Raida hårdiskar eller ej för att streama film

Permalänk
Medlem

Raida hårdiskar eller ej för att streama film

Hej.

Har läst en del trådar men hittar inget som passar just mitt dilemma. Så jag får helt enkelt skapa en ny tråd.

Bakgrund:

Jag har börjat konvertera min film samling (mestadels DVD filmer) till digitalt så min tanke var att skaffa en NAS, men läst på en hel del om detta och kom fram till att jag behöver minst en NAS med fyra disk platser (för framtida behov m.m.), och detta kostar en hel del och pengarna för allt har jag inte just nu, så jag kompromissade lite genom att skaffa två stycken 3 TB WD RED hårddiskar, då jag behöver mer lagringsutrymme nu.

Frågan.

Jag tänkte streama filmerna till TV via PS3 från min stationära dator just nu, men frågan är om det är värt att RAIDA dem med raid 0 eller skita i det? Vinner man något på det då jag har läst att raid inte är inte värt att göra om man ska läsa och skriva små filmer. Tanken är att även konvertera mina HD filmer också snart kanske värt att raida då?

Sen en följdfråga, om nu vi kommer fram till att RAID 0 är bra, Hårdvaruraid (mitt moderkort stöder detta tror jag) eller mjukvaruraid? Har en separat SSD hårddisk för OS.

Tack på förhand för alla svar.

Lite fakta om den stationära datorn. Moderkort Gigabyte GA-990FXA-UD3 v1, 8 GB RAM, AMD Phenom 2 X4 3,2 GHz, Samsung SSD 840 120 gb, 1 TB WD black för program, 2 TB WD Green för lagring och nu 2 st 3TB WD RED för filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unhibith:

Hej.

Har läst en del trådar men hittar inget som passar just mitt dilemma. Så jag får helt enkelt skapa en ny tråd.

Bakgrund:

Jag har börjat konvertera min film samling (mestadels DVD filmer) till digitalt så min tanke var att skaffa en NAS, men läst på en hel del om detta och kom fram till att jag behöver minst en NAS med fyra disk platser (för framtida behov m.m.), och detta kostar en hel del och pengarna för allt har jag inte just nu, så jag kompromissade lite genom att skaffa två stycken 3 TB WD RED hårddiskar, då jag behöver mer lagringsutrymme nu.

Frågan.

Jag tänkte streama filmerna till TV via PS3 från min stationära dator just nu, men frågan är om det är värt att RAIDA dem med raid 0 eller skita i det? Vinner man något på det då jag har läst att raid inte är inte värt att göra om man ska läsa och skriva små filmer. Tanken är att även konvertera mina HD filmer också snart kanske värt att raida då?

Sen en följdfråga, om nu vi kommer fram till att RAID 0 är bra, Hårdvaruraid (mitt moderkort stöder detta tror jag) eller mjukvaruraid? Har en separat SSD hårddisk för OS.

Tack på förhand för alla svar.

Lite fakta om den stationära datorn. Moderkort Gigabyte GA-990FXA-UD3 v1, 8 GB RAM, AMD Phenom 2 X4 3,2 GHz, Samsung SSD 840 120 gb, 1 TB WD black för program, 2 TB WD Green för lagring och nu 2 st 3TB WD RED för filmer.

Hej!

Jag skulle avråda dig från att köra RAID 0 då detta inte är någon bra lösning för att få flera hårddiskar som en enhet! När data skrivs till hårddiskar konfigurerade med RAID 0 så sprids den ut på alla hårddiskarna. Detta gör att kraschar en hårddisk kommer oftast filerna som ligger kvar på den friska hårddisken/hårddiskarna bli korrupta. Och med tanke på att du lägger ner en massa tid på att konvertera om filmerna så skulle den tiden försvinna i onödan. Du vinner som sagt tid på läshastighet genom att köra med RAID 0, hur mycket har jag dålig koll på men jag skulle inte riskera att köra med RAID 0 för den anledningen.

Vill man få flera hårddiskar som en enhet rekommendera jag att använda RAID 5. RAID 5 sparar checksummor för att lättare kunna återskapa data som går förlorad vid t.ex. en hårddiskkrasch. Nackdelen med RAID 5 är att hårddiskutrymme försvinner till att spara checksummorna och att det krävs minst 3 hårddiskar för att RAID 5 ska fungera.

Annars finns RAID 1, men då försvinner en hårddisk som backup.

Så till om det är värt att RAID'a hårddiskarna så skulle jag säga nej. Jag skulle kört dem som två separata diskar för att man få maximalt lagringsutrymme. Och skulle en av hårddisk krascha så är det inte hela världen då det "enbart" är filmer som är lagrade och jag har fortfarande en hårddisk kvar med filmer. (Men hade jag haft tillgång till 3 hårddiskar så skulle jag nog kört med RAID 5 som jag konfigurerat via BIOS.)

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ser till den fart som bluray använder som mest är det 54Mbit/s och ev kan det gå upp till 288Mbit/s i framtiden, så hastighetsmässigt klarar alla moderna hdder av farten, tom laptopdiskar (så länge de inte är totalt fragmenterade) så för den skull behöver du inte använda raid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte raid.
Tänk dock på backup. Riktig backup - inte raid! Raid1 är INTE backup.
Får du något fel i ditt data (filsystem ballar ur, filerna har fel, raderat fel sak etc) har du bara likadana hårddiskar - med samma fel.
Kör riktig backup. Går nått fel - har du sakerna på ett annat ställe också.
Har du lagt ner en massa tid på saker du själv gjort (och kanske inte kan få tillbaka?) är det en självklarhet.
Raid är bara bra om du antingen måste ha extrem överföringshastighet på stora filer (tänk spegling av Youtube) eller måste ha hög uptime och servern inte får gå ner om en disk havererar utan bytes under drift (tänk internetbank eller försäkringskassan).
Normalt för hemanvändare är det ointressant. Det kan vara kul att pilla med och ger kanske viss ePeen men det är mest ointressant.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillOgi:

Hej!

Jag skulle avråda dig från att köra RAID 0 då detta inte är någon bra lösning för att få flera hårddiskar som en enhet! När data skrivs till hårddiskar konfigurerade med RAID 0 så sprids den ut på alla hårddiskarna. Detta gör att kraschar en hårddisk kommer oftast filerna som ligger kvar på den friska hårddisken/hårddiskarna bli korrupta. Och med tanke på att du lägger ner en massa tid på att konvertera om filmerna så skulle den tiden försvinna i onödan. Du vinner som sagt tid på läshastighet genom att köra med RAID 0, hur mycket har jag dålig koll på men jag skulle inte riskera att köra med RAID 0 för den anledningen......)

Skrivet av mrqaffe:

Om du ser till den fart som bluray använder som mest är det 54Mbit/s och ev kan det gå upp till 288Mbit/s i framtiden, så hastighetsmässigt klarar alla moderna hdder av farten,......

Skrivet av Pappy:

Du behöver inte raid.
Tänk dock på backup. Riktig backup - inte raid! Raid1 är INTE backup.
Får du något fel i ditt data (filsystem ballar ur, filerna har fel, raderat fel sak etc) har du bara likadana hårddiskar - med samma fel.
Kör riktig backup......

Tacksam för alla snabba svar.

Är medveten om att Raid inte ersätter backup, utan undrar mer om man vinner prestanda så att streamning av filmer inte laggar, samt att de flesta NASar kör raid i någon form. Men då skippar jag RAID tills jag införskaffat en riktig NAS helt enkelt. Tack för hjälpen