Windows 7, 64mb problem

Permalänk
Medlem

Windows 7, 64mb problem

Hej! Nyligen slutade min gamla dator fungera genom att skrivbordet slutade reagera på kommandon. Enkel som jg är så valde jag att formatera om datorn, men jag kom snabbt fram till att någonting måste vara fel med moderkortet då installationen inte ville gå igenom. Eftersom att mus och tangentbord slutade svara i samma ögonblick som jg skulle läsa och acceptera licensavtalet.

Jag trodde att det var miderkortet som slutat funka pga att dess bios gränssnitt var helt knäppt ställt. Men nu när jag har var enda del i datorn helt ny från Alina och det är aldrig kört sen tidigare så kvarstår samma problem. Jag kommer fram till godkännandet av licensavtalet och när jag då ska använda musen och dra ner i listan och sen kryssa i att jag läst och godkänt så slutar både tangentbord och mus att svara. Detta måste väl ändå ha med min windows 7 kopia att höra? Det är äkta och jag har kvitto på den ifrån inet för ca 3år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Låter snarare som drivrutiner eller att mus/tgb strular. Som jag förstår det har du bytt allt utom mus/två?

Permalänk
Entusiast

Det låter som om du har problem med USB-systemet.
Koppla ur alla USB-tillbehör som inte är livsnödvändiga.

Den vanligaste orsaken till störningar i USB-systemet är USB-hubbar och andra tillbehör som strömförsörjes externt via nätadapter.
Nätadaptrarna till någon av dessa USB-enheter är det som introdcerar störningar i form av 50 Hz rippel. Ta reda på vilken nätadapter som stör, och byt ut den.
Har du maximal otur, så har USB-systemet i moderkortet tagit stryk.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Låter snarare som drivrutiner eller att mus/tgb strular. Som jag förstår det har du bytt allt utom mus/två?

Musen är en G400? (Gamla mx518) och den har inte strulat något alls, ocv fungerar fläckfritt även när jag ska godkänna licensavtalet, problemet är att klicken inte svarar. Den är ikopplad via chassits baksida så inte via dom portarna som finns på sidan. Men så allt utom mus ska kopplas ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det låter som om du har problem med USB-systemet.
Koppla ur alla USB-tillbehör som inte är livsnödvändiga.

Den vanligaste orsaken till störningar i USB-systemet är USB-hubbar och andra tillbehör som strömförsörjes externt via nätadapter.
Nätadaptrarna till någon av dessa USB-enheter är det som introdcerar störningar i form av 50 Hz rippel. Ta reda på vilken nätadapter som stör, och byt ut den.
Har du maximal otur, så har USB-systemet i moderkortet tagit stryk.

Vad är en nätadapter? Och samtliga prylar är ju nya utöver mus, tangentbord och os. Men musen och tangentbordet fungerar i sina utföranden fram tills godkännandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SellahiR:

Vad är en nätadapter? Och samtliga prylar är ju nya utöver mus, tangentbord och os. Men musen och tangentbordet fungerar i sina utföranden fram tills godkännandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Typisk nätadapter:

USB-hubbar brukar använda 5 volts nätadapters. Många gånger när USB-systemet krånglar, och slår ut hela USB-systemet, beror det i regel på trasiga/dåliga nätadaptrar.
Har man då mus och/eller tangentbordet anslutet till USB-systemet, så kommer även dessa att "hänga sig".

Jag har även stött på problematiska USB-skannrar och USB-skrivare, vars nätadaptrar har gått sönder och slagit ut USB-systemet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Typisk nätadapter:
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873788735518.jpg

USB-hubbar brukar använda 5 volts nätadapters. Många gånger när USB-systemet krånglar, och slår ut hela USB-systemet, beror det i regel på trasiga/dåliga nätadaptrar.
Har man då mus och/eller tangentbordet anslutet till USB-systemet, så kommer även dessa att "hänga sig".

Jag har även stött på problematiska USB-skannrar och USB-skrivare, vars nätadaptrar har gått sönder och slagit ut USB-systemet.

Aj fan, men då testar jag helt enkelt att koppla it allt utom mus och skärm och testar så. För som sagt s lyssnar mus klick och tangentbord i början då man ska välja språk. Men först vid licensaccepterandet slutar musen att funka och sidan tucks låsa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Provade nu att dra ut allt utom mus och skärm och problemet kvarstår. Nu till och med lika illa som det va tidigare, att jag inte ens får välja svenska för att musklicken inte vill lyssna. Vad är det som är fel egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Prova med en äldre mus med PS/2 kontakt. (Alltså en mus som inte är USB)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast

Prova en valfri Linux Live CD (Du behöver inte installera något) och se om datorn "hänger sig" även då.
Om så är fallet: Hårdvarufel. Högst troligt överhettning av någon komponent. Att det "träffar" licensavtalet är i så fall bara en ren tillfälliget.
Om så inte är fallet: Något är allvarligt trasigt med denb aktuella Windows-skivan. Kolla om du kan få tag på en ren och riktig Windows -skiva att starta ifrån. Likaså testa din nuvarande skiva som "strular" i en annan dator och se om samma sak händer där.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Men för säkerhets skull, testa musen i annan dator. Du har redan bytt/tagit bort all annan hårdvara och du har blåst Windows så drivarna är annorlunda. Eftersom den enda gemensamma delen i båda dina konfigs (gammal med Windows installerat och ny utan W installerat) så pekar det ju på musen, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Men för säkerhets skull, testa musen i annan dator. Du har redan bytt/tagit bort all annan hårdvara och du har blåst Windows så drivarna är annorlunda. Eftersom den enda gemensamma delen i båda dina konfigs (gammal med Windows installerat och ny utan W installerat) så pekar det ju på musen, eller hur?

Men musen fungerar ju som den ska att använda med klick och allt fram tills dess att man ska lösa och godkänna licensavtalet, så det är ju inge fel på den heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Men musen fungerar ju som den ska att använda med klick och allt fram tills dess att man ska lösa och godkänna licensavtalet, så det är ju inge fel på den heller.

Skickades från m.sweclockers.com

gör det iallafall har själv ett tangentbord som krånglar när kabeln ligger böjd på ett ställe så slutar visa knappar att funka efter några minuter eller så skriver den konstant på något T ex såhär hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh tills man kopplar ur det (usb tangentbord btw)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

gör det iallafall har själv ett tangentbord som krånglar när kabeln ligger böjd på ett ställe så slutar visa knappar att funka efter några minuter eller så skriver den konstant på något T ex såhär hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh tills man kopplar ur det (usb tangentbord btw)

Det är den enda gemensamma komponenten. Det är enda stället som problemet kan ligga i. Jag hade en CDRom-spelare ett tag (Ja, det är snart 20 år sedan!) som följde med mig genom 3 datorbyggen och alla tre hade samma jämrans fel! Jag resonerade precis som du. "Men den fungerar ju, och hur skulle den kunna påverka något sånt här?". Nej, ibland finns det inga skäl man kan se till varför en viss komponent skulle vara problemet, men ibland så inser man att så måste vara fallet.

Permalänk
Medlem

Det var min gamla G300 mus som var boven hela tiden. Denne seppade USB funktionen och orsakade stora problem i datorn. Nu vet ni och jag vad det var ;D

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |