvinna inte tycker passar in på den "rätta" bilden av kvinnor. Kvinnor har precis lika mycket rätt att vara olika som män men ändå måste alla kvinnor som är med i media passa sig noga för att inte säga något som verkar dumt eller erkänna att just hon faktiskt gillar att göra typiskt kvinnliga saker för då representerar hon inte andra kvinnor på ett bra sätt.

Så länge alla skådespelare är där frivilligt är det deras beslut att tacka ja eller nej till jobb och de ska inte behöva ha trycket på sig att representera någon annan är sig själv, även om de själva inte passar in exakt i bilden folk har om hur kvinnor ska vara, vare sig det är att laga mat och ta hand om barnen eller att vara självständiga och progressiva. Skulle en man sitta där och säga att han inte kan något om datorer skulle inte någon anmäka på det, och det är diskriminerande mot kvinnan.

Bra sagt.

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Det var du själv som fördömde henne enligt vad du såg i filmen och kallade henne dum enligt vad du såg och det kan du få göra så småsint som du är men då kan jag lika bra kontra med att säga att hon är super smart men tycker hellre om att vara hemma för att kunna spendera mer tid med barnen.
Ehm... Som sagt, hon finns inte. Det är en skådespelare som gör vad som står i manus? Jag har sett precis allting den karaktären någonsin har gjort i sitt liv efter att ha kollat på reklamen. Hur skulle jag kunna ha fördomar?
Jag visste också att det inte var en reality show eftersom jag kan läsa att det står reklamfilmer i titeln på artikeln men du kanske tror alla andra är lika dumma som henne.

...jag lägger av här. Nej, jag tror INTE att alla kvinnor är lika dumma som hon i filmen framstår som. Det är det som är hela poängen! Att jag INTE tror det!

I'm out

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Sant. Man är inte efterbliven för att man inte kan något om teknik. Min morsa kan inte ett piss,
hon är ju inte efterbliven för det. Jag kan ju t.ex nästan ingenting om fordon, är jag efterbliven nu då eller?
Förstår inte hur något som att en kvinna sitter i ett kök är kränkande i reklam,
för då kan man ju lika gärna säga att det är kränkande mot män att dom visas i ett kontor eller?

Sedan får man lägga av med trams om hur vissa saker är kränkande/negativt mot kvinnor,
då det verkar som i princip bara män säger vad som är kränkande för dom.
Vet inte kvinnor själva bättre än vi vad som känns kränkande för dom? Lägg ner, så sjukt löjligt.

Min morsa har samma problem med teknik hon vill bara att det ska fungera men det jag skrev var bara för att visa hur löjligt diskussionen är över hur att kalla henne dum för hon inte kan mycket om datorer och att det är ett negativt budskap mot kvinnor även om dem kunde lika bra haft en hemmaman och en kvinna som jobbar på ett kontor rollerna är enkelt utbytbara men Samsung valde att göra reklamen på detta sättet.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Gillar AMD's klipp

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fredlovebot:

Den verkliga tragedin är inte att Samsung gör en pissig reklamfilm, utan att majoriteten i den här tråden inte förstår varför. Tycker ni det helt ärligt är ok att porträttera kvinnor på det viset?

Ja.

Och helt ärligt så kunde jag inte förstå vad som var "fel" i Samsungs reklam innan jag läste igenom kommentarerna, när jag såg klippet tyckte jag bara att den var kass över huvud taget men jag blev inte upprörd över hur kvinnan framstod alls.
Det jag såg var en vanlig Svensson som helt enkelt inte kunde mycket om datorer och ogillade sin sega dator som är ett irritationsmoment i vardagen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈