Det ultimata chassit? En konceptualiseringstråd.

Permalänk
Medlem

Det ultimata chassit? En konceptualiseringstråd.

Bakgrund:

Slösurfade och råkade stöta på nyheten om EVGAs chassi och började fundera, kan jag göra något bättre?
(Det är faktiskt inte mer än så) Kunde vara kul använda min utbildning till Produktdesigner till något kul

Så tänkte att börja fråga lite enkla frågor här gällande det praktiska, utseende kommer senare.
Bifogar en mall jag uppskattar ni fyller i nedan gällande ett chassi ni skulle vilja ha, alla frågorna handlar om just chassit i era tankar:

-Syfte: Gaming, stilren allmändator, server, htpc etc?

-Storlek på chassi: Vad föredrar ni?

-Funktioner: Vad för funktioner uppskattar ni på ett chassi.

-Utrymme: Ska chassit ha plats till något speciellt? T ex vattenkylning etc.

-Material: Spelar materialet på utsidan roll? Skulle ni kunna acceptera plastdetaljer av hög kvalitet om t ex kylning inte påverkas? Vad för material är önskvärt?

-Pay per function; Vad skulle ni tycka om ett grundchassi som inte är sämre än ett hyffsat chassi, dock med vissa undantag, t ex bra kylning i grundutförande, som man sen kan köpa till "moduler" med diverse funktioner (inga tänkta just nu)

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Bakgrund:

Slösurfade och råkade stöta på nyheten om EVGAs chassi och började fundera, kan jag göra något bättre?
(Det är faktiskt inte mer än så) Kunde vara kul använda min utbildning till Produktdesigner till något kul

Så tänkte att börja fråga lite enkla frågor här gällande det praktiska, utseende kommer senare.
Bifogar en mall jag uppskattar ni fyller i nedan gällande ett chassi ni skulle vilja ha, alla frågorna handlar om just chassit i era tankar:

-Syfte: Gaming, stilren allmändator, server, htpc etc?

-Storlek på chassi: Vad föredrar ni?

-Funktioner: Vad för funktioner uppskattar ni på ett chassi.

-Utrymme: Ska chassit ha plats till något speciellt? T ex vattenkylning etc.

-Material: Spelar materialet på utsidan roll? Skulle ni kunna acceptera plastdetaljer av hög kvalitet om t ex kylning inte påverkas? Vad för material är önskvärt?

-Pay per function; Vad skulle ni tycka om ett grundchassi som inte är sämre än ett hyffsat chassi, dock med vissa undantag, t ex bra kylning i grundutförande, som man sen kan köpa till "moduler" med diverse funktioner (inga tänkta just nu)

Intressant tråd, men måste undra om du är klar med utbildningen än.
Du använder uttrycket "stilrent", samt dina hur dina frågor är ställda.
Precis börjat första året?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem

Jag är färdig, men tänker inte göra detta till ett fullfjädrat projekt som går efter konstens alla regler.
Kör lite enklare stuk så att det blir lättillgängligt för alla som vill svara, mest för att få fram lite tankar på något att skissa/cadda på.
Stilrent är ett godkänt uttryck, om man bara definierar det Vilket jag inte gjorde, men det brukar ju associeras med enkelhet, inget plotter etc.

Helt enkelt tankar från folk gällande ett chassi

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Något jag saknat är ett riktigt kompakt ATX-chassi, som bara har plats för det man verkligen behöver. Det närmaste som finns på marknaden idag är väl CM Elite 361 (föregångaren 360 som är utgången var väl aningens mindre), men det är ju inte precis så litet det kan bli.

Antar att huvudproblemet en kommersiell tillverkare har är att det inte får vara rent överjävligt att jobba med, och då blir det förstås storleken lidande, då utrymme förmodligen är den viktigaste faktorn när det kommer till hur lättjobbat chassit är. Utöver det ger en massa hårddiskplatser, fläktplatser, osv. givetvis fler potentiella köpare, det är ju lättare att inte använda fler platser än man har diskar, än det är att stoppa i fler diskar än man har platser. Ytterligare en grej som får chassit att växa alltså. Och så vidare.

Har själv börjat bygga ett betydligt mycket mindre ATX-chassi än 361:an, har lyckats få ned storleken väldigt mycket på alla ledder utom tjockleken, där blev det bara någon centimeter. Att det inte precis blir lättjobbat ser jag som sekundärt (dock verkar det inte bli så hemskt att jobba med trots allt).

Det jag siktat på att få in i chassit är följande:

  • ATX-moderkort (doh!)

  • ATX-nätagg i standardstorlek

  • Fullhöjds instickskort (som motsats till lågprofilkort). Fullängd har jag dock skippat.

  • 2 stycken 3.5"-enheter (HDD + floppy, ska bygga retrodator i chassit)

  • 1 styck 2.5"-enhet, detta kommer jag inte använda förrän jag får för mig att bygga någon dator med SSD i chassit, detta fick jag in utan att öka storleken.

  • Optisk läsare i slimlineformat. Hade förstås varit trevligare med en 5.25"-läsare, men då skulle bygget bli mycket större.

  • En insugsfläkt och en utblåsfläkt. ATX-aggets fläkt kan inte utnyttjas här, agget ligger på "egen slinga" så att säga, det tar in luft i sidan, och blåser ut i botten, under datorn (japp strömkabeln kopplas in på chassits undersida).

Vad jag skulle vilja se är ett chassi som gör samma sak som mitt chassi, fast bättre. Här är din lista:

-Syfte: Allmändator. Ett sobert, avskalat yttre utan en massa detaljer och plotter hit och dit föredras. Lian Li PC-A55 tycker jag är ruskigt snyggt, och kan tjäna som någon slags ideal när det kommer till det yttre. Det ska väl också sägas att jag avskyr frontluckor, de är ruggigt jobbiga när man har datorn stående under bordet. PC-A55 visar att man kan få fronten snygg utan lucka.

-Storlek på chassi: Så kompakt som bara möjligt, med utrymme för ATX-moderkort. Storleken är den viktigaste parametern, offrar gärna mycket annat för att hålla den nere.

-Funktioner: Bara det grundläggande. Några USB-portar och toppmonterad powerknapp vore nice. Möjligheter till välordnad kabeldragning vore trevligt, om det inte gör chassit större.

-Utrymme: ATX-moderkort, standard ATX-agg, ett par 3.5"-enheter, optisk läsare i valfritt format, fullhöjds instickskort, samt ett par fläktar. Tänk inte chassi för någon slags toköverklockat prestandamonster på den fronten.

-Material: Så länge finishen ger kvalitetskänsla, så är materialvalet sekundärt. Plast går också att få snyggt.

-Pay per function; Hela konceptet jag är ute efter exkluderar egentligen modularitet, då jag funktionsmässigt bara vill ha något basic, och platserna för modulerna man inte har kommer vara dödutrymme som gör chassit mer voluminöst, så det är inte intressant.

Vore jäkligt skoj om du tog dig an den här utmaningen, om inte annat kan du säkert ge mig en massa ideer till mitt bygge

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Bakgrund:

Slösurfade och råkade stöta på nyheten om EVGAs chassi och började fundera, kan jag göra något bättre?
(Det är faktiskt inte mer än så) Kunde vara kul använda min utbildning till Produktdesigner till något kul

Så tänkte att börja fråga lite enkla frågor här gällande det praktiska, utseende kommer senare.
Bifogar en mall jag uppskattar ni fyller i nedan gällande ett chassi ni skulle vilja ha, alla frågorna handlar om just chassit i era tankar:

-Syfte: Gaming, stilren allmändator, server, htpc etc?

-Storlek på chassi: Vad föredrar ni?

-Funktioner: Vad för funktioner uppskattar ni på ett chassi.

-Utrymme: Ska chassit ha plats till något speciellt? T ex vattenkylning etc.

-Material: Spelar materialet på utsidan roll? Skulle ni kunna acceptera plastdetaljer av hög kvalitet om t ex kylning inte påverkas? Vad för material är önskvärt?

-Pay per function; Vad skulle ni tycka om ett grundchassi som inte är sämre än ett hyffsat chassi, dock med vissa undantag, t ex bra kylning i grundutförande, som man sen kan köpa till "moduler" med diverse funktioner (inga tänkta just nu)

Syfte: Stilren allmändator, som kan användas till lättare spel/ lägre settings

Storlek på chassit: Så litet som möjligt mitx, sfx nätagg, en 2,5 tum och plats för ett grafikkort ev. med hjälp av en pci-riser för att minska storleken

Funktioner: gjort för att man ska kunna ha det på skrivbordet.
Material: aluminium, vet inte om jag föredrar svart borstad aluminium eller "apple"-stil dock.

pay per funktion: Är inget jag föredrar men har inga problem med det om det finns en marknad för det.

Permalänk
Avstängd

ett måste,som jag tycker iaf,är att garfikkortet"sköter sig självt med kylning"likt detta: http://i.pcworld.fr/1282503-cooler-master-elite-130-annonce-a...

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Pay per funktion är bara en idé jag spånat lite på: Inget som direkt påverkar allmänprestandan.
Utan man kommer få ett bra chassi från grunden. Men istället för att göra ett chassi som passar alla syften skulle man kunna
ha vissa detaljer utbytbara, så har man ingen nytta av det så har man inte dessa delar helt enkelt. Fördel på rak arm är utrymme och inre funktiner.

Bra början detta!! Tanken är att idégenerera med varje punkt och skapa lite olika lösningar sen visa dem här och slutligen få fram en lösning på varje punkt som sedan blir koncept för funktionen på ett chassi. Funktion före form just nu. Formen anpassar jag sedan efter funktion.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

-Syfte: Stilren allmän gamingdator.

-Storlek på chassi: Spelar ingen roll så länge utseendet är snyggt.

-Funktioner: Bra med ventilation och minimum 1-2 platser för SSD och 1-2 platser för HDD, helst gömda någonstans utan att hindra luftflöde.

-Utrymme: Massa fläktar.

-Material: Går bra med plast så länge det är borstad plats.

-Pay per function; Nej, usch.

Permalänk
Medlem

-Syfte: Entusiast

-Storlek på chassi: Stort! Flyttar aldrig min mainrigg förutom vid rengöring. Här skall det bankas in power, det är det enda, och rätta syftet.

-Funktioner: Inga 5"25 tums platser!! Om nöden visar sig, så enbart en (1st) 5"25. Inbyggd fläkthubb, Mååånga SATA Hot Swap (med kablar) 197 fläktplatser bryr jag mig inte om, det räcker med två fram och tre bak, och två i toppen. Vattenkylningsplats är ett måste. Och inga j*vla snabbfäste till hårdiskarna. Vi använder riktiga skruvar, så är det bara. (att dom inte fattar det, är helt otroligt)

-Utrymme: Ja tack! Gärna så att det blir över!!!!!

-Material: det är Aluminium all in, och gärna lite tjockare, lite mer mm har jag tänkt/önskat många gånger, det skall var så "fladdrigt" numera, ge mig en stabil "sidoplåt/ar" Plast

Jag kommer helt klart komma med fler -Syfte: Så som HTPC, Filserver, kontorsdator, taveldator (det sista var ett skämt)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]