KFA2 Geforce GTX 770 LTD OC och MSI Geforce GTX 770 Gaming

Permalänk
Medlem

Måste ha KFA2 kortet!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z170X Gaming 3 | CPU: i7 6700K @ 4,4GHz | Grafikkort: ASUS GTX 1070 8GB STRIX | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Kingston HyperX 16GB 2133MHz | SSD: Samsung 850 EVO 1TB & 500GB Chassi: FD Define S

Permalänk
Medlem

Själv äger ja två kfa2 gtx 680 OC kort. Va jävligt skeptisk mot kfa2 korten men efter använt dom och överklockat till stabila 1285 mhz och fått extra 15 fps på Metro och crysis 3. Fucking gryma!!!

De som tycker att korten låter för mycket kan ja hålla med om men de får man la leva med ?

Så köp kfa2 770 OC för då får ni den nya tekniken istället för ett äldre 680.

Ett riktigt top kort för en bilig peng !

Kolla mina bilder så får ni se hur fetta desa kort är !!

Permalänk
Medlem

MSI visar sig ha överlägsen kylning och vara riktigt tyst igen, nästa köp blir definitivt MSI. Jag gjorde misstaget nu att köpa Asus som andra kort och den låter som en damsugare...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Blev verkligen imponerad av MSI kortet måste jag säga, när man kollade testet först så kändes det tämligen bara "meh" när man såg MSI i tabellerna, men jäklar va kylaren presterar BRA, ökar knappt ngt i ljudnivå häller mellan vila å full belastning för att inte tala om OCn sen också, även om den nu kan vara lite upp å ner mellan olika kort.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Detta kort i ett vitt chassie hade varit snyggt! Bara moderkort med vitt PCB som saknas nu!

Styvt? Knasigt kraftuttryck oO

Knasigt uttryck? Snarare kraftfullt!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

När släpps KFA2 770 kortet? Vill hemskt gärna ha ett. kosta vad det kosta vill! Bara det sitter i min burk!

Permalänk
Medlem

För som gillar msi finns msi gtx 780 lightning.
Kraftigaste OC jag sett från fabrik tills jag såg kfa kortet idag.

Är verkligen 770 2gb framtidssäkert (2år?)

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

När det kommer till recensioner av specialgrafikkort har vi inte möjlighet att köra hela testsviten eller video varje gång, då skulle vi inte hinna med mycket annat - speciellt nu med delar av redaktionen på välbehövlig semester. Dessutom känner vi att intresset främst ligger runt hur till exempel kylaren beter sig eller hur överklockningen fungerar, prestandaskalningen är ändå "mer eller mindre" den samma oavsett upplösning.

Den här gången valdes att köra 2560 x 1440 pixlar över 1920 x 1080 pixlar, då den ändå handlar om modeller i toppklassen. Tips är att kika på ursprungliga GTX 770-testet, med stöd av det borde det vara en smal sak att få koll på prestandan. Är intresset större för den lägre upplösningen får vi kanske tänka om för kommande artiklar, men något säger mig att vi aldrig får alla nöjda så länge vi inte hostar upp video, podcast, (minst) tre upplösningar och gärna personliga intervjuer med ingenjörerna bakom varje modell..

Jar bryr mig ärligt talat inte så mycket men.. man har ju lätt att snöa in på småsaker. Jag tog en titt på Steam Hardware Survey (hur vetenskaplig den egentligen är vet jag inte med säkerhet) och enligt den ser det ut så här:

1366x768 - 21%
1600x900 - 8%
1920x1080 - 32%
1920x1200 - 3%
2560x1440 - 0,94%
2560x1600 - 0,14%

Resten spridda över en uppsjö av olika upplösningar som alla får max ett par procent.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att KFA2 kortet presterar tillräckligt bra för att få toppklass (i denna klassen). Alldeles fantastiskt att det har ett rekommenderat pris som är exakt samma som MSI kortet men med så mycket högre klockfrekvenser! Jag kan dock förstå att man kan dra ner betyget för ljudnivån, men som ni sa var det högre klockat från fabrik än ni brukar komma upp i. Skulle jag vara intresserad av en dator just nu skulle det kortet antagligen hitta in i min burk, definitivt på min korta lista över rekommendationer till nära och kära...

Hur såg ljudnivån ut vid överklockning? Jag gissar att KFA2-kortet låg stilla, men hur gick det för MSI-kortet?

Permalänk
Testpilot

imo så har MSI HITTILLS vunnit "gtx 770" tävlingen. Vi pratar 2-3 mindre lägsta FPS(och samma sak i max) bara i varje test och personligen tycker jag det är värt alla dagar i veckan att uppoffra för den otroligt kompetenta och tysta kylaren, man kan ju ändå OC'a lite själv hemma sedan om man känner att "fan, 2 till FPS skulle göra min dag!".

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Personligen tycker jag att KFA2 kortet presterar tillräckligt bra för att få toppklass (i denna klassen). Alldeles fantastiskt att det har ett rekommenderat pris som är exakt samma som MSI kortet men med så mycket högre klockfrekvenser! Jag kan dock förstå att man kan dra ner betyget för ljudnivån, men som ni sa var det högre klockat från fabrik än ni brukar komma upp i. Skulle jag vara intresserad av en dator just nu skulle det kortet antagligen hitta in i min burk, definitivt på min korta lista över rekommendationer till nära och kära...

Hur såg ljudnivån ut vid överklockning? Jag gissar att KFA2-kortet låg stilla, men hur gick det för MSI-kortet?

Jag håller med dig, när det gäller bedömningen.
Den var faktiskt för snålt inställd mot KFA2, dom borde ha fått toppklass.
Men det var väl fel märke helt enkelt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Styvt? Knasigt kraftuttryck oO

Vissa gillar styva saker, vettu... Inget fel med det!

Riktigt sköna kort. Synd med strömförbrukningen bara. :/

Permalänk
Medlem

Ni borde haft med i slutsatsen att bf3 börjar bli till åren, när det kom åt det ju upp alla grafikkort som fanns men nu sätter det ju inte nån vidare press. Det är ju inte så att man köper ett nytt medelklasskort ens och hoppas att det kommer funka, det gör ju det nästan hur som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hög ljudnivå är inget jag klarar av så tyvärr KFA2
Frågan är om man skulle våga sig på MSI igen? Jag och sambon hade varsit MSI 460 HAWX. Båda korten fick bytas 2 - 2,5 år då en av fläktarna la av.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag har inte själv spelat Hitman spelet. Men är det bara jag som tänker att det kan inte vara sååå snyggt att inte ens ett kort för 8000++ kan driva spelet med acceptabel fps?

Permalänk
Medlem

Synd att korten bara har 2Gb grafikminne annars så hade det varit lockande att kanske införskaffa två att köra SLI med.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Känns som att 7970 stal hela showen med sin bisarrt höga ljudnivå. Kortet ser ut att spela i en helt egen liga och måste vara det som sticker ut mest i det här testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Vissa gillar styva saker, vettu... Inget fel med det!

Riktigt sköna kort. Synd med strömförbrukningen bara. :/

Tänkte mer hur man annars skulle vilja ha det. Mjukt? Flytande? Gasform? Liksom, jo grafikkortet är styvt Sherlock

Permalänk
Medlem

Inget på anmärka gällande coil-whine på korten?
Har själv provat ett par riiktigt gnälliga msi 770's

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Icke phantom är väl referens?

Kylaren är inte referens, skulle vilja se hur den presterar Sen hade det varit trevligt att se överklockningspotential också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 3700X RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Tänkte mer hur man annars skulle vilja ha det. Mjukt? Flytande? Gasform? Liksom, jo grafikkortet är styvt Sherlock

Jo, det är väl bara bra om grafikkortet är styvt. Uttrycket verkade bara lite homoerotiskt så jag kunde inte låta bli att skoja till det lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Hög ljudnivå är inget jag klarar av så tyvärr KFA2
Frågan är om man skulle våga sig på MSI igen? Jag och sambon hade varsit MSI 460 HAWX. Båda korten fick bytas 2 - 2,5 år då en av fläktarna la av.

MSIs 460 använde sig av Twin Frozr (1)-kylare (om jag inte minns fel), vilka var kända för att ha problem. Likaså efterföljaren, Twin Frozr II, med mer robust kylarnordning men med samma usla fläktar. Jag hade samma problem med mitt grafikkort (TF-II) och fick byta ut det hela tre gånger.

Jag har inte hört något illa om den nya TW-lösningen på 770t än dock, och mitt snurrar på både ljudlöst och med grym effektiv kylning, så jag är nöjd! Av erfarenhet medför det dock alltid risker att handla produkter av MSI, så jag kan väl inte påstå att jag rekommenderar kortet direkt. Du köper på egen risk, som alltid.

EDIT: Jag kanske blandar ihop Twin Frozr II med TF-III nu. Aja, om någon vet med säkerhet får ni väl rätta mig

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

MSI vann den ronden. Om de hade velat hade de också kunna chansa och klocka skiten ur kortet redan ifrån fabrik. Mycket bättre/tystare kylare. Vid samma hastighet kyler MSI's lösning bättre och låter mindre. Blir nog ett köp.

Permalänk
Medlem

En nackdel med KFA2 kortet är avsaknaden av DVI-utgångar

Permalänk

Jag tycker KFA2 kortet verkar extremt trevligt. Frågan är nog om det ryms i mitt chassi.. måste dock även fixa bättre en bättre psu först..

Visa signatur

Source moddare

Permalänk
Medlem

KFA2 kortet har 1-2 fps högre framerate än Gigabyte och Gainward och det med en ljudnivå som ligger 4 - 6 dBA högre. Inte bra då det definitivt är hörbara nivåer.

Permalänk
Medlem

Hittar ej kfa kortet i lager. Ingen svensk leverantör verkar ta in det?!
Var väl ingen mening att testa kortet om det ej går att köpa i Sverige?
Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg
Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Jag har haft kontakt med KFA2,Inet och "Galaxy". Enligt Inet så kommer har deras leverantör börjat fasa ut KFA2 kort så det finns ingen möjlighet att då inte nyare kort än det andra 770 som finns. Så vi kommer helt enkelt inte att få kortet överhuvudtaget hit.

Visa signatur

Source moddare

Permalänk

Inget inbyggt ljudkort

Jag vill koppla datorn till min platt-tv för att se på film via datorn. Mitt nuvarande grafikkort (560ti) har ett inbyggt ljudkort. Så nu när jag är kopplad till tv:n kan jag se på film utan problem. (Ljudet hänger med via hdmi:n)
Någon som har koll på ifall man får ljud i filmerna även med detta kort? Eller behöver man dra ytterligare en sladd? Sjukt smidigt med en HDMI kabel mellan dator och TV.

Tacksam för svar

Permalänk

Tycker det är lite trist att dom överklockade resultaten inte jämförs med överklockade resultat från dom andra korten...
Jag tänker att om man är villig att överklocka ett kort så kommer man nog överklocka det andra också..

Visa signatur

Asus A8N-E , AMD64 3200+ , ATI X1950XT , 1GB Corsair , Antec Sonata II , Zalman: ZM-7000B-CU , VF700-CU , ZM-NB47J.