Seagate tillkännager hårddiskar med SMR-teknik för 5 TB och mer

Permalänk
Melding Plague

Seagate tillkännager hårddiskar med SMR-teknik för 5 TB och mer

Hårddiskjätten Seagate krattar vägen för rymligare hårddiskar med tekniken Shingled Magnetic Recording, som ska göra det möjligt att klämma in uppemot 20 TB i en enda enhet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

20 TB, nu kan vi privatkopiera ännu mer, yippey.

Visa signatur

PluggBooken: MacBook Pro 13" i5 4GB ram 320 GB HDD
Gameburken: Corsair Vengeance 8gb - Intel i5 3570k@stock - Asus radeon HD7950@900Mhz - Asus z68 mobo... äh orkar inte.

Permalänk
Medlem

Ge oss billigare SSD istället

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Trevligt, men borde vara dags för lite billigare SSDer på 1TB+

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJepz:

20 TB, nu kan vi privatkopiera ännu mer, yippey.

Jag har svåra problem att fylla mina "ynka" 5 eller 6 TB totala lagringsutrymme... men kan mycket väl tänka mig att 5TB HDD är en våt dröm för lagring/backup i produktionsmiljö.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Priserna då?

Permalänk
Medlem

Snart kommer alltså min filserver att klara sig på en enda disk, och en enda backupdisk rymmer också allt. Allt blir enklare och smidigare; mums! <3

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Trevligt, dock tycker jag att SSD är i en okej prisklass just nu, jämfört med vad många andra verkar tycka.

ON; Undrar vad en 20TB disk kommer kosta, och Vill man ens ha så mycket data på en enda disk ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Snart kommer alltså min filserver att klara sig på en enda disk, och en enda backupdisk rymmer också allt. Allt blir enklare och smidigare; mums! <3

I dagsläget, ja. När utrymmena ökar så ökar bitrate med, problemet kvarstår. 4-8k lär äta upp det nytillgängliga utrymmet som ett barn äter glass en varm sommardag!

Vad hände för övrigt med det där med att vi sku få radioaktiva hårddiskar? HMR eller vad det hette...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Äntligen nu kan jag lagra ännu mer porr!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

I dagsläget, ja. När utrymmena ökar så ökar bitrate med, problemet kvarstår. 4-8k lär äta upp det nytillgängliga utrymmet som ett barn äter glass en varm sommardag!

Jo, sant. Tur för mig att jag inte lagrar video.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det skulle hänt för flera år sedan.
http://www.sweclockers.com/nyhet/7939-harddisk-pa-fem-terabyt...
Kapaciteten har verkligen stått helt stilla när det gäller hårddiskstorlekar. Skulle de dubblats vartannat år så borde vi vara på 16 eller 32 TB eller nåt sånt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det skulle hänt för flera år sedan.
http://www.sweclockers.com/nyhet/7939-harddisk-pa-fem-terabyt...
Kapaciteten har verkligen stått helt stilla när det gäller hårddiskstorlekar. Skulle de dubblats vartannat år så borde vi vara på 16 eller 32 TB eller nåt sånt idag.

Så går det när konkurrenterna slås ut från marknaden, utvecklingen avtar

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Trevligt, dock tycker jag att SSD är i en okej prisklass just nu, jämfört med vad många andra verkar tycka.

ON; Undrar vad en 20TB disk kommer kosta, och Vill man ens ha så mycket data på en enda disk ..

SSD verkar ha stagnerat helt prismässigt tycker jag, eller nästan backat. Om man jämför med 719:- som jag köpte min intel 320 SSD 120GB för 2012 med de 898:- den kostar idag enligt prisjakt så är det en märkbar procentuell ökning (~14%) även om man bortser avgiften från copyswede (max 80:-). En ökning i pris inom en produktkategori där priserna i nästan alla andra fall kontinuerligt sjunker (om man bortser force majeur -relaterade ökningar i produktionskostnad).

Med det sagt, klart man vill ha 20TB på en disk Backup som problem kommer vara ett minne blott eftersom man köper tre stycken och har dem på tre platser! (vilket jag sagt varje gång det smygpratas om storleken på kommande HHDer med ny teknik när jag jämfört med de diskar jag har hemma... )

Permalänk
Medlem

Har på två år inte kommit i närheten av att fylla min 1TB disk.
Så pass ointresserad av HDD att jag numera blir irriterad när nya itx chassin har plats för 3,5"s diskar.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd

Ge det lite tid så är 20TB för litet det med. En 4k film kan vara upp till 200gb... Så det får alltså bara plats 100 filmer på en 20tb disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Så går det när konkurrenterna slås ut från marknaden, utvecklingen avtar

Skulle faktiskt tro att det mer har att göra med FullHD än något annat. Filerna har ju inte direkt växt sedan 1080p blev maxkvalitet på filmer utan bättre kompression har sett till att vi inte behöver lika mycket utrymme. Dessutom har skiftet till allt större mängd små bärbara enheter (mobil, platta, laptop) gjort att vi inte lagrat så mycket. Nu börjar ju upplösningarna öka även på dessa enheter och som någon nämnde är 4K på gång.

Sen till de som inte vill ha 20TB på en disk, självklart har man det speglat på en till

Dock lite fundering angående RAID med SMR, måste vara lätt hänt att felprocenten fördubblas (då spåren ska repareras) och prestandan sjunker jämfört med vanlig teknik.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

SSD verkar ha stagnerat helt prismässigt tycker jag, eller nästan backat. Om man jämför med 719:- som jag köpte min intel 320 SSD 120GB för 2012 med de 898:- den kostar idag enligt prisjakt så är det en märkbar procentuell ökning (~14%) även om man bortser avgiften från copyswede (max 80:-). En ökning i pris inom en produktkategori där priserna i nästan alla andra fall kontinuerligt sjunker (om man bortser force majeur -relaterade ökningar i produktionskostnad).

Med det sagt, klart man vill ha 20TB på en disk Backup som problem kommer vara ett minne blott eftersom man köper tre stycken och har dem på tre platser! (vilket jag sagt varje gång det smygpratas om storleken på kommande HHDer med ny teknik när jag jämfört med de diskar jag har hemma... )

80 + moms, så 100kr.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hmm, inget om lanseringsdatum (tidslinje) eller pris. Att tekniken redan skeppas borgar för att det inte sticker iväg i pris, men jag vill gärna ha dessa diskar nu! 4 TB i all ära, men ju högre densitet desto gladare blir jag.

Skrivet av backfeed:

Snart kommer alltså min filserver att klara sig på en enda disk, och en enda backupdisk rymmer också allt. Allt blir enklare och smidigare; mums! <3

Låter som upplagt för total dataförlust.

Skrivet av CJ1stream:

Ge det lite tid så är 20TB för litet det med. En 4k film kan vara upp till 200gb... Så det får alltså bara plats 100 filmer på en 20tb disk

En väldigt stor sådan, men som referens så kommer Sonys 4K-filmer via deras "streaming"-service att vara i storleksordningen 100 GB+.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Avstängd

Jag vill hellre ha SSD.
Mekaniska diskar känns så förlegat.

Permalänk
Medlem

Det här skulle vara guld! Tänk att lagra ett par år fotograferande i RAW på enbart en disk på datorn, så slipper men dyra Nasar. Självklart i raid 1 så man inte står där med näsan i blöt när den crashar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det annonseras nya hårddisk tekniker som ska ge tvåsiffrig TB lagring 2-3ggr per år men ändå stiger det bara upp till ca 1tb per år?

Hoppas någon verkligen börjar nyttja någon av alla dessa tekniker och faktiskt släpper en 10+tb bomb snart.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Jag har väl sisådär 20 TB lagring totalt på mina hårddiskar så nog vore det välkommet med större modeller. Smart teknik de kommit på för att göra spåren smalare. Men kan tänka mig det slöar ner skrivprestandan en hel del om hårddisken är välfylld och fragmenterad.

Permalänk
Medlem

Vad lämpligt, jag som just tänkt att uppgradera min hårddisk. Får vänta i kanske ett halvår till då tills denna tekniken når ut på hyllorna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag vill hellre ha SSD.
Mekaniska diskar känns så förlegat.

Aldrig i mitt liv att jag skulle våga använda en SSD som lagringsdisk, även om de blivit bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hennnkee:

Aldrig i mitt liv att jag skulle våga använda en SSD som lagringsdisk, även om de blivit bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför inte, som lagring måste de ju vara ultimata när de kommer upp i storlek, endast en skrivning och sedan bara läsningar....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aloysius:

Det skulle hänt för flera år sedan.
http://www.sweclockers.com/nyhet/7939-harddisk-pa-fem-terabyt...
Kapaciteten har verkligen stått helt stilla när det gäller hårddiskstorlekar. Skulle de dubblats vartannat år så borde vi vara på 16 eller 32 TB eller nåt sånt idag.

Skrivet av Nirneath:

Så går det när konkurrenterna slås ut från marknaden, utvecklingen avtar

Hårddiskar har precis som nyheten påpekar slagit i en teknikvägg. Alltså den befintliga tekniken har utvecklats så långt som det är ekonomiskt möjligt att göra så det krävs ett nytt tekniksprång för att öka densiteten. Sådana tekniksprång är dyra och blir mycket svårare att direkt spå en tidsram. Det finns en hel hög med olika sätt man kan få lite högre densitet men vi är nere på en nivå nu där fysiken börjar sätta ganska jobbiga gränser. Man kan inte göra en "bit" hur liten som helst eftersom det är en magnetisk laddning.

Sen tappade utvecklingen rätt mycket på översvämningarna som gjorde att alla fabriker blev utslagna rätt länge.

Angående priskartellen så är det mer komplicerat än så. Samsung drog sig ur marknaden för ett par år sedan för att marginalerna var för små. Då hade vi nått en punkt då den extremt aggressiva prissättningen hade ätit upp alla marginaler så att vi hade ett "onaturligt" lågt pris. Det är en strategi företag kan ha för att tvinga ut konkurrenter från marknaden genom att helt enkelt svälta ut dem. Företagen flaggade redan innan för att de inte kunde sänka lika mycket igen efter översvämningen eftersom då skulle fler gå under vilket leder till ännu mindre konkurrens och ännu sämre prisbild för konsumenten. Något liknande var på väg att hända på minnesmarknaden.

Skrivet av Gabrioth:

SSD verkar ha stagnerat helt prismässigt tycker jag, eller nästan backat. Om man jämför med 719:- som jag köpte min intel 320 SSD 120GB för 2012 med de 898:- den kostar idag enligt prisjakt så är det en märkbar procentuell ökning (~14%) även om man bortser avgiften från copyswede (max 80:-). En ökning i pris inom en produktkategori där priserna i nästan alla andra fall kontinuerligt sjunker (om man bortser force majeur -relaterade ökningar i produktionskostnad).

Med det sagt, klart man vill ha 20TB på en disk Backup som problem kommer vara ett minne blott eftersom man köper tre stycken och har dem på tre platser! (vilket jag sagt varje gång det smygpratas om storleken på kommande HHDer med ny teknik när jag jämfört med de diskar jag har hemma... )

Även är det fysiken som ställer till med problem. SSD har blivit billigare genom att man gjort minneschippen billigare. De står för en stor del av kostnaden för en SSD. NAND görs billigare på samma sätt som allt kisel görs billigare, massproduktion och krympning. Den enorma framfarten av smarta telefoner hjälpte till att få upp produktionsvolymerna och man har successivt krympt kretsarna tills vi nu är nere på 19 nm. Fast här får vi problem. Just NAND är väldigt känsliga för storlek eftersom vissa fysikaliska problem sätter käppar i hjulen. När minesscellerna blir mindre så tappar de både prestanda och framförallt livslängd. Sen krävs det mer felkorrigering och annan voodoo också. Men i princip leder det till att man måste ha mer och mer extrautrymme på enheterna som är avsatta som reserv. Det äter upp delar av den öka densiteten. Ett annat sätt har varit att införa TLC men där försvann massa livslängd också. Det verkar inte vara ekonomiskt intressant att göra mindre NAND-celler nu. Det är för krångligt och ger för mycket problem med prestanda och livslängd för att det ska vara värt det.

Ett tekniksprång krävs och Samsung har redan löst det med något de kallar V-NAND. Lite kort så har de hittat ett sätt att stapla NAND-celler på varandra vilket kraftigt ökar lagringsdensiteten igen plus att prestandan ökar. Här finns potential att fortsätta utveckla ett tag till för att pressa priser och lagringsdensiteter tills fysiken sätter stopp igen. I det här fallet har de gått tillbaks till 30 nm-klassen så de kan krympa lite till och de kan stapla fler kretsar på höjden. Någonstans kommer det dock bli praktiskt omöjligt att krympa och stapla mer och då krävs en helt ny teknik för att komma vidare.

Här har du en länk med mer information om V-NAND: http://www.anandtech.com/show/7237/samsungs-vnand-hitting-the...

Teknisk utveckling brukar alltid vara snabbast i början för att sedan plana ut när diverse hårda gränser möts.

Skrivet av Hennnkee:

Aldrig i mitt liv att jag skulle våga använda en SSD som lagringsdisk, även om de blivit bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

SSD är mer pålitligt än HDD för lagring men det är orimligt dyrt än så länge. Väljer man en stabil SSD så har de väldigt mycket längre beräknad livslängd än en HDD och livslängden är mer relaterad till mängden data som skrivs snarare än tiden den varit igång som är fallet för en HDD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av epple:

En väldigt stor sådan, men som referens så kommer Sonys 4K-filmer via deras "streaming"-service att vara i storleksordningen 100 GB+.

Filmen nedan är på 160 gb och finns på itunes nu, så 200gb kan det nog bli. Jag menade mer att exemplifiera att filstorlekarna ökar drastiskt än att 200gb var den nya standard.
Är dessutom lite tveksam till att streaming 4k kommer vara riktig 4k. Om man låter klienten ha kvar delar av bildrutan som inte har ändrats från den tidigare bildrutan så sparar man väldigt med bandbredd... men är det 4K då? Vet inte något alls om hur det kommer bli utan spekulerar bara här. Jag misstänker att det någonstans i användaravtalet eller sidan kommer finns en sådan här: *

http://gizmodo.com/5914426/the-first-cinema-resolution-movie-...

*Filmerna sänds i upp till 4K upplösning

Dold text
Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon179444:

Filmen nedan är på 160 gb och finns på itunes nu, så 200gb kan det nog bli. Jag menade mer att exemplifiera att filstorlekarna ökar drastiskt än att 200gb var den nya standard.
Är dessutom lite tveksam till att streaming 4k kommer vara riktig 4k. Om man låter klienten ha kvar delar av bildrutan som inte har ändrats från den tidigare bildrutan så sparar man väldigt med bandbredd... men är det 4K då? Vet inte något alls om hur det kommer bli utan spekulerar bara här. Jag misstänker att det någonstans i användaravtalet eller sidan kommer finns en sådan här: *

http://gizmodo.com/5914426/the-first-cinema-resolution-movie-...

*Filmerna sänds i upp till 4K upplösning

Dold text

Fast för att 4K ska kunna spridas på ett vettigt sätt måste vi nästan få in h.265 som standard och då kommer de hålla ungefär samma storlek som nuvarande HD-material. 50 GB per film är redan idag svårt att hantera av flera olika anledningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast för att 4K ska kunna spridas på ett vettigt sätt måste vi nästan få in h.265 som standard och då kommer de hålla ungefär samma storlek som nuvarande HD-material. 50 GB per film är redan idag svårt att hantera av flera olika anledningar.

Ja! Ska det streamas så måste det ju komprimeras.