Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej de är hopplöst efter både IOS och Android. De kommer aldrig komma över 5% försäljning. Fattar inte var MS håller på med. De borde koncentrera sig på mjukvara och tjänster istället. Hårdvara klarar de inte av.

Redan nått 5% i flera marknaden och visar fortsatt tillväxt, så jag vet inte riktigt vad du dillar om.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej de är hopplöst efter både IOS och Android. De kommer aldrig komma över 5% försäljning. Fattar inte var MS håller på med. De borde koncentrera sig på mjukvara och tjänster istället. Hårdvara klarar de inte av.

De är ju redan över 10% på vissa marknader ..

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Redan nått 5% i flera marknaden och visar fortsatt tillväxt, så jag vet inte riktigt vad du dillar om.

De har fått pressa priset extremt för att nå de nivåerna. Företag kan inte leva på den strategin

Permalänk
Avstängd

Hej! klk
Du fick ta emot mycket galla från den lilla "hardcore" kretsen av Nokia, MS och/eller Winphone fanboisen, här på SweC. För din hädiska trådstart
Fast det visade sig bara att du var förutseende.

Skrivet av klk:

Det har väl knappast undgått någon med lite mobilintresse att Nokia håller på att gå i putten, frågan är hur länge de kan hålla ut.

Deras valda affärsmodell fungerar inte och för den som vill få lite mer insikt om varför affärsmodellen inte fungerar kan läsa här: http://www.mobile-review.com/articles/2012/wp7-1-en.shtml

Enkelt förklarat: Det går inte att ta betalt för ett operativsystem (WP) om man inte erbjuder ett STORT mervärde och ger större möjligheter för de deltar i försäljning av mobiler att tjäna pengar när det finns andra operativ som är gratis och genererar mer pengar till försäljningsledet.

Vad behöver Nokia göra för att klara sig?

Synd att det inte fanns någon avlönad av Nokia som kunde svara på den frågan.

Red: 2006 såg marknaden ut så här innan Apple och senare Google kom och "förstörde" allt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Redan nått 5% i flera marknaden och visar fortsatt tillväxt, så jag vet inte riktigt vad du dillar om.

Global marknadsandel är 3.7% enligt de senaste siffrorna jag sett. Högst osäkert om man någonsin når 5%.

Lokalt, beroende på hur man definierar "lokalt", kan man få fram vilken j-vla siffra man vill. Man kan säkert ha 12% i Långtbortistan eller till och med imponerande 23% i Säffle. Det blir bara fånigt att hålla på med en sådan exercis. Anekdotisk bevisföring.

Rapportera gärna siffror men håll det gärna relevant och dra helst rimliga slutsatser. Tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hur blir app utbudet o mjukvara service från både Nokia,Microsoft o inte minst 3dje part?

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem

Siffror på Nokias försäljning är ju något skeva dock med tanke på hur brett spektra av telefoner dom har och att dom räknar in den billigaste budget skräpet 50 kr med kontantkort lösningar för u-länder . Det som vore intressant är ju hur lumia 7-9 serien sålde i % av smartphone marknaden . Dock hur man än vrider och vänder på det nådde dom inte dit dom trodde.
Samt att lumia telefoner har hållet allt annat än en jämn och problemfri nivå. Viss del kan man skylla på att dom är nya, men samtidigt är ju Nokia (så j*vla bäst enligt vissa ) och microsoft är ju mjukvaru Jesus . Ändå strular det så .
Så hur man än vrider och vänder bar det inte såpass mycket "frukt" som dom hade förväntat sig. Annars hade inte uppköpet blivit aktuellt så snabbt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Hur blir app utbudet o mjukvara service från både Nokia,Microsoft o inte minst 3dje part?

Svårt att förutspå men jag antar att från MS del bra, från Nokias del beror det nog på hur nöjda dom är med den här affären. Från tredje part skulle jag tro dålig med tanke på osäkerheten. Jag hade inte ödslat min energi på en underdog i risk om att jobbat ideelt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Nokias mobildivision blir uppköpta av microsoft för 7,2 miljarder dollar.....

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.520804/microsofts-kop-a...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Intressant artikel om att detta är ett smart drag av Nokia.

http://finance.yahoo.com/blogs/the-exchange/microsoft-nokia-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Global marknadsandel är 3.7% enligt de senaste siffrorna jag sett. Högst osäkert om man någonsin når 5%.

Lokalt, beroende på hur man definierar "lokalt", kan man få fram vilken j-vla siffra man vill. Man kan säkert ha 12% i Långtbortistan eller till och med imponerande 23% i Säffle. Det blir bara fånigt att hålla på med en sådan exercis. Anekdotisk bevisföring.

Rapportera gärna siffror men håll det gärna relevant och dra helst rimliga slutsatser. Tycker jag.

Kantar ger WP 8.2% i Europa, så det är ingen liten fjantig lokalmarknad, vet inte hur det är en sifferexercis.

Jag vet inte hur "rimlig" slutsatsen att WP inte kommer att nå 5% när man gått 77% upp YtY (q2-q2). Och då pratar vi inte försäljningsvolym utan marknadsandelar. Visst visst, anta att utvecklingen helt bromsar upp, då når inte WP 5%. Anta att motståndet finns vid <5%, då når inte WP 5%. Men om man nu ska hålla det relevant och dra rimliga slutsatser så säger trenden sitt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Kantar ger WP 8.2% i Europa, så det är ingen liten fjantig lokalmarknad, vet inte hur det är en sifferexercis.

Jag vet inte hur "rimlig" slutsatsen att WP inte kommer att nå 5% när man gått 77% upp YtY (q2-q2). Och då pratar vi inte försäljningsvolym utan marknadsandelar. Visst visst, anta att utvecklingen helt bromsar upp, då når inte WP 5%. Anta att motståndet finns vid <5%, då når inte WP 5%. Men om man nu ska hålla det relevant och dra rimliga slutsatser så säger trenden sitt.

Rätta mig om jag har fel men redan på 5-6 serien kör man alltså wp 8 ? Telefoner i 1000 kronors klassen. Det intressanta är ju då hur stor andel av de procenten som publicerars http://www.wpcentral.com/kantar-windows-phone-hitting-8-percent-europe-progress-still-slow-us på denna sajt är just modeller under 1500kr. Det är ju segment som knappt android av värde ens är med och fajtas i . Vem som helst kan sälja ursäkta uttrycket skit till folk. Men det intressanta är ju adoption rate (eller försäljnings mängd) i ett segment som faktiskt matchar övriga konkurrenter (som man jämför sig med) eller ? Det är ju lite som att jämföra hur äpplen och päron såvida dom inte matchar varandra i prisbild ger det en skev bild som inte talar mycket sanning. Någonstans läste jag en siffra om WP´s försäljning för samma Q rapport då iPhone 5 lanserades och då var totalen för alla Nokia telefoner sålda under det kvartalet jämförbar med iPhone 5´s förhandsbokning första 3 dagarna ( 5 miljoner nånting) . Det talar väl ett ganska tydligt språk eller ? Så kom med siffror istället hur många Lumia 920 som sålts worldwide eller per region så kan vi ju jämföra.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Global marknadsandel är 3.7% enligt de senaste siffrorna jag sett. Högst osäkert om man någonsin når 5%.

Lokalt, beroende på hur man definierar "lokalt", kan man få fram vilken j-vla siffra man vill. Man kan säkert ha 12% i Långtbortistan eller till och med imponerande 23% i Säffle. Det blir bara fånigt att hålla på med en sådan exercis. Anekdotisk bevisföring.

Rapportera gärna siffror men håll det gärna relevant och dra helst rimliga slutsatser. Tycker jag.

11% i Frankrike, ~9% i England och Tyskland.. 12% i Mexico. Alla är de lokala, men betydande lokala marknader. Betydligt mer betydande än ~35% i Finland.

MS satt ju igår ett mål på att ha 15% av marknaden år 2018. Det visar att de kommer fortsätta satsa hårt på WP fast det är förlustbringande i flera år famåt. MS har råd att göra det. Problemet för Nokia var att de inte hade råd..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josafo:

11% i Frankrike, ~9% i England och Tyskland.. 12% i Mexico. Alla är de lokala, men betydande lokala marknader. Betydligt mer betydande än ~35% i Finland.

MS satt ju igår ett mål på att ha 15% av marknaden år 2018. Det visar att de kommer fortsätta satsa hårt på WP fast det är förlustbringande i flera år famåt. MS har råd att göra det. Problemet för Nokia var att de inte hade råd..

Då är alla Nokia telefoner inräknade, inklusive Nokia 107(eller om den heter 106, kanske tillochmed 108?)

De 3,7% som Lars Celander hänvisade till var Winphones globala marknadsandel kvartal2 2013. Har själv sett 3,9% för Winphone, kan anta att det är med HTC, Huawei och Samsung.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom att ni lyckas trolla fram så fina siffror från olika sajter kan ni inte då samtidigt ta fram en analys på hur många % som är 520 , 620 , 720 och 920 . För som jag ser det är det inte korrekt att jämföra en Lumia 520 mot till exempel Samsung S3,S4 eller en iPhone 5 och inte heller en Lumia 920. Dels på grund av pris och jag misstänker att en 520 är fett mycket tråkigare och har bra mycket mindre features kontra sin storebror 920 vilket mer eller mindre per automatik gör den till en "dumbphone" . För till exempel så är det väl som så att i Indien och getto delar av Asien så är Nokia sjukt stora med sitt Asha sortiment.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Då är alla Nokia telefoner inräknade, inklusive Nokia 107(eller om den heter 106, kanske tillochmed 108?)

De 3,7% som Lars Celander hänvisade till var Winphones globala marknadsandel kvartal2 2013. Har själv sett 3,9% för Winphone, kan anta att det är med HTC, Huawei och Samsung.

Inräknade i vad? Om alla mobiler räknas så har ju Nokia (MS) redan ~15% markandsandel... Och med 15% år 2018 menade man smartphones, inte dumbphones som 10X.

"Microsoft is aiming to more than triple its current smartphone market share by 2018, from just over four percent today to 15 percent within five years."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Då är alla Nokia telefoner inräknade, inklusive Nokia 107(eller om den heter 106, kanske tillochmed 108?)

De 3,7% som Lars Celander hänvisade till var Winphones globala marknadsandel kvartal2 2013. Har själv sett 3,9% för Winphone, kan anta att det är med HTC, Huawei och Samsung.

Om alla telefoner är inräknade så har väl Nokia ca 20% av hela marknaden. Alltså kan inte alla varit inräknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Eftersom att ni lyckas trolla fram så fina siffror från olika sajter kan ni inte då samtidigt ta fram en analys på hur många % som är 520 , 620 , 720 och 920 . För som jag ser det är det inte korrekt att jämföra en Lumia 520 mot till exempel Samsung S3,S4 eller en iPhone 5 och inte heller en Lumia 920. Dels på grund av pris och jag misstänker att en 520 är fett mycket tråkigare och har bra mycket mindre features kontra sin storebror 920 vilket mer eller mindre per automatik gör den till en "dumbphone" . .

L520 har i princip samma egenskaper som L920, men sämre hårdvara. Sämre kamera, ingen framkamera, ingen blixt, sämre skärm och mindre upplösning, lite långsammare processor, mindre RAM osv. Men i praktiken snurrar OSet på lika bra som på L920.

En statistik vilka WP-mobiler sålt mest ser du här: http://www.wpcentral.com/nokia-lumia-520-most-popular-windows...

Så visst säljs L520 mest.

Kan du ta fram en statistik hur stor del av Android-mobilerna som säljs i världen är under 2000kr? Skulle gissa att procenten är förvånansvärt stor, närmare hälften kanske..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

L520 har i princip samma egenskaper som L920, men sämre hårdvara. Sämre kamera, ingen framkamera, ingen blixt, sämre skärm och mindre upplösning, lite långsammare processor, mindre RAM osv. Men i praktiken snurrar OSet på lika bra som på L920.

En statistik vilka WP-mobiler sålt mest ser du här: http://www.wpcentral.com/nokia-lumia-520-most-popular-windows...

Så visst säljs L520 mest.

Kan du ta fram en statistik hur stor del av Android-mobilerna som säljs i världen är under 2000kr? Skulle gissa att procenten är förvånansvärt stor, närmare hälften kanske..

Svårt att säga då det är så många aktörer inom Android men ta Samsung som exempel. Deras Q1 13 rapport säger 100 miljoner enheter sålda vi kan väl anta att dina 50 % kanske är en korrekt bedömning vilket betyder att 50 miljoner high end lurar såldes för deras del,
under samma period som Lumia 920 antagligen enligt din länk hade 11,8 % i så fall och enligt http://www.theverge.com/2013/4/18/4238038/nokia-lumia-sales-q1-2013 då det sägs att 5,6 miljoner Lumias sålde skulle innebära att dom under samma period sålde en sisådär 672000 Lumia 920,
kontra apple då som sålde 38,33 miljoner iPhones i prisklass matchande Lumia 920.

Tar man då Samsung high end vs Lumia 920 blir det knapp 1,5% .
Tar man sen Apple vs Lumia 920 blir det 1,7 % ungefär.

Snällt sagt med andra ord i segmentet som dom teknik intresserade och som gärna lägger pengar på en "Premium" lur har Nokia/Microsoft kanske realistiskt sett 2-2,5 % i bästa fall world wide . Vänder man på steken och jämför lurar som ointresserade eller inte har råd eller vill lägga mer än säg 2000 kr. Ja då leder nog Nokia by far.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Nej de är hopplöst efter både IOS och Android. De kommer aldrig komma över 5% försäljning. Fattar inte var MS håller på med. De borde koncentrera sig på mjukvara och tjänster istället. Hårdvara klarar de inte av.

Microsoft och hårdvara är en märklig kombination. Deras avdelning som gjort t ex datortillbehör har alltid hållit hög kvalité, och även vad gäller Surface-varianterna så har själva hårdvaran ofta fått bra recensioner, men likväl lyckas de inte bli framgångsrika produkter som betalar tillbaka sina investeringar.

De största klagomålen på Kin var vad jag minns (eller nja, efter snabb minneshjälp från Wikipedia ) att mjukvaran saknade fundamentala funktioner: ingen kalender (eller stöd för standarder), ingen IM-tjänst, ingen T9-liknande funktion, gick inte föra över kontakter till telefonen, etc. Lägg därtill bevisligen katastrofal timing, vilket inte minst berodde på att de inte fick ordning på Windows Phone, utan fick migrera till en Windows CE-variant, när Ios och Android redan etablerat sig, en produkt för ett marknadssegment som inte verkade existera och inga återförsäljare som ville pusha den, så gick det som det gick.

Vad gäller Zune så var hårdvaran åtminstone inget som kritiserades starkt, och Zune HD är tom riktigt väl emottagen, men återigen var timingen bedrövlig — när Microsoft lade sin tid på att utveckla en MP3-spelare för att konkurrera med Ipod så utvecklade Apple sin Iphone, vilken mer eller mindre dödade MP3-spelarbranschen så som den sett ut. När Zune HD kom så hade tom Ipod Touch etablerat sig, och Ipod kunde fortsätta dominera trots att Apple i praktiken fokuserade på andra branscher.

Xbox och Xbox 360 sålde bra, om än Sony sålt mer i båda generationerna. Hårdvaran har haft kvalitetsproblem, men hårdvarudesignen i sig är det ingen som klagar på. Fortfarande ligger Microsoft dock back flera miljarder på Xbox-programmet, så i företagshänseende så är det ytterligare ett problematiskt projekt.

Surface är återigen en lösning på ett problem som människor inte verkar ha haft. Hårdvaran får bra recensioner som jag nämnde ovan, men de säljer inte. De verkar ha placerat sig i en marknad som inte finns, där Android suger upp den billiga delen av spektrat och följer med hela vägen upp tills Ipad tar vid. Surface försökte differentiera sig genom Windowskompatibilitet, men oklarheter i varubenämningar och huruvida det är en produkt folk ens vill ha har varit ett ständigt tema.

Jag förstår vad du menar när du skriver "Hårdvara klarar de inte av", för historiken är vad den är och det är ett sätt att uttrycka kontentan av densamma, men samtidigt är det sällan själva hårdvaran som varit problemen. Nokia var under sin höjd dominanta på både hård- och mjukvarubiten av mobiltelefoner, och har producerat kioskvältare sedan 1990-talet, men har även de sedan snart 5 år fastnat i problemet att deras hårdvara är bra, får bra recensioner, men säljer inte, så till den grad att de nu säljer av hela verksamheten.

Kanske kan Nokias tidigare avdelning tillsammans med Microsoft lösa dessa problem, men det var väl också tanken redan skulle ha hänt med de WP-modeller som släppts. Microsofts omorganisation kanske hjälper, men samtidigt så kan de ju inte rucka på de strukturer som gör att Windows och Office pumpar in pengar i företaget och faktiskt finansierar alla dessa projekt. Så som deras hårdvarusatsningar utmynnat så är det lätt att spekulera i att de kanske hade lyckats bättre om de faktiskt splittat av dessa delar från företaget, vilket var på håret att de gjorde i början av 2000-talet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Rätta mig om jag har fel men redan på 5-6 serien kör man alltså wp 8 ? Telefoner i 1000 kronors klassen. Det intressanta är ju då hur stor andel av de procenten som publicerars http://www.wpcentral.com/kantar-windows-phone-hitting-8-percent-europe-progress-still-slow-us på denna sajt är just modeller under 1500kr. Det är ju segment som knappt android av värde ens är med och fajtas i . Vem som helst kan sälja ursäkta uttrycket skit till folk. Men det intressanta är ju adoption rate (eller försäljnings mängd) i ett segment som faktiskt matchar övriga konkurrenter (som man jämför sig med) eller ? Det är ju lite som att jämföra hur äpplen och päron såvida dom inte matchar varandra i prisbild ger det en skev bild som inte talar mycket sanning. Någonstans läste jag en siffra om WP´s försäljning för samma Q rapport då iPhone 5 lanserades och då var totalen för alla Nokia telefoner sålda under det kvartalet jämförbar med iPhone 5´s förhandsbokning första 3 dagarna ( 5 miljoner nånting) . Det talar väl ett ganska tydligt språk eller ? Så kom med siffror istället hur många Lumia 920 som sålts worldwide eller per region så kan vi ju jämföra.

Vi har inte pratat om high end vs low/mid end, vi har pratat om marknadsandelar och inget annat. Om ekosystemet är viktigast (vilket har varit kritiken mot WP) och alla är överrens om att det krävs en användarbas för att utveckla appar till WP, ja, då spelar det inte fullt så stor roll om det är Lumia 920 eller Lumia 520 som köps. Vi pratade heller inte om att WP skulle ha 5% global sales i premiumsegmentet, utan 5% av marknadsandelarna totalt.

Varför ger du dig in i en pågående diskussion och flyttar målstolparna?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vi har inte pratat om high end vs low/mid end, vi har pratat om marknadsandelar och inget annat. Om ekosystemet är viktigast (vilket har varit kritiken mot WP) och alla är överrens om att det krävs en användarbas för att utveckla appar till WP, ja, då spelar det inte fullt så stor roll om det är Lumia 920 eller Lumia 520 som köps. Vi pratade heller inte om att WP skulle ha 5% global sales i premiumsegmentet, utan 5% av marknadsandelarna totalt.

Varför ger du dig in i en pågående diskussion och flyttar målstolparna?

Anledningen att jag undra är för att det sade ju gå så jäkla bra för WP, Nokia och Microsoft. Och för att det skulle pumpa in såna enorma summor pengar och att dom skulle köra om Apple spekulera ju folk i samt att Android skulle tappa procentsatser.
Allt detta visade sig ju väldigt fel eller hur ?
Totalt ja då har dom x % men ser man sen till omsättning och hur troligt att man klarar pumpa ut 10 modeller i varierande kvalite/funktions skala är en annan.
Nokia var väldigt stora fram till 2010 även här men sen har det dalat. Windows Phone blåstes upp till astronomiska proportioner som underdogen som skulle ändra marknaden. Eftersom affärsvärlden bara handlar om profit så måste man väl ändå anse att det inte gick så bra.
Eftersom att man måste sälja så mycket mer av något som kostar mindre för att komma upp i samma summor i omsättning som dyrare varor. Medans fastän produkten säljer fler kostar jämställt med de dyrare.
Dessutom handlar väl tråden i sig om huruvida Nokia överlever 2013 och det är ju tydligen 2 sidor på hur man ser på det med. Jag anser dock fullt ut att dom har dukat under nu då dom har styckats sönder och det som i förmodligen de flestas ögon ses som Nokia var just mobildivisionen och den är ju snart inte deras längre i och med den här affären.
Det tycks ju gå helt passé för vissa (kanske inte dig) men att Nokias storhetstid dog för många år sen samt att Microsoft fatta att mobil enheter är inne alldeles för sent för att bli tagna på allvar.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Nokia är nog ganska smarta ändå.
Dom har ju gått med förlust, och gör det fortfarande.
Då säljer dom företaget till Microsoft, vilket gör att dom får in pengar.
Och tar dessa slut, så är det bara att suga ut ännu mer, från mamma Microsofts patte.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Anledningen att jag undra är för att det sade ju gå så jäkla bra för WP, Nokia och Microsoft. Och för att det skulle pumpa in såna enorma summor pengar och att dom skulle köra om Apple spekulera ju folk i samt att Android skulle tappa procentsatser.
Allt detta visade sig ju väldigt fel eller hur ?
Totalt ja då har dom x % men ser man sen till omsättning och hur troligt att man klarar pumpa ut 10 modeller i varierande kvalite/funktions skala är en annan.
Nokia var väldigt stora fram till 2010 även här men sen har det dalat. Windows Phone blåstes upp till astronomiska proportioner som underdogen som skulle ändra marknaden. Eftersom affärsvärlden bara handlar om profit så måste man väl ändå anse att det inte gick så bra.
Eftersom att man måste sälja så mycket mer av något som kostar mindre för att komma upp i samma summor i omsättning som dyrare varor. Medans fastän produkten säljer fler kostar jämställt med de dyrare.
Dessutom handlar väl tråden i sig om huruvida Nokia överlever 2013 och det är ju tydligen 2 sidor på hur man ser på det med. Jag anser dock fullt ut att dom har dukat under nu då dom har styckats sönder och det som i förmodligen de flestas ögon ses som Nokia var just mobildivisionen och den är ju snart inte deras längre i och med den här affären.
Det tycks ju gå helt passé för vissa (kanske inte dig) men att Nokias storhetstid dog för många år sen samt att Microsoft fatta att mobil enheter är inne alldeles för sent för att bli tagna på allvar.

Jag förstår fortfarande inte vad det här har att göra med huruvida Microsoft kan nå 5% av marknaden eller inte. Citera inte om du inte faktiskt vänder dig till mig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Telepati:

Intressant artikel om att detta är ett smart drag av Nokia.

http://finance.yahoo.com/blogs/the-exchange/microsoft-nokia-l...

Kan bara hålla med, väldigt intressant och bra artikel. Att läsa för den som vill följa Nokias vidare öden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon214822:

Kan bara hålla med, väldigt intressant och bra artikel. Att läsa för den som vill följa Nokias vidare öden.

Nu skall man väl inte överdriva? Det var väl inga större hemligheter som avslöjades, utan snarare konstaterandet "Nokia kommer nu köra på som vanligt, fast utan mobiltelefonversamheten som just har sålts, och hoppas på att det går bra för de andra grenarna". Och att de har annan verksamhet (och att mycket hänger på att det går bra för den) kan väl inte vara nytt för särskilt många?

Permalänk
Inaktiv

Microsoft sitter med det klassiska problemet att utan volym, inga appar, och utan appar ingen volym. Så vad man nu håller på med via olika kanaler är att skapa ett intryck av volymen är på g, att få fart på app-byggarna och få allt att börja snurra. Inget konstigt att man jobbar sig blå på den punkten.

När man rensat bort den anekdotiska bevisföringen ligger man alltså på 3.7-3.9% som global marknadsandel.

Man har haft en positiv trend i volym alltefter Nokia har kommit ut med flera produkter och byggt upp en komplett produktfamilj i olika prislägen. När produktfamiljen inte längre växer kan man vara rimligt att tro att man inte längre växer i volym av den anledningen.

Nu tappar man rimligen Samsung och HTC som WP-byggare, inte säkert men det känns naturligt. Inte säkert att Microsoft ens vill ha dom, man kanske kör lurarna som spelkonsolerna och som Apple gör, offrar potentiell volym för full kontroll över hårdvaran.

Man tappar Nokia som varumärke. Microsoft har kunnat bygga bra hårdvara förut så där varken vinner eller förlorar man särskilt mycket. Man tappar draghjälpen från varumärket och den i mitt tycke duktiga designen men får bättre kontroll och kan integrera och planera som man vill.

På kort sikt tror jag den senaste uppgången avstannar eller vänds till en nedgång (i marknadsandel, volymen kan fortfarande öka).

På lite längre sikt ser det betydligt bättre ut. Rimligen satsar man hårt på 'bundling' med desktop-monopolet, på olika sätt. Det där är en jobbig process och tar tid att bygga färdigt. Jag tror Microsofts lurar kan hitta en nisch som affärslurar, typ med bra koppling till Exchange och Sharepoint bland annat. Svårt att säga men en 10-20% borde den nischen kunna vara värd om man är duktiga.

Hur som helst, det är ett helt annat spel som har börjat nu. I kampen om nästa epok har det nu gått till final mellan Microsoft och Android. Microsoft är både inne i en omvandling och i en generationsväxling så jag tycker det är hopplöst att säga vad som kommer att hända där. Det är också helt olika affärsmodeller som ställs mot varandra. Vardera har var sitt de facto-monopol som genererar krigskassa. Den här kampen nog också att hålla på i många år framöver. Kul att få vara åskådare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Nu skall man väl inte överdriva? Det var väl inga större hemligheter som avslöjades, utan snarare konstaterandet "Nokia kommer nu köra på som vanligt, fast utan mobiltelefonversamheten som just har sålts, och hoppas på att det går bra för de andra grenarna". Och att de har annan verksamhet (och att mycket hänger på att det går bra för den) kan väl inte vara nytt för särskilt många?

Konceptet med att vara leverantör av "connectivity", typ inbyggda "noder" eller vad man nu skall kalla det, alltså små basstationer kopplade till inbyggda "lurar", låter spännande (om man läser lite mellan raderna och vet vilka problem som t.ex. fordonsindustrin har att brottas med). Det finns enormt mycket ogjort där, vi sitter i en stel hierarkisk struktur som det är när vi tänker bara i termer av basstationer och konsumentlurar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon214822:

Konceptet med att vara leverantör av "connectivity", typ inbyggda "noder" eller vad man nu skall kalla det, alltså små basstationer kopplade till inbyggda "lurar", låter spännande (om man läser lite mellan raderna och vet vilka problem som t.ex. fordonsindustrin har att brottas med). Det finns enormt mycket ogjort där, vi sitter i en stel hierarkisk struktur som det är när vi tänker bara i termer av basstationer och konsumentlurar.

Fast man får väl läsa rätt mycket mellan rader för att hitta något nytt i artikeln? Fler och mindre celler är väl knappast något nytt och det enda som sägs om fordonsindustrin är väl att de kanske behöver karttjänster? Det vore väl konstigt om de inte redan har hållit på med detta i flera år (om än i skuggan av telefontillverkningen)?
Ericsson har en fin film:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Vi har inte pratat om high end vs low/mid end, vi har pratat om marknadsandelar och inget annat. Om ekosystemet är viktigast (vilket har varit kritiken mot WP) och alla är överrens om att det krävs en användarbas för att utveckla appar till WP, ja, då spelar det inte fullt så stor roll om det är Lumia 920 eller Lumia 520 som köps. Vi pratade heller inte om att WP skulle ha 5% global sales i premiumsegmentet, utan 5% av marknadsandelarna totalt.

Givetvist måste man ha ett trovärdigt ekosystem, dagens användare är inte så dumma att de köper att bli invallade i en MS-hage.

Sen ser då dagens globala statistik ut så här och WP är ytterst marginellt.

Jag kan inte tänka mig att MS kan ändra det här eftersom huvudkonkurenterna har helt fungerande ekosystem, vilket knappast MS klarar av.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y