Så mycket får du betala till Copyswede

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Varifrån?
Gjort någon RMA någon gång?

Personligen gör jag alltid RMA på hårddiskar direkt till tillverkaren. Går snabbare, och smidigare, enligt mina erfarenheter. Så det ska inte vara några problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

köpte en extra hårddisk nu : / man vill ju inte mata dom hära svinen med nå pengar

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Oj, 400:- på en mobil i mellansegmentet på 2000-4000:- klassen är ju en rejäl prishöjning....

Ja men har en mobil i mellansegmentet 320 gigabyte då?

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Piratpartiet here i come.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Varför ser man inget av detta i vanlig svensson-media? Kan väl inte skada att skicka swec's senaste artiklar till ett gäng blaskor och hoppas någon utav dom skriver lite om detta?

Permalänk

Jag är ordlös, blir bara mer och mer besviken på sverige som land. Istället för att värna om allas bästa så finns det vissa som skor sig på andra. Det finns fan inget man inte kan ta avgift för idag. Djupt besviken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Oj, 400:- på en mobil i mellansegmentet på 2000-4000:- klassen är ju en rejäl prishöjning....

Kan du länka en mobil som har 320GB disk/minne?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Frågan är hur många av oss svennar som skulle våga göra nåt mot ett sånt här genomruttet företag. Vi (inkl jag själv) sitter ju bara och gnäller på nätet och tänker "nån borde sätta stopp för det här". Jaha. Vem är "nån" om inte vi själva? Och vad har vi att komma med? Inte ett jävla skit. Det är bara inse, vi är mesiga datanördar och ingen i allmänheten bryr sig ett piss om det här.

Vad som skulle krävas?
Domstol är bara glömma eftersom Copyswede just vann där. Det som krävs är att folk som oss lämnar grottan och börjar propagera för Piratpartiet. Synas tillräckligt mycket för att minst 4% av Sveriges befolkning ska rösta på dem. Och nej det räcker inte med en mesig facebookgrupp. Så länge politikerna är köpta av maffian kommer inget hända förrän vi byter ut dem.

Men face it: när väl valet 2014 kommer lär ni inte ens rösta Piratpartiet eftersom "jo, men...".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Copyswede kan ta och dra åt helvetet. 100 kr mer för en SSD? Känns som ett jäkla aprilskämt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Vill bara få det klart för mig för själv är jag helt borta... Det tillkommer en avgift på massa prylar man köper bara för att någon nisse någonstans tror man kopierar något illegalt?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem

Prisökningen på interna hårddiskar är ju extremt mycket. Avgiften är helt sjukt hög. Jag förstår inte riktigt hur ett privat företag kan få rätt att ta ut en sådan här avgift. Vem är det som ska avgå? Jag kommer från och med nu att aldrig köpa någonting som ger pengar till copyswede. Blir att importera vilket faktiskt är jävligt smidigt nuförtiden.

Permalänk
Avstängd

Passa på och köp HDD/SDD imorgon är mitt tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Frågan är hur många av oss svennar som skulle våga göra nåt mot ett sånt här genomruttet företag. Vi (inkl jag själv) sitter ju bara och gnäller på nätet och tänker "nån borde sätta stopp för det här". Jaha. Vem är "nån" om inte vi själva? Och vad har vi att komma med? Inte ett jävla skit. Det är bara inse, vi är mesiga datanördar och ingen i allmänheten bryr sig ett piss om det här.

Vad som skulle krävas?
Domstol är bara glömma eftersom Copyswede just vann där. Det som krävs är att folk som oss lämnar grottan och börjar propagera för Piratpartiet. Synas tillräckligt mycket för att minst 4% av Sveriges befolkning ska rösta på dem. Och nej det räcker inte med en mesig facebookgrupp. Så länge politikerna är köpta av maffian kommer inget hända förrän vi byter ut dem.

Men face it: när väl valet 2014 kommer lär ni inte ens rösta Piratpartiet eftersom "jo, men...".

Räcker att det är tillräckligt med stöd i riksdagen för att avskaffa lagen... Så lobby från elektronikhandlare + "kontakta din personliga riksdagsman" borde kunna göra susen. Piratpartiet lär inte kunna göra någon skillnad, även om de gjorde det otroliga och fick mandat i riksdagen.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Kan du länka en mobil som har 320GB disk/minne?

En liten intressant frågeställning dök upp för mig...
Hur klassas moln-lagring om den följer med på köpet av telefonen?

Gissar att copyswede sätter avgift per mbit-uppkoppling snart

Edit: så kan det gå när man inte läser tidigare posts, massa upprepningar av vad tidigare personer sagt

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Ni som beskyddar och stöder detta tänkande hur tänker ni?

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

100% vansinne på alla plan. Copyswede förtjänar en redig pungspark med spikförsedd stålhätta, och privatkopieringslagen bör köras i dokumentförstörare för att sedan brännas.

Man kan ju alltid hoppas att Apple och Samsung lyckas få lagen omtolkad via rättegång, på något vis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kommer alldrig ha samvete att köpa en produkt med copyswedes avgift. Det hela är ett klockrent men likväl klumpigt utförst exempel på hur en elit från skuggan stoppar ett litet finger i var mans plånbok genom hittepåavgifter bara för att sko sig själva och leva mycket gott.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Funderar lite vad EU säger om det här? Det enda de egentligen bryr sig om är ju fri rörlighet för varor och tjänster samt att slå ned på saker som är i vägen för den fria marknaden, borde inte en sådan här avgift utgöra ett handelshinder iom att det missgynnar svenska återförsäljare kontra andra i EU som inte har sån här skit?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

400 kronor telefoner ahhaha
Aja Iphone 6 | | 8500 kronor !

Du menar att iPhone 6 kommer ha 320GB (eller mer) utrymme?

Copyswede är ett gäng trattar, som vi vet sen innan. Men det här?!

Hur fan kan det ens vara lagligt (jo juste, sveriges lagar) att copyswede tjänar MER per lagringsenhet än själva återförsäljaren? Återförsäljarna kämpar med att få ner priser från distributörer för att i slutändan kämpa om att få fler kunder. Sen kommer copyswede på en räkmacka och tar mer stålar.

Jag kommer utan tvekan att börja köpa allt vad lagring heter utomlands. Finns dessutom riktigt bra onlinebutiker runt om i EU.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Ännu ett tecken på att vi lever i en skendemokrati...

Demokratur skulle man kunna säga.

Om man gjorde en folkomröstning om denna vansinniga avgift så skulle garanterat 80-90% säga nej. Men detta lär ju inte hända...

Fy fan.. Tycker synd om de återförsäljare som kommer att drabbas av minskad försäljning

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Funderar lite vad EU säger om det här? Det enda de egentligen bryr sig om är ju fri rörlighet för varor och tjänster samt att slå ned på saker som är i vägen för den fria marknaden, borde inte en sådan här avgift utgöra ett handelshinder iom att det missgynnar svenska återförsäljare kontra andra i EU som inte har sån här skit?

Tyvärr ser det inte särskilt lovande ut:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning...

"I den så kallade Padawan-domen i oktober 2010 slår EU-domstolen fast att det i sig är tillräckligt att det är möjligt att använda lagringsmedia för att göra kopior för privat bruk för att tillämpningen av privatkopieringsersättningen på sådana media ska vara motiverad. I den så kallade Opus-domen i juni 2011 slår EU-domstolen fast att privatkopieringsersättning även kan tas ut av näringsidkare som vänder sig till en privatimportmarknad."

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Blir bara arg av att läsa sånt här. Skall definitivt bara handla hos återförsäljare som vägrar Copyswede, alternativt handla utomlands.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

kompensation för vad?
Jag har bara minecraft-server backuper på den senaste disken jag köpte.

Om copyswede drar in flera miljoner för att kunna ge till ja vem vet, så ska de inte klaga när ingen köper deras musik/film/spel.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Blir bara arg av att läsa sånt här. Skall definitivt bara handla hos återförsäljare som vägrar Copyswede, alternativt handla utomlands.

Undra om Danmark alternativt Norge har detta? (eller något liknande?)

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Avstängd

Det är stöld att dom tar våra pengar!

Dåligt för miljön också, då folk kommer köpa inlagringsmedia från utlandet som levereras med flygplan och koldioxidutsläpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocrap:

Ännu ett tecken på att vi lever i en skendemokrati...

Demokratur skulle man kunna säga.

Om man gjorde en folkomröstning om denna vansinniga avgift så skulle garanterat 80-90% säga nej. Men detta lär ju inte hindra.

Fy fan.. Tycker synd om de återförsäljare som kommer att drabbas av minskad försäljning

Vad e demokrati?
Har googlat det och det visade sig att det var ett synonym för diktatur...

Vi måste protostera på nåt sätt

Permalänk
Medlem

När, när ska detta hemska företag gå i konkurs?!?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

En liten intressant frågeställning dök upp för mig...
Hur klassas moln-lagring om den följer med på köpet av telefonen?

Gissar att copyswede sätter avgift per mbit-uppkoppling snart

Edit: så kan det gå när man inte läser tidigare posts, massa upprepningar av vad tidigare personer sagt

De vill ju avgiftsbelägga molnlagring, men det blir nog väldigt svårt för dem då den inte finns i sverige.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Inet och flera borde kunna kringgå detta genom agera medlare och ha lagren på hd, mobiler samt avgiftsbelagda produkter utomlands där utländskt dotterbolag säljer till Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis min tanke. Komplett (även Webhallen nu då) borde kunna sälja via Norge och därmed undvika Copyswede.

Om det stämmer att ska ta betalt för molnlagring hoppas jag verkligen att Google, Dropbox Microsoft mfl totalvägrar.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz