EA ger inga besked om Battlefield 4 Beta för förhandsbokare

Permalänk
Medlem

Äger enbart BF3 Premium, alltså inget pre-order BF4 eller Medal of Honor spel och jag har "Battlefield 4 - Exclusive Beta" i min lista.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Det är inte riktigt så enkelt.
Förbokningar har funnits länge. Pressen att visa upp en bra kvartalsrapport har också funnits länge.

Ändå så gjordes spel mer solitt för 10-15 år sedan. Till en viss del handlar det om att patching för 10-15 år sedan inte var så lätt. Steam hade knappt kommit och många satt ännu på modem. Konsoler var inte uppkopplade.

Förr i tiden så fick många patchar på CD via olika speltidningar, det var så jag och mina kompisar gjorde eftersom vi bodde i en liten tätort i Norrland där inte många hade bredband.

Kort sagt: patching var mycket svårare och då var det viktigt att spelet var buggfritt eller nästan buggfritt dag ett. Sedan var spelen också mycket mindre komplexa än idag, rent tekniskt. På den tiden kunde många glada amatörer vara modskapare eftersom bandesignen och spelen i sig inte var så svåra.

Idag kan du patcha det mesta under 3 veckor efter release och nå alla - omedelbart. Dessutom så är spel idag mycket mer komplexa. Ett spel som BF4 kalkylerar i realtid en mängd olika fysikkalkyler, för 64 spelare.
Ta t.ex. hur kulornas bana kalkyleras. Allt från vind, distans och rörelse måste tas i beräkning. Och tänk hur många skott som skjuts per sekund om 64 spelare spelar samtidigt. Och sen har du en mängd andra kalkyler som måste göras. Banan i sig kan också manipuleras mycket mer än statiska väggar.

Det är långt ifrån Quake 3 där 5 mot 5 gjorde upp med utan några större beräkningar, små banor och simpel map design. Klart som fan det är lättare att skeppa ett buggfritt spel då.
(Missförstå mig dock inte; Q3 var ett briljant spel för sin tid. Men ett spel som BF4 är ändå oerhört mer komplext och kräver mycket mer av nätkoden t.ex. än Q3 gjorde).

Helt underbart skrivet, många verkar idag glömma bort att spelen är så mycket större samt möjligheten att fixas till fel är lättare än vad de var för 10 år sedan.

Förstår inte riktigt varför så många blir irriterande på buggar, de flesta man kan leva med. Ta exempel buggen på Davamand peak där du stendör om du missar trappan och råkar hoppa ner istället 2 meter - Det är något som är en utmaning att spela med och det är roligt!

Skrivet av Oliver91:

Äger enbart BF3 Premium, alltså inget pre-order BF4 eller Medal of Honor spel och jag har "Battlefield 4 - Exclusive Beta" i min lista.

Man får det med BF3 Premium också

Permalänk
Medlem

Origin visade datum för 2 veckor sen: 28 SEP kan man ladda ner det, 1 okt kan dom som har förhandsbokat/premium/moh spela, 4 okt för alla andra samt att det slutar den 15 okt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Sedan när skulle det bli en öppen "beta"? Senast jag kollade var det en "exklusiv beta för de som förhandsbokat BF4 och hade BF3 premium". Alternativt att de vände och vred på orden så att det framstod som det. Kan tänka mig att folk som köpt BF3 premium med detta i åtanke är lite förbannade.

Själv har man ju dock BF3 premium sedan länge så för mig är det ju bara positivt, då blir det ju många fler spelare och många fler servrar till betan så att man kan se o man ska köpa det eller inte. Förmodligen blir det ett köp, som jag fattat det kommer det i princip vara ett BF3 som har lite små ändringar och nya kartor och stämmer det blir det ju ett bra spel. Det skulle vara något extra om de lyckas faila med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av WinJi:

Detta blir faktiskt min första gången jag avvaktar med battlefield.
Men hoppas "betan" kan ändra på mig.

Samma sak för mig.. Hoppat på alla andra på direkten tidigare.
Köpte inga DLC's eller Premium till BF3, kändes så ovärt.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Det är EA de kommer alltid att hitta ett sätt att göra sina kunder förbannade, själv är jag emot förköp som ger någon form av "bonus" så jag avstår helt ifrån förköp utan väntar tills det släpps och köper spelet då om jag fortfarande vill ha det då.

Permalänk
Medlem

Kan ju bara hoppas att mycket mer bli rätt denna gången jämfört med föregående spel. EA har ju inte varit det bästa förlaget på senaste åren, även om de är hästlängder före Ubisoft gällande support. Inte mycket att hurra över precis men ändå. Har inga planer på att köpa Battlefield 4, möjligen kommer jag att spela det om jag får det som gåva. Kommer köra betan då jag har BF3 premium, men har inga högre förväntningar, är ganska trött på att ha höga förhoppningar och så köper man spelet och allt man får är dagligt rövknull av de som lanserade och gjorde spelet.

Är bättre att ge sig in i det hela med en neutral attityd, på så sätt har du bara allt att vinna, är spelet bra så visst, är spelet kasst så har du inget missnöje. Kan garanterat säga att om de inte lyckas med denna utgåva nu så blir det inget mer spel ur Battlefield serien för min del. Spelförlag har nyligen blivit så opersonliga, endast ute efter pengar utan fokus på vad deras konsumenter vill. Supporten har ju slagit totalt i backen. EA verkar lyckas att sälja mycket oavsett hur dåligt ett spel blir. Ungefär som de förlitar sig på våran naivitet.

Jag undrar verkligen vad som hände med tiden då spel gjordes med kärlek och omtanke, där DLC var välgjorda och support var trevliga, snabba och kunniga.

Permalänk
Medlem

Öppen beta börjar 4 oktober. 1 oktober för de som har early access. (Bekräftat på Battlefields blogg inatt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Det är inte riktigt så enkelt.
Förbokningar har funnits länge. Pressen att visa upp en bra kvartalsrapport har också funnits länge.

Ändå så gjordes spel mer solitt för 10-15 år sedan. Till en viss del handlar det om att patching för 10-15 år sedan inte var så lätt. Steam hade knappt kommit och många satt ännu på modem. Konsoler var inte uppkopplade.

Förr i tiden så fick många patchar på CD via olika speltidningar, det var så jag och mina kompisar gjorde eftersom vi bodde i en liten tätort i Norrland där inte många hade bredband.

Kort sagt: patching var mycket svårare och då var det viktigt att spelet var buggfritt eller nästan buggfritt dag ett. Sedan var spelen också mycket mindre komplexa än idag, rent tekniskt. På den tiden kunde många glada amatörer vara modskapare eftersom bandesignen och spelen i sig inte var så svåra.

Idag kan du patcha det mesta under 3 veckor efter release och nå alla - omedelbart. Dessutom så är spel idag mycket mer komplexa. Ett spel som BF4 kalkylerar i realtid en mängd olika fysikkalkyler, för 64 spelare.
Ta t.ex. hur kulornas bana kalkyleras. Allt från vind, distans och rörelse måste tas i beräkning. Och tänk hur många skott som skjuts per sekund om 64 spelare spelar samtidigt. Och sen har du en mängd andra kalkyler som måste göras. Banan i sig kan också manipuleras mycket mer än statiska väggar.

Det är långt ifrån Quake 3 där 5 mot 5 gjorde upp med utan några större beräkningar, små banor och simpel map design. Klart som fan det är lättare att skeppa ett buggfritt spel då.
(Missförstå mig dock inte; Q3 var ett briljant spel för sin tid. Men ett spel som BF4 är ändå oerhört mer komplext och kräver mycket mer av nätkoden t.ex. än Q3 gjorde).

Vi tar Total-war serien som ett lysande exempel i just detta.

Det är tyvärr så enkelt, all fokus ligger idag på att spelet får så många förhandsbokningar som möjligt framför att faktiskt leverera ett fullständigt spel.

I nästan alla spel ser vi falsk marknadsföring där förhandstittarna inte ens i närheten lever upp till den riktiga produkten.
Medieval II enligt CA:
http://www.gamersperspective.com/wp-content/uploads/2012/03/M...
Den riktiga produkten:
http://www.gamer.ru/system/attached_images/images/000/029/310...

Och att spel var mindre komplexa förr håller jag verkligen inte med dig om, alltförmånga underbara franchises har blivit streamlinade(förenklade) till förbannelse. Och oavsett om spelet är mer komplext idag än för 10-15 år sedan så är det absolut ingen bortförklaring för att släppa halvfärdiga spel, jämför spelens komplexitet jämfört med budgeten. Ta GTA V tillexempel, nästan 2 miljarder i budet. Smaka på den siffran ett tag, 2 miljarder(!). Nu ska inte Rockstar beskyllas för att släppa ofärdiga produkter, faktiskt en av få spelutvecklare/publisher som gått helt rätt väg. Men det säger det mesta om spelindustrins budget idag jämfört med för 10-15 år sedan.

Ända sedan Rome I släpptes för cirka 10 år sedan så har Creative Assembly haft problem med att släppa en färdig produkt, även om Rome I hade flera problem vid release så är uppföljaren Rome II iår, både mer förenklad och trots det, helt ospelbart vid release eftersom man inte ens kört en enkel beta-test på spelet innan. Endast för att SEGA och CA ska kontrollera vilket material som släpps på internet ända fram till release-dagen istället för att fokusera på att spelet faktiskt är ens det minsta spelbart och endast för att SEGA ska kunna visa upp en bra kvartalsrapport i September månad. Det fanns en anledning till att releasedagen flyttades från Oktober till September och det var verkligen INTE för att spelet i sig var klart, utan för att SEGA pressade tillbaka en release helt utan perspektiv.

Hade detta hänt om inte en enda person hade förhandsbokat spelet? Aldrig, aldrig.

Man tjänar istort sett ingenting på att förhandsboka ett spel, det enda du gör är skada för dig själv, men framförallt andra spelälskare.

Så snälla, snälla sluta förhandsboka spel.

Tack på förhand.