[TUTORIAL] Köpt en ny hårddisk, men hittar den inte?

Permalänk
Avstängd

Hur hittar jag "initiera disk"

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

TACK SOM IN I HELVETTTEETEEE

Haha kul att hjälpa till

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokia12:

Hur hittar jag "initiera disk"

Vad menar du med initiera disk?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokia12:

Hur hittar jag "initiera disk"

Högerklicka på disken som ska initieras i Diskhantering och klicka sedan på Initiera disk.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Hårddisken finns i bios men den syns inte i diskhantering och det finns inte heller att den inte är allokerat för den finns inte där =(

hjälp

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Högerklicka på disken som ska initieras i Diskhantering och klicka sedan på Initiera disk.

Tack ändå även om den inte fanns där

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Vad menar du med initiera disk?

I tredje bilden du lade upp

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokia12:

Hårddisken finns i bios men den syns inte i diskhantering och det finns inte heller att den inte är allokerat för den finns inte där =(

hjälp

det är någon inställning i BIOS som är knas. jag kan inte hjälpa dig så mycket med det, det är smartare om du gör en ny tråd istället

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Tusen tack, du räddade min dag!

Permalänk

Thanks! really nice.

Permalänk
Medlem

Hej,

Fick en ny dator häromdagen där allt var färdigmonterad från komplett. Allt verkar fungera som det ska förutom att jag inte hittar min ena hårddisk (WD Desktop Blue 1TB). Jag försökte följa guiden i denna tråd men tyvärr så hittar jag endast disk 0 (ssd disken) och DVD D (CD-ROM) i diskhantering.
Kikade då i CMD-DISKPART-LIST DISK och där hittar den bara min ssd disk. Testat med 2 olika SATA kablar i alla olika uttag på modekortet. När datorn är på och jag känner på hårddisken så märker man att den är igång så den får helt klart ström.

Har ni något annat förslag på vad jag kan göra? Tacksam för all hjälp jag kan få!

Dessa delar har datorn
760659 Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM
ATX, mATX, 2x USB 2.0
1,00 ST
657687 XFX ProSeries Core Edition 750W PSU
ATX 12V V2.31, 80 Plus Bronze, Standard, 2x 6pin
PCIe, 2x 6+2pin PCIe, 8x SATA
1,00 ST
780483 Intel Core i7-4770K Processor
Socket-LGA1150, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 84W,
HD4600, Boxed w/fan, Haswell
1,00 ST
781700 ASUS Z87-A, Socket-1150
ATX, Z87, DDR3, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, VGA, DVI,
HDMI, mDP, Haswell
1,00 ST
618010 Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V,
Vengeance Heatspreader, 240
1,00 ST
782229 Gigabyte GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA
PCI-Express 3.0, "Windforce 3X", with Splinter Cell
Blacklist
1,00 ST
765972 Samsung SSD 840 Series 120GB 2.5" OEM
Basic Kit, MDX controller, 530/130MB/s read/write
1,00 ST
753350 WD Desktop Blue 1TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB, 7200RPM, 3.5"
1,00 ST
778356 Samsung DVD Writer, SH-224DB
SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk,
BLACK
1,00 ST

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paikey:

Hej,

Fick en ny dator häromdagen där allt var färdigmonterad från komplett. Allt verkar fungera som det ska förutom att jag inte hittar min ena hårddisk (WD Desktop Blue 1TB). Jag försökte följa guiden i denna tråd men tyvärr så hittar jag endast disk 0 (ssd disken) och DVD D (CD-ROM) i diskhantering.
Kikade då i CMD-DISKPART-LIST DISK och där hittar den bara min ssd disk. Testat med 2 olika SATA kablar i alla olika uttag på modekortet. När datorn är på och jag känner på hårddisken så märker man att den är igång så den får helt klart ström.

Har ni något annat förslag på vad jag kan göra? Tacksam för all hjälp jag kan få!

Dessa delar har datorn
760659 Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM
ATX, mATX, 2x USB 2.0
1,00 ST
657687 XFX ProSeries Core Edition 750W PSU
ATX 12V V2.31, 80 Plus Bronze, Standard, 2x 6pin
PCIe, 2x 6+2pin PCIe, 8x SATA
1,00 ST
780483 Intel Core i7-4770K Processor
Socket-LGA1150, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 84W,
HD4600, Boxed w/fan, Haswell
1,00 ST
781700 ASUS Z87-A, Socket-1150
ATX, Z87, DDR3, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, VGA, DVI,
HDMI, mDP, Haswell
1,00 ST
618010 Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V,
Vengeance Heatspreader, 240
1,00 ST
782229 Gigabyte GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA
PCI-Express 3.0, "Windforce 3X", with Splinter Cell
Blacklist
1,00 ST
765972 Samsung SSD 840 Series 120GB 2.5" OEM
Basic Kit, MDX controller, 530/130MB/s read/write
1,00 ST
753350 WD Desktop Blue 1TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB, 7200RPM, 3.5"
1,00 ST
778356 Samsung DVD Writer, SH-224DB
SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk,
BLACK
1,00 ST

har du en annan dator som du kan stoppa in disken i och prova?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Förutom den nya datorn så har jag tyvärr bara en bärbar :/

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för denna guide!! Mycket hjälpsam:D

Permalänk
Medlem

Sjukt bra guide! Enkel med bilder, jag har använt den 2gg i år. Första gången så var det evigheter sen jag installerade en guide (den tiden så man använde stifft för att bestämma master och slave) och nu andra gången för att jag glömde bort vart man hittade den här menyn.
(Y)(Y)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om din Hårddisk är större än 2TB så ska du nu få upp denna ruta och välja GPT, inte MBR.

Den rutan kommer alltså inte upp om det inte behövs?
Jag fick inte upp den rutan (Windows 7).

Har MBR och 2 TB på papperet.
- Om det är lite mer eller lite mindre vet jag inte riktigt då det står olika beroende på om man kollar TB eller byte, var man kollar o.s.v.

MBR är standard och bäst vid 2 TB så som jag förstått det.

För att enkelt ta reda på om man har MBR eller GPT: Gå in i "diskhantering", högerklicka och välj "egenskaper" på den hårddisk man vill kolla och sen fliken "volymer".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bravo:

Den rutan kommer alltså inte upp om det inte behövs?
Jag fick inte upp den rutan (Windows 7).

Har MBR och 2 TB på papperet.
- Om det är lite mer eller lite mindre vet jag inte riktigt då det står olika beroende på om man kollar TB eller byte, var man kollar o.s.v.

MBR är standard och bäst vid 2 TB så som jag förstått det.

För att enkelt ta reda på om man har MBR eller GPT: Gå in i "diskhantering", högerklicka och välj "egenskaper" på den hårddisk man vill kolla och sen fliken "volymer".

så som jag har förstått det så kommer den rutan upp automatiskt när hårddisken är större än 2TB, av egen erfarenhet.
och ja, en hårddisk på 2TB skall helst köra MBR, men den kan även köra GPT tror jag, även om det inte är så smart.
det är först när det är större än 2TB man ska använda GPT, tex 2,1TB (om det nu skulle finnas någon sån lustig hårddisk)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Hej!
Har en 3TB disk som har suttit i en NAS. Pluggade in den i min dator, men när jag kör igång formatering händer det ingenting. Den jobbade en halv natt, men sen stod det at formateringen inte lyckades.

Får upp den i disk manager, först stod den som GPT, nu som RAW. Har raderat allokeringar för att kunna formatera disken som en enhet. Har också försökt att allokera 2300 GB och formatera, men ikke.

Har också försökt formatera den genom att köra windows-installer skiva, men det blev ingen formatering där heller...

Råd mottages med största tacksamhet!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sulanbulan:

Hej!
Har en 3TB disk som har suttit i en NAS. Pluggade in den i min dator, men när jag kör igång formatering händer det ingenting. Den jobbade en halv natt, men sen stod det at formateringen inte lyckades.

Får upp den i disk manager, först stod den som GPT, nu som RAW. Har raderat allokeringar för att kunna formatera disken som en enhet. Har också försökt att allokera 2300 GB och formatera, men ikke.

Har också försökt formatera den genom att köra windows-installer skiva, men det blev ingen formatering där heller...

Råd mottages med största tacksamhet!!

det där låter tyvärr som att det ligger utanför mitt kunskapsområde.
mitt råd är att antingen googla (om du inte redan gjort det) eller skapa en egen tråd om just detta problem.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

kanon guid! Men jag gjorde en miss, jag missade att välja disken på den tredje bilden, men den andra guiden visar väl inte att jag få fram den igen? För när jag ska försöka installera steam på den disken som man inte såg så vill han inte de "This prduct can not be installed to root directory of any drive" vad ska jag göra för att kunna installera steam och andra saker på den?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

kanon guid! Men jag gjorde en miss, jag missade att välja disken på den tredje bilden, men den andra guiden visar väl inte att jag få fram den igen? För när jag ska försöka installera steam på den disken som man inte såg så vill han inte de "This prduct can not be installed to root directory of any drive" vad ska jag göra för att kunna installera steam och andra saker på den?

den tredje bilden gäller bara om din hårddisk är större än 2TB, är den det?
sen så vet jag inte vad du menar med den andra guiden?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

den tredje bilden gäller bara om din hårddisk är större än 2TB, är den det?
sen så vet jag inte vad du menar med den andra guiden?

Den var 1TB.
De var inget de löste sig, jag var tvungen att skapa en egen map när jag skulle installera t.e.x steam. Men blev lite förvånad jag var tvungen att göra de själv. Den brukar ju göra de med automatik.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk

Riktigt bra guide och tack till människor som dig som delar med sig av sin kunskap!

Permalänk

Funkar perfekt!
Men nästa gång jag startar dator som är den borta igen
och jag måste göra om allt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

så som jag har förstått det så kommer den rutan upp automatiskt när hårddisken är större än 2TB, av egen erfarenhet.
och ja, en hårddisk på 2TB skall helst köra MBR, men den kan även köra GPT tror jag, även om det inte är så smart.
det är först när det är större än 2TB man ska använda GPT, tex 2,1TB (om det nu skulle finnas någon sån lustig hårddisk)

Min SSD på 256gig är formaterad som GPT. Är det normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Min SSD på 256gig är formaterad som GPT. Är det normalt?

Vad jag vet är det inte normalt då man brukar boota från ssd, och då krävs MBR.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Vad jag vet är det inte normalt då man brukar boota från ssd, och då krävs MBR.

Behövs, nej.
Men man måste installera windows i UEFI boot.

Kör själv min SSD i GPT med UEFI windows installation.

Sen finns det ingen fördel att köra MBR även på lagringsdiskar jämtemot GPT. Kan lika gärna välja GPT som är nyare.
Även om det inte är 3TB+ diskar.

Permalänk
Medlem

Vad händer om jag inte får upp den hårddisken när jag ska fixa den? Jag har "Diskhantering" öppen och allt jag ser är min SSD, min hårddisk kommer inte ens upp. Vad kan vara fel?

Major help needed MVH Takiaro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takiaro:

Vad händer om jag inte får upp den hårddisken när jag ska fixa den? Jag har "Diskhantering" öppen och allt jag ser är min SSD, min hårddisk kommer inte ens upp. Vad kan vara fel?

Major help needed MVH Takiaro!

Du kan kontrollera ström och SATA kablarna till hårddisken och även testa att byta SATA port på moderkortet, och ibland kan det vara nödvändigt att förstora eller scrolla ner fönstret i diskhantering för att se alla inkopplade enheter i nedre delen av diskhantering.

Och du kan kolla om hårddisken finns i BIOS, om den inte syns där så är hårddisken troligen trasig.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du kan kontrollera ström och SATA kablarna till hårddisken och även testa att byta SATA port på moderkortet, och ibland kan det vara nödvändigt att förstora eller scrolla ner fönstret i diskhantering för att se alla inkopplade enheter i nedre delen av diskhantering.

Och du kan kolla om hårddisken finns i BIOS, om den inte syns där så är hårddisken troligen trasig.

innan man bestämmer sig för att den är trasig bör man även prova den i en annan dator.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |