How I repaired my defective Yamaha HS80M studio monitor

Permalänk

How I repaired my defective Yamaha HS80M studio monitor

Problem:
I have a pair of Yamaha HS80M, and one of them have this problem. After about 5 minutes after power-on, no matter if playing music or not, the woofer makes a really big uncontrolled movement resulting in an awful bump/noise. I think the tweeter does the same, but it is not as violent as the woofer. After that, if you play any music, the monitor is dead. Then you can power cycle and the problem repeats after roughly 5 minutes.

I made a small video clip to demonstrate:
http://www.youtube.com/watch?v=rG_rs7laZTA

Diagnose:
If you have the same symptoms I have, it is very easy to find out if you have the same actual problem. In my case the problem was a damaged voltage regulator. To verify this, all you need is a screwdriver to remove the woofer, tweeter and the rear panel. And also you need a multimeter, any cheap one will work, to make a couple of measurements on the PCBs.

Solution:
To switch the faulty voltage regulator, which can be a little tricky to desolder, for a new one you might want to have a little soldering skills and some proper equipment. Maybe you can do it yourself if you feel up for it, maybe you have a friend who can do it or maybe you can let a professional do the actual switch for you. It might not be so expensive to let a professional do it if you already know the problem and you have done all the required disassembly beforehand.

Below I will try to guide you through it with some pictures.

See pictures below

Service manual at ElektroTanya:
http://elektrotanya.com/yamaha_hs80m_hs50m.pdf/download.html

Edit 2014-05-29
I've been told there might be a chance to fix this without the hassle of buying new regulators and desoldering. You can try to resolder the three voltage regulator joints to get a better electrical connection, as this might have been damaged. If this works it really saves a lot of work. Thanks gonkius for the suggestion. Anyone trying this, please let my know as it will help others as well.

Edit 2020-06-22 regarding the newer model HS8 (Copy-paste of Steve Woodard's comment on YouTube):
"Thank you for this video and your tutorial. I picked up an HS8 that had a similar problem. Your tutorial works for the most part, the circuit board layout for the HS80M and the HS8 are similar. I had a faulty 7915 regulator that was dipping in the -14v to -13v range. One important difference is that on the HS8 the heat sinks are soldered to GROUND. So if you replace the negative voltage regulator with one that has a metal backing (that screws to the heat sink), that metal backing is connected to voltage input, and you WILL burn resistors if you solder the heat sink back in. I flipped the heat sink so it's not soldered to ground anymore. Hope this helps anyone working on the HS series."

Also, there are several stories of successful repairs at my youtube area. I'm really glad to hear it!!! Good work!

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Impressive!

Permalänk
Medlem

Nice, 5p, men varför jammar du på engelska?

Permalänk
Skrivet av Snill3t:

Nice, 5p, men varför jammar du på engelska?

Kan ju förmodligen vara den bästa beskrivningen samt med bilderna på nätet, fler hits på Google kanske?

5p för mig också

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Skrivet av Snill3t:

Nice, 5p, men varför jammar du på engelska?

Tack för betyget

När jag fick högtalarna i defekt skick så googlade jag, förstås, och min uppfattning var att fler hade samma problem, men jag hittade ingen som beskrev en lösning. De flesta träffar var på engelskspråkiga forum. Så jag tänkte ge folk en chans att i alla fall google fram lösningen. De flesta här kan nog engelska så det borde inte vara några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Tack för betyget

När jag fick högtalarna i defekt skick så googlade jag, förstås, och min uppfattning var att fler hade samma problem, men jag hittade ingen som beskrev en lösning. De flesta träffar var på engelskspråkiga forum. Så jag tänkte ge folk en chans att i alla fall google fram lösningen. De flesta här kan nog engelska så det borde inte vara några problem

Good guy Bosendorfer

Permalänk
Medlem

Super! Har exakt samma problem med en av mina. Hoppas kunna göra samma sak med min!

Permalänk
Skrivet av gr3p:

Super! Har exakt samma problem med en av mina. Hoppas kunna göra samma sak med min!

Ah vad bra! Hör gärna av dig här om du vill ha hjälp eller bara berätta hur det går sen! Lycka till!

Permalänk
Medlem

Välskriven och lagom övertydlig guide, blir en 5a i betyg.

Om någon är nyfiken på hur man identifierar vreg så är de två första siffrorna för att berätta om den är positiv eller negativ.
78 är positiv och 79 är negativ. De två andra anger den regulerade utspänningen. kan vara 05, 08, 12, 15 osv.
Dessa hade en 7815 (+15V) och en 7915 (-15V). Detta ger en potentialskillnad på 30V.

Om dessa fallerar så ofta som det verkar som i denna tråd, så bör ni byta båda när den ena gått sönder.
Alltid bra att ha matchande på båda sidor i nätagget (:

Permalänk
Inaktiv

Handy!

En tjejkompis har HS80M, och jag blev imponerad av ljudet från HS80M. Dock skaffade jag HS8 igår, så vet inte om HS8 också riskerar samma problem.

Permalänk
Skrivet av Zalice:

Handy!

En tjejkompis har HS80M, och jag blev imponerad av ljudet från HS80M. Dock skaffade jag HS8 igår, så vet inte om HS8 också riskerar samma problem.

Enligt vad jag har läst om HS8, som jag ser som en uppdatering av HS80M, så har Yamaha uppdaterat bas, diskant samt gjort en tystare port. Men elektroniken ska vara den samma. Jag hade dock inte gått och varit orolig över att varken ens HS80M eller HS8 skulle ge upp. De är, enligt mig, generellt av väldigt bra kvalitet.

Permalänk
Medlem

Galet bra jobbat!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Alltid härligt att kunna laga saker själv

Det här galleriet påminde mig om mina studiomonitorer som stått i källaren ett tag nu eftersom den ena plötsligt la av och en snabb visuell inspektion på kretskortet då inuti inte visade något konstigt.

Hursomhelst, den här gången började jag mäta lite med multimetern, men allt jag kom åt verkade stämma ganska bra (jag jämförde med den fungerande monitorn). Jag tog ändå och rengjorde kortet med kemiskt ren bensin och tog ut och in säkringen ur hållaren ett par gånger ifall att det hade oxiderat. Nu fungerar det och jag slipper köpa nya högtalare!

Tack så mycket för inspirationen!

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Skrivet av wrathian:

Alltid härligt att kunna laga saker själv

Det här galleriet påminde mig om mina studiomonitorer som stått i källaren ett tag nu eftersom den ena plötsligt la av och en snabb visuell inspektion på kretskortet då inuti inte visade något konstigt.

Hursomhelst, den här gången började jag mäta lite med multimetern, men allt jag kom åt verkade stämma ganska bra (jag jämförde med den fungerande monitorn). Jag tog ändå och rengjorde kortet med kemiskt ren bensin och tog ut och in säkringen ur hållaren ett par gånger ifall att det hade oxiderat. Nu fungerar det och jag slipper köpa nya högtalare!

Tack så mycket för inspirationen!

Väldigt roligt att höra wrathian!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Välskriven och lagom övertydlig guide, blir en 5a i betyg.

Om någon är nyfiken på hur man identifierar vreg så är de två första siffrorna för att berätta om den är positiv eller negativ.
78 är positiv och 79 är negativ. De två andra anger den regulerade utspänningen. kan vara 05, 08, 12, 15 osv.
Dessa hade en 7815 (+15V) och en 7915 (-15V). Detta ger en potentialskillnad på 30V.

Om dessa fallerar så ofta som det verkar som i denna tråd, så bör ni byta båda när den ena gått sönder.
Alltid bra att ha matchande på båda sidor i nätagget (:

Jag jobbar delvis med att sälja spänningsregulatorer (en väldigt liten del av vad gör jag, men fortfarande). Jag kan säga att jag hade absolut ingen aning om detta! Tack!

Men varför just 78 och 79 ? Vad är logiken bakom det ? Du kan skicka ett PM till mig.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Jag jobbar delvis med att sälja spänningsregulatorer (en väldigt liten del av vad gör jag, men fortfarande). Jag kan säga att jag hade absolut ingen aning om detta! Tack!

Men varför just 78 och 79 ? Vad är logiken bakom det ? Du kan skicka ett PM till mig.

Detta är vad jag hittat när jag behövt bygga något med vreg, vet inte så fantastiskt mycket mer än detta.
Wikipedia berättade bara att 78xx och 79xx är en serie med sjävlreglerande vreg med fast utspänning.
Ingen aning om varför de valt just de siffor de valt, tyvärr :/

Permalänk
Hedersmedlem

Very nice! Grymt när folk lägger ner tiden att lägga upp saker som kan vara till hjälp för andra DIY fixare, top score

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Detta är vad jag hittat när jag behövt bygga något med vreg, vet inte så fantastiskt mycket mer än detta.
Wikipedia berättade bara att 78xx och 79xx är en serie med sjävlreglerande vreg med fast utspänning.
Ingen aning om varför de valt just de siffor de valt, tyvärr :/

Fortfarande, jag vet mer nu än innan. Tackar

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

En liten grej, du hade inte behövt löda loss kylflänsen om man bara ska byta U2.
Faktiskt första gången jag sett flänsen sitta fast sådär på ett kretskort, men jag gissar väl att det är för att saker och ting inte ska vibrera loss.
Bra instruktion none the less!

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Skrivet av T-Fork:

En liten grej, du hade inte behövt löda loss kylflänsen om man bara ska byta U2.
Faktiskt första gången jag sett flänsen sitta fast sådär på ett kretskort, men jag gissar väl att det är för att saker och ting inte ska vibrera loss.
Bra instruktion none the less!

Jag var faktiskt tvungen att löda bort flänsen för att komma åt skruven. På motstående sida var trissorna med tillhörande kylning ivägen nämligen. i vilket fall som helst så var det ju väldigt snabbt gjort att rensa två pinnar extra, och jag tror det lönar sig istället för att fippla...

Tunga och stora saker brukar man i regel också lägga smältlim på för att stabilisera. Men flänsarna sitter som berget.

Permalänk
Medlem

Nu när du säger det, tänkte inte på att den kylningen satt kvar. Då håller jag tyst, iom att det isf blir mycket enklare att göra som du gjorde.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Kul att du visar att det inte är svårt att laga enklare elektronikfel utan att behöva köpa nytt!

Ett litet tips som gör reparationen ännu enklare nästa gång. På bilden "Zoom-in on the pins. These need to be desoldered. " Syns det väldigt tydligt att lödningarna på de tre pinnarna till regulatorn har börjat kallflyta, det blir en spricka mellan pinnarna och lödningarna. Ytterst tveksamt att det är någon kontakt när det ser ut så här, brukar bli problem långt tidigare. Det beror på hög värme och små rörelser som troligen uppkommer via kylflänsen som har en tveksam mekanisk fastsättning. I det här fallet hade det med stor sannolikhet räckt att bättra på de tre lödningarna så var det klart utan att byta kretsen.

Permalänk
Medlem

Grymt bra gjort. Finns säkert en del som kan behöva hjälp med detta. Kul att någon kan lägga ner lite tid på att göra en guide om något som kanske inte ens är så svårt att göra, bara men vet hur man gör!

Permalänk
Inaktiv

Sitter själv med HS80M och är toknöjd - rättare sagt odrägligt nöjd! Denna guiden ska utan tvekan sparas för eventuella felsökningar i framtiden!

Förresten, får man fråga vad det är för hörlurar du har liggandes på högtalarna? Dom ser onekligen bekväma ut!

Permalänk
Skrivet av gonkius:

Kul att du visar att det inte är svårt att laga enklare elektronikfel utan att behöva köpa nytt!

Ett litet tips som gör reparationen ännu enklare nästa gång. På bilden "Zoom-in on the pins. These need to be desoldered. " Syns det väldigt tydligt att lödningarna på de tre pinnarna till regulatorn har börjat kallflyta, det blir en spricka mellan pinnarna och lödningarna. Ytterst tveksamt att det är någon kontakt när det ser ut så här, brukar bli problem långt tidigare. Det beror på hög värme och små rörelser som troligen uppkommer via kylflänsen som har en tveksam mekanisk fastsättning. I det här fallet hade det med stor sannolikhet räckt att bättra på de tre lödningarna så var det klart utan att byta kretsen.

Intressant iaktagelse. Det hade varit intressant att se om det hade hjälpt! Men lite sent nu. Sen finns ju alltid risken att det bara är bränt flussmedel som det brukar bli vid hålat. Syns tydligt på andra pinnar i bilden. Men om det är någon annan som har samma problem så är det ju värt att testa detta först. Funkar det så slipper man både att beställa komponenter samt momentet med att löda, som antagligen är det besvärligaste momentet för de flesta. Tack för detta gonkius.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Sitter själv med HS80M och är toknöjd - rättare sagt odrägligt nöjd! Denna guiden ska utan tvekan sparas för eventuella felsökningar i framtiden!

Förresten, får man fråga vad det är för hörlurar du har liggandes på högtalarna? Dom ser onekligen bekväma ut!

Det är AKG K601, vilket faktiskt går att läsa om man klickar upp den "högupplösta" bilden
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=89782

Du har rätt, de sitter väldigt skönt. Jag köpte dessa enbart pga av passformen då jag vill ha väldigt stora kåpor som inte vidrör öronen alls. Sen att de låter bra är ju också trevligt förstås

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bosendorfer:

Det är AKG K601, vilket faktiskt går att läsa om man klickar upp den "högupplösta" bilden
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=89782

Du har rätt, de sitter väldigt skönt. Jag köpte dessa enbart pga av passformen då jag vill ha väldigt stora kåpor som inte vidrör öronen alls. Sen att de låter bra är ju också trevligt förstås

Ber om ursäkt, jag letade efter en fotnot på just det men måste ha missat det absolut uppenbara.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Ber om ursäkt, jag letade efter en fotnot på just det men måste ha missat det absolut uppenbara.

No problemo!

Permalänk
Medlem

Här var det ingen vanlig hemmanisse som mekade, det syns ju !

Underbart galleri, 5p!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Kul att du visar att det inte är svårt att laga enklare elektronikfel utan att behöva köpa nytt!

Ett litet tips som gör reparationen ännu enklare nästa gång. På bilden "Zoom-in on the pins. These need to be desoldered. " Syns det väldigt tydligt att lödningarna på de tre pinnarna till regulatorn har börjat kallflyta, det blir en spricka mellan pinnarna och lödningarna. Ytterst tveksamt att det är någon kontakt när det ser ut så här, brukar bli problem långt tidigare. Det beror på hög värme och små rörelser som troligen uppkommer via kylflänsen som har en tveksam mekanisk fastsättning. I det här fallet hade det med stor sannolikhet räckt att bättra på de tre lödningarna så var det klart utan att byta kretsen.

Hah, tänkte kommentera detta, men du hade förekommit mig. Inte ett helt ovanligt fenomen vid kombinationen stora temperaturförändringar, blyfritt tenn, och material med olika värmeutvidgningskoefficient. Förmodligen är det precis som du säger, att kylflänsens värmeutvidgning helt enkelt mekaniskt har slitit sönder lödningarna.

Håller med dig, förmodligen hade det räckt med att smälta om lödningarna, eller för ett varaktigt resultat, gå loss på dem med tennsugen, och ersätta det blyfria lödtennet med blyat dito. De blyfria lödtennerna sedan åren efter ROHS infördes är inga verkligen inga höjdare, de är nästan utan undantag sköra och har kraftiga tendenser till kristallbildning, och jag kan tänka mig att den där apparaten har några år på nacken.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!