Samsung vägrar betala kopieringsavgift på datorer och surfplattor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ambro2000:

Nu ägs ju svenskt rättsväsen av Hollywood och amerikanska skivindustrin så någon vinst lär det inte bli. Dock är det bra att Samsung står upp mot maktfullkomligheten!

Foliehatt på

Permalänk
Medlem

Men om Samsung nu vinner, blir då Samsung ett undantag från denna lag eller kommer Copyswede helt enkelt inte kunna kräva någon på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att se ett sådant initiativ, även om det bara handlar om pengar för samsung.

Skrivet av CellaN:

Men om Samsung nu vinner, blir då Samsung ett undantag från denna lag eller kommer Copyswede helt enkelt inte kunna kräva någon på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Mest största sannolikhet så kommer ev. förändringar att påverka alla producenter.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Nu får väl Copyswede börja bunkra upp pengar så dom har råd att köpa domarna.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Nu får väl Copyswede börja bunkra upp pengar så dom har råd att köpa domarna.

Med tanke på liknande rättegångar som typ Pirate Bay är det väl inga problem.
Domaren kommer förmodligen vara medlem i Copyswedes styrelse.

Hur som helst så har ju Samsung rätt i en sak - det är dags att få det bevisat i domstol. Det spelar ingen roll om dom vinner eller inte, det är en princip sak (och dessutom inga problem för Samsungs advokater att få lide extra jobb förutom att stämma Apple hela tiden, alla behöver variation).

Jag ser inga problem för Samsung att totalt äga sönder dom, speciellt med tex telefoner. Användare betalar för tjänster som just strömning av musik och videor, sen är huvudsyftet att det är en telefon. Den är inte gjord specifikt att kopiera musik med och det finns ingen som kan argumentera för det. Samsungs advokater borde enkelt kunna göra vartenda argument Copyswede har till åtlöje. "Privatkopiering" existerar inte idag. Dom har ju heller inte några problem att få uppbackning vare sig från svenska folket eller hela branchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Men om Samsung nu vinner, blir då Samsung ett undantag från denna lag eller kommer Copyswede helt enkelt inte kunna kräva någon på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det skall mer till än så, tyvärr.

Men vinner dom (vilket jag inte tror, men hoppas på) så kommer dom "Tio stora" att hoppa på tåget.

Politikerna (ja typ 80% ) har ju redan börjat att prata om att kassettersättningslagen är en förlegad historia från 80 talets glada dagar med TDK C90. Och många politiker vill ha en lagändring till det mer moderna hållet.

jag tror att C S kommer att ändra "infallsvinkel" inom tre till fem år. sen om det kommer att bli till det bättre eller sämre återstå att se.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av dpom86:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Den aktuella formuleringen är:
"anordningar ...\\... som är särskilt ägnade för framställning av exemplar"

Beroende på hur vettiga domstolspersonalen är så tycker jag Samsung har vettig grund att överklaga.
Är en dator en anordning som är framtagen för och särskilt ägnad för framställning av exemplar? Skulle inte tro det.

(Edit: I all hast kan även noteras att litterära verk inte berättigar någon ersättning trotts att det idag finns gott om e-böcker. Ej heller icke "rörliga bilder" som t.ex. serierstrippar eller digitala målningar. Säger inte att jag vill ha det men påpekar bara att det verkar lite orättvist egentligen?)

I den s.k. UMA-domen tolkade skiljedomstolen "särskilt ägnad" som "många använder det för", och hänvisade till en SIFO-undersökning om svenskarnas kopieringsavanor. Kan vara värt att påpeka att även formatskiftning räknas som privatkopiering, t.ex. att du köper en skiva och för över musiken till din mp3-spelare.

Kan även nämnas att Copyswede anser att de redan tagit hänsyn till att enheterna kan användas för annat än privatkopiering genom att sätta ett tak på avgiften.

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Om du köper en dator och sen ska betala 2500kr/år för att äga och använda den så anser jag att den påverkar priset på produkten i slutändan, enda skillnaden är ju att du inte slänger upp pengarna på disken direkt hos din återförsäljare.

Det är som sagt en annan fråga, men i mina ögon går de hand i hand.

Copyswede tycker jag för övrigt är en styggelse och det är väldigt bra att Samsung tar upp kampen, även om det i första hand handlar om deras enga vinstintresse så får vi konsumenter en morot tillbaka i form av "ofrivillig goodwill" ifall det blir ändring på lagstiftningen.

Tror du får läsa om texten, han menade att tillverkarna inte berörs av radio/tv avgiften därför bryr dom sig inte.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Kan även nämnas att Copyswede anser att de redan tagit hänsyn till att enheterna kan användas för annat än privatkopiering genom att sätta ett tak på avgiften.

Vilket är ju exakt vad som behöver tas upp i domstol. Det är ju endast Copyswede själva, enligt egna personliga värderingar och åsikter som "tagit hänsyn" till kostnaden och satt den enligt eget tycke och regler.

Rättegången skulle avgöra om det är lagligt för Copyswede att sätta en godtycklig avgift på vad som i princip är all dagens elektronik, enligt en uråldrig lag som klart går emot deras egna tolkningar. Det spelar ingen roll att dom varit snälla nog att "ta hänsyn" till att elekroniken kan användas till annat.

Som jag sa innan så spelar det ingen roll om Samsung vinner eller inte. Det behövs tas upp.

Om inte annat så borde dom kunna bevisa att den mängt strömmning av musik/video som finns på en modern dator/telefon/surfplatta har kraftigt reducerat sk "privatkopiering" (som den definerats enligt lag) till den punkt att folk inte längre gör det på något dedikerat vis. Dvs den avgift som Copyswede tar ut står inte i proportion till det fiktiva privatkopierandet och bör kraftigt reduceras.

Permalänk
Medlem

Copyswedes affärsidé bygger på ett föråldrat koncept; vid kasset- och video-bandens tid var det fullt förståeligt att ta ut en liten avgift för dessa media. På den tiden kostade MC och videos mycket mer än vad musik och film gör nu. Alltså förekom privatkopiering mer frekvent.

Men nu har vi kommit in i det 21:a århundradet:
* Musik och film tillverkas i en mycket större skala, slutpriserna för produkterna är mycket mycket lägre än vad de var på 80-talet.
* Det finns nya medier, eller rättare sagt mediat har försvunnit. Musik och film går att köpa digitalt.
* Man har nya sätt att sälja musik och film; konceptet att sälja musik i album har mer eller mindre blivit ersatt av försäljning av individuella låtar. Netflix och liknande tillhanda håller mycket stora utbud av filmer och tv-serier.

Jag känner ingen, ingen som privatkopierar, ens i liten skala. Många av mina bekanta, och jag själv gör backuper av vissa filmer och viss musik(framförallt barnmusik och barnfilm då dessa hanteras av småbarn). Vilket i sin tur gör att jag har lagt undan orginalen, de används inte.

Vi skall inte blanda in piratkopieringen i detta.

Det är min slutsats att Copyswede tillhör det förgånga.

Vägen framåt:
Gör en ordentlig undersökning över vad det Svenska folket lägger på sina lagringsmedier. Skilj på privatkopiering (tex jag kopierar en film jag äger och ger till mina föräldrar), säkerhetskopiering (jag använder kopian och inte orginalet) och piratkopiering.

PS
Hehe, om vi nu måste dras med avgifter, så vill jag att producenterna skall sluta lägga in kopieringsskydd i all media som säljs i Sverige. De försvårar ju för privatkopiering!
DS

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av murklor:

Vilket är ju exakt vad som behöver tas upp i domstol. Det är ju endast Copyswede själva, enligt egna personliga värderingar och åsikter som "tagit hänsyn" till kostnaden och satt den enligt eget tycke och regler.

Rättegången skulle avgöra om det är lagligt för Copyswede att sätta en godtycklig avgift på vad som i princip är all dagens elektronik, enligt en uråldrig lag som klart går emot deras egna tolkningar. Det spelar ingen roll att dom varit snälla nog att "ta hänsyn" till att elekroniken kan användas till annat.

Som jag sa innan så spelar det ingen roll om Samsung vinner eller inte. Det behövs tas upp.

Om inte annat så borde dom kunna bevisa att den mängt strömmning av musik/video som finns på en modern dator/telefon/surfplatta har kraftigt reducerat sk "privatkopiering" (som den definerats enligt lag) till den punkt att folk inte längre gör det på något dedikerat vis. Dvs den avgift som Copyswede tar ut står inte i proportion till det fiktiva privatkopierandet och bör kraftigt reduceras.

Mycket av detta behandlades i UMA-domen (länk i mitt tidigare inlägg). Jag tror att den största chansen att bestrida den utvidgade kopieringsavgiften är att ifrågasätta den totala summan konsumenterna kommer att få betala. Varför har Copyswede plötsligt ett behov av att mångdubbla intäkterna, har privatkopieringen ökat i samma storleksordning? Troligtvis inte.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Heja Samsung. Hoppas att fler tillverkare följer på och stämmer Copyswede till konkurs.

Permalänk
Medlem

Har inte sett lagtexten men skulle inte vara förvånad om CS får rätt. Enda är väl om samsung kan visa hur det påverkar försäljningen (det finns väl en del tecken i nyhetskommentarerna för dessa artiklar att folk planerar att börja handla sin lagring utomlands).

Jag hoppas mer på att detta får den publicitet som den förtjänar och att våra politiker ska besvara kritiken mot dessa maffiametoder.

Enda rimliga är att privatkopieringsavgiften bör finnas i själva produkten (egentligen inte ens där eftersom inte alla kopierar sin musik till andra enheter), på musiken (cd, mp3 låt osv), dvs inräknad i källan. Sen ska man ju ocskå kunna kopiera musiken till andra enheter och får inte vara drm skyddat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Sjukt bra jobbat av Samsung. Bort med pengautsugarna, pengarna till avgiften går ju inte någonstans ändå, bara ned i fickorna på idioterna. Lycka till Samsung i kampen för en fri och rättvis värld!

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Nu får väl Copyswede börja bunkra upp pengar så dom har råd att köpa domarna.

Precis, för det är ju så som vårt rättsväsende fungerar... [/IRONI]

Skrivet av murklor:

Med tanke på liknande rättegångar som typ Pirate Bay är det väl inga problem.
Domaren kommer förmodligen vara medlem i Copyswedes styrelse.

Hur som helst så har ju Samsung rätt i en sak - det är dags att få det bevisat i domstol. Det spelar ingen roll om dom vinner eller inte, det är en princip sak (och dessutom inga problem för Samsungs advokater att få lide extra jobb förutom att stämma Apple hela tiden, alla behöver variation).

Jag ser inga problem för Samsung att totalt äga sönder dom, speciellt med tex telefoner. Användare betalar för tjänster som just strömning av musik och videor, sen är huvudsyftet att det är en telefon. Den är inte gjord specifikt att kopiera musik med och det finns ingen som kan argumentera för det. Samsungs advokater borde enkelt kunna göra vartenda argument Copyswede har till åtlöje. "Privatkopiering" existerar inte idag. Dom har ju heller inte några problem att få uppbackning vare sig från svenska folket eller hela branchen.

Känner många som privatkopierar till telefoner, mig inkluderad. Har ett antal skivor liggande på min telefon som jag kopierat från familjemedlemmar. All musik finns inte på strömningstjänster.

Skrivet av skog1s:

Jag tror det skall mer till än så, tyvärr.

Men vinner dom (vilket jag inte tror, men hoppas på) så kommer dom "Tio stora" att hoppa på tåget.

Politikerna (ja typ 80% ) har ju redan börjat att prata om att kassettersättningslagen är en förlegad historia från 80 talets glada dagar med TDK C90. Och många politiker vill ha en lagändring till det mer moderna hållet.

jag tror att C S kommer att ändra "infallsvinkel" inom tre till fem år. sen om det kommer att bli till det bättre eller sämre återstå att se.

Typ 80%? Källa på detta påstående vore intressant att se

Skrivet av Andreas D:

I den s.k. UMA-domen tolkade skiljedomstolen "särskilt ägnad" som "många använder det för", och hänvisade till en SIFO-undersökning om svenskarnas kopieringsavanor. Kan vara värt att påpeka att även formatskiftning räknas som privatkopiering, t.ex. att du köper en skiva och för över musiken till din mp3-spelare.

Kan även nämnas att Copyswede anser att de redan tagit hänsyn till att enheterna kan användas för annat än privatkopiering genom att sätta ett tak på avgiften.

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Domarna tittade på vilka andra lagar det står "särskilt ägnad" i och utgick från hur man använde begreppet i dessa sammanhang. Rätt vettigt när man tänker efter då man slipper att vissa formuleringar betyder olika saker beroende på vilken lag det handlar om.

Skrivet av ThomasLidstrom:

.......

Jag känner ingen, ingen som privatkopierar, ens i liten skala. Många av mina bekanta, och jag själv gör backuper av vissa filmer och viss musik(framförallt barnmusik och barnfilm då dessa hanteras av småbarn). Vilket i sin tur gör att jag har lagt undan orginalen, de används inte.

......

Vägen framåt:
Gör en ordentlig undersökning över vad det Svenska folket lägger på sina lagringsmedier. Skilj på privatkopiering (tex jag kopierar en film jag äger och ger till mina föräldrar), säkerhetskopiering (jag använder kopian och inte orginalet) och piratkopiering.

DS

Du konstaterar i samma mening att ingen du känner privatkopierar och ger samtidigt exempel på tillfällen när ni just privatkopierar, backup = privatkopiering

Underökningar gjordes f.ö. av både copyswede och UMA-företagen i skiljedomsförfarandet som Andreas D hänvisade till tidigare.Ganska intressant läsning för de som vill fördjupa sig lite mer i det hela än att bara konstatera att samsung nu är änglar och copyswede är demoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlzooon:

Sjukt bra jobbat av Samsung. Bort med pengautsugarna, pengarna till avgiften går ju inte någonstans ändå, bara ned i fickorna på idioterna. Lycka till Samsung i kampen för en fri och rättvis värld!

Pengarna går huvudsakligen till de idioter som skapar den musik och de filmer du tittar på? Värst vad höga tankar du har om din egen musik/filmsmak...

Permalänk
Medlem

Tror inte jag sett en ny musikskiva i min bekantskapskrets & släkt etc på minst 5år (kanske 10).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Pengarna går huvudsakligen till de idioter som skapar den musik och de filmer du tittar på? Värst vad höga tankar du har om din egen musik/filmsmak...

Fast de fick ju redan betalt av netflix, spotify, hyrfilm, bio etc...

Hade summan varit för piratkopiering o detta var lagligt så ser jag inga fel med avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Fast de fick ju redan betalt av netflix, spotify, hyrfilm, bio etc...

Hade summan varit för piratkopiering o detta var lagligt så ser jag inga fel med avgiften.

Nu syftade jag på att Karlzooon konstaterade att "pengarna till avgiften går ju inte någonstans ändå, bara ned i fickorna på idioterna" vilket i detta fallet då huvudsakligen är de musiker/skådespelare/tonsättare mm som ligger bakom den musik/film som folk lyssnar/tittar på.

Permalänk
Medlem

Jätte bra!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Pengarna går huvudsakligen till de idioter som skapar den musik och de filmer du tittar på? Värst vad höga tankar du har om din egen musik/filmsmak...

Och om jag inte råkar lyssna på musik eller titta på film? Har du tänkt på att väldigt många företagare är också i behov av lagringsenheter? Men du vill väl lägga alkoholskatt på dricksglas också....

Nej men ärligt talat, har du tänkt till? En majoritet av en hårddisks utrymme går inte till musik eller film. Folk som köper Spotify premium/Netflix, skall dessa hederliga människor beläggas med ytterligare en avgift? Kopieringsavgiften är bara larvig och personligen ska jag köpa en hårddisk idag, så jag slipper den där jävla avgiften. Avgiften träder inte i kraft förräns imon.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Tror du får läsa om texten, han menade att tillverkarna inte berörs av radio/tv avgiften därför bryr dom sig inte.

Tillverkarna berörs av att deras produkter säljs.

Permalänk
Medlem

Tvingar dom folk att skriva på det här avtalet?

Skrivet av Webhallen:

För just vår del, som inte har ett avtal med Copy Swede,

För de återförsäljare som har avtal med copy swede själva så kommer givetvis copy swede att kräva dem på pengar för sålda datorer/diskar även om de är tillverkade av Samsung.

Skrivet av Webhallen:

Genom att skriva på avtalet ger man Copy Swede rättighet att se över redovisning, göra besök på lager/ekonomiavdelningar osv.

Permalänk

Äntligen någon med lite muskler som säger ifrån och ifrågasätter.
Tycker det är jäkligt viktigt att denna fråga tas upp. Jag är absolut för att stödja artister mm men metoderna är alldeles för omoderna och drabbar i slutändan både konsumenter och artister imo.
"Bort med det gamla och in med det nya" säger jag, våga utveckla betalstrukturen och alla kommer gynnas.

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt hur sånt här fungerar men det verkar ju som att copyswede kommer dragandes med nåt avtal som dom vill folk ska skriva på, skriver man på det så har man ju också accepterat innehållet, må så vara rätt eller fel.

Vet inte vad som händer om man inte skriver på, men antar det tas vidare till prövning i domstol, och det är väl här man kan skulle kunna få prövning om det är rimligt att tillämpa copyswedes tolkning av lagen en gång för alla

Skrivet av MBY:

Det här är naturligtvis bra! Men jag stör mig på att man vill pröva om det är lagligt eller ej med kopieringsavgift i domstol. Det handlar ju inte om lagligheten, utan om vad som är anständigt. Lagar kan vara fel, och det kommer domstolar inte kunna göra så mycket åt.

Det bästa vore "civil olydnad" där alla företag helt enkelt inte betalar avgiften. Polisen kan knappast bura in eller stänga ner alla företag. Om ett enda företag gör så, kommer det inte att fungera. Om någon vill driva civilprocesser gäller väl samma sak här. Bara att skita i, inte dyka upp i domstol, vägra betala böter, etc.

Jag tycker rent allmänt att det är hög tid att vi ändrar vår rättsuppfattning från den potentiellt livsfarliga synen att alla är lika inför lagen och att lagen står över allt. Jag förundrar mig över varför så många företag och privatpersoner finner sig i att bli anklagade för rena rama dumheterna. Varför slänger man bara inte pappersarbetet? Varför tar jurister ö.h.t. upp sådant här? Det är ju bara att skratta åt.

Min uppmaning till drabbade företag är att behandla CopySwede som luft. Skit i dem. Betala inte, bemöt inte. Vägra delta i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Gällande privatkopieringsavgiften:
Men varför då inte lägga avgiften på originalet, i det fallet påverkas ju endast den som köper originalet och har möjlighet att kopiera det, inte alla andra som använder lagringsmediet till annat?

Dom tjänar ju mer pengar på att inte göra så. Dom är en förening av vinst-intresse som har fått lagen i sin hand av regeringen och denna förenings syfte är att ge pengar till dom som äger denna förening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlzooon:

Och om jag inte råkar lyssna på musik eller titta på film? Har du tänkt på att väldigt många företagare är också i behov av lagringsenheter? Men du vill väl lägga alkoholskatt på dricksglas också....

Nej men ärligt talat, har du tänkt till? En majoritet av en hårddisks utrymme går inte till musik eller film. Folk som köper Spotify premium/Netflix, skall dessa hederliga människor beläggas med ytterligare en avgift? Kopieringsavgiften är bara larvig och personligen ska jag köpa en hårddisk idag, så jag slipper den där jävla avgiften. Avgiften träder inte i kraft förräns imon.

Jag har tänkt till, har du? Du klagade på att pengarna bara går till idioter, jag konstaterade att pengarna går till de som gör film/musik, dvs de du då tycker är idioter. Jag har inte sagt något om du använder streaming-tjänster eller inte, pengarna går till de som gör de filmer du tittar på och en musik du lyssnar på, oavsett hur du gör det och oavsett om du privatkopierar eller inte.

Företag behöver f.ö. mig veterligen inte betala privatkopieringsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Gällande privatkopieringsavgiften:
Men varför då inte lägga avgiften på originalet, i det fallet påverkas ju endast den som köper originalet och har möjlighet att kopiera det, inte alla andra som använder lagringsmediet till annat?

Skrivet av Silcan:

Dom tjänar ju mer pengar på att inte göra så. Dom är en förening av vinst-intresse som har fått lagen i sin hand av regeringen och denna förenings syfte är att ge pengar till dom som äger denna förening.

Har för mig att det är så att det är upphovsrättsinnehavaren som äger rätten att duplicera sitt verk, har svårt att se hur man ska föra över avgiften till originalet utan att man helt släpper rätten för duplicering...kort sagt så är det nog inte helt lätt rent juridiskt, men det finns garanterat de som är mera insatta än mig när det gäller detta. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, skulle gärna veta mer om just detta

Permalänk
Medlem

Röstar för en självgående hemsida där artister kan lägga till sig och tjäna pengar genom att folk går in och donerar.
Driftkostnaderna vore enbart bandbredden och donationerna går oavkortat till den artist man vill.
Inga giriga mellanhänder eller män i höga hattar som fördelar (badar i) pengarna innan dom hittar rätt.
Låter det rimligt?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Röstar för en självgående hemsida där artister kan lägga till sig och tjäna pengar genom att folk går in och donerar.
Driftkostnaderna vore enbart bandbredden och donationerna går oavkortat till den artist man vill.
Inga giriga mellanhänder eller män i höga hattar som fördelar (badar i) pengarna innan dom hittar rätt.
Låter det rimligt?

Det gör det definitivt. Jag skulle gärna driva en sådan sida om jag hade tid över. Det enda egentliga problemet är driftskostnaderna, och skulle man då ta någon procent av artisternas donationer för att täcka dem så är man tillbaka till ruta 1 igen, på sätt och vis.

Problemet är ju nämligen när "gratisgränsen" för trafiken för en månad på ett webhotell överskrids, och det måste betalas för mer. Det riskerar att bli ganska dyrt, kan jag tro.

Visa signatur

5950X, 3090