Apple håller presskonferens klockan 19:00

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Vad exakt skulle den göra eller innehålla för att folk skulle bli nöjda? Skulle den koka kaffe samtidigt som den gav dig en handtralla?

Du vet precis som vad jag menar, så varför göra den dumma kommentaren?

Finns mycket som Iphone kunde överraskat med idag, precis som de gjorde förr i tiden.

NFC, trådlös laddning, bättre batteritid (förbättrades med typ 1 timme), min lista kan bli hur lång som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Huawei Ascend D Quad har ett 64bit-chip och lanserades tidigt 2012. Inte för att jag vet eller tror att det gör någon direkt praktiskt fördel...
Bara för att klargöra, Apple är INTE först med 64bit-chip i telefon som de påstår... De måste missförstått eller helt enkelt blundat.

Är inte OMAP4460 32 bitars?

Permalänk
Datavetare

Åter igen visar Apple att man, tvärt emot vad många hävdar, satsar stenhårt på att ligga i framkant vad det gäller prestanda i sin systemkrets, att iPhone/iOS presterar bra beror lång mer på HW som är stark på "rätt" saker än att iOS skulle vara magiskt på något sätt.

Rykten kring A6 säger att den fortfarande är dual-core fast klockad till runt 1.7GHz mot 1.3Ghz i A5. Tycker det är helt rätt att fortsätta med dual-core, men ändå lite förvånande att man inte drar till med quad-core då ARMv8 (64-bitars ARM) fixar några rejäla grodor i ARMv7 kring hanteringen av "synkroniserade" instruktioner för minne som delas mellan två eller flera CPU-kärnor. 32-bitars ARM och många CPU-kärnor är en kass kombo, men på pappret ser 64-bitars ARM riktigt bra ut på denna punkt, får se hur det blir i praktiken!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Är inte OMAP4460 32 bitars?

Inte vet jag har inget med modellen jag pratar om att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Du vet precis som vad jag menar, så varför göra den dumma kommentaren?

Finns mycket som Iphone kunde överraskat med idag, precis som de gjorde förr i tiden.

NFC, trådlös laddning, bättre batteritid (förbättrades med typ 1 timme), min lista kan bli hur lång som helst.

Förutom att NFC finns denna gång.
Kameran är best-in-class. Fingerprint, som jag återigen inte är såld på, är ändå ett väldigt stort steg framåt i form av att våga tänka nytt. Sen om det blir bra eller dåligt återstår att se, men ingen kan anklaga dem för feghet på det området.

A7 ser ut att bli en klart bättre SoC än många förutspådde. En 2x förbättring är oceaner mer än de 30% som det surrades om på förhand. Priset på $199 för 16 gigabyte's versionen är standard, det fick man punga ut för S4 när den var ny också.

Däremot så finns det inte mycket nytt på den yttre designen, allt annat har de gjort stora förändringar på. Det är fortfarande samma yttre som iPhone 5 och jag hade iaf hoppats på fler modeller detta år. 4" duger helt enkelt inte längre, gjorde det aldrig för mig heller(vilket var därför jag har använt Android sedan 2010 då jag fixade min första smartphone). Hade de fixat en större skärm och en lite ny design som var tunnare på ovan- och undersidan så hade detta varit en stark kandidat.

Dock så lär iPad mini 2 bli riktigt kul att se framemot för oss som sitter på tablets från 2011!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Finns mycket som Iphone kunde överraskat med idag, precis som de gjorde förr i tiden.
NFC, trådlös laddning, bättre batteritid (förbättrades med typ 1 timme), min lista kan bli hur lång som helst.

Allt det där finns ju redan i andra telefoner.

Jag kan ärligt säga att jag aldrig sett någon använda NFC, och då omges jag av massor av android lurar på jobbet.

Om de dubbla blixtarna gör sitt jobb kan den komma att bli en helt underbar kamera, så att den funkar i mörkare miljöer.
ios7 ser ju också riktigt fräckt ut, det ser jag fram emot, hade inte sett det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Inte vet jag har inget med modellen jag pratar om att göra...

Vilken är det som sitter i den då?

Hands on från Annandtech

Permalänk
Medlem

Folk som klagar på att Apple inte släpper revolutionerande funktioner med varje iPhone släpp, när har nånsin en android telefon kommit med någon revolutionerande funktion? Tycker det känns som alla android lurar bara försöker sälja på att vara bra på pappret. Fetare kamera, snabbare processor osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rykten kring A6 säger att den fortfarande är dual-core fast klockad till runt 1.7GHz mot 1.3Ghz i A5.

A7:an ligger på 1.7Ghz. A6:an på 1.3Ghz.
A5:an ligger mellan 800Mhz till 1Ghz beroende på vad den sitter i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

16GB för 99 dollar och 32GB för 199 dollar med två års kontrakt. Undra vad priset blir utan kontrakt för iPhone 5C.

549$ inte speciellt billigt kan jag tycka
http://store.apple.com/us/buy-iphone/iphone5c

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Vilken är det som sitter i den då?

Hands on från Annandtech

http://www.youtube.com/watch?v=hXU63NXzg5A

Bra fynd!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Umbrellas:

A7:an ligger på 1.7Ghz. A6:an på 1.3Ghz.
A5:an ligger mellan 800Mhz till 1Ghz beroende på vad den sitter i.

Jaja, off-by one error, tar på mig dumstrut <:/

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Visst är det fräckt att sitta och hata Apple?
Coolt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sorry att jag inte är påläst och allt, men om jag har förstått det rätt ska den ha någon form av fingeravtrycksläsare?

Sitter den alltså i hemskärmen eller hur fungerar det?
Vilka andra företag använder liknande funktioner och hur fungerar det för dem?

..har inte haft tid att övervaka det hela

Permalänk
Skrivet av mype:

549$ inte speciellt billigt kan jag tycka
http://store.apple.com/us/buy-iphone/iphone5c

Ja den var inte billig alls om man kollar på vad andra mobiltelefoner kostar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murmelmuff:

Vem vill inte ha en sensor som kan läsa av ditt fingeravtryck och skicka det direkt till NSA!

Skrivet av pistolproc:

Fingeravtrycksläsare...
Hej hej NSA!

Jag hoppas ingen av er någonsin tänkt besöka USA (eller ännu värre, redan gjort det).
Fingeravtrycken tas när du går genom säkerhetskontrollen.

Iofs kommer ni inte ens utanför Sverige eftersom fingeravtryck ska vara med i passet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skinnsoffa:

Du vet precis som vad jag menar, så varför göra den dumma kommentaren?

Finns mycket som Iphone kunde överraskat med idag, precis som de gjorde förr i tiden.

NFC, trådlös laddning, bättre batteritid (förbättrades med typ 1 timme), min lista kan bli hur lång som helst.

http://4.bp.blogspot.com/-uoQEavAzesA/UH7YnFqFCUI/AAAAAAAAE-M...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infinity_90:

Folk som klagar på att Apple inte släpper revolutionerande funktioner med varje iPhone släpp, när har nånsin en android telefon kommit med någon revolutionerande funktion? Tycker det känns som alla android lurar bara försöker sälja på att vara bra på pappret. Fetare kamera, snabbare processor osv.

https://www.youtube.com/watch?v=iMXScRvd0Zs&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem

Spelar ju ingen roll vad för finesser en mobil har om den ändå ska dö klockan 16 för att batteritiden är så sjukt dålig. Man får ju nästan planera sin dag beroende på hur mycket batteri man har, ifall man måste ladda den. Kalla mig beroende men en mobil ska hålla en HEL dag, 07:30-22:00.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Inga nya Macbook och börsen dyker. Flopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Spelar ju ingen roll vad för finesser en mobil har om den ändå ska dö klockan 16 för att batteritiden är så sjukt dålig. Man får ju nästan planera sin dag beroende på hur mycket batteri man har, ifall man måste ladda den. Kalla mig beroende men en mobil ska hålla en HEL dag, 07:30-22:00.

Det kan jag verkligen hålla med.. Saknar verkligen den tiden då man kunde ha med sig mobilen på en långweekend och glöm laddaren hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Sorry att jag inte är påläst och allt, men om jag har förstått det rätt ska den ha någon form av fingeravtrycksläsare?

Sitter den alltså i hemskärmen eller hur fungerar det?
Vilka andra företag använder liknande funktioner och hur fungerar det för dem?

..har inte haft tid att övervaka det hela

Den sitter i hem-knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecka1:

Inga nya Macbook och börsen dyker. Flopp.

Den hade dykt oavsätt vad Apple hade presenterat. Upp innan eventet och ner efteråt...helt förväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Det vet jag inte om jag håller med A7:an är ganska imponerande, likaså kombination med M7.

Att den skulle vara snabbare var väntat, 64 bit är väl rätt "meh", egentligen. Att flytta GPS/gyro/accelerometern till ett separat chip kan väl vara trevligt, tror jag, verkar inte öppna upp för särskilt mycket ökad funktionalitet.

Apple har tappat farten.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Att den skulle vara snabbare var väntat, 64 bit är väl rätt "meh", egentligen. Att flytta GPS/gyro/accelerometern till ett separat chip kan väl vara trevligt, tror jag, verkar inte öppna upp för särskilt mycket ökad funktionalitet.

Apple har tappat farten.

På vilket sätt då? Ingen telefon tillverkare, Apple eller valfri Android/Windows, släpper helt nya teknologier vid varje uppdatering. Folk har helt enkelt för högt uppskruvade förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Huawei Ascend D Quad har ett 64bit-chip och lanserades tidigt 2012. Inte för att jag vet eller tror att det gör någon direkt praktiskt fördel...
Bara för att klargöra, Apple är INTE först med 64bit-chip i telefon som de påstår... De måste missförstått eller helt enkelt blundat.

Nej det är första kommersiella produkten med ARMv8 ISA och alltså ARMs 64-bit instruktioner som är helt nya, kompatibelt med Aarch64. Att det är första produkten, och inte baserad på ARMs kärnor gör det såklart imponerande, men teamet i Texas har förut gjort 64-bit custom PPC.

HiSilicon-chippet i Huaweis telefon är en vanlig quadcore Cortex-A9 med 64-bit minnesbus.

iOS har de också anpassat för 64-bit-arkitekturen, vilket är imponerande men något de lärt sig genom OS X. De kan dra nytta av feta binärer osv här med. Detta är mycket snyggare än situationen Android kommer hamna i. Fast det är den första 64-bit ARM-produkten och mjukvaran vi ser på marknaden som sagt, hos andra är det bara i teststadiet när det gäller mjukvara och månader eller år tills de får ut 64-bit chip. Då för servrar och säkert ett userland som inte är 64-bit fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

På vilket sätt då? Ingen telefon tillverkare, Apple eller valfri Android/Windows, släpper helt nya teknologier vid varje uppdatering. Folk har helt enkelt för högt uppskruvade förväntningar.

Jag vet inte om jag håller med. Ingen kräver att man ska återuppfinna hjulet varje gång, men Apple har stått och stampat på samma ställe sedan man lanserade iPhone 4.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Infinity_90:

Folk som klagar på att Apple inte släpper revolutionerande funktioner med varje iPhone släpp, när har nånsin en android telefon kommit med någon revolutionerande funktion? Tycker det känns som alla android lurar bara försöker sälja på att vara bra på pappret. Fetare kamera, snabbare processor osv.

Är väl så med alla telefoner? Ska se bra ut på pappret, bara att apple inte behöver pusha på det lika mkt då deras fanboys skiter i vilket^^

Jag tycker det känns lite onödigt att släppa iPhone 5S, som är så lik 5'an om jag fattat allt rätt?
En android, tex Samsaung Galaxy s2 -> s3 -> s4 så är det ju betydligt mer uppdaterade, samma som iphone 4->5->ev 6
+android behöver uppdateras då dom behöver mer kraft, iOS flyter ju betydligt bättre^^ det kan jag inte säga något annat om.

5C har jag mer förståelse för, en billigare modell. Ungeför som s3 mini, s4mini

Sen som någon skrev, kameran är redan bäst? ;o jag såg något test som jämförde mobilkamera, va lumia 1020, iphone 5 och någon annan, tror htc one.
Där blev ju lumian klar vinnare, och med tnake på att 925'a har snarlikkamera kvalitet så tror jag den piskar iphone's kamera riktigt hårt.

iphone är en bra telefon, men tyväer alldeles för mycket hype om den.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Är väl så med alla telefoner? Ska se bra ut på pappret, bara att apple inte behöver pusha på det lika mkt då deras fanboys skiter i vilket^^

Jag tycker det känns lite onödigt att släppa iPhone 5S, som är så lik 5'an om jag fattat allt rätt?
En android, tex Samsaung Galaxy s2 -> s3 -> s4 så är det ju betydligt mer uppdaterade, samma som iphone 4->5->ev 6
+android behöver uppdateras då dom behöver mer kraft, iOS flyter ju betydligt bättre^^ det kan jag inte säga något annat om.

5C har jag mer förståelse för, en billigare modell. Ungeför som s3 mini, s4mini

Sen som någon skrev, kameran är redan bäst? ;o jag såg något test som jämförde mobilkamera, va lumia 1020, iphone 5 och någon annan, tror htc one.
Där blev ju lumian klar vinnare, och med tnake på att 925'a har snarlikkamera kvalitet så tror jag den piskar iphone's kamera riktigt hårt.

iphone är en bra telefon, men tyväer alldeles för mycket hype om den.

Nu kommer ett supersent svar men men hehe

iPhone/Apple brukar ju ofta komma med funktioner o liknande som faktiskt fungerar bra för att ta lite exempel

iPhone 4: Retina display
iPhone 4S: Siri
iPhone 5: Större display
iPhone 5S: Fingeravtrycksavläsning som inlogg.

Ingen av dessa funktioner är nya eller speciellt revolutionerande men det Apple lyckas med är att göra dessa funktioner så genomtänkta och välfungerande så att dom faktiskt är användbara.

Visst brukar Samsung och andra tillverkare peppra in funktioner och program i sina lurar men dom implementeras sällan på ett smidigt o bra sätt vilket gör att man inte använder dom. Jag började använda en Samsung Galaxy Note 3 för ca 2 veckor sen och den är fullproppad med olika funktioner, bla för att köra flera program på skärmen samtidigt osv. men använder inga av dessa funktioner då dom känns mest klumpiga att hantera och behövs typ en gång per år.

Nu är jag långt ifrån insatt i Samsung och deras Galaxy telefoner men tycker det ända som verkar ändras är designen och prestandan?