Microsoft presenterar ny generation Surface den 23 september

Permalänk
Melding Plague

Microsoft presenterar ny generation Surface den 23 september

I samband med lanseringen av Windows 8.1 uppdaterar Microsoft surfplattorna i Surface-serien, som bland annat utrustas med snabbare processorer och mer minne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis blir det väl "slutsålt" efter några dagar precis som förra gången.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gissningsvis blir det väl "slutsålt" efter några dagar precis som förra gången.

Du menar att de inte får sålt något för att ingen vill köpa dem?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ronnylov:

Du menar att de inte får sålt något för att ingen vill köpa dem?

Jo dom va slut överallt i början.

Kunde inte ens få tag till dom på jobbet via distributör.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Hoppas att det kommer gå att justera "kick-standet" lite mer med i alla fall två lägen istället för ett.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du menar att de inte får sålt något för att ingen vill köpa dem?

Jag menar att Microsoft, genom att i princip inte tillhandahålla några enheter, fick det att se ut som att efterfrågan var så hög att de sålde slut: http://www.zdnet.com/microsofts-surface-pro-launch-marred-by-...

Det hela slutade med en nedskrivning på 900 miljoner dollar senare. Men att tillverka så få enheter att minsta tillstymmelse till försäljning resulterar i att man kan skryta med att produkten "sålt slut" är ett populärt knep.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag tog ut en Ipad (helt meningslös för mina syften) nu när Surface kommer... kanske någon som vill köpa en splitterny Ipad

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag menar att Microsoft, genom att i princip inte tillhandahålla några enheter, fick det att se ut som att efterfrågan var så hög att de sålde slut: http://www.zdnet.com/microsofts-surface-pro-launch-marred-by-...

Det hela slutade med en nedskrivning på 900 miljoner dollar senare. Men att tillverka så få enheter att minsta tillstymmelse till försäljning resulterar i att man kan skryta med att produkten "sålt slut" är ett populärt knep.

Det förklarar saken. Kanske har de lärt sig något?

Rent spontant verkar de för dyra (om man ser på priserna under artikeln, även om de gäller gamla serien). För dessa pengar kan man ju köpa en riktigt bra bärbar dator istället.

Permalänk
Medlem

Microsoft Surfejs?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det förklarar saken. Kanske har de lärt sig något?

Rent spontant verkar de för dyra (om man ser på priserna under artikeln, även om de gäller gamla serien). För dessa pengar kan man ju köpa en riktigt bra bärbar dator istället.

De lär inte kunna köra samma visa igen. Vid lanseringen av "surface 1" var det oprövad mark och marknaden och media hade ingen tidigare referens, och därför gick nog många på att produkten var så pass populär att den sålde slut.

Nu vet de bättre. Surface, och särskillt RT, har inte alls sålt bra och en nedskrivning med 900 miljoner dollar för en produkt betyder kanske många saker, men knappast att den är populär, så om Microsoft försöker sig på "slutsålt"-tricket igen lär folk bara skaka på huvudet.

Dessutom är Surface RT den enda kvarvarande plattan som kör RT, användare och utvecklare har succesivt övergivit plattformen, så frågan är varför de lanserar surface RT 2. Hårdvaran är väl det enda som fick beröm på första versionen så den var det ju inget fel på.

Men som sagt.. Vi får se. Det kanske vänder och blir jättebra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Microsoft Surfacepalm...

Permalänk
Medlem

Mm surface 2 kommer bli mumma

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De lär inte kunna köra samma visa igen. Vid lanseringen av "surface 1" var det oprövad mark och marknaden och media hade ingen tidigare referens, och därför gick nog många på att produkten var så pass populär att den sålde slut.

Nu vet de bättre. Surface, och särskillt RT, har inte alls sålt bra och en nedskrivning med 900 miljoner dollar för en produkt betyder kanske många saker, men knappast att den är populär, så om Microsoft försöker sig på "slutsålt"-tricket igen lär folk bara skaka på huvudet.

Dessutom är Surface RT den enda kvarvarande plattan som kör RT, användare och utvecklare har succesivt övergivit plattformen, så frågan är varför de lanserar surface RT 2. Hårdvaran är väl det enda som fick beröm på första versionen så den var det ju inget fel på.

Men som sagt.. Vi får se. Det kanske vänder och blir jättebra.

Eller så förväntade sig inte MS att Surface RT skulle sälja slut direkt och därmed satte produktionen på högvarv vilket överskred efterfrågan med marginal vilket ledde till en avskrivning på 900 miljoner dollar.

Hårdvaran var ju Surface RT's akilleshäl om något, vem betalar +500dollar för en tegra 3 platta med låg upplösning när motsvarande iPads och Android plattor springer varv runt Surface RT. Windows RT är ju ett betydligt mera kompetent OS än iOS, dess akilleshäl är apputbudet.

Permalänk
Medlem

Kanske blir till att köpa en gammal Surface v1 nu när priserna snart går ner bara för att prova!
Jag tror inte de är helt ute och cyklar. Det är ändå en iPad med bonusen att du får med Office och stöd för mus/tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag tror fortfarande hela konceptet är en nisch som tilltalar en begränsad målgrupp. Att de gör en ny RT-modell dock är bara ren och skär dumhet. Behåll Surface Pro konceptet för dem som vill ha det och dumma ner allt som har med RT att göra till ett renodlat surfplatte OS. Inte en ARM-klon av Windows. Då kanske det kan börja konkurrera i den marknaden också.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Kanske blir till att köpa en gammal Surface v1 nu när priserna snart går ner bara för att prova!
Jag tror inte de är helt ute och cyklar. Det är ändå en iPad med bonusen att du får med Office och stöd för mus/tangentbord.

Det är inte ett komplett officepaket i Surface RT/Windows RT. Du har inget stöd för Macros/VBA, du har inget Outlook, du har ingen åtkomst till Sharepoint och du har två olika versioner av OneNote som bara fungerar med SkyDrive. Du får bättre Office-stöd och integration hos konkurrerande lösningar alltså.

Microsoft Surface Pro däremot har inte Office medföljande. Det är meningen att du ska ha en Office 365-prenumeration där det ingår. Inte lär de säljas med rabatterat pris till dig heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det är inte ett komplett officepaket i Surface RT/Windows RT. Du har inget stöd för Macros/VBA, du har inget Outlook, du har ingen åtkomst till Sharepoint och du har två olika versioner av OneNote som bara fungerar med SkyDrive. Du får bättre Office-stöd och integration hos konkurrerande lösningar alltså.

Microsoft Surface Pro däremot har inte Office medföljande. Det är meningen att du ska ha en Office 365-prenumeration där det ingår. Inte lär de säljas med rabatterat pris till dig heller.

Outlook 2013 kommer alla få gratis iom en uppdatering till Windows 8.1 om en månad på Surface RT.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte ett komplett officepaket i Surface RT/Windows RT. Du har inget stöd för Macros/VBA, du har inget Outlook, du har ingen åtkomst till Sharepoint och du har två olika versioner av OneNote som bara fungerar med SkyDrive. Du får bättre Office-stöd och integration hos konkurrerande lösningar alltså.

Microsoft Surface Pro däremot har inte Office medföljande. Det är meningen att du ska ha en Office 365-prenumeration där det ingår. Inte lär de säljas med rabatterat pris till dig heller.

Wow, det visste jag inte. Det ska jag definitivt tänka på innan jag köper mig en i så fall.
Word och Powerpoint är de viktigaste delarna.

Hur är Office i iPad eller Android bättre?
Har du en Surface RT själv eller var har du fått reda på detta?

Skrivet av strejf:

Outlook 2013 kommer alla få gratis iom en uppdatering till Windows 8.1 om en månad på Surface RT.

Det är ju bra om jag kommer att använda det
Om det blir ett köp dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Outlook 2013 kommer alla få gratis iom en uppdatering till Windows 8.1 om en månad på Surface RT.

Det låter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ångrar att jag tog ut en Ipad (helt meningslös för mina syften) nu när Surface kommer... kanske någon som vill köpa en splitterny Ipad

Psst, se min signatur.
Pages, numbers och keynote fungerar riktigt bra på Ipaden med en tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte ett komplett officepaket i Surface RT/Windows RT. Du har inget stöd för Macros/VBA, du har inget Outlook, du har ingen åtkomst till Sharepoint och du har två olika versioner av OneNote som bara fungerar med SkyDrive. Du får bättre Office-stöd och integration hos konkurrerande lösningar alltså.

Microsoft Surface Pro däremot har inte Office medföljande. Det är meningen att du ska ha en Office 365-prenumeration där det ingår. Inte lär de säljas med rabatterat pris till dig heller.

Libre Office kanske funkar på Surface Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Psst, se min signatur.
Pages, numbers och keynote fungerar riktigt bra på Ipaden med en tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet stavas IOS. Jag ville ha min MBP ifred så jag tog ut en Ipad till gumman så hon kan strömma Play och Radio... men det funkar inte så bra som på Wini/OSX så hon tar min MBP i alla fall

Ang. tangentbord så påminner du mig att jag har ett Filco att hämta på posten

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Wow, det visste jag inte. Det ska jag definitivt tänka på innan jag köper mig en i så fall.
Word och Powerpoint är de viktigaste delarna.

Hur är Office i iPad eller Android bättre?
Har du en Surface RT själv eller var har du fått reda på detta?

Det är ju bra om jag kommer att använda det
Om det blir ett köp dvs.

Folkvett. Man antar inte grejer man inte vet och det är lätt information att ta upp. En del var klart långt innan enheterna kom, annat har man fått snappa upp efter. Windows på ARM är ju en lite annan grej, att du ens får några Windowsprogram där som Officeprogrammen är ju en avart. Filsystem och liknande blir en avart för den delen. Det fungerar lika dant på alla Windows RT-plattor.

Microsofts Office Mobile är inte särskilt bra någonstans, utan jag syftade på alternativa programsviter som Documents to Go, QuickOffice Pro, Polaris osv med ibland extra program för integration lite beroende på behov och krav. Med extra program är t ex Sharepoint/O365 inga större svårigheter. De flesta filsynktjänsterna finns inbyggt i programmen. iWork-programmen räcker riktigt långt om man köper in i Apples system och kör OS X/Pages/notes/etc på skrivbordet också. De kostar alla, det gör också det utomordentliga mailprogrammet TouchDown för Android med utmärkt exchangestöd, med stöd för i stort sett alla Exchange-features och stöd för S/MIME, krypterad lagring, remote wipe osv. Windows Phone 8 har t ex ännu inte stöd för S/MIME, iOS har utan extra program. Fast det handlar om hundralappar för licenser som inte behövs förnyas, och grejerna måste ju trotts allt klara av syftet. Integration med Microsoftlösningar kostar också programleverantörerna pengar (licensiering) så det är inte så konstigt att man behöver betala för dessa. Det gör andra affärsmodeller svårt. Dessutom behöver man inte köra dessa med Office 365-prenumeration även om många av dem kan integreras mot dessa tjänster. Vill man ha gratis får man nöja sig med lite mindre funktionalitet, som Google Drive, OfficeWebApps eller liknande. Blackberry-enheter (BB10/Playbook+) kommer med en full version av Documents to Go integrerat i operativsystemet. En variant av Quickoffice ingår i Google Apps-abonnemangen.

Det hela beror på lösning och behov. Företag kommer ha något dokumenthanteringssystem för att du ska komma åt jobbfilerna, på mobila plattformar kan det t ex vara Sharepoint, BES10 (Blackberry) eller tom Google Drive via Google Apps. Privatpersoner och studenter kanske vill synka direkt mot online-lagrings/synk-tjänsterna. Det finns några olika lösningar och olika sätt att uppnå ens mål, och några olika programvaror som sagt. Dropbox och Windows RT kanske inte är någon hit t ex, för det blir så gott som omöjligt att spara filer direkt till dropbox. Windows Phone har för den delen ingen Dropbox app. Kan tänka mig att PDF-filer är ytterst viktigt att det fungerar bra på plattor av den typen. Tangentbord fungerar mot alla typer av enheter idag över BT.

Det finns ännu inte riktigt stöd för integration med IMAP, CardDAV och CalDAV i startskärmen/metro eller WP8, även om det nu kommer uppdateringar för att det ska lira bättre. Detta behövs för t ex Gmail. Företagsfunktioner tar lite längre tid att få in dock.

Men ja, Outlook 2013 RT sägs (av Microsoft) komma med RT 8.1 uppdateringen av Windows RT. Det betyder bättre stöd för mail och kalender. Fast att du måste köra Windows-variantent (Win32). Du kan såklart inte installera plugins eller liknande som är ganska vanligt i företagsmiljö.

Även fast du är sugen på en plattform som kommer få stryk av x86-baserade lösningar på Intel Atom och kanske snart glömmas bort, så rekommenderar jag ändå att vänta tills uppdateringarna och efterforska innan du köper om det är något för dig. x86-lösningarna har oftast bättre batteritid. Fast vill man sitta med tangentbord och multitouch trackpad så rekommenderar jag istället en vanlig Windows / OS X-bärbar dator. För så bra är inte Microsofts Touch eller Type Cover. Oinformerade köp kan jag inte tänka någon gör något gott, kan tänka mig att det lämnas tillbaka en hel del Surface RT-plattor också.

Permalänk
Medlem

Alla dessa jobbiga val.. Blev ju kär i surfade pro tidigare i år när jag körde en sån under nån vecka, men även om formatet tilltalar mig mycket så var det lite drygt några gånger när skärmen helt enkelt blev för liten när man jobbade och ibland har man inte möjlighet att docka den.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Surface Pro är extremt prisvärd om det är så att du kommer att använda pennan för redigering etc, vänligen försök hitta ett billigare alternativ ;-]

Det kan tilläggas att priserna ligger på 3200kr för RT och 7000kr för pro.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Folkvett. Man antar inte grejer man inte vet och det är lätt information att ta upp. En del var klart långt innan enheterna kom, annat har man fått snappa upp efter. Windows på ARM är ju en lite annan grej, att du ens får några Windowsprogram där som Officeprogrammen är ju en avart. Filsystem och liknande blir en avart för den delen. Det fungerar lika dant på alla Windows RT-plattor.

Microsofts Office Mobile är inte särskilt bra någonstans, utan jag syftade på alternativa programsviter som Documents to Go, QuickOffice Pro, Polaris osv med ibland extra program för integration lite beroende på behov och krav. Med extra program är t ex Sharepoint/O365 inga större svårigheter. De flesta filsynktjänsterna finns inbyggt i programmen. iWork-programmen räcker riktigt långt om man köper in i Apples system och kör OS X/Pages/notes/etc på skrivbordet också. De kostar alla, det gör också det utomordentliga mailprogrammet TouchDown för Android med utmärkt exchangestöd, med stöd för i stort sett alla Exchange-features och stöd för S/MIME, krypterad lagring, remote wipe osv. Windows Phone 8 har t ex ännu inte stöd för S/MIME, iOS har utan extra program. Fast det handlar om hundralappar för licenser som inte behövs förnyas, och grejerna måste ju trotts allt klara av syftet. Integration med Microsoftlösningar kostar också programleverantörerna pengar (licensiering) så det är inte så konstigt att man behöver betala för dessa. Det gör andra affärsmodeller svårt. Dessutom behöver man inte köra dessa med Office 365-prenumeration även om många av dem kan integreras mot dessa tjänster. Vill man ha gratis får man nöja sig med lite mindre funktionalitet, som Google Drive, OfficeWebApps eller liknande. Blackberry-enheter (BB10/Playbook+) kommer med en full version av Documents to Go integrerat i operativsystemet. En variant av Quickoffice ingår i Google Apps-abonnemangen.

Det hela beror på lösning och behov. Företag kommer ha något dokumenthanteringssystem för att du ska komma åt jobbfilerna, på mobila plattformar kan det t ex vara Sharepoint, BES10 (Blackberry) eller tom Google Drive via Google Apps. Privatpersoner och studenter kanske vill synka direkt mot online-lagrings/synk-tjänsterna. Det finns några olika lösningar och olika sätt att uppnå ens mål, och några olika programvaror som sagt. Dropbox och Windows RT kanske inte är någon hit t ex, för det blir så gott som omöjligt att spara filer direkt till dropbox. Windows Phone har för den delen ingen Dropbox app. Kan tänka mig att PDF-filer är ytterst viktigt att det fungerar bra på plattor av den typen. Tangentbord fungerar mot alla typer av enheter idag över BT.

Det finns ännu inte riktigt stöd för integration med IMAP, CardDAV och CalDAV i startskärmen/metro eller WP8, även om det nu kommer uppdateringar för att det ska lira bättre. Detta behövs för t ex Gmail. Företagsfunktioner tar lite längre tid att få in dock.

Men ja, Outlook 2013 RT sägs (av Microsoft) komma med RT 8.1 uppdateringen av Windows RT. Det betyder bättre stöd för mail och kalender. Fast att du måste köra Windows-variantent (Win32). Du kan såklart inte installera plugins eller liknande som är ganska vanligt i företagsmiljö.

Även fast du är sugen på en plattform som kommer få stryk av x86-baserade lösningar på Intel Atom och kanske snart glömmas bort, så rekommenderar jag ändå att vänta tills uppdateringarna och efterforska innan du köper om det är något för dig. x86-lösningarna har oftast bättre batteritid. Fast vill man sitta med tangentbord och multitouch trackpad så rekommenderar jag istället en vanlig Windows / OS X-bärbar dator. För så bra är inte Microsofts Touch eller Type Cover. Oinformerade köp kan jag inte tänka någon gör något gott, kan tänka mig att det lämnas tillbaka en hel del Surface RT-plattor också.

Du verkar ha satt dig in en hel del i Windows RT, imponerande mycket. Var du på väg att köpa en själv?

Det mesta du nämner gör inte mig personligen något då den bara ska vara ett komplement till min stationära dator.

Surfa, skrivs, göra powerpoints på är väl max vad jag tänkte mig. Om jag vill göra programmering också kommer jag köpa mig en bärbar för samma pris.

Touch cover är extremt ovant att skriva på, det märkte jag direkt när jag klämde på en.

Att den kanske snart glöms bort oroar mig inte då alla metro appar för W8 kommer fungera på den, så det kommer ändå alltid mer.

Vi får se hur mycket priset kommer sjunka när en ny version lanseras. Kanske blir det ett köp eller inte, men jag tar definitivt med mig det du nämnt.

Kanske blir det en bärbar som jag kan installera Visual Studio på för att utveckla när jag vill. Ett riktigt tangentbord gör programmeringen mycket bekvämare än med touch cover!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Du verkar ha satt dig in en hel del i Windows RT, imponerande mycket. Var du på väg att köpa en själv?

Det mesta du nämner gör inte mig personligen något då den bara ska vara ett komplement till min stationära dator.

Surfa, skrivs, göra powerpoints på är väl max vad jag tänkte mig. Om jag vill göra programmering också kommer jag köpa mig en bärbar för samma pris.

Touch cover är extremt ovant att skriva på, det märkte jag direkt när jag klämde på en.

Att den kanske snart glöms bort oroar mig inte då alla metro appar för W8 kommer fungera på den, så det kommer ändå alltid mer.

Vi får se hur mycket priset kommer sjunka när en ny version lanseras. Kanske blir det ett köp eller inte, men jag tar definitivt med mig det du nämnt.

Kanske blir det en bärbar som jag kan installera Visual Studio på för att utveckla när jag vill. Ett riktigt tangentbord gör programmeringen mycket bekvämare än med touch cover!

Skickades från m.sweclockers.com

Type Cover är nog inte så hemsk dålig att skriva på, men tyvärr är trackpaden på tok för dålig och då förlorar man lite poängen med det.

Gester är ett fullt legitimt sett att använda Windows, ta upp startskärmen, minimera program, maximera program osv, men för det mesta så räcker det inte ända ut på Windows och det är upp till datortillverkaren att välja hur dessa gester ska fungera, W8 gör det bara sämre där eftersom det finns fler sett att göra grejer, två kontrollpaneler och sånt samt olika sätt att hantera Metro och Windowsprogram, multitaska med mera. När det är drivet av gester eller snabbkommandon ska det inte ha någon betydelse om det är byggt för WinRT-ramverket i startskärmen eller för Win32 på skrivbordet, man bör kunna hantera dem på samma sett som standard men tyvärr är vi inte där riktigt. Det kräver också bra multitouch trackpads som fungerat bra och är konsekventa. Rent tekniskt kan man för övrigt göra Metro-program som bara fungerar på x86.

Nej inte varit på väg att köpa, även om Windows på ARM-plattformen har intresserat mig, Windows NT som är grunden för 2000, XP, Vista, 7 och 8 rullade på flera plattformar än Intel x86/x64 tidigare. Runt 2010 var det ganska imponerande att Windows-kodbasen fortfarande var rätt porterbar. Tablet PCs, konvertibla med riktiga tangentbord och trackpads, samt stöd för aktiv digitizer/penna intresserar mig mer därför jag håller koll på segmentet. Senaste vågen har dock inte blivit en konsumentversion av Tablet PCs, utan tycker det får hålla till företagssegmentet i stil med Lenovo X230t, HP Revolve 810, EliteBook 2760p, Fujitsu T902 osv. Tablet PC med Windows och surfplattor är inte riktigt samma sak. Plattor med Atom kan dock vara lätta och små slates med Windows, och det är mest Windowsprogram man kommer köra på dem så startskärmen är tyvärr inte intressant som miljö. Även om Atom drar ner priset till "konsumentklass" så är inte riktigt enheterna anpassade för dessa kunder och för de som bara vill slösurfa i soffan så kommer inte startskärmen vara kul, eller skrivbordet för den delen. Emil Å i Sweclockersredaktionen skaffade ju en Atom-driven, och tangentbordstillbehöret verkar vara det mest uppskattade så att säga.

Gärna platta som en kompletterande enhet säger jag, men jag tycker inte Windows RT passar där, där tycker jag iaf något man kan göra bankärenden på, konsumera multimedia, visa och redigera dokument på osv är det intressanta utöver spel och då platsar inte Microsoft lösning på marknaden idag, det finns dessutom ingen monetär fördel mot x86-drivna Windowsplattor pga Microsofts licenskostnader och Intel 40 dollar tablet-chip. Medan en Androidplatta för 2000kr uppfyller kraven och kostar avsevärt mindre än en komplett dator.

Vill man ändå köra plattformen ska man vara beredd på sakerna som helt enkelt inte finns och att man mest kommer få sitta och köra webbläsaren. Det finns dumheter som man inte förstår att de kan låta vara där och fungera som det gör. Eftersom Office på Windows RT är Windowsprogram och inte startskärmsprogram så kan du t ex inte spara till Dropbox som levereras som Metro-app. Sådana löjligheter har vi helt enkelt inte på andra plattformer. Förstår man inte det så tror jag inte direkt man blir överlycklig.

Edit: Nu kan vi även säga att iWork/Pages/Numbers/Keynote, iPhoto och iMovie ingår i nya iOS-enheter (iOS 7) efter kvällens presentation. Inte för att jag tycker att man måste köra Apple, men det är bra program och sänker trösklarna. Är inte någon fanatiker alls som tycker att alla måste köra det och måste inte själv köra det själv för det gör jag inte, men som mobil plattform levererar de bättre än en viss annan aktör och det är trotts allt vad man kan göra med grejerna som har betydelse. O365 ger dig såklart Office Mobile också som sagt, det finns för både iOS och Android utöver att det är inbyggt i WP8 men det är inte anpassat för surfplattor alls så det är ju uteslutet.

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt att köpa Win RT separat för att ha på sin ARM-desktop i olika experiment, men men...