Adata visar upp DDR4-minne på IDF 2013

Permalänk
Melding Plague

Adata visar upp DDR4-minne på IDF 2013

Sakta men säkert påbörjas övergången till en ny minnesstandard. Adata är tidigt ute och planerar att visa upp kompletta DDR4-moduler på Intel Developer Forum i San Francisco.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här blir dyrt... att uppgradera alltså. Inget kommer ju kunna återanvändas förutom kabinett, PSU och SSD då... och kommer man märka någon skillnad? Nej, antagligen inte

Money makes the World go round

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det här blir dyrt... att uppgradera alltså. Inget kommer ju kunna återanvändas förutom kabinett, PSU och SSD då... och kommer man märka någon skillnad? Nej, antagligen inte

Money makes the World go round

Möjligt att det kan vara bra för program som är ganska minneshungriga av sig dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det här blir dyrt... att uppgradera alltså. Inget kommer ju kunna återanvändas förutom kabinett, PSU och SSD då... och kommer man märka någon skillnad? Nej, antagligen inte

Money makes the World go round

Inte du kanske, men en server nära dig kommer nog bli nöjd
För beräkningar/simuleringar kan latensen och bandbredden mot RAM vara rejäla flaskhalsar, så personligen ser jag fram emot detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Möjligt att det kan vara bra för program som är ganska minneshungriga av sig dock

Och intern grafik så klart..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker på amds APU:er med dd4 i 3-4 ghz? borde ge en rejäl skjuts, kanske för mycket?:D

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Möjligt att det kan vara bra för program som är ganska minneshungriga av sig dock

Jag tänkte närmast på hastigheten, inte kapaciteten. Men Windows prestandaindex blir säkert lycklig över att äntligen kunna dela ut högre poäng

Om ändå utvecklingen kunde ta en paus någon gång så man hinner botanisera bland befintligt urvalet och plocka ihop sig en ny maskin... hopplöst nu när nyheterna står som spön i backen, man vill ju inte köpa "omoderna" prylar

Skrivet av Mikael07:

Inte du kanske, men en server nära dig kommer nog bli nöjd
För beräkningar/simuleringar kan latensen och bandbredden mot RAM vara rejäla flaskhalsar, så personligen ser jag fram emot detta!

Nog är det så. Mitt perspektiv var helt utifrån mitt eget, dvs framför BF3

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

En minneskanal per modul. Det är flera moduler på en minnessticka väl? I så fall behöver man inte flera stickor för att köra dual channel (quad channel o.s.v)? Många moduler per sticka ger bättre prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av al0be:

Bara jag som tänker på amds APU:er med dd4 i 3-4 ghz? borde ge en rejäl skjuts, kanske för mycket?:D

Där sa du sanna ord! Är helt klart här den största skilldnaden kommer, för oss konsumenter. I alla fall till att börja med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Så ska Ramminnen se ut. inga fula "kylningsplåtar i högprofil, bara nakna kretsar!

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JonteMC:

Så ska Ramminnen se ut. inga fula "kylningsplåtar i högprofil, bara nakna kretsar!

Någon kylning måste vi ha annars sätter du vattenblock på dom

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Adata verkar vara på hugget med det senaste, visade nyligen upp ultra snabba SSD modeller i NGFF formatet som klarar överföringshastigheter upp mot 1.8Gb/s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av al0be:

Bara jag som tänker på amds APU:er med dd4 i 3-4 ghz? borde ge en rejäl skjuts, kanske för mycket?:D

Tanken har även slagit mig, snabba DDR4 plus HUMA eller vad AMD nu kallade det för bättre samarbete mellan CPU och GPU, sen så kanske jag kan överväga att göra min dator mycket mindre genom att strunta i det dedikerade grafikkortet

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

En minneskanal per modul. Det är flera moduler på en minnessticka väl? I så fall behöver man inte flera stickor för att köra dual channel (quad channel o.s.v)? Många moduler per sticka ger bättre prestanda?

Sticka = modul, krets = krets.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oceanic:

Adata verkar vara på hugget med det senaste, visade nyligen upp ultra snabba SSD modeller i NGFF formatet som klarar överföringshastigheter upp mot 1.8Gb/s

Låter häftigt.
ADATA har jag förknippat med budget men dom är välkomna hos mig om dom gör premiumprodukter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Låter häftigt.
ADATA har jag förknippat med budget men dom är välkomna hos mig om dom gör premiumprodukter.

Skickades från m.sweclockers.com

A-Data ÄR ett budgetmärke men det betyder inte att de producerar skit. Deras minnen har alltid varit si så där dock.

Skrivet av oceanic:

Adata verkar vara på hugget med det senaste, visade nyligen upp ultra snabba SSD modeller i NGFF formatet som klarar överföringshastigheter upp mot 1.8Gb/s

Skickades från m.sweclockers.com

Något säger mig att priset kommer att bli skyhögt bara därför att de kan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Undrar hur högt DDR4 kommer att ligga i pris mellan 2014-2016, någon gång där emellan ska jag skaffa ny dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shockwave:

Undrar hur högt DDR4 kommer att ligga i pris mellan 2014-2016, någon gång där emellan ska jag skaffa ny dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Ta bara en titt på vad DDR3 minnen låg på ungefär vid lansering. Någonstans mellan 2000-2500:- för två 4GB stickor skulle jag nog gissa på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Adata verkar vara på hugget med det senaste, visade nyligen upp ultra snabba SSD modeller i NGFF formatet som klarar överföringshastigheter upp mot 1.8Gb/s

Skickades från m.sweclockers.com

ganska säker på att du menar 1.8GB/s, då 1.8gb inte är speciellt mycket i dagens läge.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Sticka = modul, krets = krets.

Och vad är då skillnaden mot dagens minnen? Har väl mer med moderkortet och stickornas placering att göra om det är en minneskanal till varje sticka eller inte. Är det någon ny utformning av minnessockeln som gör att man inte behöver fundera på hur man ska placera stickorna längre? Eller kräver man av moderkortstillverkarna att det måste vara en minneskanal per sticka (så att det inte längre går att köra två stickor i single channel)?

Annars hade det varit en smart funktion att köra som "raid" mellan minneskretsarna på stickan, ungefär som SSD-diskarna gör. Men det kanske ger för stora latenser istället?

Permalänk
Medlem

verkar nice men kommer inte va en stor skillnad vs ddr 3 tror jag

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Ta bara en titt på vad DDR3 minnen låg på ungefär vid lansering. Någonstans mellan 2000-2500:- för två 4GB stickor skulle jag nog gissa på.

Skulle DDR4 kostade samma som DD3 gjorde för flera år sedan? Tror jag knappast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyperträd:

Skulle DDR4 kostade samma som DD3 gjorde för flera år sedan? Tror jag knappast.

Nyhetens behag. DDR2 stickor var inte billiga när de lanserades. DDR3 likaså så varför skulle DDR4 bryta trenden?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Och vad är då skillnaden mot dagens minnen? Har väl mer med moderkortet och stickornas placering att göra om det är en minneskanal till varje sticka eller inte. Är det någon ny utformning av minnessockeln som gör att man inte behöver fundera på hur man ska placera stickorna längre? Eller kräver man av moderkortstillverkarna att det måste vara en minneskanal per sticka (så att det inte längre går att köra två stickor i single channel)?

Annars hade det varit en smart funktion att köra som "raid" mellan minneskretsarna på stickan, ungefär som SSD-diskarna gör. Men det kanske ger för stora latenser istället?

Skillnaden är ju att många av dagens moderkort kan ta två moduler per kanal, den vanliga konfigurationen med 2 kanaler och 4 slottar.

Nu lär det ju bara bli 2 slottar (eller 4 på plattformar med 4 kanaler) och större stickor för att kompensera.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Skillnaden är ju att många av dagens moderkort kan ta två moduler per kanal, den vanliga konfigurationen med 2 kanaler och 4 slottar.

Nu lär det ju bara bli 2 slottar (eller 4 på plattformar med 4 kanaler) och större stickor för att kompensera.

Man tar alltså bort möjligheten att köra flera stickor per kanal. Så en försämring med andra ord.
Lustigt hur nyheten kunde få denna försämring låta som en förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man tar alltså bort möjligheten att köra flera stickor per kanal. Så en försämring med andra ord.
Lustigt hur nyheten kunde få denna försämring låta som en förbättring.

Antagligen har det med att försöka pressa ner latency då man inte måste ta hänsyn till flera stickor och kan göra kortare banor.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Man tar alltså bort möjligheten att köra flera stickor per kanal. Så en försämring med andra ord.
Lustigt hur nyheten kunde få denna försämring låta som en förbättring.

Skrivet av Zarper:

Antagligen har det med att försöka pressa ner latency då man inte måste ta hänsyn till flera stickor och kan göra kortare banor.

Ja, kan man stapla kretsar, som det står, spelar det ingen roll att man får köra med färre stickor. Då man kan köra med större stickor som dessutom har lägre latenser. Profit i mina ögon.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Ja, kan man stapla kretsar, som det står, spelar det ingen roll att man får köra med färre stickor. Då man kan köra med större stickor som dessutom har lägre latenser. Profit i mina ögon.

Men ändå tråkigt att bli tvingad att ta ur gamla minnesstickor om man vill köpa till mera minne. Jag har inget mot bättre latenser och större stickor men det finns ändå vissa nackdelar.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Nyhetens behag. DDR2 stickor var inte billiga när de lanserades. DDR3 likaså så varför skulle DDR4 bryta trenden?

Nu var det inte fråga om dom skulle vara billiga. Frågan var om en viss mängd DDR4 kostar lika mycket som samma mängd DDR3 gjorde för flera år sedan. I call bullshit.