Zotac gör guldpläterad Geforce GTX 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag vet att det självklart var en orealistisk prislapp... Var inte seriöst menat direkt.

Edit: du har självklart rätt att silver leder både värme och elektroner bättre än guld. Simma lugnt!

Nej, jag trodde inte du hade några planer på att skaffa en kylare i guld, eller uran för den delen (som för övrigt inte ens spelar i samma division som de andra nämda när det gäller värmeledning), men det du sa var felaktigt. Guld är inte ett speciellt bra val för en kylare oavsett pris. Det är tungt, dyrt, och har sämre värmeledningsegenskaper än andra alternativ.

Det är inte utan anledning som kylare tillverkas av aluminium eller koppar i första hand. Aluminium leder värme tillräckligt bra för att kunna användas och väger väldigt lite (omkring 30% av koppar), medan koppar leder i princip lika bra som silver men är lättare. Båda är dessutom betydligt billigare än både silver och guld.

Permalänk
Medlem

Bruden kan få se min guldpläterade.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Hedersmedlem

När jag bodde i Tjina senaste gången hade vi en idé - bli miljonär på att sälja en mp3-spelare som var guldplätterad med diamantinfästningar. Prestandan på mp3-spelaren var inga problem, bara den var stor nog... typ en ryggsäck i storlek. Det hade sålt!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nog_bra:

Vad jag hört så är det för att guld är mjukt, och ger därför en bättre kontaktyta när du kopplar in kontakten.

Var har du hört det?

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB