Steam får delade spel för familj och vänner

Permalänk

Jätte bra jobbat steam.. det här ser man fram i mot.... ^^

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Bra jobbat Valve!
Så, ge oss möjligheten att sälja spel vi köpt inom Steam marknaden nu också.

Eller ge bort....Steam är ju inte riktigt rumsrena så länge man försöker hindra kunderna att fritt förfoga övet de spel dom äger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Om Origin och UPlay bara kunde gå och dö, vad vacker världen skulle vara.
:/

Jäklar, nu snackar vi!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Varför ska jag behöva Steam för att spela en fysisk kopia av ett single player-spel jag köpt?

Varför köpa fysiska kopior? pff... så 2002

Skrivet av Zappkiller:

Men vafan jag tycker man borde kunna låna ut enskilda spel.. Typ min polare vill gärna spela far cry och jag vill spela cs eller nåt

Då blir det ju bara att en grupp på tio pers har en "spel-pool" som de sedan delar ut till varandra. = Steam och devs tjänar mindre.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Varför köpa fysiska kopior? pff... så 2002

Då blir det ju bara att en grupp på tio pers har en "spel-pool" som de sedan delar ut till varandra. = Steam och devs tjänar mindre.

Kanske, men då kan dom ändå inte spela samtidigt eller med varandra.
På den tiden spelen var fysiska skaffade dom flesta ett eget spel på ett eller annat sätt även om man kunde låna av varandra då med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Kanske, men då kan dom ändå inte spela samtidigt eller med varandra.
På den tiden spelen var fysiska skaffade dom flesta ett eget spel på ett eller annat sätt även om man kunde låna av varandra då med.

Skickades från m.sweclockers.com

Men han menade att han skulle kunna låna ut FC3 till en kompis medan han spelar CS:GO (eller liknande)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Men han menade att han skulle kunna låna ut FC3 till en kompis medan han spelar CS:GO (eller liknande)

Jag förstod det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Det här låter som hur Xbox skulle bli, men då var det bara gnäll. Steam gör liknande, alla hurrar.
Vadan detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

DRM har väl aldrig gjort någonting möjligt?
Det medför i normalfallet att piraten får än bättre produkt än den betalande kunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Valves/Steam's DRM tycker jag är helt okej.
Så länge spelet är aktiverat på steamkontot, det är nedladdat så fungerar det oavsett även om du inte har tillgång till internet (offline läge)

Permalänk

Äntligen!!!!!!

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Men han menade att han skulle kunna låna ut FC3 till en kompis medan han spelar CS:GO (eller liknande)

Så länge det inte fungerar är ju delningssystemet värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Så länge det inte fungerar är ju lånesystemet värdelöst.

Det måste ju finnas någon form av spärr som gör att man inte kan missbruka det och på så sätt orsaka förluster/minskad inkomst för Steam/Valve.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Bra att de tar bort åtminstone lite av dom artificiella begränsningar som digitala spel har...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Det måste ju finnas någon form av spärr som gör att man inte kan missbruka det och på så sätt orsaka förluster/minskad inkomst för Steam/Valve.

Borde räcka med en begränsning av antalet delade konton, en väldigt lång delningsperiod och kanske en begränsning på hur många delade spel man kan klara varje månad

I praktiken är dethär systemet inte bättre än att dela på hela kontot istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Det måste ju finnas någon form av spärr som gör att man inte kan missbruka det och på så sätt orsaka förluster/minskad inkomst för Steam/Valve.

Själv gissar jag på att man kan bara dela ut max 3 spel åt gången. Då räcker det till alla familjer och det är inte så fördelaktigt att dela vidare spelen.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Själv gissar jag på att man kan bara dela ut max 3 spel åt gången. Då räcker det till alla familjer och det är inte så fördelaktigt att dela vidare spelen.

I det här fallet kommer du kunna dela hela biblioteket, men bara en person kan spela åt gången (Antar att du pratar om den faktiska Steam funktionen och inte vår teoretiska funktion.)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Digitalt är ej aktuellt utan fiber i dagsläget. Alldeles på tok för långtsamt (Ladda ner BF4 med sina 30 GB på en 8/1 lina som då är helt obrukbar så länge nedladdningen pågår). DVD läsare använder jag själv och den närmaste kompiskretsen, och jag tror ingen av oss skulle få för oss att välja bort den i dagsläget. DVD är många gånger snabbare. En spelsamling ska vara verklig, mycket härligt att kunna ta fysiskt på alla spel man äger.

Skickades från m.sweclockers.com

Där ser man vilka olika filosofier det finns
Själv så har jag inte köpt ett fysiskt spel på många år, min DVD läsare har inte heller blivit använd på många år. De fysiska spel jag äger ligger gömda längst in i någon hylla nånstans för jag anser att dom är bara i vägen. Går så otroligt mycket snabbare och smidigare att bara klicka på några knappar så vips har man ett nytt spel. BF3 var väl det senaste jag köpte och laddade ner, tog ca 25 minuter (100mbps lina).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elitist:

Varför ska jag behöva Steam för att spela en fysisk kopia av ett single player-spel jag köpt?

Billigare för utvecklarna.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Det här låter som hur Xbox skulle bli, men då var det bara gnäll. Steam gör liknande, alla hurrar.
Vadan detta?

Första jag tänkte på när jag såg den här nyheten. Gillar starkt den digitala utveckligen!

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Men inte det gamla argumentet nu igen!
När hela industrin rör sig åt hållet allt striktare verktyg för att låsa licenser och begränsa användandet så är man i stor utsträckning tvungen att använda just Steam eller liknande tjänst vid köp utav spel. Detta för att pöbeln inte bryr sig om deras pengar stödjer positiv utveckling, stöd åt striktare DRM eller om pengarna går direkt till stöd till Afghansk kokainexport.

Fri marknad låter säkert fint, men det utgår från att konsumenten kan fatta utbildade och förståndiga beslut. Vilket är helt frånvarande hos konsumenter utav underhållning - oavsett format.

Bara säger att jag personligen inte har några problem med att använda Steam, då de ger mig mycket tillbaka. Ska erkänna att jag ser Steam som fördelaktigt när jag köper spel. Enkelt sätt att ha alla mina spel på samma ställe, lätt att komma åt.

Ett DRM som inte är i vägen är ett DRM som inte är ett problem, som jag ser det i alla fall. DRM blev striktare en gång i tiden, men de har de flesta företagen backat på numera. De vet att konsumenter inte uppskattar ett DRM som stör och blockerar.

Steam är ett DRM, som jag inte märker mycket av men ger mig mycket tillbaka. Friends, overlay, workshop, spel samlade på ett ställe. Hålla reda på var jag har ett hundratal olika spel är en mardröm.

Licenser låses, men i gengäld är spelen rätt billiga. PC har sales och sänkta priser väldigt ofta, medans de nästan aldrig händer till konsol och i de fallen inte särskilt stora sänkningar.

För mig så är Steam en positiv utveckling. Jag är inte tvungen att köpa spelet direkt på Steam, kan köpa en Steam nyckel. Eller en Origin nyckel om jag så vill. Kan köpa DRM fria spel också, men då slutar de med att jag får de på en site jag ska komma ihåg att de finns på. Alternativt hitta en skiva i en hög (vilket dock är DRM i sig), vilket är de sista jag vill göra.

DRM i sig är inte alltid ont. De är implementationen av de som kan vara problemet. DRM har funnits länge, fysiska kopior är också DRM i sig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk

Valve ångar på med plattformen Steam. If u know what i mean

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Där ser man vilka olika filosofier det finns
Själv så har jag inte köpt ett fysiskt spel på många år, min DVD läsare har inte heller blivit använd på många år. De fysiska spel jag äger ligger gömda längst in i någon hylla nånstans för jag anser att dom är bara i vägen. Går så otroligt mycket snabbare och smidigare att bara klicka på några knappar så vips har man ett nytt spel. BF3 var väl det senaste jag köpte och laddade ner, tog ca 25 minuter (100mbps lina).

Där va väl poängen, du skriver att det tog ca 25 minuter på din 100mbps lina. Väldigt många som sitter på 10mbps och då hade det tagit ca 4 timmar. Hade en nedladdning tagit 4 timmar är det nog bättre att ta sig till närmaste ställe och köpa och installera den fysiska kopian.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Digitalt är ej aktuellt utan fiber i dagsläget. Alldeles på tok för långtsamt (Ladda ner BF4 med sina 30 GB på en 8/1 lina som då är helt obrukbar så länge nedladdningen pågår). DVD läsare använder jag själv och den närmaste kompiskretsen, och jag tror ingen av oss skulle få för oss att välja bort den i dagsläget. DVD är många gånger snabbare. En spelsamling ska vara verklig, mycket härligt att kunna ta fysiskt på alla spel man äger.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att den yngre generationen (gissar på att du är lite äldre än mina 22 år) ser sin "virtuella spelsamling" mera verklig än den lite äldre generationen. I våran kompiskrets så är det inte många alls som flashar med sina fysiska kopior av spel, utom vi penismäter genom badges (achievement's på steam ungefär, inte achievementsen i spelen som finns på steam). Jag stoltserar med 61 ägda spel på steam, tyvärr är min e-penis något mindre än vissa kompisar med ca 80-90 spel på steam. Spelen tar förövrigt upp ca 333Gb på hårddisken, då är inte alla spelen installerade heller.

För oss är "det virtuella biblioteket" precis eller iaf nästan lika verkligt som fysiska kopior av spel.

Utav mina kompisar så är det ett fåtal som fortfarande har en DVD installerad i datorn. Helt klart under hälften.

Oh herregud, såg precis en på friends som har 148 spel och är level TRETTIOTVÅ. Sinnes.
Oj, såg en annan på friends på lvl 169 och äger 1154 spel på steam. :/ Känner mig väldigt liten nu

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Eller ge bort....Steam är ju inte riktigt rumsrena så länge man försöker hindra kunderna att fritt förfoga övet de spel dom äger.

Skickades från m.sweclockers.com

Så sant så.
Jag gillar Steam, men jag ogillar Uplay och Origin.

Konstigt? Japp.

Men jag tycker ändå att vi som konsumenter borde få äga våra spel, inte bara betala för att få en licens att spela det på ett konto som vin inte egentligen heller äger..

Vi borde ha rätten som du säger att ge bort våra Steam spel till andra Steam kunder (lättare för Valve..) och sälja spel på Steam marknaden.
Valve kan säkert lägga en liten avgift på någon procent på försäljningen som går till spelskaparen, allt enligt licensavtalet vi skrev på ;P

Skrivet av hg:

Där ser man vilka olika filosofier det finns
Själv så har jag inte köpt ett fysiskt spel på många år, min DVD läsare har inte heller blivit använd på många år. De fysiska spel jag äger ligger gömda längst in i någon hylla nånstans för jag anser att dom är bara i vägen. Går så otroligt mycket snabbare och smidigare att bara klicka på några knappar så vips har man ett nytt spel. BF3 var väl det senaste jag köpte och laddade ner, tog ca 25 minuter (100mbps lina).

Den riktiga fienden i DRM är ju inte att det är osmidigt.. Fienden är att du inte äger till spel och kan inte sälja det begagnat som du vill eller ge bort enskilda spel.

Det enda du kan göra är att sälja hela ditt Steam konto.. ;/ Men det gillar väl inte Valve heller

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Du kan spela offline på steam.

Om du först haft tillgång till internet, för att ladda ner steam och aktivera spelet, ja.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Som vanlig kund så ÄGER man INTE något av spelen. Däremot så får man betala för RÄTTIGHETEN att ANVÄNDA spelen.

... Som i praktiken innebär exakt samma sak.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ett ord: DRM.

Jag skulle vilja nämna gog.com, en hygglig tjänst också enligt en kompis.
Den drivs av CDPROJEKT tror jag, och allt ska vara drm fritt.

Killen bakom obmm och fommm, timeslip ska ha arbetat för dem med att ta bort drm om jag tolkade ett av hans inlägg rätt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Fan vad folk klagar på drm etc. Själv tycker jag det är nice med steam. Går ju skitsnabbt o ladda ner ett spel och behöver inte krångla med skivor och allt installeras i samma mapp och allting sorterat och fint och funkar oftast som en klocka. Har inte heller haft några större problem med Origin heller däremot Uplay va skit men dom har bättrat sig lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Som vanlig kund så ÄGER man INTE något av spelen. Däremot så får man betala för RÄTTIGHETEN att ANVÄNDA spelen.

Möjligen enligt de milslånga användaravtalen av tveksamt juridiskt värde. Däremot står det "buy" och "own" i annonserna när man köper sina spel.

Givetvis gäller det rätten att använda spelen, men denna rätt skall gå att överlåta om det rör sig om ett "köp" som Steam själva skriver.
Som konsument är jag bunden av svensk konsumentlagstiftning men inte av snåriga användaravtal där Steam försöker omvandla köpet till hyra eller prenumeration av okänd längd.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Möjligen enligt de milslånga användaravtalen av tveksamt juridiskt värde. Däremot står det "buy" och "own" i annonserna när man köper sina spel.

Givetvis gäller det rätten att använda spelen, men denna rätt skall gå att överlåta om det rör sig om ett "köp" som Steam själva skriver.
Som konsument är jag bunden av svensk konsumentlagstiftning men inte av snåriga användaravtal där Steam försöker omvandla köpet till hyra eller prenumeration av okänd längd.

Detta har redan sågats av EU domstolen. En digital version av spelet skall likställas vid att äga en fysisk skiva och skall gå att sälja vidare osv. Valve, MS och Sony kommer snart få bakläxa. Rätten att nyttja något på obestämd tid skall också räknas som ett ägande av produkten sades det i en dom. Det går inte att säga att man"hyr" på obestämd tid eller liknande. Det enda Valve hade kunnat göra var att införa en månadskostnad på varje spel så du hyr dem en månad i taget eller något. Men då hade Steam dött. Så vill man fortsätta att existera inom EU så kommer de komma förändringar som ger oss medborgare rätt att utöva vår lagliga rätt att sälja vidare (och inom sverige kanske även rätten att kopiera enligt privat kopierings lagen, men det tror jag har svårare att få gehör)

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P